Mijn 25-jarige merrie krijgt bijvoorbeeld in de zomer (op ruim gras) maar maximaal 2 handjes brokken. Maar wat ze ook krijgt is een mengsel van luzerne, zemelen en een compleet suplement. In de winter, als er dus geen gras is om haar rond te houden, krijgt ze bietenpulp met maismeel naast het hooi. Maar geen extra brokken, want ze heeft zat energie.
Ik zou dus die 1,5 kilo terugbrengen naar een halve kilo per dag en dan eventueel aanvullen met wat luzerne/zemelen en eventueel mais of olie als ze dunner wordt. Eigenlijk zou in de zomer wat meer gras het mooiste zijn.
Een paard dat hyper alert reageert op dingen hoef je niet boos op te worden, dat gaat niet werken. Let op je eigen ademhaling als ze zo druk is, laat je er niet in meeslepen maar geef juist rust door zelf stevig met 2 benen in de grond te staan.
of iets anders dat je leuk vindt.
Ik ga er dan wel even vanuit dat het paard voldoende ruwvoer en niet te veel krachtvoer krijgt (dat heb je al aangepast lees ik) en voldoende buiten kan spelen en dus niet strak van de spanning op stal staat.