Teleurgesteld..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:33

Wat ik me dan afvraag.....

Hoe zouden jullie dan mijn 5 jarig tinkerhengst straffen als hij recht omhoog komt ?

Is geen aanval , gewoon een vraag....bij mij krijgt hij echt een tik...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:34

Ik zou je hengst niet straffen.
Ik zou de ballen eraf halen, en dan gewone basisopvoeding hanteren.
Door hormonen kunnen hengsten doorgaan waar merries en ruinen stoppen.
Ruinen haalt de scherpe kantjes er vanaf en een ruin gaat niet door tot er bloed vloeit.
In mijn ogen het beste voorbeeld van gebrek aan ervaring en kennis....

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:40

Waarom zou ik een ggk hengst casteren omdat hij enthousast is om het weiland in te gaan ? :?
Wat ik in m'n eerdere reacties al zei maar hooguit 1x per jaar gebeurd en verder stik braaf is en bij merries gewoon op stal staat ?

Bloed ? Waar bloed ? :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:43

O help. Weer een eigenaar van een Tinkerhengst die niet over de rand van zijn bord heen kan kijken.
I rest my case. Er zijn genoeg Hengstentopics waar ik mijn mening heb gegeven.
Succes met je dekhengst.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:46

Zal ik je berichten maar eens na gaan kijken dan, want ik weet jouw mening niet.....

Dank je voor je succes wens :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:59

Ik ben niet vies van een tik, gisteren nog gedaan.
Ik heb best wel geduld maar ze moeten gewoon niet te ver gaan want dan zal ik duidelijk zijn.
Gisteren tijdens het longeren was mijn paard gewoon aan het "poedersuiker". En tuurlijk weet ik dat een paard niet zomaar loopt te trutten maar ik was het zat 1 goeie tik, paar galop passen vooruit en toen hé de concentratie was weer bij mij en ze heeft daarna goed gelopen heel goed zelfs, en ze is zeker niet bang van mij of de zweep ik kan daarna gewoon weer de zweep over het hele lijf halen, tussen de oren end. Ze moest gewoon weer even de grens weten.
In mijn ogen dus een terechte correctie, die ze ook heel goed gesnapt heeft en op gevat als correctie en niet als een bruut die er eens even op timmert. Goede timing en goede intensiteit. Met een slechte timing en slechte intensiteit doe je meer kwaad dan goed. Je timing moet direct zijn en niet eerst denken. Zonder nadenken leren op de juiste momenten te reageren en weten wat voor "energie" je er achter moet zetten.
Ga je door je boosheid/agressie slaan is het fout. Om het maar zo te zeggen je moet het niet persoonlijk nemen je moet reageren op het gedrag niet zozeer op het paard zelf.
Je staat het gedrag niet toe. Je corrigeert en laat het los.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:22

pinkie87 schreef:
en wat nu als jou paard naar jou schopt? zeg je dan foei paard dat mag niet??? als een paard in de kudde naar een andere schopt in hogere rang krijgt hij er net zo hard een terug.
zeg niet dat ik mijn paard dood schop hoor! doe het ook liever niet.

Gelukkig hebben mijn beide paarden mij nog nooit geschopt. Ik denk als een paard je schopt je eens goed moet kijken naar de band en omgang naar je paard, persoonlijk denk ik dat je met terugschoppen de scheve verhouding met je paard niet beter maakt. Stel jezelf eens de vraag waarom hij schopt?

cinny1

Re: Teleurgesteld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:30

ja hoor, als mijn paard me schopt ga ik echt staan denken, goh waarom zou hij dat nou doen. Nee dus, dan krijgt hij er meteen 1 terug en hard ook. Overigens heb ik een prima band met al mijn paarden maar wat onacceptabel is wordt afgestraft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:35

Paperboy schreef:
pinkie87 schreef:
en wat nu als jou paard naar jou schopt? zeg je dan foei paard dat mag niet??? als een paard in de kudde naar een andere schopt in hogere rang krijgt hij er net zo hard een terug.
zeg niet dat ik mijn paard dood schop hoor! doe het ook liever niet.

Gelukkig hebben mijn beide paarden mij nog nooit geschopt. Ik denk als een paard je schopt je eens goed moet kijken naar de band en omgang naar je paard, persoonlijk denk ik dat je met terugschoppen de scheve verhouding met je paard niet beter maakt. Stel jezelf eens de vraag waarom hij schopt?

Tuurlijk als het je eigen paard is die je al meer als een half jaar hebt of een verzorgpaard zou je zeker moeten gaan nadenken, al vindt ik wel dat je eerste reactie zou moeten zijn om het direct te corrigeren en dat kan zeker helpen. Mijn paard heeft het weleens gedaan in een speelse bui in de wei het enige wat ik had was een halster, tja ze heeft toch nooit meer de poging gedaan.

Maar als je net een nieuw paard hebt dan kan het gewoon een kwestie van uitproberen zijn, als je niet duidelijk genoeg overkomt en het paard gaat steeds een stapje verder. Maar dan los je het waarschijnlijk ook niet op met een tik en heb je meer werk voor de boeg.
Neemt niet weg dat trappen ontoelaatbaar is en voor mij echt wel een reden is om er een terug te geven welke reden het paard dan ook heeft.
Kan zijn dat je zelf een hele hoop signalen gemist hebt voor het schoppen maar dan mogen ze nog best weten dat het absoluut niet kan.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:43

Cassidy schreef:
Ruinen haalt de scherpe kantjes er vanaf en een ruin gaat niet door tot er bloed vloeit.

Ik vind dit wel een beetje cru gezegd. Zij zegt: als mijn hengst omhoogkomt krijgt ie een tik. Dat werkt blijkbaar prima. Maar ipv dat iedereen zijn mening geeft over al dan niet een tik, wordt weer op de man gespeeld. Dit is onnodige belediging, en de opvoeding van deze hengst is niet het onderwerp van het topic.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:10

Mijn paard heeft (toen ik m net had) mij geprobeerd een trap te geven.
Op zo'n moment denk ik echt niet "Ah nee, dat mag je niet!"
Ik heb m toen toch echt een kei harde trap teruggeven.
En daar heeft ze zeker van geleerd!
Je kan beter 1 keer duidelijk zijn dan 100 keer moeten herhalen en je paard het niet begrijpt.
In de wei krijgen paarden af en toe ook een beste trap/hap hoor, en daar worden ze echt niet minder op.

Onterecht slaan of uit woede vind ik weer een ander verhaal.
Dat is gewoon iets wat een paard niet begrijpt.
Paarden begrijpen onze emoties niet en zullen het dus ook niet begrijpen als je ze een trap/tik geeft uit woede.
Als een paard terecht wordt gestraft heb ik daar geen moeite mee,
onterecht wel...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:10

Ik heb schatjes van paardjes en daarbij nog eens engelengeduld. Slaan is (bij mij) niet nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:15

Ik rijd nooit met zweepje, vind met maar onhandig, sporen ook niet. Maar ik moet wel zeggen, als het moet, dan kan ik toch flink kwaad worden, zeker als een paard aan de hand mij bijt... Ik ben laatst gebeten door een tweejarige :') nou die heeft het gemerkt hoor. Sindsdien niets meer gebeurd :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:16

Bo_Cassey schreef:
Cassidy schreef:

Ik vind dit wel een beetje cru gezegd. Zij zegt: als mijn hengst omhoogkomt krijgt ie een tik. Dat werkt blijkbaar prima. Maar ipv dat iedereen zijn mening geeft over al dan niet een tik, wordt weer op de man gespeeld. Dit is onnodige belediging, en de opvoeding van deze hengst is niet het onderwerp van het topic.

Blijkbaar wel, want het feit dat er een tik aan te pas moet komen om het dier zijn grenzen te wijzen en er geen ander oplossing is (en die is er wel degelijk) is voor mij voldoende. Als het dier echt onder appel zou staan is een tik niet nodig, en ook iemand die een hengst tegenkomt die niet onder appel staat heeft geen tik nodig.

Voorbeeld? Zie filmpje. Met van mij de waarschuwing: don't try this at home.

http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:20

Het gaat mij meer om de bewoordingen. Ik vind het een persoonlijke belediging, en dat gaat zijn doel voorbij. Maar ik denk niet dat de aangesprokene zich er wat van aantrekt, dus we gaan maar weer on-topic. Ik begrijp ook van haar dat het vrijwel nooit gebeurt, dus het zal wel meevallen allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:23

Als het vrijwel nooit gebeurt, waarom dan als voorbeeld hier aanhalen?
En als het vrijwel nooit gebeurt, dan snap ik waarom een tik het eerste is wat je te binnen schiet. Dan heb je er nog niet eerder over na kunnen denken hoe je dergelijke situaties op kunt lossen en komt de tik puur intuitief.
Intuitie en reflex is echter niet altijd de aangewezen aanpak bij het trainen van paarden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:28

Het ging ts erom dat je niet mag slaan. Als reactie daarop geeft bokker aan dat wanneer haar hengst omhoog komt, zij het geen probleem vindt een tik te geven. Daarom haalt ze het aan. Ik zie meer mensen zeggen dat het vrijwel nooit nodig is, maar dat je toch wel eens een moment hebt dat je toch een tik uitdeelt.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:33

Waarom ik het hier als voorbeeld aanhaal is dat er gezegd werd dan een tik niet nodig is.
Dus ik vroeg aan diegene die dat zeiden hoe hun hem dan zouden straffen.....
Dus als ik ipv m'n hengst gezegd had dat het m'n merrie was geweest, dan had het geen punt geweest ?

Ik snap de opmerking(en) van Cassidy ook niet. :n

FienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 09:14

Charlot schreef:
ik heb eerlijk ook al genoeg gezien in "de paardenwereld" :x . En ik spreek voor mijn eigen ik gebruik enkel de zweep voor mijn paard in de zomer om de dazen weg te doen.
Maar voor het boerenpaard heb ik de zweep wel mee, ook voor de dazen, maar soms ook eens om een kleine tik naast waar ik mijn been leg te geven. Verder ben ik dus niet echt voor het zweep, spoor gebruik.

Ook zal ik mijn hond nooit slaan of schoppen. Ze heeft al een serieus verleden en het ligt gewoon niet in mijn aard om dat te doen.

Maar dat is mijn mening, ieder de zijne..

Ik ben van dezelfde mening haha! Ik gebruik ook mijn zweep voor de dazen :P

FienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 09:29

Volgens mij, als je paard bokt onder het zadel bijvoorbeeld, en je 'm dan een tik geeft of 'm slaat met de zweep, kan je er een dubbel zo hard terugkrijgen. Dat is allesinds wat gebeurd bij vele van de paarden waar ik mee rij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:01

FienC schreef:
Volgens mij, als je paard bokt onder het zadel bijvoorbeeld, en je 'm dan een tik geeft of 'm slaat met de zweep, kan je er een dubbel zo hard terugkrijgen. Dat is allesinds wat gebeurd bij vele van de paarden waar ik mee rij.

Dat kan zo veel betekenen, je timing is slecht, je bent te hard, paard weet niet wat je bedoelt dus snapt de tik niet, wat dus kan voorkomen als je paard je iets duidelijk wil maken en je daar niet goed op reageert of het paard kan niet doen wat je vraagt, of je geeft tegen gestelde hulpen, en dat zie je vaak bv paard reageert niet op je been en je geeft en tik en tegelijk houdt je de rem erop. Logisch dat er dan wat volgt natuurlijk. Remmen en gas willen geven werkt niet.
Of je paard staat gewoon weg boven jouw en accepteert het niet dat jij hem corrigeert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:42

Lovely schreef:
Laat ik het anders verwoorden: paarden slaan elkaar niet als ze iets anders van elkaar willen dan opdonderen.

Paperboy schreef:
Kan me best iets voorstellen bij wat ts bedoeld, veel mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer en worden dan erg ruw in hun handelen. Een dier schoppen vind ik echt onzinnig wat de reden ook is. Als je consequent en eerlijk bent en geen dingen vraagt die het paard niet kan handelen zijn dat soort acties helemaal niet nodig.... Ik vind slaan en schoppen als straf altijd een teken van onkunde en machteloosheid. Een zweepje met rijden om je beenhulp te versterken vind ik iets anders en dat lijkt mij ook het enige juiste doel van zweepgebruik.

Paperboy schreef:

+:)+

Dit vind ik dan weer een vreemde stelling

Mienez schreef:
Een tik, een schop of een trap hoort bij de opvoeding van een paard. Wij willen ook weten wat er van ons verwacht wordt en als er dan iemand chinees tegen ons gaat praten en daarbij dan ook nog eens druk op gaat leggen dan weten wij ons geen raad meer en gaan uiteindelijk maar wat doen.

Dus als ik chinees tegen je praat en je verstaat mij niet, geef ik gewoon een schop?
Lijkt me dan beter dat ik begin met het uitleggen van het alfabet, stapje voor stapje en iedere goede poging beloon?
Ik vind tik/schop/trap dan ook geen onderdeel van de opvoeding. Een goede uitleg en duidelijkheid over hetgeen je verwacht wel. Daar is geen schop voor nodig.

Let wel... het is ten alle tijde je plicht (en wel zo handig) om bv bij een aanval je eigen vege lijf te beschermen op welke manier dan ook. Daarover geen twijfel.
Maar daarna zul je je moeten afvragen wat er fout ging en de oorzaak moeten aanpakken. En dat wordt veelal vergeten.

Ik denk dat weinig zo vaak onterecht en onjuist wordt gebruikt als straf. Straf is bedoeld om gedrag te onderbreken/iets af te leren en heeft alleen zin als het exact op het juiste moment gebeurt, correct gebeurd (en om de juiste reden) en daarna alternatief gedrag wordt aangeleerd.
Bovendien is het alleen te rechtvaardigen als het werkelijk de enige oplossing in die situatie is.

Aan bovenstaande voorwaarden worden in het merendeel van de gevallen niet voldaan.
In de meeste gevallen wordt straf gegeven omdat met in de opvoeding in gebreken bleef en blijft of omdat men iets verwacht van een dier wat het dier niet kan uitvoeren omdat het het niet begrijpt of lichamelijk niet correct kan uitvoeren of uit eigen frustratie,.
Het geven van straf is belonend voor de gever en wordt om die reden ook veel vaker gedaan dan het belonen van de geringste poging om goed te doen. Machtsgevoel wordt nog altijd als aangenaam ervaren, zelfs als iedereen dat hard ontkent.
Getuige de manier waarop mensen schrijven hoe ze hun dier 'op de plaats hebben gezet'

Verbijsterend vind ik het daarnaast dat het merendeel hier blijkbaar alleen maar de alternatieven schop/klap versus aaien/fluisteren/lang nadenken/overleggen kent.
Is het dan zo beroerd gesteld met de kennis van leertheorieen dat niemand begrijpt hoe een paard (of ander dier) leert, de verschillen tussen positief reinforcement/negatieve reinforcement/positief punnishment/negatief punishment kent incl de toepassingen en de valkuilen?
Welke sterke kanten en welke grote beperkingen het paard kent in het leerproces versus de mens?

Jammer is dat.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:23

Succes met het leren van het alfabet aan je paard ;) Hij zal vast alle geduld en discipline hebben om netjes voor je te blijven staan en ja knikkend te volgen wat je zegt.
Leuke theorie voor mensen, maar ik vrees dat het bij paarden niet zo werkt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:45

Ik ga ts steeds beter begrijpen, als ik het zo lees is slaan en schoppen een veel gebruikt correctie middel in paardenland.
Word daar ook niet vrolijk van :o .
En als ik dan lees dat het zelfs onderdeel van de opvoeding is :n .
Kan me echt niet voorstellen dat je paard daardoor meer vertrouwen in je krijgt. En vertrouwen is toch echt de basis voor een goede band met je paard. Een paard ziet ons echt niet als soortgenoot, en zal een schop of klap ook echt niet zo ervaren als dat het van een ander paard is........

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:12

Mijn mening is simpel. Zolang het paard mij geen reden geeft om mij te verdedigen, sla ik niet. Slaan vind ik niet passend bij de opvoeding van een paard. Wat de meesten niet weten is dat ze chinees spreken tegen hun paard en dat hun paard het niet altijd begrijpt wat je wil zeggen. Verder willen paarden bijna altijd voor jou werken. Echt waar, slaan is onnodig zolang het paard niet gevaarlijk wordt. Als je eens een keer in een jaar een paard een tik moet geven dan gaat dat nog, maar velen doen het elke dag of vaker. Bij de paarden die ik getraind heb, zaten een paar probleemgevallen tussen. Bij mij hebben ze nooit een mot gehad. Correctie is het teken dat je geen goede leiding geeft. Dus geef goede leiding en correctie is niet nodig. Het spijtige is dan nog dat slaan geen correctie is voor het paard.
Ik ben ervan overtuigd dat je bijna elk paard kan leren wat je wil zonder slaan. Het is gewoon de truc van communicatie aangaan. Een paard probeert te communiceren. Het spijtige is dat de mens niet luistert omdat hij het niet begrijpt. Daarom proberen ze dan te overheersen. Een paard krijgt nogal snel het label dominant opgeplakt, terwijl er heel weinig dominante paarden bestaan. Zelfs het meest dominante paard is een goede volgeling onder een goede leider. Een goede leider kan leiden zonder slaan. Pas als je als leider faalt vinden sommigen het nodig te slaan.
En denk nu niet dat het paard slaan bijna niet voelt. 1vb wil ik geven. De flanken van het paard zijn zo'n 30 keer of meer gevoeliger dan de vingertoppen van een mens. Beeld je dan eens in dat het een paard toch wel veel pijn doet om een harde stamp te krijgen. Het feit is wel dat een paard als het altijd bruut behandelt wordt, zich zowat afsluit en de pijn verdraagt. Dan krijg je een paard dat zwaar is voor het been of zo.