Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:54

Hmmmmm toch wel eens de moeite waard om verder te onderzoeken. Ik heb 3 honden, de hond waar ik het meeste mee heb, heeft last van eczeem/huidklachten, mijn paard heeft helaas ook eczeem en tja ik heb ook last van eczeem en nee het is niet besmettelijk, de andere honden mankeren niets en de andere paarden op stal zijn ook jeukvrij. Toeval? Of bestaat toeval niet ?

Doubtless

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:02

Interessant onderwerp! Zou je zo geen leesvoer aan kunnen reiken, maar een onderzoekje (wellicht heeft de arts die op stal was meer informatie?) zou ik wel geinteresseerd in zijn.

Ik merk het zelf niet trouwens. Word zelf regelmatig gekraakt (van boven tot onder) en heb hier en daar wel kwaaltjes, terwijl paard eigenlijk nergens last van heeft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:06

Ik heb vorig jaar mijn hiel gebroken. Na een lange revalidatie en ik het rijden weer begon op te nemen heb ik mijn paard moeten aan kant zetten omdat ze niet rad liep, dierenartsen en dierenklinieken konden bevestigen dat ze niet rad liep door lokale verdoving van de hoeven, maar konden op foto niets vinden.

Dit is heel toevallig, maar ik geloof eigenlijk niet echt dat de 2 met elkaar te maken hebben.
Dit hooop ik ook niet want waarschijnlijk ga ik heel mijn leven bepaalde periodes zelf niet helemaal rad lopen (als het weer veranderlijk is bvb)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:15

Dat het werkt op het emotionele (lichaamshouding) vlak is toch niets nieuws? Ik zie vrij veel reacties mbt dit vlak als ''ja ja, dat ken ik ook, bijvoorbeeld....''. Het zou eerder raar zijn als mensen dit niet zouden herkennen, lijkt me. Dan weet je of niks van (paarden)lichaamstaal of je paard neemt je niet serieus genoeg (jouw boosheid straal negeren en gewoon doen wat hij altijd doet). ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:19

Hmm ben benieuwd naar de ervaringen..Ik heb ook wel eens het idee dat mijn paarden het ea overnemen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:28

Ik denk niet dat paarden letterlijk kwalen van mensen overnemen. Andersom mogelijk wel. En dan bedoel ik niet dat het baasje dezelfde kwaal krijgt als het paard, maar wel dat een gevoel van niet-welbevinden gespiegeld wordt. Daar zullen ongetwijfeld een paar mooie psychologische verklaringen voor zijn, dat bewust of onderbewust focussen op 'iets'..

Dat paarden emoties|stemmingen van de mens overnemen is natuurlijk niks nieuws - dat behoort tot hun overlevingsmechanisme.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:03

Mijn mening: Paarden hebben een bijzonder goede sociale antenne, kwestie van evolutionaire selectie, degenen die dat niet konden waren te laat met wegrennen voor de leeuwen die door de anderen al gespot waren en werden opgegeten. En daarnaast ook een goede antenne voor fysieke problemen van de kudde genoten, dan kun je namelijk rap inschatten welke van je vrienden te redden is (en waar je tijd aan kan besteden en die jou in de toekomst kan beschermen) en welke niet (die kan je beter laten zitten en je vege lijf gaan redden) . Maar dit is zeker niet uniek voor paarden, alle kudde prooidieren hebben dat.

Maar of ze ook je lichamelijke problemen overnemen, dat lijkt me sterk. Ik zie niet in hoe een prooi dier hier voordeel van kan hebben namelijk.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:57

Als ik chaggie ben is mijn oude merrie dit ook. Dus in dat opzicht geloof ik er wel in. Of echte lichamelijke klachten overgenomen worden betwijfel ik. Ik denk dat dit wel echt toeval is..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:28

Waarom denken mensen dat hun band met hun paard groter is dan de band tussen moeder en veulen of weidegenoten?
Dus eeen paard krijgt wel eczeem omdat zijn baasje jeuk heeft en niet als zijn weidegenootje het heeft ?
Veulens van afgekeurde merries zijn toch ook niet standaard kreupel?
Ik vind het een soort van groodheidswaanzin van de mens eerlijk gezegd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:29

Heerlijk nuchter Sizzle...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:31

Sizzle schreef:
Waarom denken mensen dat hun band met hun paard groter is dan de band tussen moeder en veulen of weidegenoten?
Dus eeen paard krijgt wel eczeem omdat zijn baasje jeuk heeft en niet als zijn weidegenootje het heeft ?
Veulens van afgekeurde merries zijn toch ook niet standaard kreupel?
Ik vind het een soort van groodheidswaanzin van de mens eerlijk gezegd.

Het is niet zozeer een betere band (dat ben ik volledig met je eens, ik snap ook nooit dan mensen zich schuldig voelen omdat ze een keer een dagje niet naar hun paard kunnen dat in de kudde op de wei staat, paard vermaakt zich wel hoor :Y) ) maar eerder een andere band.
Ik heb er veel over gelezen, en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer iemands rug vastzit kan hij/zij dat mogelijk heel goed overdragen naar het paard in het rijden. Daar is niks zweverigs aan :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:33

@Sizzle Dat zijn dezelfde mensen die ook heilig in sterrenbeelden geloven!
Haa! Hoor wie 't zegt....!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:38

Magrathea, maar dat is toch ook gewoon logisch :?
Als ik stijf op mijn paard hobbel verbaast het me geen seconde dat ik daarmee mijn paard daar ook rugpijn geef.
Als je schouder zeer doet zodat je de linkerkant blokkeerd, tja dan loopt je paard daar nou eenmaal ook op vast in de voorhand.
Dat is toch niet verrassend? Of ben ik nou echt zo simpel ?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:41

HolyPope schreef:
@Sizzle Dat zijn dezelfde mensen die ook heilig in sterrenbeelden geloven!
Haa! Hoor wie 't zegt....!

euh...jij leest toch ook iedere week de horoscoop ,in de story...
:D

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:54

Het is iig zo dat als je zelf niet lekker in je vel zit dat je paard daarop reageerd.

Lichamelijk kan dat ook zo zijn. De één is gevoeliger daarvoor dan de ander, maar als je een gevoelsmens bent en dingen dus goed aanvoelt, kun je ook dingen van een ander overnemen, zoals pijn of bv nervositeit. (kan dus ook met mensen onderling)
Als je met een paard een hele goede band hebt, kun je ook dingen onbewust van elkaar overnemen. (zie je bv ook wel eens met tweelingen die een sterke band hebben. De één stoot zn hoofd, de ander zit thuis met hoofdpijn zonder te weten waarom)

In hoeverre dat met paarden onderzocht is weet ik niet. Maar er zijn genoeg verhalen bekend van (paranormale) mensen die pijntjes of stemmingen van een ander overnemen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:55

@PPG Dat zijn allemaal Vaticaan roddels, die moet je niet geloven...!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 00:06

russel schreef:
Dieren zijn gewoonte dieren.....zij hebben een interne klok in hun systeem, dus heel logisch als jouw kat een goed kontakt heeft met jouw vriend, dat hij dan op thuiskomst tijd op de vensterbank zit, net zo als dat mijn paard zijn kop om de hoek van de deur steekt als hij vind dat het etenstijd is omdat redelijk vaste ontbijt tijden heb........

Dat zal dus zo zijn dat mjn paarden allemaal nierproblemen hebben, nou gelukkig niet :+

En als iemand zelf scheef is en vast zit en dst komt heeeeeel vaak voor, dan gaat hij ook zo zitten op het paard en trekt dan met die stijve kant meer aan de teugel en houdt zijn bekken stijver en been strammer en dan krijg je geen soepel recht gereden paard van... :n

Als je sjaggie bent dan heb je ook een negatieve lichaamshouding en dsn is het logisch als je dan ook minder geduld hebt dst je dieren daar ook op reageren.....zij communiceren middels deze signalen.....

Waarom wordt het tegenwoordig allemaal zo bijzonder apart en raar. En dn al die mensen als paddestoelen uit de grond die van alles kunnen en weten, de meest rare dingen te voorschijn toveren.....ik dacht dat evolutie mensen slimmer maakte, maar we gaan steeds meer terug naar het stenen tijdperk.....nog even en we gaan weer met windgeesten en zonnegoden praten...

! Leuk mijn vriend werkt volledig onregelmatig, dus de kat kan het niet weten!!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 00:13

maar tot nu toe iedereen via de pb bedankt voor jullie verhalen! daar kan ik zeer zeker wat mee, graag nog meer reacties en als je er niet in geloofd en verder alleen maar komt zitten zieken hier, blijf dan lekker weg! wel zo rustig voor iedereen =)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:17

Arabesk schreef:
Nou ik vraag me serieus af waarom dit soort bijzondere speciale gaven altijd aan paarden worden toegedicht en nooit aan koeien ofzo

Met een koe kan je ook een intense band opbouwen :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:19

Ooow sorry, we wisten niet dat er alleen maar positief op gereageert mocht worden.... Sorry. :o

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:30

Ik kan voelen dat je dit echt meent...zouden wij ook zo n energetische verbinding hebben pope?
Das best handig....scheelt een berg aan telefoonkosten...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:44

Hier komen mijn gedachten toch wel op een vreemde manier tot zijn recht! Want ik heb altijd al gedacht dat jij in een vorig leven paard was geweest PPG.... !

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 03:02

Ik weet dat paarden blokkades van de ruiter, al dan niet op dezelfde plaats, kunnen overnemen en dat is theoretisch ook wel verklaarbaar.
Maar ik denk ook dat zij heel goed in staat zijn om ons te observeren en middels de fijnste, en misschien zelfs voor ons onzichtbare, signalen te bemerken in welke stemming wij ons bevinden. Ik geloof ook dat zij zich daarop aanpassen en dat dat vele malen sterker wordt naarmate de band dat is. Het is niet voor niets dat paarden spiegelen.
Ik geloof dat een paard kan aanvoelen wanneer een soortgenoot zwak of ziek is of wanneer jij dat bent. Dat hij dat bewust overneemt, dat geloof ik absoluut niet want dat zou hem als vluchtdier alleen maar kwetsbaarder maken, maar ik durf niet uit te sluiten dat het hedendaagse paard in de loop van de evolutie dusdanig naar de mens is getrokken, dat het door zijn grote aanpassingsvermogen heel onbewust en indirect misschien toch een vorm van de klacht van zijn maatje kan overnemen. Iemand zei het al, als je enkele vrouwen een bepaalde periode samen laat doorbrengen, dan gaat de cyclus gelijk lopen. Als jouw partner of de persoon om wie jij veel geeft ziek wordt, dan kun je daar zelf ook onder lijden en er zelfs ziek van worden. Dus waarom zou dat bij paarden niet kunnen.. Ik vraag het mezelf af.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:35

Maar even doorredenerend op het idee dat paarden je spiegelen, dan zou het dus zo kunnen zijn dat het paard jouw klacht spiegelt, zonder daadwerkelijk écht last van iets te hebben?
Bij wijze van hij toont 'iets' zolang jij in zijn buurt bent, maar het is weg op het moment dat je ook niet bij je paard bent? Want het bewust overnemen maakt hem idd zwakker, dus dat lijkt me behalve haast onmogelijk, ook onlogisch.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:04

@Elegante, die nervositeit heeft weer te maken met lichaamshouding. Uiteraard wordt dat opgepikt, ook bij mensen onderling ja. Pijn wordt naar mijn idee niet opgepikt als in overgenomen, maar meer in ''Hee, die heeft pijn''. Daarmee is het voor kuddegenoten duidelijk dat hun maatje iets mankeert, maar hoeven ze er zelf geen last van te ondervinden. Een ziek/gewond dier blijft achter, niet de hele kudde. Zou wat wezen zeg, kom je een afrika een kudde gnoes tegen die allemaal aan hetzelfde been (poot ;)) kreupel zijn. Feest voor de jachtluipaarden, leeuwen en andere aanwezige carnivoren! Hoppa, dan is de soort wel bijster snel uitgestorven.

Tuurlijk zijn er verhalen genoeg (dat is tenslotte met elk bijzonder fenomeen, want iedereen wil zich wel met iets bijzonders identificeren), maar hoeveel daarvan is ook daadwerkelijk waar en niet gigantisch aangedikt omdat mensen ook graag zo'n bijzondere band willen met hun dier? Overal zou je wel een link tussen kunnen leggen met genoeg fantasie.

En in een discussie heb je inderdaad mensen van beide kanten, je kan niet enkel rekenen op positieve reacties (buiten dat is de discussie dan ook wel snel klaar ;)). Het is en blijft een discussieforum, dus dat risico loop je.