Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:57

sammy1 schreef:
er is echt nikis erger dan als een paard zich niet laat vangen,ik heb een merrie gehad die dat altijd deed,mijn jonge ruin heeft dat overgenomen en heeft dat nu al mijn vier paarden aangeleerd,wij nemen een schrikdraad mee en jagen hem de hoek in en daar spannen we het touw en kunnen ze dan 1 voor 1 zo pakken.

Meen je dit nou serieus?? |o Ik snap wel waarom ze allemaal weg rennen ja.. 8)7 :n

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:17

Van wat ik begrijp is er nog niet echt een oplossing.
Wat ik me afvraag TS, beloon je je paard ook wel eens? Laten vangen is niet vanzelf sprekend, een paard dat dit niet leuk vind mag best eens beloond worden. Dingen die je kunt doen om het te bevestigen:
-Halster om, aai of snoepje (indien geen voernijd/dominantie, echt alleen bij hele brave doen, anders ben ik er absoluut geen voorstander van) geven, halster af, rustig weggaan waarbij je het paard negeert.
-Halster om, wei uit lopen, en hop terug de wei in, paard loslaten, weggaan.
-Halster om, wei uit, poetsen, en hop weer terug de wei in etc.
-Halster om, wei uit, poetsen en zadel op, even neerzetten met een pluk hooi oid, en 10 min. later afzadelen en terug de wei op gooien.

Zo leert een paard dat een halster om, uit de wei, poetsen, en opzadelen, of zelfs opstappen, nog helemaal geen ramp hoeft te zijn. Dit paard heeft blijkbaar het idee dat uit de wei gehaald worden erg is, verander dat idee! Blijf het ook af en toe nog doen, vangen is het probleem niet zo, maar je moet dit gedrag wel bevestigen, laat ook merken dat je blij bent als hij braaf is.

Maar goed, voordat je het gedrag bevestigd hebt, moet je 'm wel op de een of andere manier te pakken krijgen.

Wat ik eerst zou proberen, gewoon rustig zigzaggend op het paard afgaan, niet naar het paard kijken, loop via zijn kont (op een meter afstand) naar de schoft. (Nog altijd een meter afstand.) Blijf hier eens rustig staan, sommige paarden (ervaring mee..) hebben gewoon even tijd nodig om te switchen van vrije tijd naar werktijd.
Als je heel brutaal bent, leg zo eens rustig je hand op de kont. Veel paarden hebben door deze aanraking al het idee van oh, ik zit al vast. Ze voelen zo ook dat jou aanraking oftewel energie, rustig is.

Werkt dat allemaal niet, dan word het toch opdrijven.

Het makkelijkst is, een sluis (trechtervorm) uitzetten met een schrikdraadje en een paar prikpaaltjes. Je jaagt het paard steeds een nauwere ruimte in, op het einde heb je een ruimte ter grote van een halve box, waar je het paard zo hup kunt pakken. Is piece of cake.

Kun je zoiets niet voor elkaar krijgen, ga dan op een wat doelbewustere manier "opjagen" (rotwoord).
Loopt het paard weg als je eraan komt? Prima, maar als hij naar links gaat, dan stuur jij hem naar rechts.
Dit doe je met je lichaamstaal, blokkeer links voor hem met je schouder en arm, laat rechts vrij. Gebruik een longeerzweep als verlengstuk van je arm. En niet jagen, rustig sturen, je kunt dit gewoon in stap doen.
Gaat het paard naar rechts? Stuur hem dan op exact dezelfde wijze weer de andere kant op. En nog eens. Nog eens, nog eens. Net zolang tot je merkt dat het paard het zat raakt, en op jou gaat letten. Ze geven dit domme spelletje vanzelf op, ga rustig stilstaan en als het goed is doet het paard dit dan ook.

Zo, ik ben benieuwd. :+

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:30

Ik zal de gedachte hier posten als ik het af heb.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:43

Opjagen, lokken, dwingen, allemaal komen ze hier voorbij, maar wat ik nog niet gezien heb is de vraag:

Wat maakt dat het paard in de wei blijven interessanter vind dan contact maken met de TS? Als je daar achter komt kun je kijken of je dat aspect kunt veranderen, maar handiger is om te zorgen dat TS interessanter wordt voor het paard. Vervolgens is de vraag: wat is de trigger om interessanter te worden? Dat is een kwestie van zoeken en per paard verschillend.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:48

Kinke schreef:
sammy1 schreef:
er is echt nikis erger dan als een paard zich niet laat vangen,ik heb een merrie gehad die dat altijd deed,mijn jonge ruin heeft dat overgenomen en heeft dat nu al mijn vier paarden aangeleerd,wij nemen een schrikdraad mee en jagen hem de hoek in en daar spannen we het touw en kunnen ze dan 1 voor 1 zo pakken.

:?
Dat meen je toch niet??? Ik zou toch echt eens bij mezelf ten rade gaan als m'n paarden voor me op de vlucht zouden slaan.
Bovendien, schrikdraad jaagt angst aan, dat is toch wel het laatste gevoel wat je wilt veroorzaken bij je paard?

slik. :+

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 09:46

Volgens mij is het bij jullie niet duidelijk dat het vangen juist het probleem is.
Als hij eenmaal bij ons is is er niks aan de hand en verandert hij in een mak schaap.
Altijd als hij komt wordt hij overdreven beloont, en hij weet dondersgoed dat het vangen niet alleen is om te gaan werken. En hij vind werken leuk. Hij gaat altijd met de oortjes naar voren mee het land uit als we hem hebben en vind het allemaal heel leuk.

En ik ga mijn paard dus niet opjagen. Ik wil hem niet naar de kl*te helpen. Hij heeft het al moeilijk genoeg doordat er iets is waardoor hij zich niet laat vangen.
Er is waarschijnlijk iets gebeurd bij de vorige eigenaar ja.

Het wegjagen als hij weg wil lopen hebben we ook al geprobeerd. Maar als we dan gewoon met een arm op zij gaan staan om hem te sturen banjerd hij er dwars doorheen. Hij vind de kleinste gaatjes om weg te komen.

Het ligt niet bij ons dat hij zich niet laat vangen. het is al 7 jaar zo en laat zich ook niet door vreemden pakken. Er is iets gebeurd waardoor hij het vangen met iets slechts associeert.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:56

Misschien moet je eens een gedragstherapeut laten komen voor je paard. Klinkt misschien wat raar, maar denk dat je het meeste hebt aan iemand met veel ervaring met paarden en het gedrag van paarden die naar je paard kan kijken. Hier kent denk ik niemand je paard en daardoor is advies niet altijd passend.
En iemand die je paard in RL gaat bekijken en kijkt hoe hij zich gedraagt en hoe jij je opstelt tegenover het paard. Denk dat zo iemand meer passende tips heeft dan bokt die dus verder niets weet van je paard en het ook niet ziet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:13

Mijn minipaard had ook zo'n periode.... Heb mijn paarden normaal zonder halster in het land, had de mini nu het halster om gelaten en er een 'vanglijntje' aan gedaan. Ik heb het geluk dat mijn andere miniature gelijk bij me komt, als je in het land komt. 'Stoute' mini kwam toen ook, en was gemakkelijk te pakken aan het 'vanglijntje'. Bij hem is het zeer waarschijnlijk een puberprobleempje. Mss ook een idee voor jouw paard, om (tijdelijk) een vanglijntje aan het halster te laten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:44

Ts, tips goed lezen, ik zet er duidelijk bij dat je dit in het begin het best met een longeerzweep moet doen. Ook heb ik het nergens over opjagen, je kunt dit gewoon in stap doen.

Wanneer je in de bak of longeercirkel loswerkt met je paard, kun je hem dan wel met je lichaam van hand laten veranderen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:09

Jensvl, heb je de gedachte al onder woorden kunnen brengen?

TS Heb je het al geprobeerd om je paard in te sluiten dmv draad? Want over mijn oplossing heb je geloof ik heen gelezen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:16

Peppertree, ik heb er niet overheen gelezen. Ik heb duidelijk bijgezet dat ik mijn paarden niet ga insluiten. En dat hij door alle kiertjes weg komt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:17

Liefde gaat door de maag ;)
Ik ga er niet achteraan lopen of zo, zo blijf je wel bezig, met wat lekkers en goed belonen kan je ze in heel korte tijd aanleren om spontaan naar het hek te komen racen als je verschijnt..

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:17

Een vervelend probleem heb je zeker..
Ik heb mijn paard nu 5 jaar en nooit problemen gehad met vangen, totdat ik vorig jaar verhuisd ben naar een andere stal waar ze lekker heel de dag op de wei stond in een kudde. Ik heb net als jij ALLES geprobeerd maar ze liep constand van me weg en ging achter de andere merries staan. Ik heb zo wel eens 2 uur achter haar aan gelopen zonder resultaat. Het hoeft dus niet perse zo te zijn dat er bij de vorige eigenaar "iets" gebeurd is, maar het kan wel zo zijn dat hij het in de wei gewoon errug leuk vind en liever niet bij zijn vriendjes weg gaat o.i.d.

Het heeft wat tijd en geduld gekost maar met als gevolg dat ze met oortjes naar voren aagedraaft komt als ik haar roep.
Ik heb dit probleem als volgt opgelost...
Telkens als ik naar de wei liep nam ik een emmer voer mee, als ik aan kwam lopen liet ik haar horen dat ik eraan kwam, ik riep haar, floot en schudde met de emmer. Natuurlijk trapte ze hier niet in en ging lekker verder met gras eten. De eerste paar keren heb ik haar niet benaderd en ben ik in de wei gaan zitten een boekje lezen en heb haar voor de rest genegeerd. Als andere paarden kwamen kijken kregen ze een handje voer en ging ik weer verder met lezen, na een half uur stond ik op en ging ik weg zonder haar verder nog aan te kijken o.i.d. Na een paar dagen kwam ze vanzelf eens kijken wat er nou aan de hand was. ik gaf haar net als de andere paarden een handje en negeerde haar volkomen. Tot op een dag ik aan kwam lopen en haar riep waarop ze naar me toe gelopen kwam toen ik bij de wei was! Ik heb toen niet meteen het halster om gedaan maar haar de emmer voer gegeven, die was tenslotte ook voor haar bedoeld. Na een paar keer dit te hebben gedaan heb ik het halster mee genomen en om gedaan en daarna de emmer voer. Toen dit ook goed ging weer een stapje verder, halster om uit de wei, emmer voer en terug. En zo steeds een stapje verder. Ik merkte wel dat wanneer ik te snel of te grote nieuwe stappen ging maken dat ze weer omsloeg en tussen de kudde ging staan.

Dit heeft mij 3 weken de tijd gekost tot ze kwam nadat ze "gewerkt" had.
Een belangrijk punt is wel, vermeid direct of intimiderend contact van allebij de kanten. Als ik op haar afliep en ik keek haar aan was ze al weg voordat ik binnen een straal van 3mtr was. En een tip die ik nog kreeg, zorg dat je interressanter bent dan de wei en haar vriendjes.

Ik hoop dat je snel een oplossing hebt gevonden, en feit blijft natuurlijk: ieder paard is anders.
Een flinke portie geduld is zeker niet overbodig...

Heel veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn post hebt!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 15:12

Noissue, Bedankt voor je post, hier heb ik wat aan.
Ik moet natuurlijk wel met de eigenaresse overleggen en dat zal ik zeker doen.
Ik ga deze tip wel in overweging nemen. Dankjewel!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:32

Ik heb nog eens teruggelezen, je hebt nergens gereageerd op het insluiten. Alleen op het opjagen.

Als hij door kleine kiertjes ontsnapt heb je het dus wel eens geprobeerd maar niet effectief. Die kiertjes moeten namelijk niet ontstaan. Het is ook niet de bedoeling om hem op te jagen, maar om hem op een rustige manier klem te zetten zodat hij weet dat hij er niet onder uit kan.

De tip van hierboven is inderdaad ook goed, maar eerder vertelde je dat deze manier niet werkt bij jouw paard?

Fjordo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:33

Misschien is er in zijn verleden wat gebeurd wat hier mee te maken heeft? Ik hoop dat jullie achter de oplossing komen ;)

(_) (_) (_) /3

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:04

staat bijna op papier. Maar heb volgende dagen heel weinig tijd. Dus het zal nog even moeten wachten denk ik. Morgen of overmorgen lukt wel denk ik.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:53

Ok staat op papier maar is wel veel tekst. Als jullie het goed vinden post ik het hier. Anders maak ik een blog aan en post het daar en plaats hier een link.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:00

klinkt bekend mijn paard heeft dat ook een periode gedaan, ik heb uiteindelijk een keer 4u in het land gestaan enne gewonnen nu komt hij steeds, vaak helpt het bij mij halster achter me rug en ineens touw om zijn hals gooien dan kan ik rustig zijn halster om doen. Soms doet ie het nog af ent oe door weg te rennen dan jaag ik hem op denk ik prima jij wil rennen dan ga je maar rennen, krijgt dan ook geen rust van me nou dan is de lol er snel af. Soms kan een beetje voer schudden ook al helpen? Suc6 er mee, is idd best irri!

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:14

Ik heb in je beginpost gelezen dat hij wel komt als je bij de andere paarden staat. Waarom dan niet gelijk naar een ander paard gaan , aaien en gewoon gezellig hier mee doen tot hij komt?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:27

sammy1 schreef:
Kinke schreef:

:?
Dat meen je toch niet??? Ik zou toch echt eens bij mezelf ten rade gaan als m'n paarden voor me op de vlucht zouden slaan.
Bovendien, schrikdraad jaagt angst aan, dat is toch wel het laatste gevoel wat je wilt veroorzaken bij je paard?

slik. :+

Nou ik ben wel benieuw wat je hierop te zeggen hebt anders....

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:51

Omdat ik nog geen antwoord heb gekregen neem ik aan dat ik het hierin mag zetten. Het is een hele blok tekst, maar hier komt het.

Als een paard zich niet wil laten vangen, kan dat heel lastig zijn. De meesten beginnen alle mogelijke oplossingen te bedenken om het paard te verplichten zich te laten vangen (door bvb het paard in een hoekje te drijven). Eigenlijk proberen mensen hun paarden altijd alles te verplichten als het niet lukt.
Ik probeer altijd een methode te gebruiken die het paard de keuze laat te luisteren. Dat klinkt mss raar en idioot, maar mijn ervaring is dat het het beste werkt. Je kan een juist antwoord niet afdwingen. Je kan alleen het paard helpen het juiste antwoord te vinden.
Bij dit probleem (en eigenlijk elk probleem) is het heel belangrijk de reden te vinden waarom het paard dit doet. Sommigen doen het uit angst en anderen doen het uit luiheid. Dat zijn de 2 meest voorkomende oorzaken. Soms gebeurt het echter ook dat het paard gewoon niet weet hoe het zich moet laten vangen.

Hoe krijg je het nu voor elkaar om het paard te helpen de juiste oplossing te vinden? Wel om dat goed uit te leggen moet je eigenlijk gaan naar wat een paard wil. Een paard wil een veilige en rustige omgeving waarin hij zo veel mogelijk energie kan opsparen omdat hij die energie elk moment nodig kan hebben om weg te rennen van gevaar. Alles wat dat verandert, zal hij willen ontwijken. Dit laat eigenlijk al zien dat het vangen van een paard dat niet wil werken helemaal niet zo moeilijk is. Het enige dat je hiervoor moet doen is ervoor zorgen dat het hem meer moeite kost om van je weg te gaan dan te blijven stilstaan of naar je toe te komen. Het vangen van een paard dat wegloopt uit angst is iets moeilijker. Ik ga eerst dieper in op hoe je een paard dat niet wil werken kunt vangen.

De beste methode om een paard te vangen is ervoor te zorgen dat hij niet begint weg te lopen. Dat doe je door niet in een rechte lijn naar je paard te gaan en minstens 3 keer te stoppen onderweg naar je paard. Dat doe je om te laten zien dat je wilt dat hij blijft staan. Verder kijk je niet in de ogen van je paard. Dit is namelijk een manier om redelijk wat druk op het paard uit te oefenen. Dat willen we dus niet. Kijk in plaats daarvan op een oppervlakkige manier naar het paard en kijk ook eens rond zoals een gewoon paard in de kudde zou doen. Spijtig genoeg kom je hier niet mee toe bij paarden die zich niet willen laten vangen. We moeten dus nog iets anders doen. Je paard zal wss beginnen weg te wandelen van je. Op dat moment ga je rechtstreeks naar het paard (je oefent dus druk uit en neemt de rust weg). Je paard mag zo hard lopen als hij wil, maar je blijft gewoon stappen en je snijd zijn bochten af. Hiermee laat je zien dat hij veel meer energie dan jou moet verbruiken. En nu komt het belangrijkste. Dat is stilstaan of zelfs van het paard weg gaan. Ik weet dat dit echt raar klinkt maar het werkt. Maar natuurlijk niet op eender welk moment. Als het paard vertraagt (ook al is het maar weinig), dan ga je even stilstaan. Blijft hij vertragen dan blijf je gewoon staan. Vertraagt hij niet meer dan ga je terug wandelen. Moest hij al komen stil te staan, dan zet je 2 stappen achterwaarts. Vertraagt hij niet meer of versneld hij terug dan begin je terug te wandelen. Eigenlijk heb ik zelfs al een signaal overgeslagen. Als hij je een blik waardig gunt dan vertraag je sterk of gaat eventueel stilstaan. Stopt hij met je aankijken dan ga je terug wandelen. Hiermee vertel je je paard dat je wil dat hij vertraagt en blijft staan en het liefst nog dat hij naar je toe komt. Op een gegeven moment zal zijn euro vallen en zal hij vertragen en wss zelfs stil gaan staan. Als hij stil staat zet je 2 stappen achterwaarts en blijft dan staan zonder hem in de ogen te kijken. Als hij terug begint te wandelen (of te galoperen) ga je terug stappen. Meestal is het genoeg om dit een tijdje vol te houden om het paard te laten beseffen dat het makkelijker is te blijven staan. De meeste paarden zullen zelfs naar je toe komen als ze dit goed beseffen. Als ze naar je toekomen zet je 1 stap achterwaarts om te belonen (geen 2, want hij moet wel weten dat je echt wil dat hij dichter komt).

Moest er na 20 minuten zelfs nog geen verbetering zichtbaar zijn, dan is het tijd voor de volgende fase. Je gaat de druk wat opvoeren. Vanaf nu mag hij nog altijd weg gaan, maar bepaal jij de snelheid zolang hij zich van je af beweegt. Dit doe je door gewoon met het leidtouw boven je hoofd te zwaaien (niet slaan dus) meestal is dat genoeg om wat stress bij het paard te veroorzaken. Het paard gaat normaal gezien als gevolg hiervan rennen. Nu blijf je staan tot hij 3 rondjes heeft afgelegd, (vergeten te zeggen, best in een roundpen te doen dus of anders een iets of wat rond afgemaakt stuk in de wei, het best met een minimale doormeter van 15 m) of tot het paard een blik in jou richting zend of vertraagt. Afhankelijk van wat het eerste komt. Waarom reageren op die blik? Omdat die verteld dat hij nu harder probeert het antwoord te zoeken. Merk op dat je met deze methode nog steeds niets dwingt. Je zorgt er enkel voor dat het paard meer energie verbruikt door van je weg te lopen dan door naar je toe te komen. Als dus 1 van die dingen voorvalt, stop je met het zwaaien van het leidtouw (meestal is dit in het begin na die drie ronden). Dit is (moest hij niet gereageerd hebben) om te laten zien dat de druk ooit nog ophoudt. Blijft hij rennen dat begin je terug te zwaaien met het leidtouw. Meestal zal het paard echter halthouden of op zijn minst vertragen wanneer jij stopt met het zwaaien. Dat beloon je door een stap achterwaarts te zetten (van hem vandaan dus). Hierop doel ik met het helpen zoeken naar het antwoord. Het paard probeert af te remmen en vraagt zich af of dat een goed antwoord is (nadat je hem wat hebt opgejaagd) en je geeft verlichting van druk waardoor hij het te weten komt. Dat opjagen is echter geen straf, maar doe je opdat hij makkelijker vertraagt, zodat je een beloning kan geven, zodat hij iets leert. Dat is dus niet doelloos rondjes laten lopen om zijn energie kwijt te raken of om hem te straffen. Als hij stilstaat, wacht je 2 minuten (om hem ev wat op adem te laten komen en te zien of hij uit zichzelf naar je toe komt). Na die 2 minuten begin je naar hem te wandelen (ook weer niet in rechte lijn en niet in de ogen kijken). Als hij zich terug van je af begint te bewegen, begin je weer met het leidtouw te zwaaien. Dit keer laat je hem een pak langer rennen (afhankelijk van zijn conditie, maar je kan gaan tot 10 rondjes). Meestal zal hij in die 10 rondjes je vragende blikken beginnen toewerpen (dit is niet altijd makkelijk te zien) en daarop moet je echt reageren door te stoppen met het zwaaien met het leidtouw en een stap achterwaarts te doen. Je wacht weer 2 minuten (beloning dat hij gestopt is, wat hij wss doet en rust voor mss de volgende keer dat het nodig is en ook om hem de kans te laten naar je toe te komen). Blijft hij staan dan wandel je na die 2 minuten naar hem toe en gaat nu tot maximaal 12 rondjes. Je herhaalt altijd het hele proces maar stopt bij een maximum van 12 rondjes (behalve als het na een kwartier niet beter is, dan kan je verder verhogen). Je paard zal snel doorhebben dat rennen heel vermoeiend is en dat het het waard is om gewoon naar de persoon toe te gaan. Ja meestal gaat het paard binnen 10 minuten naar de persoon toe. Bij heel luie paarden kan het soms langer duren (heb ooit gelezen in boek van Mark Rashid bij meest luie paard dat hij kende na 45 minuten), maar ik heb het nog niet meegemaakt. Hetgeen je met deze techniek aan het paard vertelt is dat hij hard zal moeten werken als hij wegloopt en mag rusten als hij bij jou is. Herinner je helemaal het begin van mij antwoord waarin ik zei dat paarden het heel belangrijk vinden om energie te bewaren voor het moment dat ze aangevallen worden? Hierdoor werkt deze techniek goed. Een paard wil energie bewaren. Natuurlijk zijn er paarden die lopen leuk vinden (het gaat dan vooral om jonge paarden), maar niet meer als jij de snelheid bepaald als het paard van je wegloopt. Het is echter wel dat sommige paarden liever blijven lopen dan bij jou te zijn, maar ook deze paarden reageren er goed op, het duurt alleen wat langer. Het is ook heel goed om niet altijd te werken als je het paard gevangen hebt. Door dat niet altijd te doen, leren ze niet dat in handen zijn altijd gelijk staat aan werken. Zo kan je meestal voorkomen dat ze niet gevangen willen worden. Bedenk wel dat je dit niet letter voor letter moet opvolgen. Dit is geen handleiding. Het is enkel een manier van denken waarin ik vrij gedetailleerd bespreek wat ik doe in zo'n geval. Maar over tijden en afstanden moet je flexibel zijn. Gebruik dus je eigen verstand en gevoel erbij. Dit is vooral een manier van denken.

Dat was het denk ik voor het paard dat zich niet wil laten vangen met een andere reden dan angst of onzekerheid. Hieronder komt het deel voor wat je het beste doet bij een paard dat onzeker of bang is.

Het valt niet altijd even goed op dat een paard zich niet wil laten vangen uit angst. Maar meestal merk je dat dan wel aan de blik en de spieren die anders aanspannen dan normaal. Het is heel belangrijk dat je bij een angstig paard niet de bovenstaande techniek gebruikt, want dan doe je meer kwaad dan goed. Moest het niet mogelijk zijn een angstig paard in de roundpen (of afgebakende ronde ruimte in de wei met doormeter van ongeveer 15 meter of meer) te krijgen, dan doe je het in de wei. Maak eens stuk af zodat hij niet zover kan weglopen van jou dat hij zich veilig voelt. Je gaat dat stuk binnen (het best lichtjes rond) en blijft even staan. Nu is het heel belangrijk om het paard niet in de ogen aan te kijken, veel rond te kijken en veel ophoudingen te maken. Ga ook zeker niet in rechte lijn naar je paard. Dit doe je om je paard zo gerust mogelijk te houden.Wss zal het paard terwijl je hem tegemoet gaat beginnen weglopen. Als hij wegloopt blijf je even staan en gaat dan rustig naar het middenpunt van de plaats waar je traint. Daar blijf je staan met een houding die zo min mogelijk bedreigend overkomt voor het paard. Waarom? Wel een paard dat bang is zoekt altijd naar een paard (of een ander levend wezen) die weet wat hij moet doen en rustig is onder de situatie. Het is dus belangrijk dat je stilstaat en de rust zelve bent. Het enige dat je doet is het paard als geheel blijven aankijken (niet in de ogen). Dit doe je zodat je zijn signalen kunt opvangen. Meestal zal het paard na een tijdje je blikken beginnen toewerpen. Met die blikken vraagt hij zich af of hij je kan vertrouwen en dus snelheid kan minderen. Bij elke blik die je krijgt toegeworpen doe je een stapje achteruit (van hem vandaan). Dit om het beetje druk dat hij voelt weg te halen. Na een paar van die blikken zal het paard beginnen vertragen en halthouden. Doe bij het vertragen een stapje achterwaarts (van hem vandaan) en bij het halthouden ook. Dan blijf je gewoon rustig staan. Het kan 10 minuten of een kwartier duren (maar kan ook onmiddelijk gebeuren), maar je paard zal zich na verloop van tijd naar je toe bewegen. Als hij een stap in je richting zet, dan zet jij geen stap achterwaarts meer. Je blijft gewoon rustig staan. Na verloop van tijd zal hij bij jou staan. Aai hem dan even en wandel weg. Dit stelt hem in staat om jou te volgen tot het hek (wat regelmatig gebeurt) of op zijn minst even rust te krijgen en de gebeurtenissen te verwerken. Als hij nog niet volgt ga je weg voor een kwartier (wel niet te snel wegstappen, maar langzaam vertrekken = uitnodigend). Dan kom je terug. Het kan zijn dat je paard terug even wat zal gaan rennen, maar je doet gewoon weer hetzelfde. Zo krijg je het paard heel snel rustig en zal hij je volgen.

Ben je echt niet in staat om het paard in een roundpen te krijgen, en je kan geen stuk wei afbakenen, dan is het het beste om gewoon een hele tijde te gaan zitten in de wei. Als het paard gewend is aan jou aanwezigheid, zal het wss al komen, en anders ga je rechtstaan en ga jij op het paard af tot hij onrustig wordt, om dan hetzelfde te doen als hierboven. Maar het is het makkelijkste in een redelijk groot rond afgebakend stuk zoals een roundpen van 15 meter doorsnede. Dit is geen handboek. Als je dus voelt dat je op een bepaald moment iets anders moet doen, doe dat dan gewoon. Maar bedenk dat verplichten niet echt een oplossing is. Het paard leert daar enkel van dat jij in staat bent hem te vangen. Het leert er niet van om niet meer weg te lopen. Van deze technieken (afhankelijk van de reden waarom het paard dit doet) leert het paard naar je toe te komen en dat als goed antwoordt te bezien. Daar heb je veel meer aan, terwijl het vaak bijna geen tijd kost, en hooguit 1 of 2 keer tijd kost. Nadien weet het paard het gewoon. Anders dan bij de verplichting. Elke keer opnieuw moet je redelijk wat tijd steken in het vangen van het paard. Bij sommige paarden wordt het zelfs erger. Laat het paard dus de keuze om van je weg te lopen als hij dat wilt en reageer daar dan op afhankelijk van de reden van het paard om weg te lopen.

Ik hoop dat ik een beeld heb kunnen scheppen van wat bij mij tot nu toe altijd heeft geholpen.
Ik weet dat het een heel stuk tekst is, maar korter uitleggen is denk ik heel moeilijk. Ik wil geen details achterwege laten omdat die net het best de gedachte kunnen overbrengen.
Als er iemand nog vragen heeft, voel je vrij ze te stellen.

Iejor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:43

Heb vroeger ook zo eentje gehad... Dan ging ik gewoon ergens zitten in het zicht van hem & kon hij mij een beetje bekijken.. Na een tijdje komen ze dan wel van hun eigen af door hun enorme niewsgierigheid! ook gaf ik hem dan iets lekkers! Na een poosje ging het al stukke beter! ;-)
Je moet er enkel veel tijd voor hebben en je zeker niet opjagen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:52

Peppertree schreef:
Ik heb nog eens teruggelezen, je hebt nergens gereageerd op het insluiten. Alleen op het opjagen.

Als hij door kleine kiertjes ontsnapt heb je het dus wel eens geprobeerd maar niet effectief. Die kiertjes moeten namelijk niet ontstaan. Het is ook niet de bedoeling om hem op te jagen, maar om hem op een rustige manier klem te zetten zodat hij weet dat hij er niet onder uit kan.

De tip van hierboven is inderdaad ook goed, maar eerder vertelde je dat deze manier niet werkt bij jouw paard?

Dat is het paard verplichten. Dat is iets dat je beter niet doet. Waarom vraag je het paard niet te blijven stilstaan? De methode die ik hierboven heb aangehaald is een manier om te laten merken dat stilstaan als dat gevraagd wordt, makkelijker is dan wegvluchten. ik ben niet zo voor de methode van verplichten. Want ooit kom je een situatie tegen waarin dit niet werkt, en meestal is dat een situatie waarin je paard je onmiddelijk moet volgen omdat er anders een heel slechte afloop kan volgen.

Je komt ooit wss nog een paard tegen dat je zal laten zien dat verplichten niet werkt, omdat hij weet dat hij toch sterker is.

Ik vind de vraag veel beter.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:26

Jensvl: jij verplicht het paard uiteindelijk ook. Je vraagt wel eerst, maar uiteindelijk stop je niet voordat hij bij je is. In hoeverre weet je dan dat het paard echt graag bij je is, of dat hij gewoon tussen twee kwaden moet kiezen? In principe ontneem je hem zijn 'veiligheid en rust' waar hij volgens jou altijd op uit is en vervolgens mij hij daarvoor bij jou komen. Hij komt dus niet bij jou omdat hij jou zo leuk vind. Nee, hij komt bij jou omdat hij wel even uit wil rusten.

Ik ben nog nooit een paard tegengekomen waarbij verplichten niet werkte. Daarbij heb ik ook nog nooit achter een paard aan hoeven jagen om het te pakken te krijgen. Daar doe ik simpelweg niet aan.De ene enkele keer dat ik een paard van iemand anders moest hebben heb ik het weiland telkens gehalveerd tot een stuk van 5 bij 5 en ben toen bij het paard in gaan staan waarna het naar mij toe kwam. Zonder te jagen, zonder uren bezig te hoeven zijn en in alle rust met uitgebreide beloning. Maar wel verplicht. Een paard is inderdaad sterkter, maar zeker niet slimmer.

Jouw plan is inderdaad heel mooi en waarschijnlijk werkt het ook wel bij sommige paarden, maar in principe is het niks anders als een paard laten lopen totdat het er genoeg van heeft. Uiteindelijk ga je er zelfs maar bij zitten en begin je weer overnieuw?

Mijns inziens is jouw plan niet veel anders als alle hiervoor aangehaalde adviezen over paarden op een bepaalde manier 'laten lopen' ofwel 'gaan zitten tot ze bij je komen'. Alleen dan wat uitgebreider en met wat meer wollige taal over een eigen keuze van een paard omschreven.