brave ruin dreigt met slaan in de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:09

GamblersCup schreef:
zap schreef:
Doet je paard dit ook in de bak als je hem op wilt jagen?

Waarom zou je een paard in de bak op willen jagen?!?

Noem het dan anders: los longeren of gewoon je paard rondjes laten lopen in de bak terwijl je hem niet vast heb. Je kan ook op alle slakken zout leggen he.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:11

Emmertje brok is imo gevaarlijk.
Maargoed ik heb als pennymeisje een keer een gigantische trap tegen mijn hand gehad omdat ik met voer in het land was en desbetreffende pony uithaalde naar een ander en mijn hand daar toevallig was..
Dat is de laatste keer dat ik voer mee heb gehad het land op, dan maar geen pony mee als die zich anders niet laat vangen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:11

Urielle schreef:
Ik ben de enige baas op stal en als ik een dier wegstuur moeten ze ook maken dat ze weg zijn. Ik heb geen respect voor mijn paard, ik hou van mijn beesten maar ze staan per definitie altijd onder me. En juist daardoor bied ik structuur, rust en veiligheid waardoor zowel dominante als zenuwachtige paarden heel goed gedijen hier op stal.

Ik ben het voor het grotendeels wel eens met hetgeen jij zegt, enkel aan deze zin 'stoor' ik me toch een beetje. Ik ben ook van mening dat je als mens boven je paard moet staan, net als bij een hond en bij een kat. Maar ik vind wel dat je ook respect moet hebben voor je paard. Het is niet omdat jij leider hebt, dat je heel de tijd met de plak moet zwaaien. Mijn paard staat onder mij, als ik zeg 'wacht' dan moet ze ook wachten. Doet ze dit niet, dan krijgt ze een tik tegen de neus en zeg ik opnieuw dat ze moet wachten. (vooral bij eten omdat ik hier merk dat ze dominant zou kunnen worden) Ze mag pas verder gaan als ik zeg dat het goed is, zo simpel is het. Maar als een paard respect moet tonen voor jou persoonlijke ruimte, dan vind ik dat wij als mens en als leider ook respect moeten tonen voor hun 'persoonlijke' ruimte.
En inderdaad, grenzen aangeven kan subtieler dan met de hoeven langs je oren slaan, maar waarschijnlijk zullen er al enkele subtielere signalen aan vooraf zijn gegaan die hoogst waarschijnlijk ook zijn gemist...
Ook vind ik dat er een groot verschil is tussen opjagen en wegjagen. Een paard dat te dichtbij komt, jaag dat dier dan weg, dat doe ik ook met mijn merrie. Zij gaat niet tegen mij zeggen waar ik moet gaan zitten op haar 'knabbelboomstam', dat bepaal ik zelf wel. Maar onder 'opjagen' versta ik echt "Er achteraan lopen en wat zwaaiende bewegingen met je armen maken" al dan niet gepaard met enkele vreemde bewegingen en stemgeluiden. Ten eerste is dat vaak wat bedreigend voor het paard, zeker als ze dit niet gewoon zijn. Daarom vind ik niet dat je een paard hoort op te jagen. Doe je dit wel, dan kan je een bok verwachten. Ik zeg niet dat dit een gepaste reactie is van het paard, maar het is wel een verstaanbare reactie. Zo reageert elk dier dat wordt opgejaagd (denk maar aan koeien).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:15

GamblersCup schreef:
Paard haalt uit, baas gaat longeerlijk zoeken en "pakt m hard aan"... ja, dat zal paard inderdaad als "straf" gezien hebben voor het uithalen... mensen toch... >;)

De mijne wel! Die heeft het geweten. Maar ja, jij was er niet bij. Het allerliefst had mijn lief een end hout gehad en hem meteen voor zijn ... gemept. Dat werkt zelfs bij een paard nog het beste. Zeker als je weet dat ie het moedwillig doet. Het enige wat hij wilde, was er even langs. Wij zijn niet van die types die te pas en te onpas uithalen naar ons paard. Paard is inmiddels 12 jaar bij ons en die kennen we van haver tot gort en laat die van ons nou de longe echt als straf kunnen ervaren, zeker als je dat met de bijbehorende zweep doet. En dan slaan we hem daar echt nooit mee, hij heeft echt een hekel aan stokjes :P . Wat we niet pikken is ongehoorzaamheid en bij ons is de longeerlijn zo gepakt. :D

Nee, je eigen dood laten slaan door zo'n beest. Da's pas wijs. -O-

Waar ik van sta te kijken is dat een emmertje brok gevaarlijk zou zijn. Wij zijn veel bezig met onze paarden en wij hebben ze allemaal zo ver, dat ze ons zien als de baas. En die moet je met respect behandelen. Dus ik kan met een zak brok door de wei lopen en dan gebeurt er nog niks als ik dat niet wil. Kwestie van opvoeden. :7

Ik kan me helemaal vinden in wat Urielle schrijft. Dat is gewoon echt waar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:20

Als je als pennymeisje deze ervaring hebt gehad doe je dat niet zo 123 nog een keer :D . Bovendien, mijn paarden zijn wel netjes opgevoed. Maar wie zegt dat de paarden die verder in de kudde staan dat ook zijn? Ik ga niet iedereen zijn paard lopen opvoeden en als ik weet dat de kans bestaat dat die opdringerig worden als er voer in het spel is dan laat ik mijn emmertje voer buiten het land hoor ;) .
Op moment dat alleen mijn eigen paarden er staan heb ik er geen moeite mee, want die halen het niet in hun hoofd om uit te halen naar mij.

Wat betreft longeerstraf, als je percee wil straffen moet je dat wel op het juiste moment doen. Als je eerst nog de longe moet gaan pakken, ben je hoe dan ook altijd te laat en zal je paard het nooit meer kunnen koppelen aan die mep die hij 5min daarvoor naar jou heeft uitgehaald.. Niet echt effectief dus :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:37

xLIESSSx schreef:
Urielle schreef:
Ik ben de enige baas op stal en als ik een dier wegstuur moeten ze ook maken dat ze weg zijn. Ik heb geen respect voor mijn paard, ik hou van mijn beesten maar ze staan per definitie altijd onder me. En juist daardoor bied ik structuur, rust en veiligheid waardoor zowel dominante als zenuwachtige paarden heel goed gedijen hier op stal.

Ik ben het voor het grotendeels wel eens met hetgeen jij zegt, enkel aan deze zin 'stoor' ik me toch een beetje. Ik ben ook van mening dat je als mens boven je paard moet staan, net als bij een hond en bij een kat. Maar ik vind wel dat je ook respect moet hebben voor je paard. Het is niet omdat jij leider hebt, dat je heel de tijd met de plak moet zwaaien. Mijn paard staat onder mij, als ik zeg 'wacht' dan moet ze ook wachten. Doet ze dit niet, dan krijgt ze een tik tegen de neus en zeg ik opnieuw dat ze moet wachten. (vooral bij eten omdat ik hier merk dat ze dominant zou kunnen worden) Ze mag pas verder gaan als ik zeg dat het goed is, zo simpel is het. Maar als een paard respect moet tonen voor jou persoonlijke ruimte, dan vind ik dat wij als mens en als leider ook respect moeten tonen voor hun 'persoonlijke' ruimte.
En inderdaad, grenzen aangeven kan subtieler dan met de hoeven langs je oren slaan, maar waarschijnlijk zullen er al enkele subtielere signalen aan vooraf zijn gegaan die hoogst waarschijnlijk ook zijn gemist...
Ook vind ik dat er een groot verschil is tussen opjagen en wegjagen. Een paard dat te dichtbij komt, jaag dat dier dan weg, dat doe ik ook met mijn merrie. Zij gaat niet tegen mij zeggen waar ik moet gaan zitten op haar 'knabbelboomstam', dat bepaal ik zelf wel. Maar onder 'opjagen' versta ik echt "Er achteraan lopen en wat zwaaiende bewegingen met je armen maken" al dan niet gepaard met enkele vreemde bewegingen en stemgeluiden. Ten eerste is dat vaak wat bedreigend voor het paard, zeker als ze dit niet gewoon zijn. Daarom vind ik niet dat je een paard hoort op te jagen. Doe je dit wel, dan kan je een bok verwachten. Ik zeg niet dat dit een gepaste reactie is van het paard, maar het is wel een verstaanbare reactie. Zo reageert elk dier dat wordt opgejaagd (denk maar aan koeien).

Hoe kan je verwachten dat een paard jou respecteert, als je het paard niet respecteert? Natuurlijk moet je boven je paard staan, maar je paard mag ook gerespecteert worden. Als je geen respect hebt voor het paard, en het paard weet dat, kan het paard je niet vertrouwen. En dat is wel de beste basis om mee te beginnen. Respect hebben voor je paard wil niet zeggen dat je het paard als hoger dan jezelf beziet.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:46

jensvl schreef:
Hoe kan je verwachten dat een paard jou respecteert, als je het paard niet respecteert? Natuurlijk moet je boven je paard staan, maar je paard mag ook gerespecteert worden. Als je geen respect hebt voor het paard, en het paard weet dat, kan het paard je niet vertrouwen. En dat is wel de beste basis om mee te beginnen. Respect hebben voor je paard wil niet zeggen dat je het paard als hoger dan jezelf beziet.

Ik ben hier ook van overtuigd jensvl :)
Of het een juiste manier is weet ik niet, maar het werkt wel goed voor mij en mijn merrie :j

jensvl

Re: brave ruin dreigt met slaan in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:54

Het werkt goed bij veel paarden. Ook bij veel zogenaamd koppige paarden (volgens mij vrij zeldzaam).
Koppigheid verdwijnt als ik met het (volgens de eigenaar zeer koppige) paard werk.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:10

Ik ben het volledig met Urielle eens.
Ik ben opgegroeid tussen de koeien en de paarden en wanneer ik opdrijf behoren ze naar mijn lichaamstaal te luisteren, of iig naar mijn stem. En niet gericht met de hoeven naar mij te slaan. Dat verwacht je ook niet van een hond, die eerst bijt voordat hij gehoorzaamt.
Ze moeten hun plaats weten.
Het is een kuddedier en dit gedrag tolereer ik niet.
Maar hoe nu verder...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:49

niet echt een goede vergelijking. Een hond is een roofdier, een paard een prooidier. Als een hond bijt, valt hij aan (waar hij volgens mij ook goede reden toe heeft als je hem in een hoek drijft en angstig maakt). Dit paard wil niet dwars zijn, anders zou hij ook niet volgen met halster. Dus hij reageert uit angst. Het interessante is dat het paard niet aanvalt (wat een hond wel doet als hij bijt). Als hij dat wel had gedaan, was er geen topic geweest, want TS had dan niet meer geleefd. Een paard dat zijn kont draait als hij wordt opgejaagd wil gewoon op tijd wegkunnen, en eventueel uit zelfbescherming een trap geven, zoals hij zou doen als hij door een roofdier wordt achternagezeten. Niet echt lichaamstaal dus dat opjagen. Ik denk dat als je hem dan een ferme tik geeft, zijn angst wordt bevestigd, en wegloopt na een trap te hebben gegeven (om meer voorsprong op het roofdier te maken). Het paard sloeg uberhaupt niet, en heeft dit nooit gedaan. Hij heeft enkel een been opgetild als waarschuwing dat hij zich niet veilig voelt in de situatie en zich zal verdedigen indien nodig (exact wat hij zou doen als een roofdier aarzelend erop af zou gaan). Als het roofdier dit ziet, kan hij 2 dingen doen, hij kan weggaan, of hij kan aanvallen. Bij een aanval volgt er een stamp, en een vlucht. Het feit dat je achter hem bent, vergroot het wantrouwen van het paard, dus probeer eens voorop te leiden. Wss werkt dat wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:25

jensvl schreef:

Ik respecteer een paard niet nee, respect betekent dat je de ander hoogacht, jezelf dus kleiner maakt, lager plaatst. Nou, dat doe ik niet :n
Ik vind een paard een mooi beest, een lief beest, een beest met veel kwaliteiten, maar een paard hoogachten, dat doe ik niet. Het is en blijft 'maar' een dier wat zich moet schikken naar mijn wensen. Ik hou geen rekening met 'persoonlijke ruimte', ik wil een paard te allen tijde overal op zijn lijf kunnen en mogen aanraken, ik wil mijn ding kunnen doen op de wei als het paard erin staat, ik wil mijn ding kunnen doen op stal als het paard erin staat, ik wil dat het paard toelaat dat ik dingen doe die het vanuit zichzelf eng en/of niet prettig vindt (denk alleen al eens aan een halster over de oren trekken, een been lang omhoog houden bij de smid, een wond uitwassen en verzorgen, een paard zadelen en bestijgen en sturen waar jij wilt,...). Imo vertrouwt een paard niet degene die hem respecteert maar degene die hem veiligheid kan bieden. En degene die veiligheid biedt (door regels, voorspelbaarheid, zwart-witte eerlijkheid en doordat ik ook degene ben die de andere paarden in de groep kan controleren) dat ben ik. Dus gaat het paard mij vanzelf vertrouwen, wat nog versterkt wordt doordat ik duidelijk het overwicht hou, stabiel blijf en niet van de kook raak in situaties die het paard als eng ervaart (buitenrit, wedstrijd, of als er thuis iets spannends te zien is).
De jonge paarden die hier komen zijn vaak dieren die ergens van de wei komen, niet veel meer gezien hebben dan hun fokker/eigenaar, de smid en de veearts. Daar heb ik echt geen band mee, daarvoor zijn ze er veel te kort. Toch zijn ze vaak al binnen enkele dagen zo vertrouwend dat ik er in mijn eentje, zonder grondman die ze in bedwang houdt, zonder verzet of wegrennen, bovenop kan gaan zitten. En ik ben heel zuinig op mezelf, ik ga echt niet op een ongeleid projectiel een rodeo uitzitten zonder grondman ;) Dus tot zover je verhaal over respect versus vertrouwen.

Even nog een EDIT over het trappen: een paard kan ook wel degelijk trappen of op een andere manier fysiek ingrijpen (bijten, over je heen lopen, gewicht bovenop je gooien) als hij niet overtuigd is van jouw positie als ranghogere. En dat zal zeker in eerste instantie geen rake trap zijn, maar wel een waarschuwing. Omdat we het toch ook over honden hadden: net als een hond naar je snapt ipv raak bijt. (overigens hoeft een hond niet per se agressief aan te vallen bij bijten, er bestaan genoeg angstbijters.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:33

jensvl schreef:
Het paard sloeg uberhaupt niet, en heeft dit nooit gedaan. Hij heeft enkel een been opgetild.

Citaat:
Ik was geheel ontspannen, het paard ook. De andere paarden stonden al uit de wei in de inloopstal. Hij wou niet "aan de kant" zeg maar.
Hij draaide zich razendsnel om en trapte gericht naar me.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:57

Urielle schreef:
Ik respecteer een paard niet nee, respect betekent dat je de ander hoogacht, jezelf dus kleiner maakt, lager plaatst. Nou, dat doe ik niet :n

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.
-> hier staat niks in van 'hoogacht' of 'kleiner maken'...

Hoe jij het zegt acht jij jezelf beter dat het paard... Oké, het is 'maar' een dier en daar ben ik het volledig mee eens, maar dat wil in mijn ogen niet zeggen dat je het dier niet moet respecteren... Voornamelijk dan in de mate van 'waardering voor de ruimte van het paard' en 'rekening houden met het paard'. Het is waar, een paard dien je op alle momenten aan te kunnen raken, jij staat immers boven het paard. En een paard mag uiteraard niet zomaar naar je trappen! Als zoiets uit de hand loopt kan dat gevaarlijk worden. Ik wil gewoon zeggen dat je wel steeds waardering moet tonen voor de ruimte van het paard, leer zijn lichaamstaal. Waarom verwacht iedereen dat een paard het zomaar verdraagt dat je hem gaat opjagen ?? Als jij het paard respecteert, dan ben ik van de overtuiging dat het paard jou accepteert en respecteert als leider.
Tuurlijk moet je structuur bieden voor het paard! Maar dat doe je aan de hand van consequent zijn, vind ik. Niet aan de hand van de baas spelen over een dier... Dat lijkt in mijn ogen dan meer op dictatuur, dan op iets anders... En zowel in de omgang met mensen als met dieren vind ik dit niet geheel kunnen...

Begrijp me niet verkeerd Urielle, ik ben het op veel vlakken echt met je eens. Maar op andere vlakken botst het dan weer zo te zien.
Iedereen heeft zijn eigen manier van met paarden omgaan en als die manier voor jou werkt, zoveel te beter hé ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:20

xLIESSSx schreef:
Begrijp me niet verkeerd Urielle, ik ben het op veel vlakken echt met je eens. Maar op andere vlakken botst het dan weer zo te zien.
Iedereen heeft zijn eigen manier van met paarden omgaan en als die manier voor jou werkt, zoveel te beter hé ;)

Zo is 't en laten we met die wijze uitspraak de discussie over paarden in het algemeen maar afsluiten, ieder zijn eigen visie erop en da's ook helemaal prima natuurlijk ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:16

Urielle schreef:
jensvl schreef:
Het paard sloeg uberhaupt niet, en heeft dit nooit gedaan. Hij heeft enkel een been opgetild.

Citaat:
Ik was geheel ontspannen, het paard ook. De andere paarden stonden al uit de wei in de inloopstal. Hij wou niet "aan de kant" zeg maar.
Hij draaide zich razendsnel om en trapte gericht naar me.

Sorry, gemist.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:18

xLIESSSx schreef:
Urielle schreef:

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.
-> hier staat niks in van 'hoogacht' of 'kleiner maken'...

Hoe jij het zegt acht jij jezelf beter dat het paard... Oké, het is 'maar' een dier en daar ben ik het volledig mee eens, maar dat wil in mijn ogen niet zeggen dat je het dier niet moet respecteren... Voornamelijk dan in de mate van 'waardering voor de ruimte van het paard' en 'rekening houden met het paard'. Het is waar, een paard dien je op alle momenten aan te kunnen raken, jij staat immers boven het paard. En een paard mag uiteraard niet zomaar naar je trappen! Als zoiets uit de hand loopt kan dat gevaarlijk worden. Ik wil gewoon zeggen dat je wel steeds waardering moet tonen voor de ruimte van het paard, leer zijn lichaamstaal. Waarom verwacht iedereen dat een paard het zomaar verdraagt dat je hem gaat opjagen ?? Als jij het paard respecteert, dan ben ik van de overtuiging dat het paard jou accepteert en respecteert als leider.
Tuurlijk moet je structuur bieden voor het paard! Maar dat doe je aan de hand van consequent zijn, vind ik. Niet aan de hand van de baas spelen over een dier... Dat lijkt in mijn ogen dan meer op dictatuur, dan op iets anders... En zowel in de omgang met mensen als met dieren vind ik dit niet geheel kunnen...

Bedankt voor het uiten van jou (en ook mijn) gedachtegang.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:43

Kortom, zoals Monya Erb altijd zegt: leiderschap tonen en vriendjes worden.......

DoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:03

Ze dreef gewoon het paard uit de wei dat is alles en ik zie niet wat daar mis mee is. Een halster of geen halster als je je paard drijft moet die niet op die manier reageren.
Volgens mij is er niets 'spelen' aan en maakte hij duidelijk dat hij geen zin had om opgejaagd te worden.
Ik denk dat je beter dat probleem aan iemand voorlegt die veel ervaring heeft met naturalhorsemanship, parelli, grondwerk of iets in de aard van opvoeding gewoon zodat je weet hoe je hem volgende keer duidelijk maakt dat hij zo niet mag reageren.

Ik denk dat ik op gebeid van grondwerk misschien het zelfde als jou voorheb. Mijn paarden doen de oefeningen goed die ik aan hen vraag maar als het er echt op aan komt merk ik dat ik niet de leider ben hoor. Begrijp je? Mijn paarden zien het meer als opdrachtjes dan dat ik hun duidelijk maak aan de hand van oefeningen dat ik boven hun sta. Ik moet daar iets aan doen dat weet ik wel hoor :).

Misschien zit ik ernaast maar ik heb de indruk dat de andere reacties niet echt een oplossing geven. :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:16

Het respect wat ik voor mijn paarden heb is dat ik goed voor ze zorg, het beste voer al is het duur, op tijd hun natje en hun droogje, bescherming tegen de elementen, rust, veiligheid, bescherming, ruimte en kuddeomgang......

Het respect wat mij paarden voor mij dienen te hebben is weten waar hun plaats is en dat is: IK ben de aas, alleen IK, ik ik bepaal waar IK sta en loop en bepaal hoe de hele mikmak wirdt georganiseerd en als ik met een hand ol lekkers sta, bepaal ik wie het volgende hapje krijgt en duw ik een opdringerige weg en dan wacht hij rustig op zijn beurt.....en ik heb een volgorde die ik bepaal......

Het paard dat daar niet mee eens is krijgt een pak slaag, punt uit! En ze hebben allemaal al een keer deze kant van mij gezien.....maar mijn respect is zo groot dat ik eerlijk ben en zij zijn dat ook...erbstaat er een tussen die niet lief kan doen naar de andere paarden met lekkers, maar als de baas in het midden staat, wacht hij op zijn beurt....

Als dat niet kan, dan ben je geen baas....in de stal onder het eten mest ik uit...loop er omheen, ze stappen op zij, alles in harmonie....en dat is fijn zo leef je met je paarden samen, kwestie van manieren en duidelijk zijn dat ze krijgen wat ze nodig hebben om zich tevreden en veilig te voelen...

Gepamper met paarden slaat nergens op Nee is Nee! De leider in de kudde accepteert dat ook niet..

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:20

russel schreef:
Het respect wat ik voor mijn paarden heb is dat ik goed voor ze zorg, het beste voer al is het duur, op tijd hun natje en hun droogje, bescherming tegen de elementen, rust, veiligheid, bescherming, ruimte en kuddeomgang......

Het respect wat mij paarden voor mij dienen te hebben is weten waar hun plaats is en dat is: IK ben de aas, alleen IK, ik ik bepaal waar IK sta en loop en bepaal hoe de hele mikmak wirdt georganiseerd en als ik met een hand ol lekkers sta, bepaal ik wie het volgende hapje krijgt en duw ik een opdringerige weg en dan wacht hij rustig op zijn beurt.....en ik heb een volgorde die ik bepaal......

Het paard dat daar niet mee eens is krijgt een pak slaag, punt uit! En ze hebben allemaal al een keer deze kant van mij gezien.....maar mijn respect is zo groot dat ik eerlijk ben en zij zijn dat ook...erbstaat er een tussen die niet lief kan doen naar de andere paarden met lekkers, maar als de baas in het midden staat, wacht hij op zijn beurt....

Als dat niet kan, dan ben je geen baas....in de stal onder het eten mest ik uit...loop er omheen, ze stappen op zij, alles in harmonie....en dat is fijn zo leef je met je paarden samen, kwestie van manieren en duidelijk zijn dat ze krijgen wat ze nodig hebben om zich tevreden en veilig te voelen...

Gepamper met paarden slaat nergens op Nee is Nee! De leider in de kudde accepteert dat ook niet..

Amen.... _/-\o_
Mooi gezegd Russel!!

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:48

Een paard hoort geen kont naar je toe te keren, onze Arabische merrie deed dat soms ook als ze niet tussen de middag bij lekker weer uit de weide wou. Toen dreigde ze gewoon te schoppen en een keer is dat haar ook gelukt. Maar ik heb gewoon een zweepje mee genomen en als ze dreigde, dreig ik terug. Laten zien dat jij de baas bent en niet je paard. Want anders als je weg gaat, dan krijgt je paard zijn zin, dat hoort niet.

Dus heb je hem zonder halster los lopen zeg maar? Het is dan altijd beter om het halster om te laten, ook al vind je het fijner om het halster af te doen als hij eenmaal in de weide is. Mijn Shetlander loopt zonder problemen zonder halster in de weide en hij gaat pas weer om als ik hem naar zijn stal moet leiden. Hij heeft een paar keer ook met zijn oren in zijn nek gedreigd. Maar ik bleef proberen en ik had eenmaal een zweepje bij me. Zonder brokjes mee te nemen, is het me gelukt.

Succes

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:55

Hij heeft het nog eenmaal gedaan ,met aansporen aan de longe naar de galop. Hij dreigde met beide benen naar achter, ik heb hem direct een flinke mep gegeven en hij stond verdwaasd te kijken.
Daarna nooit meer.
Hij let nu op mij in de omgang en niet andersom.