Mijn paard "irriteert" me altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: Mijn paard "irriteert" me altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:40

_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Ik kan alleen maar lachen _O- _O- ! Sommige reacties hier _O- _O- _O- !

TS! Haal snel hulp :') _O-

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:40

Hehehe lekker bezig :D Heb schijnbaar de reacties beter onthouden dan jou verhaal

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:45

Bailey_4ever schreef:
Tuurlijk moet er een bepaalde grens zijn, wat wel mag en wat niet mag moet heel duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen. Maar hulp zoeken en een heel dominant lijkt me een beetje overdreven.

Trek voor jezelf en je pony een duidelijke grens. Met zn snuit door je haar gaan lijkt me geen misdrijf maar bijten en knabbelen is een no go. Hoe lief ook bedoeld. Daar zijn ze gewoonweg te lomp en te groot voor.

Van borstels en touwen pakken kan ik de humor wel inzien, maar zo gauw het slopen wordt gaat ze weer over die grens.

Echt het gewicht in de strijd gooien zoals gebeurd met duwen en schuren moet je niet goedvinden, dan komen ze gewoonweg te dicht in je persoonlijke ruimte. Daar krijgen ze hier ook echt een waarschuwing voor, niet luisteren is een tik.

Hier ga ik in mee, kon het zelf niet beter verwoorden :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:39

ikke schreef:
Happie schreef:
Je zou je paard kunnen leren om uit jouw persoonlijke ruimte te blijven tenzei jij je paard uitnodigt om in deze ruimte te komen.

Waarom zou je niet af kunnen spreken dat je paard bij je mag komen, TENZIJ je vraagt aan het paard uit je persoonlijke ruimte te blijven?

Doe je dat ook bij je vriendje: Je mag niet bij me komen tenzij ik je vraag bij me te komen. Zal mij benieuwen hoe lang zo'n relatie stand houdt........

Sinds wanneer heb je seks met je paard?
Het is welliswaar nog niet verboden in onze landen maar goed.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:46

little_birdy schreef:
gewoon netjes opvoeden,
zo heb ik met mijn paard ''afgesproken'' dat hij na het rijden als ik zjin hoofdstel afdeo pas mag schuren ;)
hij wacht dan ook eht tot ik het hoofdstel afdoe gewoon conseqent zijn en daar hoef je e echt niet voor te slaan ;)

Ik krabbelde haar na het afdoen van het hoofdstel, never andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:47

Ayasha schreef:
ikke schreef:

Waarom zou je niet af kunnen spreken dat je paard bij je mag komen, TENZIJ je vraagt aan het paard uit je persoonlijke ruimte te blijven?

Doe je dat ook bij je vriendje: Je mag niet bij me komen tenzij ik je vraag bij me te komen. Zal mij benieuwen hoe lang zo'n relatie stand houdt........

Idd wat een aparte vergelijking. Mijn paarden moeten gewoon uit mijn ruimte blijven, gezien zij ieeetsje zwaarder zijn dan ik. Ze mag best knuffelen maar wanneer ik dat wil. Dat een heleboel mensen het hier grappig vinden is prima, maar ik vind het niet emer zo grappig als ze uiteindelijk op mn voet staat omdat ie zo gezellig tegen me aan loopt :D

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:53

Eens met yes, een tik komt pas als stem houding en een duw niet werkt.

Yess, er is een wijzig dit bericht-knop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:54

F_Orumster schreef:

Dat kan, maar ik los het toch liever op de paardenmanier op.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:56

TS stel grenzen waar jij je prettig bij voelt en ga daar consequent mee om.
Verder lekker genieten van die humor en die band!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:04

Joolien schreef:
F_Orumster schreef:

Dat kan, maar ik los het toch liever op de paardenmanier op.

En wat is dan de paardenmanier?

Paarden beginnen ook met oren naar achter naar een paard kijken hoor, slaan is pas wanneer dat + dreigen niet werkt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:05

Ik moet zeggen toen ik alleen je openingspost las dacht ik ook wel even hmmm, dit klinkt wel een tikje te dominant en vrijpostig van je paard. Maar zo te lezen heb je je grenzen goed aangegeven :j en daar gaat het om. En verder is het een persoonlijke zaak wat je wel en niet wilt van je paard. De een vindt het prima om lekker samen te kroelen, de ander moet er niks van hebben. Zolang die afspraken duidelijk zijn is er niets aan de hand. Maar hou het wel in de gaten, want speelsheid kan ook omslaan in baldadigheid en dan ben je niet zo blij als er ineens 600 kg bovenop je springt :+
En tja waarom ze ineens speelser is geworden? Ze zal beter in haar vel zitten? Misschien iets veranderd in de kuddesamenstelling, jouw manier van omgaan met haar? Het kan vanalles zijn eigenlijk.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:49

Precies, paarden slaan ook pas als een aantal signalen genegeerd worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:04

Ayasha schreef:
ikke schreef:

Huh?? Wat heeft in elkaars persoonlijke ruimte komen met sex te maken? :? :?

Dat jij iets te kort komt, hoef je niet gelijk op een ander te projecteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:08

Tsja wat heeft wat je met je lief wel of niet doet te maken met een onopgevoed paard?

Enneh maak je geen zorgen. Ik kom niks te kort.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:11

Ayasha schreef:
Tsja wat heeft wat je met je lief wel of niet doet te maken met een onopgevoed paard?

hahaha helemaal mee eens, ik ga echt nooit van zn leven mijn paard met mijn vriend vergelijken :+ Ik mag hopen dat dat toch wel een ander soort relatie is. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om de alfa merrie van je vriendje te zijn :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:17

Ayasha schreef:

Dat het paard in je ruimte mag komen heeft niks met onopgevoed te maken. Het is het wederzijds vertrouwen dat mijn paard niet op mijn tenen zal gaan staan (dat is beyond the limit) en dat ik het paard geen onbedoelde knal verkoop.

Precies als met je lief. Als jij je kerel een "onverwachte" knuffel geeft, krijg je toch ook geen knal voor je kop (mag ik hopen)?

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:25

ikke ; je beschrijft het erg mooi allemaal, ben het helemaal met je eens ... wederzijds respect of vertrouwen kan ook zonder geweld worden bereikt is mijn bescheiden mening !

Is het paard dominant , of wil ze je iets vertellen ??? Misschien dat ze heel erg blij is en graag wil spelen met jou ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:28

Ja maar het eindoordeel ligt altijd bij jou. Mag ik hopen tenminste. 49% tegenover 51%. Iemand moet de leider zijn, en het is te hopen dat je dat zelf bent, hoe vriendschappelijk je ook met je paard omgaat.

Bij een liefdesrelatie tussen twee mensen ligt dat toch net weer even anders, ga ik vanuit. Wel bij mij in elk geval. Ik vind de vergelijking vriend(in) en paard dus ook niet opgaan. Dat ligt gewoon anders, puur om het feit dat het paard een kuddedier is en er 1 leider moet zijn, en ze daar ook behoefte aan hebben (duidelijkheid, veiligheid). Doe jij het niet, dan doen zij het, puur instinct. Er is geen sprake van 50/50. Waar ik niet mee wil zeggen dat je je paard maar gewoon een klap moet verkopen als ie 'niet wil luisteren'. Dat maakt je namelijk nog geen (geschikte) leider.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:30

Ik weet niet hoe het met jouw lief zit, maar mijn lief heeft een hoger iq en eq dan mijn paard. En beslist een meer vergelijkbaar. Mijn lief kan oorzaak-gevolg denken. Paarden over het algemeen niet zo.
Mijn lief weet dat hij met zijn 80kg en het feit dat het een getrainde man is, nu eenmaal voorzichtig moet zijn met zijn vriendin van 45kg en 1.52m aan lengte. Mijn paard kan dat "verschil" niet maken, dat mag ik niet van hem verwachten want dat begrip "kent" hij niet. Dat is iets menselijks.

Ik vertrouw mijn paard ook maar tóch leert hij enkel in mijn ruimte te komen als hij daarin uitgenodigd wordt. Om misverstanden te voorkomen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:30

Ik vind dit niet meer speels maar volledig respectloos zijn.
Kennlijk heeft je pony nooit geleerd waar de grenzen liggen en voelt hij zich nu zker genoeg om daar echt overheen te gaan. Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid en consequentie op een rechtvaardige manier. Pas dan zullen ze mentaal echt rust kunnen vinden.

Mijn advies:
ga er nu mee aan de slag voordat het echt de spuigaten uitloopt..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:35

Waarom denken mensen toch altijd dat een paard met humor gewoon standaard geen grenzen kent/respectloos is?

En dan wel zeggen dat elk paard een karakter heeft...

Natuurlijk zijn er paarden die zo doen omdat ze geen respect hebben voor de baas. Maar er zijn wel echt paarden met humor hoor.

Mijn paard heeft ook humor, maar kent wel degelijk de grenzen. Hij weet wanneer te stoppen en hij snapt ook heel goed wanneer hij niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen. Dat hij alleen mag 'happen' met zijn lippen en niet met zijn tanden. Hij mag de knoop in het halstertouw losmaken maar niet weglopen.

En zo heb ik nog wel tig afspraken met hem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:36

Humor is niet schuren of aan de kleren terug trekken. Zeker dat laatste is gewoon dominantie en respectloos. Dat mag mijn vriend zelfs niet want dan krijgt ie inderdaad een knal voor zijn kop.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:42

Ligt er geheel aan hoe je paard ermee om gaat en hoe jij daarin staat.
Mijn paard doet ook aan schuren, maar wanneer ik aangeef dat het mag en hij weet precies hoe hard hij mag doen en waar hij het mag.

Verder hapt hij ook vaak met zijn lippen in mijn schouder. Ook daar weet hij dat hij zachtjes moet zijn en alleen met zijn lippen mag. En wanneer ik geen zin heb zeg ik gewoon nee en dan stopt hij en doet hij het niet meer.
Hij doet dit bijv. uit verveling of als hij wilt spelen. Dan ga ik met zijn lippen spelen, tegen zijn lippen/tanden aan slaan enz. Vindt ie geweldig :j

Echt geen teken van dominantie in ieder geval.

Vroeger toen ik jong was, kon ik niet met zijn humor om gaan en toen groeide het inderdaad uit tot geen respect voor mij hebben, erg dominant zijn en er was niks meer mee te beginnen.

Grenzen hebben en goed blijven aangeven is dus erg belangrijk!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:43

ikke schreef:
Dat het paard in je ruimte mag komen heeft niks met onopgevoed te maken. Het is het wederzijds vertrouwen dat mijn paard niet op mijn tenen zal gaan staan (dat is beyond the limit) en dat ik het paard geen onbedoelde knal verkoop.

Precies als met je lief. Als jij je kerel een "onverwachte" knuffel geeft, krijg je toch ook geen knal voor je kop (mag ik hopen)?

Dank u!!! _/-\o_ Mijn mond valt open over alle reacties. TS: volgens mij zijn jullie gewoon vriendinnen. En wees er maar trots op, want deze is heel zuinig met het uitkiezen van haar vriendschappen. En ach, misschien is het inderdaad uit dominantie, maar ze doet voor jou wel meer moeite dan voor de rest van de wereld. En zolang jij dat leuk vindt, en zij jou niet in gevaar brengt, lijkt mij weinig aan de hand.

Zooooo jammer dat al het grondwerken/parelli/join up/whatever zo is doorgeslagen, dat elk paard zich hersendood moet gedragen. Ik geloof nooit dat al die methodes zo bedoeld zijn, maar zie hier de deskundigen over elkaar heen rollen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:46

Sientje schreef:
ikke schreef:

Dank u!!! _/-\o_ Mijn mond valt open over alle reacties. TS: volgens mij zijn jullie gewoon vriendinnen. En wees er maar trots op, want deze is heel zuinig met het uitkiezen van haar vriendschappen. En ach, misschien is het inderdaad uit dominantie, maar ze doet voor jou wel meer moeite dan voor de rest van de wereld. En zolang jij dat leuk vindt, en zij jou niet in gevaar brengt, lijkt mij weinig aan de hand.

Zooooo jammer dat al het grondwerken/parelli/join up/whatever zo is doorgeslagen, dat elk paard zich hersendood moet gedragen. Ik geloof nooit dat al die methodes zo bedoeld zijn, maar zie hier de deskundigen over elkaar heen rollen...

De kleine lettertjes.. Dat vind ik ook erg jammer. Zo'n hersendood paard vind ik ook helemaal niet leuk. Ik heb er hier nog eentje staan. Een die gewoon rustig is en de humor niet heeft. Vind ik persoonlijk niks aan...

Ben wel van mening dat je alleen zulke afspraken kan hebben met je humor paard als je er een goede band mee hebt.