Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:27

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:28

Normaal? of het toelaten?

Heb voor niks als laat het toe ruin -merrie dekken gepost als ik als niemand wordt beschouwd :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:29

Tsja dillema, onze ruin is zo n smeerlap die bij erg gewillige merries graag een "handje" helpt. Maar dan alleen bij zijn favoriete merrie vriendinnetje. Niet uit zichzelf jhop erop maar als een merrie zich schaamteloos blijft opdringen werken zijn niet aanwezige hormonen toch echt wel goed. En ondanks dat hij al heel wat jaartjes in gekastreerd weet hij hoe het moet en werkt het ook nog. En ook het klapperen is hij goed in erg regelmatig. De merrieeigenaren vonden het nooit een probleem. Ik moet nog even gaan kijken hoe het nu gaat lopen met zijn sletterige weimaatje. Dat is een b pony tje. Voor alsnog ziet hij haar nog als puppy maar zijn hormonen worden langzaam well geprikkeld. Ze verkracht hem zowat. Ik hoop dat het dan geen springen wordt maar gewoon doorschuiven als het dan toch moet.

Hij is er wel eens uitgehaald lang geleden maar toen ontsnapte de merrie steeds richting zijn wei om alsnog haar genot te halen.Wat moet je dan, nog meer kastreren dan dit kan niet.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:32

Mijn merrie staat als enige merrie in een ruinengroep, omdat ze daar beter past dan bij de merries. Als ze hengstig is zie ik wel eens dat ze zich aanbied aan de 'mannen'. Heb uiteraard wel eens over de 'nadelen' gedacht, maar heb mn merrie vele malen liever in een groep dan alleen, dus een andere keuze is er niet. En daarbij laat ze het alleen toe als ze goed hengstig is en dat is zelden..

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:36

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:37

Mijn ruin dekt ook merries. Persoonlijk vond ik dit niet zo heel erg, totdat hij steeds kreupel getrapt werd en niet meer bij de merrie weg wilde.. Ook viel hij steeds de andere paarden in de kudde aan die in de buurt kwamen van "zijn" merrie. Ook dit leverde de nodige schrammen op. Heb hem uit de kudde gehaald en hem op een wei gezet waar hij maar met een paard samen staat, ook een ruin. Ik heb nu een veel blijer paard ( niet meer zo gestrest en bezitterig.) Zelf ben ik natuurlijk ook blij met deze verandering, dus ik zal mijn paard nooit meer bij een merrie in de wei zetten.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:40

SeBart schreef:
wouterpaard schreef:

Heb voor niks als laat het toe ruin -merrie dekken gepost als ik als niemand wordt beschouwd :')

Vind je t heel erg als ik helemaal niks begrijp van deze reactie :o

Ik denk dat Wouterpaard bedoeld dat hij/zij? het wel toelaat dat de ruin een merrie denk maar het niet direct normaal vind.
en aangezien ik zei dat er nu opeens niemand is die het normaal vind, wordt wouterpaard als niemand gezien?
snap?

ik vind het ook nog een verschil tussen het toelaten of het bij toejuichen

hoewel de uitwerking hetzelfde is

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:43

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:46

karuna schreef:
Tsja dillema, onze ruin is zo n smeerlap die bij erg gewillige merries graag een "handje" helpt. Maar dan alleen bij zijn favoriete merrie vriendinnetje. Niet uit zichzelf jhop erop maar als een merrie zich schaamteloos blijft opdringen werken zijn niet aanwezige hormonen toch echt wel goed. En ondanks dat hij al heel wat jaartjes in gekastreerd weet hij hoe het moet en werkt het ook nog. En ook het klapperen is hij goed in erg regelmatig. De merrieeigenaren vonden het nooit een probleem. Ik moet nog even gaan kijken hoe het nu gaat lopen met zijn sletterige weimaatje. Dat is een b pony tje. Voor alsnog ziet hij haar nog als puppy maar zijn hormonen worden langzaam well geprikkeld. Ze verkracht hem zowat. Ik hoop dat het dan geen springen wordt maar gewoon doorschuiven als het dan toch moet.

Hij is er wel eens uitgehaald lang geleden maar toen ontsnapte de merrie steeds richting zijn wei om alsnog haar genot te halen.Wat moet je dan, nog meer kastreren dan dit kan niet.

IK vind, indien jij je ruin uit de groep hebt gehaald en de merrie zelf ontsnapt en weer richting hem gaat het dan wel de verantwoording van de merrie eigenaar is

Bij ons op stal staat een hengst, hij heeft zijn eigen paddock, daarnaast is de longeercircel waar ik mijn merrie ook wel eens los inzet.
Ook als de hengst ernaast staat...., er staat dan wel stroom rondom...

Deze hengst, ik denk niet dat iemand gelooft dat hij hengst is als je hem meemaakt in de omgang, een ontzettende goedzak.
Hij springt ook de paddock niet uit als je met een (hengstige) merrie voorbij loopt.

Maar als ik ervoor kies mijn merrie naast zijn paddock te zetten is het echt wel mijn eigen verantwoording....

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:47

Dan kom ik de discussie een andere draai geven.

Als jouw merrie hengstig is en je wilt niet dat ze "gedekt" wordt, waarom zet je je merrie dan in het land?
(de je in dit geval is een algemeenheid ;) )

Voor een ruin is het in principe "natuurlijk" gedrag ondanks dat hij geen ballen/hormonen meer heeft ;)
En als een merrie zich op blijft dringen, zie ik niet waaron de ruin hier dan de boosdoener zou zijn?

Het wordt natuurlijk wel een ander verhaal als de ruin het bij iedere merrie blijft proberen, of deze nou hengstig zijn of niet...
Dan wordt het idd wel vrij vervelend...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:50

Raja schreef:
Dan kom ik de discussie een andere draai geven.

Als jouw merrie hengstig is en je wilt niet dat ze "gedekt" wordt, waarom zet je je merrie dan in het land?
(de je in dit geval is een algemeenheid ;) )

Voor een ruin is het in principe "natuurlijk" gedrag ondanks dat hij geen ballen/hormonen meer heeft ;)
En als een merrie zich op blijft dringen, zie ik niet waaron de ruin hier dan de boosdoener zou zijn?

Het wordt natuurlijk wel een ander verhaal als de ruin het bij iedere merrie blijft proberen, of deze nou hengstig zijn of niet...
Dan wordt het idd wel vrij vervelend...

Nou, er zijn zat ruinen die niet dekken.....
dus zet ik mijn merrie in het land....

maar, als ik weet dat de ruin waar ze nu bijstaat steeds zou dekken dan zou ik daar niet voor kiezen.

en waarom geen ruinen kudde? dat geeft gewoon heel veel rust en bespaart ellende

volgend..., ook vanwege een opmerking die cassidy plaatste; een veulen is natuurlijk, dan kan je het net zo goed helemaal natuurlijk houden en een gemengde koppel houden met hengsten.., ook natuurlijk gedrag, met een veulen als natuurlijk gevolg....

Raja

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:53

Als er geen mogelijkheid om de kudde te scheiden, zal de eigenaar van de merrie of de ruin zelf moeten beslissen wat hij/zij prettig vindt.

Maar als de merrie hengstig is en de ruin blijft uitdagen, waarom is de ruin dan de boosdoener?

En ja, dan kun je idd ook net zo goed een kudde met hengsten en merries houden, en dan is het toch ook de keuze aan de eigenaar van de merrie of dat die een veulen wil of niet?
Want dan weet je als eigenaar van de merrie zeker dat ze gedekt gaat worden als je haar hengstig in de kudde zet...

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:53

Het beste maatje van mijn ruin is een merrie (die hij inmiddels met rust laat). Zou het doodzonde vinden als ze uit elkaar worden gehaald en alleen met paarden van het eigen geslacht zouden mogen staan...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:55

Ik zou het helemaal niet erg vinden als mn merrie even een paar daagjes apart zou gaan terwijl ze hengstig is en dus erg opdringerig. Als dat het dekken voorkomt, geen probleem.
Maar gelukkig is die van mij niet zo :D

Maar mede door die opdringerige merries zijn bij ons de kuddes nu gesplist :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:57

Nickas schreef:
Het beste maatje van mijn ruin is een merrie (die hij inmiddels met rust laat). Zou het doodzonde vinden als ze uit elkaar worden gehaald en alleen met paarden van het eigen geslacht zouden mogen staan...

Er is hier niemand die zegt dat ze alleen met paarden van het eigen geslacht mogen staan....

En natuurlijk is het iedereen zijn eigen keuze, en in jou geval dekt de ruin de merrie ook niet (meer)

alleen de vraag is: waarom zou je het risico willen lopen dat je merrie beschadigd raakt als de ruin wel dekt?
nogmaals, de ruinen die bij ons in de koppels staan dekken niet, en die merrie's worden echt wel hengstig :j

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:58

Skessa_ schreef:
Ik zou het helemaal niet erg vinden als mn merrie even een paar daagjes apart zou gaan terwijl ze hengstig is en dus erg opdringerig. Als dat het dekken voorkomt, geen probleem.
Maar gelukkig is die van mij niet zo :D

Maar mede door die opdringerige merries zijn bij ons de kuddes nu gesplist :)

dat kan inderdaad ook, de merrie uit de koppel halen.
in mijn geval zou dat betekenen dat ik mijn merrie op stal zou moeten zetten...

hier zijn de kuddes dus opgedeeld en kan alles 24/7 buiten lopen

opnieuw een win-win situatie

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:59

mijn shetmerrie staat ook met ruinen die dekken of poging daartoe doen :D want ze loopt zo aan de zijkant tussen hun benen door en dat is vermakelijk om te zien. Nooit problemen met verwondingen ed gehad. Dieren zijn vaak heel goed in staat zichzelf te redden als dat nodig mocht zijn. Lukt dat niet dan zou ik er ook voor kiezen om ze uit elkaar te halen.
Mijn oude ruin van 23 jaar is nog altijd in de weer met de hengstige merries. Hij is voor mij altijd een scanapparaat op pootjes geweest. Nog nooit heeft hij het mis gehad wanneer de merries dekrijp waren of reeds gedekt. Zelfs na 2 dagen dracht geeft hij het al feilloos aan door opeens geen intresse meer te hebben. Hij is daar niet hele dagen mee in de weer, nee hij loopt ff naar een hengstige merrie klimt er fatsoenlijk op en stapt keurig weer af. Zonder te bijten *\o/* . Gaat dan weer verder met zijn hobby, eten.
Mede door zijn gedrag worden de merries hier probleemloos hengstig en drachtig.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:01

Ja maar jullie hebben koppels, wij hadden een gemengde groep van ongeveer 15 paarden.

Maar goed, ben gewoon erg blij dat ze nu gescheiden zijn en alle problemen weg zijn :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:05

Citaat:
SeBart schreef:
wouterpaard schreef:

Heb voor niks als laat het toe ruin -merrie dekken gepost als ik als niemand wordt beschouwd

Vind je t heel erg als ik helemaal niks begrijp van deze reactie

Ik denk dat Wouterpaard bedoeld dat hij/zij? het wel toelaat dat de ruin een merrie denk maar het niet direct normaal vind.
en aangezien ik zei dat er nu opeens niemand is die het normaal vind, wordt wouterpaard als niemand gezien?
snap?

ik vind het ook nog een verschil tussen het toelaten of het bij toejuichen

hoewel de uitwerking hetzelfde is

Ja zo bedoeld ik het ;) Maar iedereen gaat hier uit van het ergste merries bevuilt, wonden overal en nergens. Maar wat als zoals mijn ruin het gewoon rustig en beheerst gaat? Mijn ruin dekt al zolang ik hem ken zo'n 12 jaar en heeft nog nooit een merrie 'pij'n' gedaan dan laten jullie het nog niet toe?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:08

Beheerst of niet maakt me weinig uit, wil het gewoon absoluut niet hebben.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:08

Nee dan laat ik het nog niet toe, je kan namelijk niet zien of je merrie van binnen beschadigd raakt

stel, en ik zeg stel: ik laat het wel toe...., en over een jaar wil ik een veulentje...., en het lukt niet omdat er van binnen toch wat kapot is...., vind ik niet zo grappig...

nu kan je inderdaad zeggen dat ik overdrijf en misschien is dat ook zo, maar ik heb het nu puur zwart/wit over de risico's en daarom zou ik het niet willen

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:09

Nee natuurlijk laat ik dat niet toe. Jouw ruin kan wel heel rustig en beheerst zijn, maar als mijn merrie het zat is en weg wil en het zou de allereerste keer in 12 jaar zijn dat het wel mis gaat sla ik mezelf voor mijn kop dat ik het wist en het toch heb laten gebeuren.

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:12

gelukkig hoef ik hier niet over na te denken bij de stal waar ik nu sta staan de kleine pony's, merrie's en ruinen allemaal apart.
maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er blij mee is als het gebeurt bij zijn/haar merrie.
maarja als de merrie er geen probleem van maakt en de ruin "rustig"doet zie ik het probleem niet

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:13

Ja, maar dan kan je toch niks meer? 18 jaar lang goed en wel op de wei en met 19 breekt die zijn been....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:14