Onze pony bijt en schopt op als je haar uit de box haalt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

Re: Onze pony bijt en schopt op als je haar uit de box haalt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:49

TS mocht het niet lukken om de pony terug te verkopen aan de handelaar zou je nog contact op kunnen nemen met cocochanel hier op bokt, zij is ervaren met paarden en pony's. Misschien kan ze jou helpen door of de pony over te nemen of je het juiste advies te geven.
Succes met je situatie

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:50

ts waar woon je ergens ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:07

Mioux schreef:
ts waar woon je ergens ?

Ze woont in Oost-Groningen,staat in haar profiel. ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:08

ja maar bedoel plaats :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:24

Ow zo,die weet ik idd. ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:31

dit verhaal heb ik al vaak ergens neergezet..
Een vriendin van mij had een paard wat iedereen ook als vals zou omschrijven. Bijten, trappen, oren in de nek e.d mijn vriendin had engelen geduld met haar, die was er zeker van dat er een goede reden voor was. Geen paard is 'zomaar' vals....
Uiteindelijk heeft ze haar helemaal door laten lichten op de kliniek, en daar is het paard gebleven...helaas.. Ingeslapen. Ze had een neurologische aandoening, dus elke dag zenuwpijnen, en is dus meteen uit het lijden verlost.

En dan na te gaan dat dat paard zo vaak in mekaar is getimmerd bij vorige eigenaren met een 'end hout'. En 'er doorheen' werd gereden...... Vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:08

Ts bedankt voor de capslock ;) kan ik het nl ook meteen even lezen zonder bril ..

Kennelijk hele ervaren mensen jullie met elkaar, dan weet je ook wat je volgende stap zal zijn....en kunnen jullie dit op verstandige manier oplossen ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:13

En dan heb je bokt niet nodig.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:36

Ik begrijp dat je het beste wilt voor je dochter "dus moet de pony weg". Maar ook een andere ouder staat er niet op te wachten om haar/zijn kind gebeten of geschopt te zien worden. Ik vind het niet nogal wat om een pony met zulk problematisch gedrag zomaar te verkopen aan een nieuw potentieel slachtoffer. Ik heb je advertentie gelezen http://www.bokt.nl/markt/ad/49879/super ... y-kleine-c en ik zie nergens staan dat de pony dit levensgevaarlijke gedrag vertoont. Dus in feite doe jij hetzelfde als die handelaar. Daarnaast zal het gedrag van de pony een oorzaak/reden hebben; als ik 20 uur per dag in een stal moest staan zou ik ook niet blij worden. Daarmee geef ik overigens niet aan dat dat het probleem is. Maar je zou het wel verder kunnen onderzoeken met iemand die het paard op een natuurlijke manier benadert. Met meppen, slaan, schoppen en terugbijten zul je weinig bereiken. Jullie vertrouwen elkaar niet, misschien daar eerst maar eens aan werken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:47

russel schreef:
Ts bedankt voor de capslock ;) kan ik het nl ook meteen even lezen zonder bril ..

Kennelijk hele ervaren mensen jullie met elkaar, dan weet je ook wat je volgende stap zal zijn....en kunnen jullie dit op verstandige manier oplossen ;)

Ariebren schreef:
En dan heb je bokt niet nodig.

Soms mis ik echt een like knop op bokt. (sorry geheel off)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:52

ik had inderdaad de advertentie ook gelezen en ik zie ook nergens wat staan over het gedrag.... niet erg netjes dus,plus dat je uberhaupt veel vraagt voor n pony met nog zo veel werk eraan! En je kan de pony toxh terug doen naar de handelaar? aangezien hij nks heeft vermeld ?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:17

Lees nu overigens in je profiel dat je geinteresseerd bent/een clinic heb gevolgd of gaat volgen in holistisch trainen.

Holistisch Trainen staat voor eenheid, samenwerking en harmonie.

De naam zegt het al, trainen op Holistische Wijze. Dat wil zeggen dat het geheel bekeken wordt: de mens, het paard, de combinatie en alle bijbehorende factoren. De doelstelling is dat mens en paard samen werken vanuit plezier, respect, veiligheid en vertrouwen. Hierdoor is er meer plezier in het werk, de band tussen mens en paard wordt versterkt en de ruiter krijgt meer inzicht in het houden van en werken met paarden.

Ik zie nergens staan dat daar ook meppen, slaan, schoppen en terugbijten onder valt. Dus of je hebt de clinic nog niet gevolgd of je hebt het toch echt niet begrepen. Als je het mij vraagt heb je de ideale pony in de stal staan om holistisch trainen te ontdekken.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:18

Sommige mensen hier kunnen echt niet lezen, TS heeft al 30 x gezegd dat ze der kleine meisje niet alleen laat en nog wordt er over door gepraat.
Ts erg jammer dat de pony zo doet, ik kan je geen tips geven heb hier ook geen ervaring mee
stille meelezer vandaar de reactie aan irritatie aan mensen die niet lezen.
succes met de pony hoop dat er toch nog wat aan te doen is of inderdaad verkopen aan een volwassen ouder iemand die er wel raad mee weet!

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:22

TS sterkte!!!Jammer dat het zo is gelopen met de pony onze dochter heeft vanaf haar achtste echt een topper van een pony waar ze alles mee kan doen!!dus je hebt gewoon dikke pech en je dochtertje ook maar geloof me het kan ook anders hoor hoop dat je dochter en jij toch nog een keer tegen een zeer betrouwbaar en super leerpony aanlopen want kinderen en (betrouwbare)pony's blijven toch heerlijk voor ouders!!liefde die de pony aan de kinderen geeft!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:56

nou een hoop discussie weer hier zeg! TS; is er op de manege niet een meisje/jongentje die het beessie aankan? Je hebt er zo één nog niet snel verkocht ben ik bang en dan kan je dochter er misschien wel een paar keer per week op blijven rijden, na het bijrijdstertje bv. als het beessie al opgezadeld is. Misschien kan de pony zelfs wel meelopen in de lessen onder de wat oudere stoere pennymeiden als het echt een goeie is met rijden wordt er misschien wel één verliefd op en kun je hem dan aan haar verkopen.

Ik was zelf tenminste op mijn minst bang tussen de 11 en 16 jaar, in die categorie zitten ook wel meiden die niet al te groot/zwaar zijn maar wel de kracht en het lef hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:21

Kracht en lef is heel wat anders dan kennis en kunde.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:38

Ariebren schreef:
Kracht en lef is heel wat anders dan kennis en kunde.

Maar aan kennis en kunde heb je ook helemaal niets zonder assertiviteit en lef. Die pony merkt het heus wel als er iemand zijn box in stapt die niet onder de indruk is van zijn gedrag (anders was hij onder invloed van die 'lompe boer' ook niet zo lang braaf gebleven).

Zowel TS als de tante in kwestie hebben nu een negatieve ervaring met het beestje in hun achterhoofd en bovendien een instinctieve beschermdrang over hun kind, dat kan niemand ze kwalijk nemen. Dikke kans dat een beetje stoere meid geen enkel probleem met het dier heeft.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:56

Heb je hier al gekeken..?
http://www.bokt.nl/markt/ad/49879/super%20...%20y-kleine-c
Er staat nergens dat pony bijt of schopt. Ik vind het prima als een volwassene zijn of haar leven in de waagschaal wil stellen, maar de ouders van een kind mogen toch wel van tevoren gewaarschuwd zijn!

Het is altijd al lastig gebleken om zomaar ergens een nieuw kind vandaan te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:28

Tja de advertentie laat lezen dat het een hele goede pony is die net iets te voorwaarts is voor en kind van 8 en dat het kind er net nog niet aan toe is....en dat zal vast ook wel de kern zijn, maar van vals gedrag niets te lezen, net zoals jullie door die handelaar in de waan werden gelaten, doen jullie het nu dus ook!

Ben benieuwd hoe vaak pony juist door deze reden van eigenaar veranderd,zou ik ook sjaggie van worden....

Misschien pony anders in het voer zetten?

Mijn oudje van 19 snurkt van frisheid bij het minste geringste door het verse gras en kuil, brok maar even niet om ongelukken te voorkomen.....ga eens kijken wat je pony gevoerd krijgt, zal vast een mega verschil kunnen uitmaken.....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:45

posthumus1 schreef:
janflicka schreef:
Dit bewijst maar weer dat shetten niet altijd kinderpony`s zijn :)
Sterker nog...ik heb een ruintje (minishet notabene!) die echt 100 procent bomproof is!
Verkeersmak,kan voor de kar,kan eronder gaan liggen om zn buikhaar af te knippen als hij in de rui is.
Maar toen ik hem net had.....wat een draak!
Ben er met mijn 40 jaar op mn buik achteraan gesleept! (schaam me daar niet voor,had gewoon niet genoeg kennis,en was mn eerste paardje!).
Heb hem diverse malen jankend willen terugbrengen naar zn vorige eigenaar.
Trappen met hoeven uitkrabben,bijten als ik met hem aan het touw liep...1 doffe ellende van uitproberen!
Op een dag besloot ik het nog 1 keer te proberen...ging het niet dan zou ik hem teruggeven.
Blijkbaar ben ik met een bepaalde houding de stal ingegaan,en met niets te verliezen...want heb vanaf dat moment geen kind meer aan hem gehad!
Hij heeft nooit meer iets geprobeerd,heeft geen stap verkeerd meer gezet bij mij.
Het was puur uitproberen,en dat werd erger omdat ik daar onzeker van werd.
Er werd me een spiegel voorgehouden gewoon.
Als ik nu iemand heb die hem doet,waarschuw ik ze ook altijd,dat hij erg lief en leuk lijkt de eerste paar keer,maar dat er een moment komt dat hij gaat uitproberen.
Overleef je dat,en reageer je goed erop,dan is hij weer de oude vertrouwde jantje die rustig achter je aan sukkelt,maar ziet hij zn kans of merkt onzekerheid,dan kan je schaatsen erachteraan :)
Terwijl het eenmaal duidelijk de goedheid zelve is,die nooit zal trappen,of gek doen,en zelfs vrij lui is aangelegd.
Wat ik wel totaal verkeerd vind...als je de pony eenmaal hebt om dan nog te straffen...beloon juist als je hem/haar hebt!
Niet uit frustratie nog even het touw over de neus of zoiets.
Dan krijg je nooit het vertrouwen....
Laat het paardje nu om te beginnen eens gewoon ff met rust,en pak haar alleen voor leuke dingen,korte wandeling,wat poetsen of wat lekkers geven.
Gaat dat moeizaam,leg je daar even bij neer,en let op je eigen houding van benaderen.
Gaat dat eenmaal goed,ga dan uitbouwen naar meer en dan eens proberen weer te rijden.
Of nog beter schakel een prof in,die gewoon weet waar hij mee bezig is.
Een pony word niet zomaar van de ene dag op de andere vals of gemeen,er moet een reden achterzitten,en als het geen gezondheidskwestie is,dan is er iets anders.
Deze pony lijkt het allemaal wel te kunnen,aangezien het eerst wel goed ging..dus lijkt mij dan een kwestie van uitproberen en dan is je eigen reactie erop heel belangrijk. Lukraak straffen of niet straffen werkt dan niet.

Ik denk dat je iets verkeerd hebt gelezen, onze vroegere Shetlander was een schat. Liep als een hondje achter haar en mij aan. Ze kon er juist alles mee! De pony waar het nu om gaat is een kruizing Welsh x New Forest.

Zelfs die leesfout maakt niet uit,want het verhaal geldt net zo goed voor elk ander paardje. Ook een welsh is niet altijd een makkelijk paardje,en een new forest moet je ook mee weten om te gaan...die kruising geeft ook een leuk paardje,maar ook daarmee moet je weten om te gaan!
Ik ken ook shetten die als een hondje achter je aan lopen,mijn eigen ruintje is zo eentje,maar reageer verkeerd of hij ziet de kans,en veranderd echt in een draak :)
Maakt niet uit wat voor paardje je hebt,maar wil alleen zeggen dat je eigen houding gewoon heel belangrijk is,en vlak inderdaad ook niet uit dat het beestje moet wennen.
Deze wil je na een maand al wegdoen omdat het niet voldoet en vals lijkt...maar denk dat vrijwel elk paardje moet wennen,en dingen gaat uitproberen...komt het daarmee weg,dan kan je bij elk paardje wel inpakken?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:02

De eerste drie weken ging het goed.....kan het zo zijn dat je zelf eigenlijk hartstikke bang,voor het beetje bent,en dit gedrag zelf in de hand hebt gewerkt,,,,,,,zo niet zou ik ook een neurologisch onderzek proberen...je weetmaar nooit.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:07

Ik mis even de elementen weidegang, voer en grondwerk.

Als we even er van uitgaan dat de pony geen neurologisch probleem heeft (wat heel zeldzaam is) dan denk ik dat dit een onzekere pony is die nog half in shock is door de verhuizing, onvoldoende weidegang krijgt en waarschijnlijk krachtvoer krijgt. Pony heeft rust en vooral leiding nodig, krijgt hij dat niet dan wordt ie onvoorspelbaar. Vind ik niet gek, beestje heeft niet eens een kans gehad.

Maar weinig pony's zijn van nature zo stabiel dat ze zelfs zonder enige leiding rustig en lief blijven en nooit gaan uitproberen of onzeker worden. Dat zijn de ideale kinderpony's, bij de rest moet gewoon een ervaren (écht ervaren) volwassene altijd begeleiden. Dat TS met bezems gaat lopen duwen, grondwerk met een ander paard al spannend vond en vervolgens een topic op Bokt moet openen omdat ze het niet meer weet vind ik zelf een teken dat TS dus niet ervaren genoeg is.

Ik denk ook dat TS niet haar dochter overschat heeft maar de pony en wat er bij komt kijken heeft onderschat! En dat is vooral ontzettend triest voor de pony..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:11

Waves schreef:
Ik mis even de elementen weidegang, voer en grondwerk.

Als we even er van uitgaan dat de pony geen neurologisch probleem heeft (wat heel zeldzaam is) dan denk ik dat dit een onzekere pony is die nog half in shock is door de verhuizing, onvoldoende weidegang krijgt en waarschijnlijk krachtvoer krijgt. Pony heeft rust en vooral leiding nodig, krijgt hij dat niet dan wordt ie onvoorspelbaar. Vind ik niet gek, beestje heeft niet eens een kans gehad.

Maar weinig pony's zijn van nature zo stabiel dat ze zelfs zonder enige leiding rustig en lief blijven en nooit gaan uitproberen of onzeker worden. Dat zijn de ideale kinderpony's, bij de rest moet gewoon een ervaren (écht ervaren) volwassene altijd begeleiden. Dat TS met bezems gaat lopen duwen, grondwerk met een ander paard al spannend vond en vervolgens een topic op Bokt moet openen omdat ze het niet meer weet vind ik zelf een teken dat TS dus niet ervaren genoeg is.

Ik denk ook dat TS niet haar dochter overschat heeft maar de pony en wat er bij komt kijken heeft onderschat! En dat is vooral ontzettend triest voor de pony..

Dit klinkt ook logisch :)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:14

IZEP schreef:
Ik begrijp dat je het beste wilt voor je dochter "dus moet de pony weg". Maar ook een andere ouder staat er niet op te wachten om haar/zijn kind gebeten of geschopt te zien worden. Ik vind het niet nogal wat om een pony met zulk problematisch gedrag zomaar te verkopen aan een nieuw potentieel slachtoffer. Ik heb je advertentie gelezen http://www.bokt.nl/markt/ad/49879/super ... y-kleine-c en ik zie nergens staan dat de pony dit levensgevaarlijke gedrag vertoont. Dus in feite doe jij hetzelfde als die handelaar.

En zo bedondert de ene particulier weer de ander. En dat terwijl de handel de naam heeft...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:25

TS
Als ik jou was zou ik linea recta de pony op de trailer zetten en terug brengen naar de handelaar.
De koop ontbinden (hij voldoet nl NIET als kinderpony) en je geld terug eisen.
Dat is nl het voordeel van het kopen bij een handelaar.