Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marian01 schreef:point taken..
Maar, ik heb net dit topic doorgelezen, ik vind dat je wel iets meer je best mag doen om ook naar andere te luisteren, poging doen om die te begrijpen.
Ik denk dat niemand van bokt hier zegt: ik kijk nooit naar-vanuit mijn paard. We doen allemaal ons stinkende best.
Maar niet alle situaties zijn zwart-wit. Als dat kalf van mij het op z'n heupen krijgt en ik zou de veiligheid voor mijn omgeving niet kunnen garanderen, ga ik niet eerst verzinnen waarom ie zo doet..dan gebeuren er ongelukken. Reactie.
Soms is even doorpakken gepast. Daarna wil ik best nadenken over hetgeen wat er gebeurd is...
Maar ik ben wel altijd en in alle gevallen leider.
Maritje1991 schreef:[Soms hoor ik men echt schreeuwen: Doe normaal joh, stom beest!
En dan vraag ik mij af, wat is normaal?
Maritje1991 schreef:Wat ik zie is eerder normaal dan uitzondering. Wat mij erg raakt overigens.
Maritje1991 schreef:Paard is toch geen monster?
Wat ik mij al een lange tijd af vraag: Waarom behandelen sommige mensen paarden als monsters?
Ik bedoel, het zijn van die zacht aardige dieren.
Soms hoor ik men echt schreeuwen: Doe normaal joh, stom beest!
En dan vraag ik mij af, wat is normaal?
Citaat:Voor een mens is de norm, normaal iets compleet anders als voor paarden! Kijk nou zelf, wij zien er sowieso al compleet anders uit, wij denken anders, wij leven anders en ook eten wij anders.
Wat is normaal voor een paard? Vluchten als het bang is, wanneer vluchten niet kan zal het trappen of bevriezen. Soms wordt het gezien als makkelijk, maar deze paarden zijn ook bang en kunnen uit het niets ontploffen. Deze paarden worden dan onberekenbaar genoemd.
Citaat:Wanneer een paard niet in de trailer durft, worden er de meest bizare dingen geprobeerd om het dier de trailer in te verplichten, ik hoor dan: “Hij is echt vervelend”. Dan vraag ik mij wederom af, waarom is dat paard vervelend? Verplaats je in dat paard. Het is een vluchtdier, jij= mens bent een roofdier. Jij=roofdier probeert een vluchtdier op te sluiten. Met man en macht, touwen, zwepen, bitten, vrachtwagens van alles om het dier op te sluiten. Voor het paard een levensbedreigende situatie.
Dan wordt er hulp geboden, iemand die even met een zware ketting het paard wel even zou leren ‘normaal’ te doen.
Citaat:Waar komt dit vandaan?
Waarom niet samen werken met het paard? Inbeelden hoe het voor deze dieren is om met mensen te moeten samenwerken?
Ze worden in een box gezet, terwijl ze zo graag buiten lopen. Soms mogen ze los en dan gaan ze flink, daarna mag het niet meer. Kans op blessures. Of ze staan altijd alleen, waarom? Omdat er gevochten wordt.
Logisch zou je zeggen, jij bent ook niet met iedereen bevriend maar uit eindelijk kun je best een compromis sluiten. Ook paarden doen dit wel, wanneer er de tijd en de ruimte wordt gegeven.
Ik lees of hoor vaak dat er een scherper bit of een hulpteugel gebruikt wordt, waarom? Het paard schiet er vandoor, is vervelend, wil niet luisteren, is altijd stout noem maar op. Soms worden de paarden zelfs gestoord genoemd.
Citaat:Wederom vraag ik mijzelf af, waarom?
Wordt het paard wel voldoende voorbereid op hetgeen wat de mens van hen vraagt? Wat als we het paard meer ruimte zouden geven, hun angst erkennen? Zouden we daardoor niet veel fijner kunnen samenwerken? Waarom kiezen we ervoor om het paard voor ons te laten werken ipv samen te gaan werken. Samen doelen bereiken.
Citaat:Ik vraag mij echt af waarom sommige dingen gebruikt worden, waarom mensen op bepaalde wijzen rijden. Ik bedoel, een scherper bit of een slof teugel benadeeld het paard. Hij kan niet laten zien wat er echt is, dit wordt verdoezeld. Zo wil je toch niet samenwerken? In een relatie wil je toch kunnen laten zien waar je zwakke plekken zitten?
Citaat:Wanneer er meer aandacht voor de angst van het paard is, geloof ik dat mensen beter kunnen samenwerken met hen. Ik denk dat het al beter wordt als je kijkt vanuit het paard: Wat is er voor mij? Stel jezelf die vraag als je paard zich weer niet laat vangen in de weide, of als je paard niet stil KAN staan tijdens het opzadelen, of niet de trailer in KAN. Of niet stil staat met opstappen of zich niet uit galop laat nemen tijdens het rijden.
Houd in je achterhoofd dat het paard een vluchtdier is en jij het roofdier bent.
Maritje1991 schreef:Denk je dat ik nooit heb gezien hoe paarden met elkaar om gaan?
En geeft dat jou een vrijbrief een paard te lijf te gaan omdat het niet gaat zoals jij het wil?
Maritje1991 schreef:Ik kom er later op terug. Ik luister ook echt wel naar de rest.
Dat mijn paard in de winter in een box staat is puur overmacht niet mijn keus.
Ik zal wel een uitzondering hebben van alle andere paarden.
Graag wil ik nog te kennen geven dat ik ook een leider ben voor mijn paard. haar angst omzet in iets positiefs en ik geen zijden handschoentjed draag. maar ik wel zo eerlijk mogelijk wil handelen. dus ik niet straf omdat ze een trailer niet in durft.. of dan sterke middelen zou gebruiken om het wel voor elkaar te krijgen. of met 2 man paard vast houden om op te stappen imo is dat niet handig. lijkt mij namelijk een teken dat het paard NOG niet bereidbaar is.
MssMaris schreef:Hi Marit,
Wat is je doel van deze post? Wil je een discussie starten of gewoon jouw gevoel uiten zonder dat men hun mening geeft? Ik vraag het omdat ik zie dat je in je reacties van de antwoorden best fel (op mij) overkomt wat wellicht niet je bedoeling is. Plus het feit dat je heel bokt over 1 kam scheert wat je denk ook niet wil doen? Wellicht is het handig in de post te verwerken wat je doel is of naar aanleiding waarvan je het post?
zie het nut hier niet van in.... Bovendien: een betere wereld begint bij jezelf. 
ach jochie, beetje onrustig/nerveus vandaag? Heb ik begrip voor hoor, dus nu maakt het even niet uit dat je alvast weg stapt terwijl ik er nog half naast hang'. Dat is toch júist oneerlijk tegenover het paard?
Pentax schreef:@ninx nee niet mee eens. Ik ga er gewoon niet van uit dat een paard lief en braaf is. Dat is aangeleerd gedrag door een goede opvoeding. Waar de een een stout paard ziet omdat het niet stilstaat zie ik een paard dat niet heeft geleerd dat dat ontspanning is (bijv). Maar je dan als lief meisje een braaf opgevoed geeft, en datzelfde meisje beweert dat wanneer een paard niet lief is dat het maar mishandelt word ofzo. Zo simpel is het niet.
Waarom is groen + groen = bont en blauw... Paarden worden niet geboren met het besef wat braaf of stout is, wat onze grenzen zijn.
Ik werk zelf oa. met parelli, maar als een vreemd paard misbruikt maakt van mijn grenzen zeg ik echt niet pas op want anders doe ik de friendly game met je... Dat moet je doen voordat een paard je grenzen gaat opzoeken. Ik laat niet over me heen lopen.
Maar paarden ZIJN niet lief, dat kun je van ze maken en zelfs dan kan je er geen baby bij alleen laten.

Maritje1991 schreef:Marian01 schreef:OK..ik ga het je toch vragen..
Jij: ..in diezelfde situatie..je loopt langs, en je hebt een paar paardentanden in je schouder.
Mag ik vragen wat je daarmee doet?
Uhm, ik zwaai wel met mijn arm. Geen tik.
Een goede leider hoeft niet gelijk te slaan
chelle_dora schreef:"of met 2 man paard vast houden om op te stappen imo is dat niet handig. lijkt mij namelijk een teken dat het paard NOG niet bereidbaar is."
Maar ieder paard moet het toch leren nietwaar? Ik ben geen expert op het gebied van inrijden/doorrijden van jonge paarden, maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n dier de eerste keer denkt ' woow. wat is dit '.
Uit veiligheid voor jezelf, je omgeving en je dier kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er meerdere mensen aanwezig zijn, ook om het dier vast te houden. Je werkt met een groot dier.. Dan kan je het je nou eenmaal niet veroorloven om een risico te lopen dat het dier van kiet gaat.. Maar dat is mijn mening. Naar mijn mening is er niks mis mee als er een begeleider is die het dier vast houdt, dat ligt gewoonweg aan de situatie
Maar nogmaals, ik wil je niet op de tenen trappen, ik snap waarom je er zo over denkt alleen soms kan het niet allemaal met zoveel rust.. Ponies gaan helaas niet altijd in slowmotion