Blijven wachten of benaderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:49

Ok, als je met snoepje niet graag wilt proberen, zo lukt het bij mijn paard ook wel (let wel, deze staat niet in de stal maar altijd op de wei):

-als ik met halster aankomen en hij begint weg te stappen, draai ik me meteen om en ga iets anders doen/ander paard aandacht geven. Binnen de 5 sec. heb ik dan mijn paard in mijn nek die aandacht wil en zich laat pakken.

-werkt dat niet, dan stap ik rustig achter hem aan, ga een beetje links rechts sturen (hem blokkeren met mijn lichaam als hij links wilt en hem rechts sturen, etc, dit gaat allemaal heel rustig en gemoedelijk en in stap). Na enkele keren links rechts gestuurd is hij het wel beu en blijft netjes stilstaan.

In een stal heb je hier niet veel aan natuurlijk, dus ik zou jezelf gewoon leuk maken door paard te belonen nadat hij het halster om heeft. Lokken met een snoepje kan opzich toch geen kwaad als je voor de rest duidelijk en consequent blijft? Het zal ook wel eerder een beetje een fase zijn waar jullie doormoeten, en dat is dan misschien fijner om te werken met beloning ipv druk.

Samantha_01

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:58

Ik wil het best ook met een snoepje proberen hoor :-) maar liever als beloning als het gelukt is en niet als lokkertje. Maar goed, in het begin misschien allebei.

En het voordeel dat jij hebt, is dat jij je paard al wel even hebt (neem ik aan) en hij dus niet gediend is van als jij een ander paard aandacht geeft. Deze merrie heeft dat nog niet echt vrees ik. Ik hoop dat wel te krijgen, want het is fijn als je zo'n goede band hebt als jij met je paard.

Zoals ik al zei, ik voel me nu wel echt een kneus, maar goed, ik wil wel graag leren een minder grote kneus te worden.

Iemand tips om goed zelfverzekerd naar je paard over te komen, zowel ernaast als erop?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:06

Dat paard heb ik idd wel al even.

Die band komt heus wel, vooral door dingen samen te doen. Ik denk dat je niet te ingewikkeld moet denken, als jij leuke dingen met je paard onderneemt (kan vanalles zijn, wandelen, buitenrit, rijden, grondwerk etc etc) en daarbij altijd vriendelijk en correct blijft, dan groeien jullie al snel naar elkaar toe.

Ik zou gewoon zelfverzekerd zijn! Ik hou me altijd aan het principe: als ik mijn paard vertrouw en vertrouwen geef, zal hij het niet beschamen. Misschien een beetje naiëf gedacht, maar het zorgt er wel voor dat je een rustige en kalme uitstraling hebt en daar reageert een paard (meestal ;) ) dan weer goed op. Ik zou je nieuwe paard gewoon behandelen zoals je je oude paard behandeld :) Je raakt dan vanzelf zelfverzekerder en raakt ingespeeld op elkaar.

Wil je toch een duwtje in de rug kan je enkele grondwerklessen volgen, en voor het rijden rijlessen. Dan heb je meteen hulp van een instructeur als het even mis gaat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:07

Samantha_01 schreef:
Bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties, ik vind het fijn dat mensen meedenken.

Het is gewoon dat ik weet dat ze me uitprobeert en even niet goed weet hoe ik daarmee om moet gaan. En dan voel ik me wel een kneus aangezien ik al 27 jaar rijd, en al bijna 19 jaar een eigen, hetzelfde paard heb. En dat is misschien een deel van het probleem, dat eigen paard kan ik mee lezen en schrijven en is (bijna) nergens bang voor. Ik kan erachter gaan liggen zonder dat hij iets doet. En het ging heus niet allemaal vanzelf want hij is vroeger mishandeld geweest en het duurde twee jaar voordat hij mij vertrouwde. Maar hij was dus altijd bangig en niet brutaal.

Deze merrie is nieuw (omdat mijn oudje met pensioen is) en ik moet haar dus leren kennen en zij mij uiteraard. Ik ben zelf wat afwachtend van aard en vraag graag medewerking van het paard en ben bang dat ze daarop inspeelt.

Dat zal denk ik ook gewoon meer moeten wennen hoor, het is logisch dat als je lang met je vorige paard hebt 'gewerkt' het nu weer aftasten is.
Je maakt dan heel snel stomme fouten omdat je zo gewend bent aan je andere paard, (dat had ik)
Idd altijd zonder geweld werken natuurlijk, dat vind ik vanzelfsprekend, of ze moeten je echt gaan trappen dan mogen ze van mij wél een trap onder hun kont maar normaal gesproken is dat niet aan de orde.
Solleke_Noah, in principe is dit wel hetzelfde wat ik bedoel, dat kan ook in de stal, alleen dan duidelijk niet erachteraan lopen zodat je hem volgt maar meer wegsturen.

Het kan allemaal heel subtiel hoor en hoeft er niet wild aan toe te gaan, als maar wel duidelijk is dat als jij iets wil ze dan niet weg moet lopen.
Het is gewoon heel anders omgaan met een paard dat schuw is of je hebt een merrie die kuren vertoont, haha, geef mij maar een ruin! :D
Maar het zal wel loslopen, gewoon proberen en telkens kijken hoe ze reageert.
Die zelfverzekerdheid moet echt groeien, als je weet hoe je paard reageert gaat dat steeds makkelijker, grondoefeningen en schriktraining kunnen daarbij helpen, dan kun je goed zien wat je paard doet en hoe ze weer op jou reageert.
Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:08

je zegt dat ze ook in de wei komt,wie zet haar er dan in en hoe gaat dat?
als je dat nie zelf doet kan het best zijn dat het iemand is die misschien net even te hardhandig is?

je weet het niet,maar het kan en dan hoeft het helemaal geen uitprobeergedrag te zijn.
sowieos geloof ik met dit soort dingen niet in uitproberen.
en niet elk paard is er dus op stal van gediend om gestoord te worden.

er zijn op bokt al heel veel topics geweest over paarden die niet makkelijk uit de stal te halen waren
daar staan ook veel tips in,(zoekfunctie gebruiken)maar de meste zijn in dit topic al gegeven.
ik wacht gewoon,probeer wel te lokken met eventueel wat lekkers,maar ze krijgen het pas als het halster om zit.
verder eventueel dus met een bezem even de steel gebruik om het dier te laten omdraaien,dat kan daar ook prima mee en loop je zelf geen risico.
gewoon even totdat je wat zekerder bent je je haar zo kunt pakken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:12

Samantha_01 schreef:
Ik houd zelf van de weg van de overtuiging (dat zij dus overtuigd raakt van mijn ' leiderschap' ) zonder geweld van mij of haar kant.

Lief, maar zo regelen paarden het onderling niet hoor.
Als jij wilt dat deze nieuwe merrie jou als 'leider' gaat zien, moet jij je opstellen als de dominantste van de twee.
Merries zijn daarin lastiger dan ruinen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:16

Ja, maar daar hoef je geen geweld voor te gebruiken, toch, Dees?!
Tenminste, bij mijne niet, haha, lijkt me trouwens ook niet werken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:18

Als het er op aan komt, moét je wel de dominanste zijn, he ;)
Daar kan wel eens een klap en/of schop bij nodig zijn. Dat liever, dan het onderspit delven.

Gezien dat de merrie in kwestie al lastig doet met het halster omdoen, terwijl ze weet wat het is, lijkt het mij wel een aardig eigenwijs type. TS kan maar beter zorgen dat ze de koude oorlog wint.
En dat gaat heel makkelijk met een koekje :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:19

Ik heb het topic niet nagelezen maar wat zeker weten gaat werken is dat jij je gaat verdiepen in het lichaamstaal van je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:21

ik vind eigenlijk dat ze beter er iemand bij kan halen die ziet wat het paard doet
dier kan ook lastig doen met halsteren door een nare ervaring en als je dan boos word maak je het probleem nog erger.
dus beter iemand opzoken met verstand van zaken en die je het een en ander laten uitleggen over hoe om te gaan met dit dier :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:22

Dees schreef:
Daar kan wel eens een klap en/of schop bij nodig zijn. Dat liever, dan het onderspit delven.

Gezien dat de merrie in kwestie al lastig doet met het halster omdoen, terwijl ze weet wat het is, lijkt het mij wel een aardig eigenwijs type. TS kan maar beter zorgen dat ze de koude oorlog wint.
En dat gaat heel makkelijk met een koekje :D

Nou, ik hoef dat nooit te doen, je kunt al met een touwtje zwaaien daar raken ze behoorlijk van onder de indruk.
Ik kan met mijn imposante verschijning menig paard laten bibberen, daar komt geen geweld aan te pas! :D
Dit is ook geen paard wat al al 'die hard' verpest is ofzo, dan moeten de maatregelen wel eens aangepast, maar dat is hier niet het geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:23

ben jij zo imposant dan :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:29

Das mijn ego. O:) ~~}>

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:30

hhaha :D ;)

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:32

Ga ook eens de stal in om je paard een aai te geven, dan associeert ze jou niet altijd met werken?:)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:33

Dees schreef:
Samantha_01 schreef:
Ik houd zelf van de weg van de overtuiging (dat zij dus overtuigd raakt van mijn ' leiderschap' ) zonder geweld van mij of haar kant.

Lief, maar zo regelen paarden het onderling niet hoor.
Als jij wilt dat deze nieuwe merrie jou als 'leider' gaat zien, moet jij je opstellen als de dominantste van de twee.
Merries zijn daarin lastiger dan ruinen.

Het is mij anders zonder ook maar 1 tik gelukt bij mijn wilde (toen nog hengst) ;)
Dus ja, het kan zoals TS het wil

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:19

MirandaFuego schreef:
quartel schreef:
maar een leider volgt ook onder geen voorwaarde :)
En als het paard je laat volgen in stal........

Dat zég ik ook niet, hihi, ik zeg dat je het paard achterwaarts en opzij moet sturen, bij jou vandaan, niet achter hem aan, dat zal helemaal lekker worden :D

Een paard zal ook niet begrijpen dat jij hem twee dagen niet uit de stal haalt als ie niet komt :P

Dat laatste heb ik niet geschreven, dat maak je er zelf van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:52

MirandaFuego schreef:
quartel schreef:
maar een leider volgt ook onder geen voorwaarde :)
En als het paard je laat volgen in stal........

Dat zég ik ook niet, hihi, ik zeg dat je het paard achterwaarts en opzij moet sturen, bij jou vandaan, niet achter hem aan, dat zal helemaal lekker worden :D

Een paard zal ook niet begrijpen dat jij hem twee dagen niet uit de stal haalt als ie niet komt :P

Lijkt me in een stal van 9m2 dan weer niet zo lekker, daar zit opzij sturen en achterhet aard aanlopen wel dicht bij elkaar. Ik ga niet in een stal staan rommelen, dan lok ik met voer en halster om, doe dit een tijdje en laat uiteindelijk voer weg.
Maar goed, mijn paarden komen braaf aan het hek en aan de staldeur, dat doen ze zelfs zonder dat ik ze opzij moet sturen of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:59

Dees schreef:

Mee eens, soms moet je even laten voelen wie de leider in kwestie is, maar ik gebruik dat alleen wanneer ze de rand over dreigen te gaan of zijn gegaan. Hier loopt een merrie die niet accepteert dat je een ander paard aandacht geeft dan haar, dus zodra je bij een ander paard komt , slaat ze zowat het daglicht uit je ogen en dat van het betreffende paard. Ze heeft het me een keer geflikt en ik heb haar toen zo'n enorme jetser met het halster en touw op d'r kont geparkeerd, dat mevrouw in de hoek van de wei is gaan staan. Daar kon ik haar vanaf dat moment ook met mijn stem houden.

Maar ik hoef geen geweld te gebruiken om een paard te laten weten dat ik de leider ben, dat bereik ik liever op een andere manier, maar met absurd gedrag maak ik wel korte metten.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 21:47

Ik heb net mezelf even vastberadenheid ingepraat en ben toen gewoon de box binnengestapt met de houding van " hoe het ook zij, ik zal je halsteren" . Ze wilde even wegstappen maar kwam toen toch weer bij me staan. Toen heb ik een aantal keer halster aan en af gedaan (en steeds beloont als ze het om had). De laatste keer stak ze zelf haar neus in de lus dus ben ik opgehouden. Je moet tenslotte niet overdrijven en haar gaan irriteren door zinloos geherhaal als ze het goed doet (toch?).
Ik heb wel ontdekt, dat als ze haar hooi heeft dat ze dan lekker rustig wil eten. Ze kijkt niet lelijk of zo als je haar stoort maar toch krijg ik de indruk dat ze liever even rust heeft dan. Prima, genoeg tijd voor oefeningentjes als ze geen hooi heeft, zoals net. Toen gaf ik haar hooi na het halsteren.

En toen ik haar net uit de wei haalde, liepen we voorop (andere paard volgde). Je kon wel merken dat ze het spannend vindt (achteraan lopen is veeeel relaxter ;-)) maar omdat ik een houding had van " duh, dat zijn maar meerkoeten hoor" bleef ze wel netjes naast me :-)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:59

Super gedaan TS, komt wel goed :j Het is gewoon even zoeken naar de juiste benadering en dat is ook logisch.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:59

misschien is het een idee om eengoed halster in ze stal om te laten

en als je ze gaat halen lekker kletsen en wat lekkers mee nemen

die van mijn staat nachts ook binnen en die staat altijd te wachten tot ik kom en die krijg alleen als ik er binnen breng een snoepje

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:17

Goed van je! Die houding is precies wat je paard nodig heeft. Als ik het zo hoor klinkt het alsof je paard zelf ook heel onzeker is. Als jij je als leider op stelt is ze meer dan gelukkig dat ze jou kan volgen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:45

:-)
Het is gewoon van beide kanten aftasten en aangezien zij paards praat en ik mensig is het niet zo makkelijk. Lichaamstaal is nu eenmaal heel subtiel, zeker als een paard jou iets duidelijk wil maken. Mensen gebruiken het vaak (zelf ook) onbewust en dan ook vaak verkeerd vrees ik.
Om de een of andere reden ben ik bang dat zij haar hoeven in mij zet als ik haar niet goed benader. Dat is natuurlijk een verkeerde gedachte en moet ik dat niet denken maar hoeven zijn zo hard. Maar goed, ik denk dat dat een zaak is van vertrouwen dus nemen we het stap voor stap.

Ook denk ik dat zij te snel zadelmak en ingereden is. Niet dat het verkeerd gegaan is of zo maar gewoon in erg korte tijd. Wel door een professionel heb ik me laten vertellen. Ze is in ander paards gezelschap braaf terwijl ze alleen dat niet zo is. Maar dan komt ze gewoon erg onzeker over en zoekt naar steun en lijkt wat te panieken als ze niet meer weet hoe en wat. En ik sta niet op een stal (ze staat niet alleen hoor), en een handpaard is niet echt makkelijk waar ik woon, het is geen bos of zo, dus helaas kan ik niet zo makkelijk samen rijden. Ik zou toch ook graag ontspannen alleen rijden, daarvoor kocht ik dus een paard die het zou kunnen volgens de handelaar. Maar dat lijkt nog even een brug te ver.

Zou het misschien een idee zijn om eigenlijk wat overnieuw te beginnen (onder begeleiding want mijn ervaring met inrijden is niet goed genoeg om het alleen te doen zonder fouten te maken)? Want ik heb de indruk dat als ik erop ga blijven rijden zonder back to basic het op een gegeven moment escaleert. Wat zeggen anderen ervan?

Dus eerst zorgen voor een (basis) vertrouwens band, incl grondwerk en zo, dan longeren en zadel erop maar niet meteen berijden en dan pas rustig weer oppakken. En pas alleen langs de weg als ze het aan de hand naast mij kan zonder bij elke tractor de lucht in te vliegen.

Als ze echt onzeker en onwennig is, lijkt me dat beter dan overbluffen en gewoon erop en doorrijden. Of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:53

je hebt er bij de handelaar toch ook op gereden?
hoe ging het toen?
als dat goed ging kun je als je een goed zadel hebt er natuurlijk straks gewoon op.
maar rustig aan oppakken en rijden.

is van beide kanten aftasten,zij wete nog niet hoe jij bent dus bij twijfel reageerd ze daar natuurlijk op.

toen ik mijn pony kocht werd hij smorgens gebracht en heb ik smiddags gewoon een buitenrit gemaakt.
kon prima,en gewoon de normale dingen doen die ze gewent zijn is denk ik toch het beste :j
grondwerk enzo is wel heel leuk bedacht,maar als je normaal met je dier omgaat doe je in wezen ook al aan grondwerk he.
dus netjes mee lopen,normaal vaststaan,poetsen en rijden/longeren is natuurlijk ook grondwerk :j