Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:35

Ik zou ook het filmpje aan de DA laten zien, gewoon for sure

helemaal normaal gedrag is het namelijk niet, een kunstje zal het niet zijn aangezien hij het 'zomaar' doet en niet op commando of omdat hij denkt iets lekkers te krijgen.

Kan natuurlijk ook niets zijn, maar dan weet je het iig zeker

ziet er wel grappig uit ;-)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:45

Is hij nog alert als je hem benaderd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:14

DWitzel schreef:
Even wat antwoorden op jullie vragen, ik heb de pony (en zijn moeder op de achtergrond) bijna 3 jaar. Dit gedrag vertoond hij al jaren, en dan vooral in de zomer (als het mooi weer is)..... Hij is wel gevoelig voor hoefbevangenheid maar wordt elke 6-8 weken netjes bekapt als de hoefsmid komt voor de ijzers van de grote zwarte.... Hij wordt ook netjes geent en ontwormd, heb ook wel eens mest opgestuurd maar geloof echt niet dat hij wormen heeft. De grote is 19 jaar en wordt 5-6 dagen per week recreatief gereden is hier nu 1,5 jaar na een sport/manege verleden. Of hij artrose heeft weet ik niet, nooit laten testen, doet het goed voor waar we hem voor gebruiken, is op zich met pensioen mag hier oud worden...... Dus zou gezien zijn leeftijd en verleden best kunnen hoor dat hij artrose heeft!

Wordt die zwarte nog vijf a zes x bereden?
Lijkt mij geen goede zaak,volgens mij heeft hij pijn namelijk.
Laat er eens een da naar kijken en dan tegelijk naar de pony.
Het mag er wel schattig uitzien maar normaal is het natuurlijk niet ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:29

DWitzel schreef:
Bedankt voor jullie reacties, maar misschien nog even ter aanvulling, ik heb dit hier niet gezet om te vragen wat voor een ziekte deze pony heeft, maar omdat ik benieuwd ben of anderen dit gedrag herkennen! Dan had ik mijn post wel bij een medisch topic gezet! De pony heeft echt geen koliek, hij moet serieus zijn best doen om op zijn rug te liggen, rolt een aantal keer, rolt soms te ver of niet ver genoeg en vind dan uiteindelijk de balans voor op zijn rug liggen, dit is niet makkelijk! en je ziet hem ook wel zijn best doen om die balans te houden! Hij is verder gewoon aan het rondkijken...... De pony doet het regelmatig, zowel overdag op de wei als dus in de paddock. Naast onze wei loopt een fietspad, er zijn ook hier wel eens mensen die stoppen om naar hem te kijken...... Vwb de grote zwarte, die staat op rust, het was ruim 25°C toen ik dit filmpje maakte, we hadden een lange rit gemaakt en verder was hij de hele dag op de wei, staat dus gewoon van een zwoele avond te genieten.

Nee, je vraagt of mensen dit herkennen, en ja wij herkennen dit. Zo ook ik. Mijn shetlander deed dit een 2 jaar geleden ook, en die had dus ook ZWARE koliek (verstopping, dierenarts is die week 4 keer gekomen, en net de dag dat we hem in wilden laten slapen, op advies van de dierenarts, werd hij godzijdank beter. Probleem bij de onze was ook nog eens dat opvoelen niet ging omdat hij daar te klein voor was, dus de verstopping kon ook niet geholpen worden). Die wist van gekkigheid neit meer hoe hij moest gaan liggen> Doe ermee wat je wilt, je kunt ook denken dat het genieten is, of je vraagt gewoon de dierenarts om advies (kost niks, en je hebt gelijk antwoord) ik vind deze houding getuigen van een ongemak wat ze hebben, dit doen ze NIET voor de lol. Als je goed weet hoe het paardenlichaam iin elkaar zit, weet je ook dat dit een ongezonde houding is voor een paard. Zelfde als dat paarden met koliek moeten blivjen lopen.
Misschien (ik weet het niet zeker, ben geen dierenarts) heeft hij wel last van lichte koliek of een maagzweer.
Nogmaals, wij geven hier advies op aanvraag van jouzelf.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:37

Het was gisteren erg warm en dan krijgen wij na het zien van dit filmpje( gemaakt tijdens een hele warme dag bedoel ik dus) misschien ook niet het beeld van wat jij normaal ziet...............maar ik vind zowel de shet als het zwarte paard er niet 'jolig' uitzien. Als mijn pony zo zou rollen en liggen zou ik me zorgen maken, ook als het een gewoonte lijkt te zijn, en de zwarte probeert wel degelijk zijn benen te ontlasten. Hij is naar mijn idee niet alleen maar moe van de rit hiervoor, hij heeft pijn. Maar ook ik ben geen DA, dit is wat ik opmerk na het zien van het filmpje.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:39

Doet hij dit alleen als je er bij bent, of ligt hij ook weleens zo als je aankomt?
Ik herken dit namelijk van mijn vroegere verzorgfjord. Die hadden ze (verzorgsters voor mij, heb zelf niks met vd) op commando leren doodliggen met een voedselbeloning en deed dit ook regelmatig voor aandacht en/of een beloning te krijgen. Die kon ook lang zo blijven liggen tot hij doorhad dat het niet werkte en dan kwam hij weer overeind.

Voor de mensen die denken dat hij ziek is, als een pony dit al een aantal jaar doet, zou ts dan niet al andere tekens hebben moeten zien die wijzen op ziekte? Naar mijn weten overleven paarden een koliekaanval van enkele jaren toch echt niet, evenals hb, maagzweren en weet ik wat er nog langsgekomen is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:48

Mja, wat dat liggen betreft...Ik zie ze hier wel vaker langer dan vijf minuten liggen hoor (niet zo mal op de rug, maar gewoon zo plat als een pannenkoek), en niets aan het handje. Heet hier schoonheidsslaapje en is standaard na de brunch, tenzij de grond niet lekker ligbaar is. En ja, dan zijn ze zelfs wel eens duf als je ze wakker maakt, omdat ze zo diep hebben liggen slapen. Niks geen koliek, gewoon totale ontspanning (hangende lippen, ezelsoren, dichte oogjes en slappe benen). Heb het nog even opgezocht maar paarden kunnen idd wel 5 tot 10 minuten plat gaan als ze diep slapen.
Heb al meer dan eens, zelfs mensen die menen verstand van paarden te hebben, moeten uitleggen dat paarden wel degelijk plat kunnen liggen zonder dat ze ziek zijn.

Het is de kunst om te weten wanneer ze ziek zijn en wanneer ze gewoon lekker lui zijn en dat verschilt per paard. Als je je dier vaak genoeg hebt bekeken zie je vanzelf wel het verschil en ik neem voor het gemak maar aan dat TS wel zo gek zou zijn om de VA om raad te vragen als ze zou twijfelen over de gezondheid van de paardjes.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:49

koliek en maagzweren kunnen wel degelijk regelmatig terugkomen en ga je zeker niet ineens dood aan. Tenzij het ineens een zware koliekaanval is, maar dan blijven ze veel langer zo liggen.
(zeker niet als het komt door bijv. verkeerde voeding>>maagzweer).
Hoe dan ook, als je niet weet hoe het komt, is het toch een kleine moeite het filmpje door te sturen aan een dierenarts?
Wij vrouwen kunnen ook iedere maand ongemak hebben, waar we niet dood aan gaan, maar wat we zeker ook niet toejuigen en wat erg zeer kan doen. Als de pony nou achteraf wel ongemak ergens van blijkt te hebben voel je je toch ook schuldig terwijl het een kleine moeite is wat navraag te doen.
Zoals je hier in dit topic kunt lezen, zijn er meer mensen die ervaring hebben met koliek met pony's die zo liggen, dan mensen die een pony hebben die dit als "kunstje" doen.
En met deze informatie kun je 2 dingen doen, je blijft kijken en gaat ervan uit dat hij ht voor de lol doet, of je vraagt gewoon even aan de dierenarts wat hij denkt dat het is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:51

Pluizebolpum schreef:
Mja, wat dat liggen betreft...Ik zie ze hier wel vaker langer dan vijf minuten liggen hoor (niet zo mal op de rug, maar gewoon zo plat als een pannenkoek), en niets aan het handje. Heet hier schoonheidsslaapje en is standaard na de brunch, tenzij de grond niet lekker ligbaar is. En ja, dan zijn ze zelfs wel eens duf als je ze wakker maakt, omdat ze zo diep hebben liggen slapen. Niks geen koliek, gewoon totale ontspanning (hangende lippen, ezelsoren, dichte oogjes en slappe benen). Heb het nog even opgezocht maar paarden kunnen idd wel 5 tot 10 minuten plat gaan als ze diep slapen.
Heb al meer dan eens, zelfs mensen die menen verstand van paarden te hebben, moeten uitleggen dat paarden wel degelijk plat kunnen liggen zonder dat ze ziek zijn.

Het is de kunst om te weten wanneer ze ziek zijn en wanneer ze gewoon lekker lui zijn en dat verschilt per paard. Als je je dier vaak genoeg hebt bekeken zie je vanzelf wel het verschil en ik neem voor het gemak maar aan dat TS wel zo gek zou zijn om de VA om raad te vragen als ze zou twijfelen over de gezondheid van de paardjes.

En paard wat platligt hoeft zeker niet ziek te zijn, er liggen zoveel paarden plat te slapen en rusten. Maar als ze net zolang rollen tot ze op hun rug liggen, wil dus zeggen dat dit op een 1 of andere manier lekkerder aanvoelt voor ze. (en dat terwijl het een ongezonde houding is voor de ingewanden). Maar goed, nogmaals, de TS moet zelf weten wat ze ermee doet, maar ze vraagt of mensen het herkennen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:53

:+ ik vind het knap dat de pony al drie jaar koliek heeft

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:59

Wie zegt er dat de pony al 3 jaar achter elkaar koliek heeft.
Als jij een maand geleden een dag op bed blijft liggen omdat je ziek bent, en nu lig je weer een dag ziek op bed, wil toch niet zeggen dat je een maand lang ziek bent?
jij kunt vandaag buikpijn hebben, en volgend jaar weer een keer, dan heb je niet een jaar lang buikpijn.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:14

Je pony (maar ook je paard) zijn veel te dik. Het ligt daarom voor de hand dat hij/zij daarom gevoelig is voor hoefbevangenheid. Je pony maakt op mij echt geen vrolijke indruk en ik heb meer het idee dat hij wel op wìl staan, maar het toch maar niet doet omdat zijn voetjes zo zeer doen.
Als het mijn pony was zou ik, om er zeker van te zijn dat er echt niets aan de hand is, een DA bellen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:16

Als je echt zeker wil zijn dat het niks is even een Da raadplegen. Ook vind ik op het filmpje die zwarte niet geheel happy maar dat kan ook vertekening zijn van het filmpje natuurlijk. Maar hou het eens in de gaten:)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:35

ts zegt dat de pony dit al drie jaar doet daar maak ik dat van.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:38

Pluizebolpum schreef:
Heb het nog even opgezocht maar paarden kunnen idd wel 5 tot 10 minuten plat gaan als ze diep slapen.

Ik ben na 20 min pannekoek ook wel eens gaan schudden.. maar hij leefde steeds nog ;) De ene slaapt al wat luier als de andere..

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:58

Bandida schreef:
Pluizebolpum schreef:
Heb het nog even opgezocht maar paarden kunnen idd wel 5 tot 10 minuten plat gaan als ze diep slapen.

Ik ben na 20 min pannekoek ook wel eens gaan schudden.. maar hij leefde steeds nog ;) De ene slaapt al wat luier als de andere..

Plat liggen is m.i. toch iets anders dan op de rug liggen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:00

Ze staan op zand,misschien heeft hij zand in zijn darmen?
Ik vind het ook apart.Ik zou ook vragen aan de dierenarts wat hij er van zegt.
Het zwarte paard,idd,daar gaat het niet over in het topic,maar hij staat er wel erg banketstaaf bij zeg.Valt meteen op in het filmpje.
Voorbenen naar voren om ze te onlasten idd.geen fijn gezicht.daar zou ik zeker te weten een dierenarts bij halen als het mijn paard was. :(:)

Plat liggen ze hier ook vaak in het zonnetje hoor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:02

Merlijn schreef:
Plat liggen is m.i. toch iets anders dan op de rug liggen.

Ja ok, deze houding is raar, maar écht ang blijven liggen ook, als die pony dat al zo lang doet en verder gezond is (ik zie echt geen ongemak op dat filmpje) zou ik me geen zorgen maken, ze zijn gewoon allemaal een beetje anders.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:52

En het gaat maar door...en door...en door en....

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:33

Nog nooit gezien, maar wel grappig!!
Ik zie gewoon twee lekker luie pony's hoor, echt niks mis mee

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:38

ach wie weet wil hij zn buik wel laten blijkeuren door de zon

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:47

Kan niet zeggen dat ik dit normaal vind hoor, en ook geen leuk trucje als ik zie hoeveel onbalans hij heeft met omrollen, de versufde blik, herhaaldelijk weer gaan liggen op zijn zij, hier zit meer achter. Dat hij het alleen in de zomer vaak doet doet mij dus ook denken aan krampkoliek, geen draaiing, gewoon simpelweg buikpijn. Kan zijn door gras, of ander/verser hooi. Ik weet zeker dat een pony niet voor zijn lol of ontspanning zo op zijn rug blijft liggen, dat gaat helemaal tegen hun instinct in en kan schade aanbrengen.
Het feit dat hij zo in elkaar gedoken blijft staan en zo snel mogelijk weer gaat liggen is gewoon pijn, ik had allang gebeld om het op zijn minst te laten checken, je schrikt je toch rot als je pony zo verkrampt op zijn rug ligt en amper de kracht heeft om op te komen?
Dit is geen truc , paarden faken geen buikpijn.
Voor 2 weken terug een paard gehad wat dit ook deed, ook zo verkrampt, geen puf of macht om omhoog te komrn, en meteen in elkaar storten na omhoog helpen. Bleek een ontstoken caecum te hebben wat 2 keer zo groot voelde dan hoorde( blinde darm).
Nu zal hij dat niet al 3 jaar hebben maar het kan een terugkerende iritatie zijn voor iets dat hij krijgt in de zomer

Stuur je filmpje eens door naar je dierenarts en vraag wat die ervan denkt. Mailen kost niks!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:48

Het feit dat je schrijft dat hij serieus moeite moet doen om zo op zijn rug te blijven liggen vind ik dus verontustend.
Op de rug liggen is voor een paard zeer onnatuurlijk en zelfs gevaarlijk, omdat de darmen daar helemaal van in elkaar schuiven. Paarden die op deze manier geopereerd moeten worden op een kliniek laten ze ook zo kort mogelijk op hun rug liggen!

Het feit dat hij er toch voor kiest om in een moeilijke houding te gaan liggen betekent naar mijn idee dat hij een houding zoekt om iets anders te verlichten. Of dat nou pijn in zijn hoeven of iets anders is kun je zo van een filmpje niet zeggen, daarvoor moet je een DA advies vragen, maar vreemd is het wel.

Het willen gaan staan en dan toch maar weer niet is op zich niet vreemd, dat doet elk paard wel eens, maar als hij eenmaal staat staat hij heel erg met zijn achterbenen onder de massa en gekromd, niet echt ontspannen.

Als ik je filmpje zie herken ik dit gedrag eerder als een uiting van ongemak of pijn, dan als een lollige bezigheid.
Laatst bijgewerkt door simodi op 06-07-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:56

Als ik jullie zo hoor praten, hoor ik de pony erbij al verschrikkelijk kreunen van de pijn.... ! oliebol, en dat al drie jaren lang!!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:57

Mijn shet doet het ook weleens in de rijbak voor dat ik longeer, hij mag dan eerst rollen en blijft dan ook eventjes op zijn rug liggen
De eerste keer schrok ik erg en liet hem gelijk opstaan, maar nu mag hij even blijven liggen, en als ik het dan zo zie vind hij het volgens mij heerlijk,daarna gaat hij lang uit op zijn zij liggen
Er zijn mensen met rare gewoonte,s dus waarom paarden niet?