Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jensvl schreef:Ik gebruik zelden achterwaarts als het paard dwars is. Maar weet je wat leuk is? Het paard heeft geen benul dat het fout is om een been niet te geven. Straffer nog, voor een paard dat niet is opgeleerd is het zelfs fout om wel een been te geven. Dat ontneemt een paard namelijk zijn mogelijkheid tot vluchten. Het enige wat een paard kent is het volgende. Goed is wat mijn overlevingskansen vergroot, fout is wat mijn overlevingskansen verkleint. En een voet geven is dus voor een paard fout. Maar je doet natuurlijk wat je wilt. Ik heb altijd het idee dat als paard en ruiter gelukkig zijn samen, alles wel goed zit. Dus als het in jou geval goed zit, wil ik je geen andere mening opdringen. Het enige dat mijzelf niet lekker zit bij een tik geven is dat je automatisch het paard de schuld geeft. Wss is het zijn schuld in dit geval, maar daar moet je eerst wel zeker van zijn. Wat ik altijd probeer mee te geven is de fout te zoeken bij jezelf, en zelfs als het paard iets doet om dwars te doen, niet te slaan als je jezelf niet moet verdedigen tegen een aanval of een trap. Maar er zijn uitzonderingen. En in dit geval is dit zelfs niet direct een slechte uitzondering. Bij sommige paarden werken ze mss zelfs beter. Je moet alleen opletten dat je niet in een situatie komt waarin volgens jou een paard elke week of elke maand een tik nodig heeft. Is dat wel het geval, en je hebt het paard al enkele jaren, dan ben je volgens mij niet goed bezig, want een paard is een extreem gewillig dier.
Citaat:Dit paard van TS kan het, weet het, deed het en doet het, alleen niet bij haar. Dan ga je toch niet in discussie met 1.70 en mwah.. 650 kilo? Deze is niet jong en onbezonnen, is doorgereden en weet wat de regels zijn. Als TS daar nu van af gaat wijken door compromissen te sluiten, dan heeft ze straks een paard wat steeds meer rechten toe-eigent en dan? Dan is het een ongeleid projectiel.