Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:30

Als je vindt dat een paard niet in een box thuishoort, waarom zet je je paard 's winters dan wel in een box TS?
Dat vind ik nog erger als wanneer mensen hun paarden het hele jaar door s nachts op stal zetten, want die zijn het dus gewend. Jouw paard moet ineens van 24/7 buiten naar 10 uur per dag in een box, zodra het seizoen wisselt?!! Correct me if I'm wrong....

Die van mij wordt nooit opgesloten in een box. Hij heeft wel een inloopstal dus hij kan droog liggen en schuilen als hij dat wenst, het hele jaar door. Verder weet ik niet met wat voor mensen jij omgang hebt, maar ik ken werkelijk niemand die haar paard 'te lijf' gaat of hulpteugels gebruikt anders dan een martingaal. De mensen die ik ken gaan met geduld, respect en veel liefde met hun paarden om. Ook ken ik niemand die haar paard alleen houdt...

Ik geloof graag dat ik een prima samenwerking heb met mijn paard. Hij vertrouwt me, hij loopt altijd naar me toe als ik hem kom halen, ondanks dat ie weet dat hij in het merendeel van de gevallen aan de slag moet.. Verder zie ik als ik naar hem kijk een happy paard dat goed in zijn velletje zit. Dus nee, ik herken vrijwel niets in je post, zowel bij mezelf als bij de naaste paardenmensen niet.

Verder zijn je vragen met een beetje logisch nadenken wel met de grootste eenvoud te beantwoorden..
Waarom worden paarden soms incorrect behandeld? onkunde, onmacht, verkeerd opgeleid/begeleid bij de omgang met paarden, angst en zo verder......
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 06-06-12 12:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:30

point taken..

Maar, ik heb net dit topic doorgelezen, ik vind dat je wel iets meer je best mag doen om ook naar andere te luisteren, poging doen om die te begrijpen.

Ik denk dat niemand van bokt hier zegt: ik kijk nooit naar-vanuit mijn paard. We doen allemaal ons stinkende best.
Maar niet alle situaties zijn zwart-wit. Als dat kalf van mij het op z'n heupen krijgt en ik zou de veiligheid voor mijn omgeving niet kunnen garanderen, ga ik niet eerst verzinnen waarom ie zo doet..dan gebeuren er ongelukken. Reactie.
Soms is even doorpakken gepast. Daarna wil ik best nadenken over hetgeen wat er gebeurd is...

Maar ik ben wel altijd en in alle gevallen leider.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:33

Marian01 schreef:
point taken..

Maar, ik heb net dit topic doorgelezen, ik vind dat je wel iets meer je best mag doen om ook naar andere te luisteren, poging doen om die te begrijpen.

Ik denk dat niemand van bokt hier zegt: ik kijk nooit naar-vanuit mijn paard. We doen allemaal ons stinkende best.
Maar niet alle situaties zijn zwart-wit. Als dat kalf van mij het op z'n heupen krijgt en ik zou de veiligheid voor mijn omgeving niet kunnen garanderen, ga ik niet eerst verzinnen waarom ie zo doet..dan gebeuren er ongelukken. Reactie.
Soms is even doorpakken gepast. Daarna wil ik best nadenken over hetgeen wat er gebeurd is...

Maar ik ben wel altijd en in alle gevallen leider.

Amen. Hier sluit ik mij bij aan.
Vind dat TS nogal dromerig overkomt ofzo. Dream on. De echte wereld, met echte paarden, werkt helaas niet altijd zo :j

Zeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:37

@Marit, super dat je jouw vragen hier post. Ik vraag me precies hetzelfde af.

In de nu 2 jaar dat ik mijn paard heb, weet ik in ieder geval 1 ding zeker: dat het nergens op slaat om van hem te eisen dat hij naar me MOET luisteren.
Ik heb vooral geleerd om naar mezelf te luisteren ;)
Ga het maar eens na, je krijgt gewoon terug wat je erin stopt. Heb je zelf een vervelende dag, loop je te piekeren, of is er iets anders aan de
hand? 10 tegen 1 dat je paard daar op reageert: geen concentratie, schrikken, tegendraads doen. Ga ik op dat moment van hem eisen dat hij
luistert, dan wordt het gedrag alleen maar erger, en gaat hij me zeker niet meer vertrouwen. Ga ik dan nog een stap verder door hem af te straffen
dan ben ik hard op weg om hem zo te conditioneren dat hij zichzelf niet meer durft te zijn, en een timide, afgestompt paard wordt, wat alles maar
doet wat ik van hem vraag; ook als het onterecht is. En dat is het laatste wat ik wil.

Dus: wat doe ik als mijn paard niet ontspannen is en zich niet concentreert? Ik ga bij mezelf te rade. Vaak vind ik snel de oorzaak, en dan heb ik 2 keuzes:
of ik neem even afstand en zorg ervoor dat ik weer helemaal ontspannen ben. Lukt dat niet? Nou, dan proberen we het morgen weer, en paard gaat lekker
de wei weer op. Dat is het meest eerlijk naar mijn idee. Je zal zien dat dat de band alleen maar versterkt, en dat je een samenwerking krijgt die zo bijzonder en
goed aanvoelt dat je je afvraagt waarom je het niet eerder zo hebt gedaan. Het vergt wel zelfinzicht, en willen werken aan jezelf. Maar dat is het wel waard :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:38

Maritje1991 schreef:
[Soms hoor ik men echt schreeuwen: Doe normaal joh, stom beest!
En dan vraag ik mij af, wat is normaal?

Maritje1991 schreef:
Wat ik zie is eerder normaal dan uitzondering. Wat mij erg raakt overigens.

Waar reageer jij op en wat raakt je? Ik heb deze twee miniquotetjes uit jouw hele verhaal gepakt omdat ik daarmee misschien kan uitleggen wat naar mijn idee niet klopt aan jouw 'aanklacht'. Ik mis de nuance nogal.

Ik heb de indruk dat jij zelf een beeld hebt van zachtaardigheid dat mogelijk niet overeen komt met dat van anderen. Voor mij kan bijvoorbeeld een grote getatoeëerde kerel met een hele harde stem en een plat accent ont-zet-tend zachtaardig zijn. Ikzelf krijg echt geen woorden als 'lieverd' en 'schatje' uit m'n strot, maar als ik 'hee, lelijk beest' roep naar mijn paard spitst die z'n oortjes en komt naar me toe. Dat zou op jou wellicht grof overkomen, voor mijn paard is het normaal.

Dan nog over wat jij ziet. Want wat jij ziet is ook maar wat je ziet. Je ziet niet wat je niet ziet. Zie je een paard dat aan een touwhalster zonder teugelcontact z'n mens buiten ronddraagt, beide lekker ontspannen? Of zie je een paard dat totaal uit elkaar valt en zichzelf scheef belast omdat de ruiter onvoldoende kennis van zaken heeft om het paard te helpen het ruitergewicht op een verantwoorde manier te dragen? Zie je een paard dat onterecht een tik krijgt omdat het de trailer niet in wil/kan/durft? Of zie je een handige begeleider die een gebrekkig opgevoed paard terechtwijst voor een agressieve uithaal?

Er wordt absoluut een hoop af geprutst in paardenland. Soms door mensen met een slecht karakter, vaak ook door mensen met de beste bedoelingen (the road to hell...) Zien wat er gebeurt, begrijpen hoe paardengedrag in elkaar steekt, voelen of je te maken hebt met verzet op een hulp omdat het gevraagde moeilijk is, de hulp niet begrepen wordt of omdat de hulp net een halve pas te vroeg of te laat wordt gegeven is verschrikkellijk moeilijk. Zwiept een paard met z'n staart vanwege de vliegen, vanwege een moeilijk oefening, uit irritatie over een verkeerde beenhulp of omdat 'ie buiten de bak een kuddegenoot ziet die hem staat uit te dagen? Ik denk dat je je doel voorbij schiet als je impliceert dat mensen die iets - in jouw ogen - grofs tegen een paard doen dat paard als monster beschouwen. Als je mensen vraagt om open te staan voor hun paard en te proberen hun paard te begrijpen, zou je dan niet in de eerste plaats zelf open moeten staan voor die mensen en moeten proberen die mensen te begrijpen? Je zegt wel dat je het graag wilt begrijpen, maar je beschuldigt 'die groep mensen' er al bij voorbaar van dat ze hun paard als monster zien. Daar krijg je volgens mij wel discussie van, maar geen antwoorden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:47

Ik kom er later op terug. Ik luister ook echt wel naar de rest.

Dat mijn paard in de winter in een box staat is puur overmacht niet mijn keus.

Ik zal wel een uitzondering hebben van alle andere paarden.

Graag wil ik nog te kennen geven dat ik ook een leider ben voor mijn paard. haar angst omzet in iets positiefs en ik geen zijden handschoentjed draag. maar ik wel zo eerlijk mogelijk wil handelen. dus ik niet straf omdat ze een trailer niet in durft.. of dan sterke middelen zou gebruiken om het wel voor elkaar te krijgen. of met 2 man paard vast houden om op te stappen imo is dat niet handig. lijkt mij namelijk een teken dat het paard NOG niet bereidbaar is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:48

@ninx nee niet mee eens. Ik ga er gewoon niet van uit dat een paard lief en braaf is. Dat is aangeleerd gedrag door een goede opvoeding. Waar de een een stout paard ziet omdat het niet stilstaat zie ik een paard dat niet heeft geleerd dat dat ontspanning is (bijv). Maar je dan als lief meisje een braaf opgevoed geeft, en datzelfde meisje beweert dat wanneer een paard niet lief is dat het maar mishandelt word ofzo. Zo simpel is het niet.
Waarom is groen + groen = bont en blauw... Paarden worden niet geboren met het besef wat braaf of stout is, wat onze grenzen zijn.

Ik werk zelf oa. met parelli, maar als een vreemd paard misbruikt maakt van mijn grenzen zeg ik echt niet pas op want anders doe ik de friendly game met je... Dat moet je doen voordat een paard je grenzen gaat opzoeken. Ik laat niet over me heen lopen.

Maar paarden ZIJN niet lief, dat kun je van ze maken en zelfs dan kan je er geen baby bij alleen laten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:49

uhm bereidbaar klinkt raar hahaha

ik bedoel dus rijdbaar

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:52

Ik ga een poging doen punt voor punt een antwoord te geven.

Maritje1991 schreef:
Paard is toch geen monster?

Wat ik mij al een lange tijd af vraag: Waarom behandelen sommige mensen paarden als monsters?
Ik bedoel, het zijn van die zacht aardige dieren.

Soms hoor ik men echt schreeuwen: Doe normaal joh, stom beest!
En dan vraag ik mij af, wat is normaal?

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je hier niet doelt op de mensen waarvan wij het er met z'n allen over eens zijn dat ze ze mishandelen, door zonder reden op ze in te beuken, etc. Ik denk dat je doelt op de mensen die niet zozeer fysiek gewelddadig zijn met hun paard, maar - vanuit jouw optiek - alleen met zichzelf bezig zijn en wat zij willen bereiken. Klopt dit redelijk?

Overigens zijn paarden niet zozeer zachtaardige dieren. De meesten (bepaalde hengsten daargelaten), zijn inderdaad niet agressief. Het gevaar van met paarden werken schuilt echter niet zozeer in het agressief zijn of niet, maar in de brute kracht die een paard heeft en (onbedoeld) tegen je kan gebruiken.

Daarentegen worden ze niet geboren met een halo om hun hoofdje. Hoewel ze dan niet zozeer agressief zijn, kiezen ze toch ook - net als ieder ander dier - de weg van de minste weerstand. Die weg zal niet altijd overeenstemmen met wat jij van het paard wil. Soms is het namelijk het makkelijkst om naar de mens te luisteren (wanneer deze duidelijk leiderschap vertoont) en soms is er voldoende opening voor het paard om z'n eigen weg te gaan (hetzij bij training, hetzij bij trailerladen oid).

Eerlijk is eerlijk, ik zeg ook vaak genoeg tegen mijn paard "doe normaal man". Omdat hij op dat moment dondersgoed weet wat van hem verwacht wordt, maar er onderuit probeert te komen. Dan kan het best zijn dat hij het überhaupt probeert omdat ik niet duidelijk genoeg mijn grenzen heb aangegeven, maar het zeggen van die woorden kan op zich geen kwaad. Het helpt voor jezelf en het paard verstaat het toch niet.

Wanneer men echt aan het schreeuwen is, gaat het verkeerd. Dan ben je namelijk in de meeste gevallen de controle over de situatie kwijt. Daarentegen zijn er uitzonderingen waarbij een enkele schreeuw kan helpen om het paard zijn aandacht weer even bij je te halen. Maar wanneer men echt kwaad is, is het einde zoek. Dan kan je beter tot tien tellen en opnieuw beginnen.

Citaat:
Voor een mens is de norm, normaal iets compleet anders als voor paarden! Kijk nou zelf, wij zien er sowieso al compleet anders uit, wij denken anders, wij leven anders en ook eten wij anders.

Wat is normaal voor een paard? Vluchten als het bang is, wanneer vluchten niet kan zal het trappen of bevriezen. Soms wordt het gezien als makkelijk, maar deze paarden zijn ook bang en kunnen uit het niets ontploffen. Deze paarden worden dan onberekenbaar genoemd.

Eerlijk? Paarden die werkelijk "uit het niets ontploffen" zijn ook onberekenbaar. Het is de kunst de (subtiele) waarschuwingen die het paard geeft te herkennen.

Citaat:
Wanneer een paard niet in de trailer durft, worden er de meest bizare dingen geprobeerd om het dier de trailer in te verplichten, ik hoor dan: “Hij is echt vervelend”. Dan vraag ik mij wederom af, waarom is dat paard vervelend? Verplaats je in dat paard. Het is een vluchtdier, jij= mens bent een roofdier. Jij=roofdier probeert een vluchtdier op te sluiten. Met man en macht, touwen, zwepen, bitten, vrachtwagens van alles om het dier op te sluiten. Voor het paard een levensbedreigende situatie.

Dan wordt er hulp geboden, iemand die even met een zware ketting het paard wel even zou leren ‘normaal’ te doen.

Je scheert hier eerlijk gezegd alles over 1 kam. Wanneer een paard werkelijk bang is om de trailer op te gaan, dan heb je een punt. Maar het gros is niet zozeer bang. Wanneer een paard normaal gesproken gewoon de trailer oploopt, maar nu niet (vanwege wellicht toch weer dat gebrek aan leiderschap), praat je hem niet de trailer in. Dan zul je doortastend moeten optreden. Let wel, dit betekent niet met fysiek geweld, maar puur duidelijkheid. Als hier een zweepje of een touw even bij nodig is, so be it.

Onze hengst loopt zo de trailer in, als er maar longeerlijn aan de zijkant vast zit. Als dat is wat voor hem werkt, mooi toch?

Citaat:
Waar komt dit vandaan?

Waarom niet samen werken met het paard? Inbeelden hoe het voor deze dieren is om met mensen te moeten samenwerken?

Ze worden in een box gezet, terwijl ze zo graag buiten lopen. Soms mogen ze los en dan gaan ze flink, daarna mag het niet meer. Kans op blessures. Of ze staan altijd alleen, waarom? Omdat er gevochten wordt.

Logisch zou je zeggen, jij bent ook niet met iedereen bevriend maar uit eindelijk kun je best een compromis sluiten. Ook paarden doen dit wel, wanneer er de tijd en de ruimte wordt gegeven.

Ik lees of hoor vaak dat er een scherper bit of een hulpteugel gebruikt wordt, waarom? Het paard schiet er vandoor, is vervelend, wil niet luisteren, is altijd stout noem maar op. Soms worden de paarden zelfs gestoord genoemd.

Ik denk zelf niet dat een paard in zijn box staat "ik wil zo graag buitenlopen, maar nu sta ik hier". Tuurlijk lopen paarden met meer plezier in de wei, maar dat is niet overal mogelijk. Dit is echter een compleet andere discussie en laat ik hier voor wat het is.

Dat veel paarden alleen staan heeft denk ik te maken met het houden van paarden. Ze worden veel alleen gehouden, waardoor ze de sociale regels van de kudde niet of pas op latere leeftijd leren. Ik zie het duidelijk aan mijn twee ruinen. De ene (7) heeft nooit in een kudde gestaan en de ander (3,5) stond tot vorig jaar in de opfok tussen leeftijdsgenoten. Nu staan ze samen op het land, maar ik merk duidelijk dat de jongste de ander de regels aan het leren is. De oudere ruin is onbehouwen en speelt lomp, maar krijgt nu een lesje hoe hij zich moet gedragen.

Hij heeft nu ook elke dag wel weer een bijtwondje erbij, maar dat gaat vanzelf over. Ik kan echter begrijpen wanneer je een paard hebt die wat makkelijker uithaalt, dat je bang bent voor blessures. Een verkeerde trap en je bent je paard kwijt.

Citaat:
Wederom vraag ik mijzelf af, waarom?

Wordt het paard wel voldoende voorbereid op hetgeen wat de mens van hen vraagt? Wat als we het paard meer ruimte zouden geven, hun angst erkennen? Zouden we daardoor niet veel fijner kunnen samenwerken? Waarom kiezen we ervoor om het paard voor ons te laten werken ipv samen te gaan werken. Samen doelen bereiken.

Het kortste antwoord: omdat het paard niet hetzelfde doel heeft als ik. Ik wil dressuren, mijn paard staat niet op stal "oh ik kan niet wachten tot ik weer een proefje mag lopen". Daarnaast, ik ben de leider, dus ik bepaal. Daarbij is er wel ruimte voor het paard om aan te geven dat hij dingen moeilijk vindt, maar zijn angsten erkennen doe ik niet. Ik als leider zeg dat iets niet eng is, dus dan volgt hij mij. (Dat dit in de praktijk niet altijd zo uitpakt, is een tweede, maar dit is wel de insteek). Als het paard in de natuur zijn leider niet volgt, blijft hij achter van de kudde en gaat hij dood. Dat is denken zoals een paard.

Citaat:
Ik vraag mij echt af waarom sommige dingen gebruikt worden, waarom mensen op bepaalde wijzen rijden. Ik bedoel, een scherper bit of een slof teugel benadeeld het paard. Hij kan niet laten zien wat er echt is, dit wordt verdoezeld. Zo wil je toch niet samenwerken? In een relatie wil je toch kunnen laten zien waar je zwakke plekken zitten?

Een bit of slof is op zich niet slecht. Het is het gebruik dat bepaalt of het zin heeft of niet. De insteek moet alleen zijn dat deze hulpmiddelen tijdelijk zijn. Als een hulpmiddel dan dus gebruikt wordt om je eigen gebrek te verdoezelen, lost het niets op. Mij is het vroeger zo geleerd dat de basis van de dressuur/het paardrijden de stam van een boom is. Soms kan je door het gebruik van een hulpmiddel even op een zijtak springen, maar je moet altijd weer terug naar die stam. Want als je op die tak blijft en deze volgt, val je uiteindelijk op de grond.

Citaat:
Wanneer er meer aandacht voor de angst van het paard is, geloof ik dat mensen beter kunnen samenwerken met hen. Ik denk dat het al beter wordt als je kijkt vanuit het paard: Wat is er voor mij? Stel jezelf die vraag als je paard zich weer niet laat vangen in de weide, of als je paard niet stil KAN staan tijdens het opzadelen, of niet de trailer in KAN. Of niet stil staat met opstappen of zich niet uit galop laat nemen tijdens het rijden.

Houd in je achterhoofd dat het paard een vluchtdier is en jij het roofdier bent.

Niet stil KUNNEN staan of niet de trailer in KUNNEN, is onzin. Het is een (wellicht onbewuste) beslissing die door het paard genomen wordt, dus KUNNEN is niet het probleem. Leiderschap en het hierbij behorende vertrouwen, daar zit 'm meestal de kneep. Aandacht geven voor de angst van het paard lost m.i. ook niets op, zoals ik hierboven al beschreven heb.

Ik hoop hiermee mijn kijk op het geheel gegeven te hebben.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:56

Maritje1991 schreef:
Denk je dat ik nooit heb gezien hoe paarden met elkaar om gaan?

En geeft dat jou een vrijbrief een paard te lijf te gaan omdat het niet gaat zoals jij het wil?

In je profiel zie ik dat je parelli doet . Is (of was) het eerste level van parelli niet het safety level. Met andere woorden, paarden zijn geen monsters maar het kan tussen paard en mens aardig fout gaan als niet iedereen weet waar hij aan toe is.

Parelli werkt met 'games' .Ergens schrijf je paarden denken niet in winnen of verliezen . maar waarom noem je het games . Er valt niks te winnen voor het paard want jij belooft hem fase 4 . fase 4 raak je hem gewoon met de zweep ( wortelstok , toverstaf of hoe je het ook wil noemen ) bv driving game . Jij zegt bv daar waar jij de achterhand hebt staan laat ik mijn zweep landen , eerst zonder raken maar als je paard zijn achterhand niet laat vertrekken raak je hem net zolang tot hij vertrekt.

De hele vraag waar jij mee lijkt te worstelen draait meer om hoe vraag je iets aan je paard maar helaas kom je met jouw systeem ook niet weg met alleen maar aardig zijn. In feite wordt jouw paard misschien wel meer blootgestelt aan ontwijken van straf als paarden die gewoon de weg op moeten ( al dan niet met slof) .
Laatst bijgewerkt door Tycho op 06-06-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:59

netjes uitgelegd mylittlejoy!!

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:00

Maritje1991 schreef:
Ik kom er later op terug. Ik luister ook echt wel naar de rest.

Dat mijn paard in de winter in een box staat is puur overmacht niet mijn keus.

Ik zal wel een uitzondering hebben van alle andere paarden.

Graag wil ik nog te kennen geven dat ik ook een leider ben voor mijn paard. haar angst omzet in iets positiefs en ik geen zijden handschoentjed draag. maar ik wel zo eerlijk mogelijk wil handelen. dus ik niet straf omdat ze een trailer niet in durft.. of dan sterke middelen zou gebruiken om het wel voor elkaar te krijgen. of met 2 man paard vast houden om op te stappen imo is dat niet handig. lijkt mij namelijk een teken dat het paard NOG niet bereidbaar is.

Dat het overmacht is, is aan je paard niet uit te leggen, die zal het waarom NIET begrijpen. Die staat ineens 10 - 14 uur per dag tussen vier muren, alleen omdat het seizoen wisselt... Iets waarvan jij zelf aangegeven hebt dat het niet hoort. En er zijn vast wel stallen te vinden waarbij paarden wel gehouden worden zoals jij vind dat het moet.. Vind wel dat je OP overkomt alsof jij alle wijsheid in pacht hebt wat betreft hoe je met een paard om dient te gaan, maar als overmacht om de hoek komt kijken dan doe je dus zelf ook iets wat niet hoort.

Overigens geloof ik zelf ook niet in hard meppen o.i.d. Ik geloof dat je daar alleen angst mee creeërt en het vertrouwen schaadt. Maar (!!) mijn paard dient mijn leiderschap wel te accepteren, dus ik corrigeer wel waar nodig. Mijn paard reageert heel goed op positief belonen. Het is echt een goedgemanierde, brave schat..

Defineer zo eerlijk mogelijk handelen dan eens?? waaruit blijkt het dat jij een leider bent en dat je geen 'zijden handschoentjes' aanpak hanteert??

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:06

TS..ik vrees dat jij antwoorden zoekt op uitzonderingen..
Jouw voorbeelden zijn redelijk in de extremiteiten getrokken, waar wij denk ik echt mee eens zijn dat het zo niet moet.

Maar we moeten ook niet gaan overdrijven..probeer even mee te denken..even een simpel voorbeeld, vorige week nog overkomen
Als ik op stal loop, en er haalt een paard in zijn hoofd om zijn tanden in mijn arm te zetten, kan ie een dreun krijgen..en dat is geen tikje..maar 1 volle goede erbovenop dreun.
Waarom: ik deed niets, ik liep langs. Kwam niet dreigend over..geen voer..gewoon helemaal niets bijzonders.
Ik ga me niet afvragen waarom ie dat opeens doet, waarom ik het niet vraag? omdat mijn antwoord op al zijn antwoorden hetzelfde blijft: "NFW" .
Gaat niet gebeuren..er wordt niet gebeten! nu niet-nooit niet!

Ben ik een monster: nee om eerlijk te zijn dat denk ik niet..
Is dat paard een monster: nee ook niet, moet wel leren wat wel en niet mag..
( en geloof me..ik heb hem geen schatje genoemd..maar *&^%%#$# knol..want tanden in een arm doen pijn..en dat was mijn reactie, meen ik dat..op dat moment wel, uurtje later krijgt ook hij gewoon weer een kroel...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:14

MssMaris schreef:
Hi Marit,

Wat is je doel van deze post? Wil je een discussie starten of gewoon jouw gevoel uiten zonder dat men hun mening geeft? Ik vraag het omdat ik zie dat je in je reacties van de antwoorden best fel (op mij) overkomt wat wellicht niet je bedoeling is. Plus het feit dat je heel bokt over 1 kam scheert wat je denk ook niet wil doen? Wellicht is het handig in de post te verwerken wat je doel is of naar aanleiding waarvan je het post? :)

je bent een optie vergeten:
3) een schouderklopje krijgen

dit soort topics vallen me steeds vaker op... De boel word gedramatiseerd zodat er uit springt hoe goed ts zelf is, zodat anderen zeggen: maar goed dat er mensen zijn als jij,ts!! :n zie het nut hier niet van in.... Bovendien: een betere wereld begint bij jezelf.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:16

Ik denk dat het zit in de gedachten er achter.

Mijn paard dient niets, ik eis ook niets van haar. Maar het is er wel.

Ik zal mijn paard geen dreun geven omdat het bijt. Nee, sorry.

Ik begrijpt het gewoon echt niet. Ik doe mijn best maar ik zie het niet. Overigens heb ik helaas niet alle wijsheid. Maar ik probeer wel vanuit het paard te redeneren. Het maakt mijn leven een stuk luchtiger dat wel :)

O ik hoef geen schouderklopje, please niet.
Het lijkt mij gewoon fijner voor de paarden en ook voor mensen overigens :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:17

Ga in deze helemaal met Esther87 mee, zo zie ik het juist ook helemaal.
Duidelijkheid door consequentie. En uiteraard, in noodsituaties meteen handelen. Al moet ik m'n pony tot bloedens toe haar mond kapot trekken, heb dat toch écht eens gedaan om te voorkomen dat we met aanspanning en al onder een auto terecht zouden komen.

Ben ook niet zo van dat 'geiten-wollen-sokken-gezever'. Tuurlijk vind ik het ook verwerpelijk en walgelijk als men hun eigen frustratie op het paard gaat botvieren. Of dat een paard bijv. nadien wordt 'afgeranseld' omdat het zojuist in de ring een hindernis weigerde te springen. Dat zijn hele oneerlijke situaties.

Maar als mijn paard prima heeft geleerd dat hij netjes dient stil te staan met opstijgen en pas weg mag op mijn teken, maar dit een keer niet doet, tsja dan volgt daar wel een correctie op. En dramt hij dan door, dan zal ik harder inkomen ja. Dat alles puur vanwege consequentie en duidelijkheid. TS, moet ik dan volgens jou maar zeggen ' :(:) ach jochie, beetje onrustig/nerveus vandaag? Heb ik begrip voor hoor, dus nu maakt het even niet uit dat je alvast weg stapt terwijl ik er nog half naast hang'. Dat is toch júist oneerlijk tegenover het paard? :?

En je moest 'ns weten wat ik ze soms wel niet allemaal toe roep. Toevallige passanten schrikken er soms van. Maar dat kan me even geen biet schelen. Ik zeg dan maar altijd: 'beter even verbaal mijn frustraties botvieren, dan op het paard zelf'. En daarbij weten ze dondersgoed dat ze dan verkeerd bezig zijn, als ze me horen roepen: 'Hé rotbok, doen we niet he?!' of 'Pas d'r op want je gaat zó 't gehakt in hoor!!!'. Beter dit verbaal uitten, dan dit niet te doen maar wel op een onnodige, oneerlijke manier op je paard gaan 'inhakken'.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:17

Een paard wordt een monster in verkeerde handen, daar geef ik je gelijk in ;)

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:19

Dus je bent een leider naar je paard toe, maar tegelijkertijd zou je een beet wel incasseren en onbestraft laten? Dat is juist niet de duidelijkheid die jij naar eigen zeggen zo belangrijk vindt.

En nogmaals, wat betreft jouw beredenatie waarom het 's winters wel oke is om jouw paard op te sluiten in een box vanwege 'overmacht'. Dat het overmacht is, is aan je paard niet uit te leggen, die zal het waarom NIET begrijpen. Die staat ineens 10 - 14 uur per dag tussen vier muren, alleen omdat het seizoen wisselt... Iets waarvan jij zelf aangegeven hebt dat het niet hoort. En er zijn vast wel stallen te vinden waarbij paarden wel gehouden worden zoals jij vind dat het moet..

Niemand is perfect, leven en laten leven. Maar door sommige mensen stellen je gericht vragen, dragen prima argumenten aan en zijn zeer bereid om deze discussie met je te voeren, maar vind je antwoorden na je OP een beetje slap.
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 06-06-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:19

OK..ik ga het je toch vragen..

Jij: ..in diezelfde situatie..je loopt langs, en je hebt een paar paardentanden in je schouder.
Mag ik vragen wat je daarmee doet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:20

Pentax schreef:
@ninx nee niet mee eens. Ik ga er gewoon niet van uit dat een paard lief en braaf is. Dat is aangeleerd gedrag door een goede opvoeding. Waar de een een stout paard ziet omdat het niet stilstaat zie ik een paard dat niet heeft geleerd dat dat ontspanning is (bijv). Maar je dan als lief meisje een braaf opgevoed geeft, en datzelfde meisje beweert dat wanneer een paard niet lief is dat het maar mishandelt word ofzo. Zo simpel is het niet.
Waarom is groen + groen = bont en blauw... Paarden worden niet geboren met het besef wat braaf of stout is, wat onze grenzen zijn.

Ik werk zelf oa. met parelli, maar als een vreemd paard misbruikt maakt van mijn grenzen zeg ik echt niet pas op want anders doe ik de friendly game met je... Dat moet je doen voordat een paard je grenzen gaat opzoeken. Ik laat niet over me heen lopen.

Maar paarden ZIJN niet lief, dat kun je van ze maken en zelfs dan kan je er geen baby bij alleen laten.

Ik ben het niet met je eens.
Er zijn geen betere opvoeders dan paarden onder elkaar.
Veel van het door ons gewenste gedrag leren zij elkaar al aan.

Paarden worden in een groep al opgevoed en leren uitstekend wat 'braaf en stout' is.
Als eigenaar (mens) buig je die kennis om naar de randvoorwaarden voor samenwerking.

Aangezien de meeste mensen echter paarden hebben die niet in een groep zijn opgevoed, moeten ze dat alsnog zelf doen. Dit zijn parden die een stuk lastiger op te voeden zijn, zij hebben immers niet geleerd 'hoe het moet'.

Paarden zijn wel degelijk lief....

Kinderen & dieren vind ik trouwens überhaupt geen goede combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:20

Goed ik ben heel eerlijk heb niet het algehele topic gelezen.

Ik snap je punt. Soms zie je mensen die heel onrechtvaardig met hun paard omgaan, en dat is heel rot om te zien, en soms gaat dat heel snel en heel hard.

Maar eerlijk is eerlijk; heel veel paarden en ponies zijn nou eenmaal heel snel! Mijn pony kan echt heel snel zijn, die is met 3 tellen omgedraaid wanneer er iets is of wanneer zij daar de behoefte aan heeft.

Tja. Da's leuk, en ik wil dan best wel erover nadenken maar op het moment dat ik met twee paarden loop en mevrouw draait zich ineens om.. Ja sorry dan komt er eerst een correctie. En die gaat niet het hele erf over dan, maar een snelle, duidelijke maar niet onterechte correctie. Ze weet de routine; van de wei of de paddock ga je naar de stal. Dat zij halverwege ineens bedenkt "ik ga niet meer" , of wat ze dan ook heeft bedacht in die 3 tellen, dat maakt mij geen ene donder uit, ze heeft niet om te draaien, als er nou een grote leeuw voor d'r neus stond, dan had ze van me om mogen draaien. Maar die zijn er niet, er zijn ook geen erfkaboutertjes, en dus moet ze zich gewoon fatsoenlijk gedragen. En ik hou d'r echt niet strak vast, ze heeft ruimte om te lopen maar die ruimte moet ze niet zelf nog even verder gaan nemen.

Waar ik overigens wel even op terug wil komen op iets uit een eerdere post van jou, TS

"of met 2 man paard vast houden om op te stappen imo is dat niet handig. lijkt mij namelijk een teken dat het paard NOG niet bereidbaar is."

Maar ieder paard moet het toch leren nietwaar? Ik ben geen expert op het gebied van inrijden/doorrijden van jonge paarden, maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n dier de eerste keer denkt ' woow. wat is dit '.
Uit veiligheid voor jezelf, je omgeving en je dier kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er meerdere mensen aanwezig zijn, ook om het dier vast te houden. Je werkt met een groot dier.. Dan kan je het je nou eenmaal niet veroorloven om een risico te lopen dat het dier van kiet gaat.. Maar dat is mijn mening. Naar mijn mening is er niks mis mee als er een begeleider is die het dier vast houdt, dat ligt gewoonweg aan de situatie :)

Maar nogmaals, ik wil je niet op de tenen trappen, ik snap waarom je er zo over denkt alleen soms kan het niet allemaal met zoveel rust.. Ponies gaan helaas niet altijd in slowmotion ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:22

Marian01 schreef:

Jij: ..in diezelfde situatie..je loopt langs, en je hebt een paar paardentanden in je schouder.

Uhm, ik zwaai wel met mijn arm. Geen tik.

Een goede leider hoeft niet gelijk te slaan :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:26

Maritje1991 schreef:
Marian01 schreef:

Uhm, ik zwaai wel met mijn arm. Geen tik.

Een goede leider hoeft niet gelijk te slaan :)

TS: wat zou een alfa-merrie dan op zo'n moment doen?

:=

Overigens; schoppen, trappen, bijten, is hier hélemaal uit den boze. Mijn Welsh merrie was 1x zó pissig, dat ze echt gericht naar mij uittrapte en me nog maar op een haartje na mistte. Die heeft die schop vervolgens teruggekregen, en flínk ook!

Is ze nou helemaal besodemieterd. Laat me het ziekenhuis niet intrappen door m'n eigen pony. No mather what.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:27

Hoe denk jij dat paarden elkaar terecht wijzen in een kudde? Hoe daar het leiderschap wordt bepaald?
Het lijkt mij juist onduidelijk om een zwaaiende arm als berisping te zien, niet bepaald een goed signaal en vooral dus niet duidelijk, hetgeen jij volgens jezelf zo belangrijk vind. Als mijn paard zou bijten (kan me niet voorstellen, maar stel..) dan knijp ik hem HARD in zijn neus.. Hij mag best weten dat bepaalde gedragingen onwenselijk zijn en een negatief gevolg hebben.

En ik vind het jammer hoe je voor jezelf goed praat dat je paard 's winters in een box staat, terwijl dat nou juist zo betreurenswaardig was volgens jou zelf..
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 06-06-12 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:27

chelle_dora schreef:
"of met 2 man paard vast houden om op te stappen imo is dat niet handig. lijkt mij namelijk een teken dat het paard NOG niet bereidbaar is."

Maar ieder paard moet het toch leren nietwaar? Ik ben geen expert op het gebied van inrijden/doorrijden van jonge paarden, maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n dier de eerste keer denkt ' woow. wat is dit '.
Uit veiligheid voor jezelf, je omgeving en je dier kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er meerdere mensen aanwezig zijn, ook om het dier vast te houden. Je werkt met een groot dier.. Dan kan je het je nou eenmaal niet veroorloven om een risico te lopen dat het dier van kiet gaat.. Maar dat is mijn mening. Naar mijn mening is er niks mis mee als er een begeleider is die het dier vast houdt, dat ligt gewoonweg aan de situatie :)

Maar nogmaals, ik wil je niet op de tenen trappen, ik snap waarom je er zo over denkt alleen soms kan het niet allemaal met zoveel rust.. Ponies gaan helaas niet altijd in slowmotion ;)

Een dier dat met zorg en veel tijd is voorbereid op iedere nieuwe stap in het proces, zal wanneer je opstijgt niet tot nauwelijks reageren... althans: niet op een vervelende manier.
Steigeren, bokken, er vandoor willen gaan geeft aan dat de begeleider niet kundig is of te snel gaat.