gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:20

Krachtvoer moet je liever niet geven om het paard dikker te krijgen, ze krijgen er namelijk ook meer energie van. Dat is namelijk vanouds de primaire reden om krachtvoer te geven. ;)
Mijn 25-jarige merrie krijgt bijvoorbeeld in de zomer (op ruim gras) maar maximaal 2 handjes brokken. Maar wat ze ook krijgt is een mengsel van luzerne, zemelen en een compleet suplement. In de winter, als er dus geen gras is om haar rond te houden, krijgt ze bietenpulp met maismeel naast het hooi. Maar geen extra brokken, want ze heeft zat energie.

Ik zou dus die 1,5 kilo terugbrengen naar een halve kilo per dag en dan eventueel aanvullen met wat luzerne/zemelen en eventueel mais of olie als ze dunner wordt. Eigenlijk zou in de zomer wat meer gras het mooiste zijn.

Een paard dat hyper alert reageert op dingen hoef je niet boos op te worden, dat gaat niet werken. Let op je eigen ademhaling als ze zo druk is, laat je er niet in meeslepen maar geef juist rust door zelf stevig met 2 benen in de grond te staan. ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:59

max66 schreef:
Geven we toch nog teveel krachtvoer (1,5 kilo per dag)? Ze heeft niet zoveel gras op de wei staan, zou alleen hooi bijvoeren (en bv een paardenkoek per dag voor de vitaminen en mineralen) genoeg zijn? Ze moet niet afvallen, in tegendeel zelfs.

Ik vind dat schrikachtige langs een bepaalde kant van de bak echt aanstellerij eerlijk gezegd. Ze staat overdag ook in de bak, dan schrikt ze toch ook niet? Alleen met mij erop blijkbaar!

Waar komt die 1,5 kilo vandaan? In de OP staat dat ze bij de vorige eigenaar max. 1 kilo per dag kreeg. Ik ga helemaal met Waratje mee, krachtvoer is geen dikmaker maar een energiebom. En ik denk ook dat een halve kilo (in de zomer) zát is. Het is wel zo dat in het meeste ruwvoer onvoldoende mineralen zitten, maar de keuze voor enkel mineralenvoer wordt steeds groter. Je hebt tegenwoordig niet alleen die koeken, de meeste merken paardenvoeders hebben inmiddels wel een variant met een mineralenbrokje waar verder nul energie in zit. En van zowel de koeken als die mineralenbrokjes hoef je maar weinig te voeren. Zo weinig dat je ze ook mooi in je training kunt gebruiken als voedselbeloning. Kun je haar mooi in die week dat de staleigenaar er niet is leren stilstaan zonder vast te staan, of leren volgen, zelf haar halster te pakken, zichzelf op te zadelen :+ of iets anders dat je leuk vindt.

Bo_Cassey

Re: gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:25

Bij weinig arbeid voer ik in de zomer niets bij. Een handje voer wanneer ik echt flink gereden had, verder niet! 1.5 kg vind ik veel te veel voor een paard op minimale arbeid.

Is er niet iemand in de buurt die je kan helpen hiermee?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:38

Het paard moet gewoon wennen aan de nieuwe omgeving, stal, andere manieren in omgang enz. Teveel voer inderdaad al opgelost. Misschien nog kijken naar het type voer wat het paard daarvoor kreeg. En lekker mee aan de slag blijven. Streng blijven en duidelijke grenzen. Paard is 19 jaar maar kan nog moeten schakkelen met alle overgangen en dat kan soms echt even duren. Daarbij..eerste week mak kan ze zwaar overdonderd zijn omdat ze nieuw ergens aan kwam en nu gaat ze kijken hoe het werkt bij jou. Komt wel goed..en je hebt goede hulp. Geduld is hierin het woord en duidelijk blijven naar het paard wat je wel wil en niet wil zien:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:57

Jammer dat je bent gestopt met rijden.. Als het een slimme merrie is heeft ze dat door gehad en krijg je het de volgende keer weer voor je kiezen.. Hup erop en rijden, je hoeft haar echt niet door de bak heen te meppen maar deze flauwekul moet je niet accepteren. Zorg dat je altijd eindigt met een oefening die goed gaat, en zet haar dan pas op stal. Qua voer zou ik echt de helft gaan geven (dus een halve tot 3/4 kilo), en verder hooi. Als ze echt honger heeft gaat ze het heus wel eten (tenzij het hooi echt van slechte kwaliteit is natuurlijk) Laat je niet opzij zetten door een slimme merrie, maar eis je ruimte op. Deze dame is al 19 en heeft waarschijnlijk ook al wat gezien van de wereld, wees voorbereid en denk logisch na dan komt het vast helemaal goed :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:39

heeft het wisselen van haar gedrag (dat het nu ineens weer minder fijn gaat en ze meer gespannen en drukker is) misschien niet met hengstigheid te maken?

verder ga ik mee in het advies om zo min mogelijk krachtvoer te geven...

succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 21:01

bedankt voor alle tips weer! Het gaat inderdaad met ups en downs. Jullie zeggen bijna allemaal dat we toch nog teveel krachtvoer geven (1,5 kilo), ik zal met de staleigenaar bespreken dat hij s'ochtends en s'avonds 0,25 kilo (dus 0,5 kilo per dag) gaat geven en verder onbeperkt hooi. Daarnaast een paardenkoek. Jammer dat er niet meer gras op de wei staat, maar het is niet anders...

Ik weet dat ik eigenlijk pas had moeten stoppen met rijden op het moment dat het wel goed ging, maar we waren allebei zo gespannen, dat had wel even kunnen duren, daarbij ben ik gewoon een angsthaas!

Morgen ga ik het weer proberen...

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:18

Wat je misschien ook kunt doen als je met rijden weer zo een moment tegen komt dat het niet lukt en je helemaal in de stress schiet.
Even stoppen en wandelen of aan de longe als dat wel rustig lukt en dan als jullie weer allebei rustig zijn weer erop en nog even rijden al is het maar een een keer de hoefslag rond.
Dan heb je toch het rijden positief afgesloten.
Misschien kun je wat vaker in de week rijden en dan onder begeleiding al is het maar 20 minuten per keer.

Heel veel succes!!
Geef de moed niet op en blijf in je zelf geloven!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:32

Mijn merrie was ook zo'n type paard. Altijd lastig ,zich los trekken ,hard lopen in de bak. Is heel erg opgeknapt na dat ik op bokt een tip las over voer met meer magnesium geven. Geef nu subli zonder. Zit bijna geen suiker in en extra magnesium. En ik heb weer een heerlijk rustig paardje. Geef ook geen appels en wortels meer. Zit ook vol suiker en daar kan ze dus heel slecht tegen. Het is een Haflinger en bij de vorige eigenaar wordt ze heel sober gevoerd.

santiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:08

dat is niet zo heel moeilijk,

het paard kan last hebben van algemene stress laat de pony een keer los in de bak en kijk hoe hij\zij reageert

warscheinlijk zal het aan het uitproberen zijn zodat de ruiter opgeeft en de pony zijn gang kan gaan
maar dat moet absoluut niet!!!!!

ik heb zelf een paard van 4 jaar en heb haar nu 5 weken en heb de laatste tijd ook erg last van
het kan ook heel goed komen door het weer, broeierig warm klam weer zijn voor paarden de ultieme voorbereidingen tot onweer ze reageren anders ze zijn schichtig en schrikkerig ze worden dan vervelend.
voor al met een mens dan zijn ze overal mee bezig.

als het niet meer lukt zou ik een martingaal aanschaffen

laat er een keer iemand anders op rijden kijk of de pony dan ook zo reageert

santiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:14

dat is niet zo heel moeilijk,

het paard kan last hebben van algemene stress laat de pony een keer los in de bak en kijk hoe hij\zij reageert

warscheinlijk zal het aan het uitproberen zijn zodat de ruiter opgeeft en de pony zijn gang kan gaan
maar dat moet absoluut niet!!!!!

ik heb zelf een paard van 4 jaar en heb haar nu 5 weken en heb de laatste tijd ook erg last van
het kan ook heel goed komen door het weer, broeierig warm klam weer zijn voor paarden de ultieme voorbereidingen tot onweer ze reageren anders ze zijn schichtig en schrikkerig ze worden dan vervelend.
voor al met een mens dan zijn ze overal mee bezig.

als het niet meer lukt zou ik een martingaal aanschaffen

laat er een keer iemand anders op rijden kijk of de pony dan ook zo reageert

voor de rest geef de pony veel ruw voer ( hooi ) en zo min mogelijk voer

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:23

Wat je beschrijft in de OP is redelijk typisch gedrag na het veranderen van eigenaar. Jij hebt blijkbaar niet genoeg laten merken dat je de leider bent. Paarden willen dat uittesten, want zonder leider zijn ze niet veilig, dus jouw paard is de leiderrol gaan overnemen. Toen werd jij onzekerder, waardoor je paard alleen nog maar meer richting leiderrol werd geduwd. Dat is geen ramp, het is je eerste paard en je moet gewoon even doorkrijgen hoe je zelf weer de leider kan worden.

Even in het kort; wat je wil zijn is dus de leider, jij moet ranghoger zijn, maar je wil ook dat je paard je vertrouwt. Jij moet dus stevig in je schoenen staan, zeker zijn van wat je doet, niet over je heen laten lopen, kalm reageren en als ze iets uithaalt rustig blijven en niet gestresst, boos, gefrustreerd of gewelddadig (als in slaan etc) doen, want dan ben je geen fijne leider. Die combi van dominantie en vertrouwen/rust is erg belangrijk.

Als ik jou was zou ik dus even opzoek gaan naar een parelli of andere grondwerkmethode instructeur of iemand anders die er verstand van heeft die je kan helpen. Dat is verder geen halfbakken gefluister, maar je krijgt er juist een fijne manier van werken en schept duidelijkheid voor jou en je paard.
Verder lees ik dat je wat angstig bent met rijden? Tja ontspanning is het sleutelwoord, als jij door je angst niet ontspant kan je paard dat ook niet. Centered Riding zou misschien wat voor je zijn, heb vaak gezien dat dat erg goed werkt bij angstige ruiters. Het richt zich in eerste instantie namelijk op de ruiter, en dan volgt het paard vanzelf met ontspanning.
Je kan best een tijdje niet rijden hoor, als het echt alleen maar spanning en strijd is steeds, ga bijvoorbeeld eens vanaf de grond werken, en werk aan je zekerheid. Jullie hebben er beide niks aan als je steeds angstig en gespannen op het paard stapt.

Heel verhaal.. Als je kritisch kan kijken naar jouw houding op en naast het paard, je je even gaat verdiepen in het fenomeen leiderschap bij paarden en verder hulp kan/wil vragen dat moet het helemaal goed komen hoor :) Ik ga er dan wel even vanuit dat het paard voldoende ruwvoer en niet te veel krachtvoer krijgt (dat heb je al aangepast lees ik) en voldoende buiten kan spelen en dus niet strak van de spanning op stal staat.

Succes! :D

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:32

Ik ben bang dat het probleem inderdaad bij jou ligt!

Toen ik mijn paardje net had was deze erg onzeker... Ik heb heel veel grondwerk met hem gedaan en doe dit nog steeds! Ik kan het jou ook zeker aanraden, je gaat er steviger door in je schoenen staan en de band met je paard word ook beter! :j

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:43

Het zou, zoals nouvel ook zegt idd ook aan de hengstigheid kunnen liggen als mijn merrie hengstig wordt is ze een draak. Dan stappen we gewoon af en een dag later is ze weer lief. Sommige merries zijn daar heel gevoelig voor.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:28

ik heb met de staleigenaar overlegd over het voer. Hij geeft nu 2 keer 0,5 kilo per dag en wil dit liever niet verminderen omdat er niet voldoende gras op de wei staat en ze al niet bepaald te dik is (mag eerder iets bij dan iets af). Met alleen ruwvoer redt ze het niet, zegt ie. Verder denkt hij niet dat het aan die kilo voer per dag ligt.

Het ligt zeker aan mij, dat klopt. Ik ben gewoon gespannen tegenwoordig al voor ik erop stap, zelfs voordat ik ga poetsen! Vandaag lukte het me beter om te ontspannen en dat merk ik gelijk aan de merrie, die gaat dan ook gelijk meer ontspannen lopen. Ik longeer eerst even en daarna rijd ik nog aan de longe (maar een kwartiertje ongeveer) en uitstappen doe ik dan "los". Ik vind het van mezelf belachelijk dat het zo moet, maar goed, ik doe dit om het vertrouwen in mijn paardje (weer) te krijgen.

Op de grond gaat het wel goed, we doen grondwerk-oefeningen, ze volgt me als een hondje door de bak, echt leuk. Ik merkte ook, toen ze wilde gaan klieren met opzadelen, dat ze zeker reageerde op mijn stem (uhuh!) en ik zeg ook dat ze braaf is als ze vervolgens rustig blijft staan.

Zoals bij Amees is mijn merrie ook onzeker en ik moet dus zeker zijn/worden. Zij moet mij ook kunnen vertrouwen, zoals Dreamer ook zegt. Dat moet groeien denk ik...

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:57

Vertrouwen moet zeker groeien! Daarom is het ook goed dat je al wat grond werk doet, de grond is echt je basis!

Ik vind het persoonlijk niet verkeerd dat je aan de longe rijd is denk wel even goed, dan kun je haar gaan vertrouwen en zo neem je kleine stapjes waardoor je stress voorkomt! Wat je misschien kan doen tijdens het poetsen als je gespannen raakt is liedjes neurien, het klink misschien gek maar het helpt echt!! Je zet daardoor je gedachten op iets anders waardoor de spanning af neemt :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:15

ja, dat rijden aan de longe doe ik inderdaad om weer vertrouwen in het paard te krijgen.

Ik heb het echt nog nooit eerder gehad dat ik een versnelde hartslag kreeg als ik een paard ging poetsen! Als ze gewoon braaf is wordt ik ook ontspannen hoor, maar als ze weer klierderig is gaat mijn hartslag weer omhoog en zou ik het liefst bv hoeven uitkrabben overslaan...

Bv de staart wassen heb ik al zeker drie/vier keer gedaan. De laatste keer reageerde ze heel idioot op haar natte staart (wilde de shampoo even laten intrekken) en werd ze angstig van haar natte, zwiepende staart. De eerste drie keren had ze nergens last van! Hoe kan dat nou toch?

Door dit soort dingen vind ik haar onberekenbaar/onbetrouwbaar en dit vind ik heel vervelend...! Maar ik geef de moed nog niet op hoor!

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:55

Ik ben bang dat op dat moment er toch spanning in jou lichaam ontstaat! Deze spanning hoeft voor jou niet eens merkbaar te zijn, maar sommige paarden zijn extreem gevoelig en reageren daar dus direct op! Dus ookal versnelt jou hart maar heel ligt, merkt jou paard dat ;)

Daar zeg je het al als zij braaf is ontspan jij! Maar als zij zich dus misdraagt ben jij gespannen waardoor zij haar kans ziet en het van je over neemt! Ookal misdraagt zij zich moet je ten alle tijden rustig kunnen blijven, dit is onwijs moeilijk en zal ook nog heel veel tijd kosten.

Zeker niet opgeven!!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:28

het is inderdaad een heel sensibel paard, dus ze zal mijn spanning zeker voelen.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het ooit goed gaat komen, maar ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht toen ik haar kocht. Ik vind het ook niet leuk.
Ik had gehoopt (en verwacht) dat we gelijk konden " genieten" , maar de praktijk is dat mijn dochtertje nog helemaal niks met haar heeft kunnen doen, zelfs niet poetsen, en ze dus nog helemaal geen band met de merrie heeft, jammer, zeker omdat het de eerste twee weken prima ging en mijn dochterje ook een paar keer op haar gereden heeft, stap, draf, galop. Ging allemaal prima!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:43

Ik weet nog wel dat het heel leuk begon ja, dan is dit toch wel heel jammer!
Maar je weet nu zelf ook wel waar de problemen ontstaan, en je kunt dat met wat hulp heel goed aanpakken!

Nog een adviesje voor tussendoor: jij bent degene die beweging tot stand brengt of stopt. Jij bent de eerste die gaat lopen als jullie ergens heen gaan, en jij bent ook de eerste die stil gaat staan. Stel: je brengt je paard naar stal en onderweg blijf je staan om een praatje te maken. Toevallig als het praatje ten einde is en het tijd is om verder te gaan, begint jouw paard te stappen. Jullie moeten toch naar stal, dus jij loopt met je paard mee. NIET DOEN. Zij moet opnieuw stilstaan (paar seconden, je ziet wel wanneer ze haar aandacht vragend naar je richt) en dan zet jíj de eerste stap. Zo is het ook met stilstaan. Ik vind dit een goed iets om je eigen te maken. Ik doe dit altijd bij het binnen- en buitenzetten van paarden, het werkt fijn en ze worden volgzamer.
Je hoeft verder niet boos te worden of je stem te gebruiken, gewoon zorgen dat ze tegen het touw oploopt (niet trekken of rukken, maar druk houden). Verder negeren - er is niets gebeurd toch? - kalm blijven, schouders recht en lopen met je knolliebollie.

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:22

je paard begint zich gewoon thuis te voelen en probeert je gewoon uit en kijkt hoe ver die kan gaan. ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan maar gewoon doen alsof het je allemaal niks scheelt hoe zij zich gedraagt. en gewoon voordat je er op gaat tijd lang steeds longeren en dan als je erop zit en ze begint raar te doen gelijk benen er aan en doorgaan dan maar paar rondjes in de galop dat is beter dan er af liggen en een paard dat heel raar doet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:33

een vriend van mij zei dat ook, dat de eerste weken goed gaan maar dat een paard als ie zich eenmaal thuisvoelt zich wel eens anders kan gaan gedragen. Nou, dat klopt dus ook.

Ik vind het wel lastig om de balans te zoeken tussen zacht of streng zijn. Het is een hele sensibele pony dus ik wil om die reden niet te streng zijn, ben bang dat ze alleen maar nerveuser wordt. Aan de andere kant heeft ze de duidelijkheid/strengheid misschien wel even nodig en moet ik misschien juist even doorpakken!

Wie van jullie heeft er ervaring met een sensibele pony dan? Hoe gingen jullie er in het begin mee om?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:37

Die van mij was doodsbang. Rustig blijven en het voortouw nemen. Het heeft niets te maken met streng zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:41

Blijven ademhalen ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:51

Bo_Cassey schreef:
Die van mij was doodsbang. Rustig blijven en het voortouw nemen. Het heeft niets te maken met streng zijn.

wat zou jij dan doen als je bv hoeven wilt krabben en paard draait van je weg of zet stap naar voren, naar achteren, naar voren en weer naar achteren. Dat is toch kliergedrag, of niet? Volgens mij moet ik dan toch gewoon streng zijn (met mijn stem)...