Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:50

Lijkt zo haast een merrie die haar veulen beschermt.
Wel gevaarlijk idd.
Ik heb wel 2 jonge merries gehad (1 jaar bijna), die ook wat begonnen te puberen, gingen dan stoer op mij af rennen en dan vlak ervoor een bocht en weer weg.
Toen heb ik mijn dominante merrie er bij in gezet.
Even later deden ze het weer, en ze vloog erop af, en ging tussen hun en mij in en joeg ze weg.
Daarna hebben ze het overigens ook niet weer gedaan.
Misschien kun je het daar mee vergelijken dit gedrag.
Misschien dat die meisjes op je dochter afliepen of renden o.i.d.

Blablabla11

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 12:12

Nee ze liepen hand in hand het land in en deden niet gek..
Heb dit gedrag overgens niet meer uitgelokt natuurlijk..

Natuurlijk vertouw ik ze niet de volle 100 % volgens mij staat dat ook in mijn openings post..

Neva kan gewoon in het land rond lopen als ik bijv aan het mesten ben .. dan gebeurt er niets...
ja knuffelen.. :D

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:14

Wat een prachtige foto's van je dochtertje!

Even OT: Misschien inderdaad geen vreemden in het land, wel een lastig probleem!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:15

Het is niet ongebruikelijk dat merries de "veulens" van de kudde beschermen, zij zal jouw dochter dus als jouw "veulen" zien en jij bent de baas van de kudde. Natuurlijk niet handig, maar niet onlogisch. Je merrie heeft duidelijk een sterk zorg-instinct.
Erg mooie fotó's, trouwens :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:24

Wat een prachtig gedrag van jou merrie!! Die ziet jou dochter als een van de kudde en geen enkel ander iemand of het nu paard is of mens, komt daar aan!
heel vervelend voor iedereen die niets met jou paarden heeft en die een keer op bezoek komen, maar heel herkenbaar w.b.t gedag leider van de kudde!
Jij bent de opper leider, ben jij erbij niets aan de hand, ben jij er niet bij zal de merrie jou status in nemen en voor de kudde zorgen!
Wel opletten dus dat er geen vreemden met jou dochter het land in gaan, mits je er zelf bij bent, maar dat had je zelf ook al in de gaten!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:46

aerdenhout1 schreef:
Wat een prachtig gedrag van jou merrie!! Die ziet jou dochter als een van de kudde en geen enkel ander iemand of het nu paard is of mens, komt daar aan!
heel vervelend voor iedereen die niets met jou paarden heeft en die een keer op bezoek komen, maar heel herkenbaar w.b.t gedag leider van de kudde!
Jij bent de opper leider, ben jij erbij niets aan de hand, ben jij er niet bij zal de merrie jou status in nemen en voor de kudde zorgen!
Wel opletten dus dat er geen vreemden met jou dochter het land in gaan, mits je er zelf bij bent, maar dat had je zelf ook al in de gaten!

Dit idee had ik ook meer ja en past ook meer bij mij merrie want er zit geen kwaad in .. Ze is echt gek op mijn meisie anders laat ze haar ook niet op die manier toe als ze slaapt want ze kan er letterlijk alles mee doen . Zet haar op haar rug en binnen 5 min stappen is ze geheel bezweet omdat ze zo voorzichtig wilt doen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:02

wat een superpaard !
en wat een geweldige dochter :D
ik vind jullie foto's altijd zo mooi :j
ik zal mijn best eens doen met mijn eigen dochtertje,
maar ik vind het altijd zo eng, er staan altijd handen bij op de foto en bovendien kan ik haar niet zo mooi vlechten als jij ;) echt superlief

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:11

hahah maar ik ben nooit alleen als ik foto's maak binnen 1 stap van haar af staat altijd iemand.. Voor geen goud dat ik haar zo alleen laat ;)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:38

Mijn merrie heeft hetzelfde gedrag, precies zo. Als ze iemand niet kent die haar bv uit de wei moet halen dan komt ze dus met haar oren plat in de nek op die persoon af. Ik weet nu wat het is, het is sowieso al een dominante merrie in haar gedrag maar ze beschermd haar weide. Die weide is van haar en de persoon die erin komt die ze niet kent komt dan niet dominant genoeg over. Dit is voor haar een rede om aan te vallen, het is haar weide. Echt dominant paardengedrag dus. Bij mij doet ze dit dus nooit en ook niet bij de stal eigenaresse want die accepteerd ze als leider.

Heeft helaas dus niks te maken met de bescherming van je dochter, ze accepteert die vreemde onderdanige kinderen niet in haar weide

Dus degene die haar weide inkomt en die zijn bang of zijn geen leider dan heb je dit probleem en ook meteen het antwoord om het op te lossen. Succes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:21

Dus omdat jouw merrie "hetzelfde gedrag" vertoont vanuit een ander motief kan het dus niet vanuit een ander motief zijn? Kijk eens wat breder de wereld in, er zijn heel veel verschillende paarden met heel verschillende karakters en heel verschillende motieven voor "hetzelfde" gedrag. Er is veel meer dan "dominant" en "niet dominant" in de paardenwereld.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:27

Waratje schreef:
Dus omdat jouw merrie "hetzelfde gedrag" vertoont vanuit een ander motief kan het dus niet vanuit een ander motief zijn? Kijk eens wat breder de wereld in, er zijn heel veel verschillende paarden met heel verschillende karakters en heel verschillende motieven voor "hetzelfde" gedrag. Er is veel meer dan "dominant" en "niet dominant" in de paardenwereld.

sorry echt weer zo'n bokt opmerking, Ik speel de bal ff terug: Dus omdat jij zegt dat het bescherming is van het kind is het zo en kan het niets anders zijn??? Ik kijk naar paarden en weet heeeeeeel goed wat voor gedrag ze hebben. Natuurlijk hoort TS graag dat het om de bescherming gaat van haar kind maar dat is geen paardengedrag om een menselijk kind te beschermen. Paarden denken zo niet, die denken niet zo complex, die denken alleen maar dit is mijn weide en die kleine mensjes ken ik niet dus bescherm ik mijn weide.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:33

De wei boeit haar niets daar kan iedereen gewoon in komen dan denkt ze alleen naar AANDACHT haha nee kan me er niet in vinden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:39

Ik geef aan dat het niet ongebruikelijk is voor een merrie om veulens uit de kudde te beschermen. Gezien ook de andere zaken is het een logischer verklaring dan die van jou.
Zoals ik al zeg, er zijn veel meer motieven bij paarden dan dominant/niet dominant.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:43

Mijn ruin heeft het vroeger ook gedaan, tot dat mijn dochter er op stapte en nog maar half zat.Een paard komt te dichtbij hij draait zich in 1 keer om naar dat paard. Dochter lag zand te happen en wat een ritje had moeten op haar paard worden werd een enkeltje eerste hulp.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 15:01

Mijn dochter zit er niet op niet in de kudde .. Ze is pas 4 jaar overgens vertoont ze dit gedrag niet naar de andere paarden

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:03

Blijkbaar wil ts alleen maar horen dat het is om de bescherming van haar kind. Ik kan ook zo de wei in bij mijn paard, doet haar helemaal niks en kan er alles mee dan, totaal niet dominant, het gaat dan ook om mensen die al bang zijn of die onzeker overkomen (zoals onbekende kleine kinderen) en ze niet kent. Maar goed blijkbaar heb je je antwoord al gevonden, succes ermee.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 15:45

Ik wil dit niet horen waar slaat dat op .. Ik weet wel dat ik mijn paard ken en het boeit haar geen ene ruk wanneer er iemand bij haar in het land komt ook niet wanneer het een wild vreemde is ..
Ook bij mijn moeder die echt bang is voor paarden doet ze niets .. Het klopt gewoon niet je antwoord .. Als ik haar daar in herkent had had ik het gewoon beaamt ben geen klein kind oid maar zij doet dit niet .. Ze valt niemand aan ook geen vreemde die haar land in komen ze vind dat alleen maar gezellig ( ook als ik er niet bij ben of niet in het zicht ben ) ze komt dan alleen kijken of ze wat lekkers hebben en of ze even een lekkere knuffel voor haar hebben ..
Je kunt dus hoog of laag springen en dit vinden maar het klopt niet bij mijn merrie ..
Elk paard is anders en elk paard reageert anders omdat jouw paard dit doet moet mijnes het ook om die reden doen .. Ik heb vele paarden gehad in mijn leven en elk paard was een individu met elk een ander karakter .. Ik heb nu 3 paarden elk met een ander karakter en elk geeft om een andere reden een bok of een stijger dan zou dat ook allemaal het zelfde moeten zijn..
Zou overgens wel een stuk makkelijker zijn :p
Mijn ene paard stijgert onder het zadel wanneer er angst in het spel komt en mijn andere als zij vind dat ze klaar is met trainen of iets moet doen wat ze moeilijk vind zo kan je geen 1 paard over 1 kant scheren.. Het is dus niet wat ik wil lezen maar ik herken mijn paard er niet in

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:05

Sjemira schreef:
Mijn merrie heeft hetzelfde gedrag, precies zo. Als ze iemand niet kent die haar bv uit de wei moet halen dan komt ze dus met haar oren plat in de nek op die persoon af. Ik weet nu wat het is, het is sowieso al een dominante merrie in haar gedrag maar ze beschermd haar weide. Die weide is van haar en de persoon die erin komt die ze niet kent komt dan niet dominant genoeg over. Dit is voor haar een rede om aan te vallen, het is haar weide. Echt dominant paardengedrag dus. Bij mij doet ze dit dus nooit en ook niet bij de stal eigenaresse want die accepteerd ze als leider.

Heeft helaas dus niks te maken met de bescherming van je dochter, ze accepteert die vreemde onderdanige kinderen niet in haar weide

Dus degene die haar weide inkomt en die zijn bang of zijn geen leider dan heb je dit probleem en ook meteen het antwoord om het op te lossen. Succes.

Zie je het toch echt verkeerd, die van jou heeft dominatie gedrag tegen iedereen waarvan ze denkt dat ze het wel kan winnen, dus iedeen die 'nieuw' is zal ze uitproberen. Krijgt ze van desbetrefende persoon een oplawaai, dan is het over n.l!
paard van TS doet het alleen als dochtertje erbij is en dan met vreemde mensen... heel ander verhaal.

paard en kind zijn dan ook samen opgegroeid
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 07-09-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:08

Sjemira schreef:
Waratje schreef:

sorry echt weer zo'n bokt opmerking, Ik speel de bal ff terug: Dus omdat jij zegt dat het bescherming is van het kind is het zo en kan het niets anders zijn??? Ik kijk naar paarden en weet heeeeeeel goed wat voor gedrag ze hebben. Natuurlijk hoort TS graag dat het om de bescherming gaat van haar kind maar dat is geen paardengedrag om een menselijk kind te beschermen. Paarden denken zo niet, die denken niet zo complex, die denken alleen maar dit is mijn weide en die kleine mensjes ken ik niet dus bescherm ik mijn weide.

En een paard beschermd niet zijn wei, wel zijn kudde.....het is n.l geen roof dier, een hond doet dat b.v wel, die 2 van mij beschermen zowel de baas als het terrein.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:32

Dan mag jij mijn paard uit de wei komen halen, dan zul je het zelf wel zien of ze haar wei beschermd of niet. Ze heeft een wei voor zichzelf omdat ze in de kudde te dominant is en dan ook meteen uithaald. Ze neust over de draad met de andere paarden maar je moet ze niet bij haar in de wei zetten want dan is het foute boel.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 17:46

maar niet elk paard is het zelfde zoals ik zelf al zei ik zal nooit 1 paard over 1 kam scheren .. Maar mijn paard valt verder nooit aan..

Mijn dochter is idd met mijn merrie opgegroeid en zijn even oud.. Ze gaat letterlijk door het vuur voor haar en voor mij..

Ze werd het water in begeleid ( strand ) ze liet zich door niemand mee nemen ik zat op haar rug.. Ik ben afgestapt en ze loopt zo het water in achter mij aan.. blind vertouwen..

Maar aanvallen in haar land doet ze naar niemand verder..
Dat jouw paard doet betekend niet dat het met mijn paard of een ander paard ook zo moet zijn omdat jouw paard zo doet

Ik sta open voor een hoop , wil voor veel dingen open staan.. Maar dit doet mijn paard niet

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 17:47

Moet zeggen dat kwa kudde gedrag etc ik me meer in aerdenhout kan vinden kwa gedrag van paarden

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:55

Ieder paard is ander ja, mijn paard is echt een leider, dominant maar ook heel lief, ik kan bv alles met haar doen, gelukkig. Als ze mensen eenmaal kent is t ook allemaal goed. Toen ik haar net had teste ze mij ook gigantisch uit met longeren, madam had geen zin en kwam dus steigerend op me af, dat was dan ook de laatste x dat ze dat deed. Hierna was gelukkig meteen duidelijk dat ik de leider ben. Met rijden heeft ze wel eens wat streken maar die zijn niet zo erg, het is en blijft natuurlijk ook een haflinger die flink eigenwijs kunnen zijn. Als jouw paard niet dominant is dan snap ik idd haar gedrag niet tov die kleine kinderen die in de wei kwamen. Ik vertrouw mijn paard maar ook alleen bij mij. Ik zal niet snel een kind in haar wei laten of haar uit stal laten halen ofzo omdat ik weet dat ze zo kan zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:01

hahah nee ze is wel vrij dominant, maar haar land beschermen doet ze niet..
Longeren was ook een drama dan ging ze in de aanval houding en tanden bloot en dreigde ze op je af te stormen maar in het land heeft ze verder nooit iemand aan gevallen want ze is ook behoorlijk gek op aandacht maar die van mij is pas 4 jaar dus niet zo ver nog in haar ontwikkeling

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:13

Ja Sacha moest echt ff op der plek gezet worden toen ik haar net had, want die deed echt gevaarlijk. Maar het rare was dat het na goed 10 dagen helemaal over was en kon ik lezen en schrijven met haar. Als ze bv bij ons op stal een andere volgorde met binnen halen doen, ze blijft altijd als 1 na laatste in de wei, en haar dan bv als eerste of 2e uit de wei willen halen en ze kent die persoon niet dan haalt ze gerust uit ja. En toch het is echt een droppie, gewoon heel lief, na t rijden kan ik langs haar kont eraf glijden, ze vindt alles wel best van mij. Ze heeft idd wel karakter hahaha