Een paard alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:58

Fred_Kroket schreef:
ullaatje schreef:
Nou ik denk dat er dan maar weinig stallen een bestaansrecht hebben,

ik zeg niet dat alleen ik bang op blessures met mijn sportpaarden, alleen dat ik de kans kleiner wil maken.
En mijn paard hoeft echt niet niet 8 uur in de zeikende regen te staan hoor, die staat na 1 uur alweer bij het hek te roepen.

Als je paard geconditioneerd is om met regen naar binnen te gaan komt hij naar het hek. Omdat naar binnen gaan wordt geassocieerd met eten.

Mijn paard staat 24/7 buiten, toen mijn oude paard nog leefde haalden we ze met erge regen naar binnen dus stonden ze voor het hek om naar binnen te gaan (onze reactie, "zie je wel ze willen lekker naar binnen) om vervolgens hun prakkie hooi op te eten en daarna te staan gillen om weer naar buiten te gaan als het op is...

Kwestie van gewenning, niet dat ze "nat worden van de regen" Moet je eens kijken hoe "nat" de regen is als ze een nieuw stukje weide krijgen! :')

precies ja, het is in mijn ogen pure gewoonte.
Begin van de lente stonden de paarden nog 50/50, toen ik ze savonds een keer met stromende regen ophaalde met mijn vader, renden ze al hinnikend naar de uitgang 'zie je wel,' zei m'n vader 'ze vinden de regen niet fijn'
Ik kon 'm maar niet aan het verstand krijgen dat ze graag wat te eten wouden én de wei dit niet meer te bieden had(kaal), dusja 1+1 is 2. stal = eten.
Nu staan ze 24 uur, weer of geen weer. Als ik aankom met kuil hebben ze alleen daar belang bij en ze staan nooit bij de uitgang te trappelen omdat ze zo graag naar hun stalletje willen om daar tegen een muurtje aan te kruipen...
Geen één paard is natuurlijk hetzelfde, ik geloof best dat er paarden zijn die niet 24 uur buiten kunnen staan of -om on-topic te blijven- continu in groepsverband kunnen staan. Wel denk ik dat mensen vaak té snel die conclusie trekken.

marianbv

Re: Een paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:08

Mijn paard heeft jarenlang alleen gestaan maar wel met soortgenoten om haar heen die ze ook kon aanraken met haar neus.
Ze konden alleen niet bijelkaar omdat mijn paard er op af vloog en trapte en dan ook bleef trappen tot het andere paard op de grond lag.
Meerdere paarden geprobeerd maar met alle paarden ging het mis.
Zo heeft ze dus al twee maal een paard behoorlijk kreupel getrapt.
Nu staat ze sinds vorig jaar april op een andere stalling en daar staat ze nu eindelij kmet een ruin in het land (nu inmiddels twee ruinen) Ze zijn niet de beste vriendjes maar accepteren elkaar wel zolang ze elkaar de ruimte geven.
Af en toe knuffelen ze even (om het zo te noemen) en af en toe gillen en slaan ze even met de voorbenen maar dat is alles.
Ik vind dat als je je paard alleen zet ze in ieder geval wel contact moeten hebben met andere soortgenoten desnoods met een drad er tussen.
Maar ze moeten elkaar minimaal kunnen zien en horen.
Die van mij had er alleen een draadje tussen zitten en er was onderling wel contact dus zolang ze maar niet bij elkaar in de zelfde wei stonden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:07

Vroeger, stond mijn shetlander ook alleen. Was gewoon onkunde, plus het feit dat mijn ouders er geen bij wilde. Later begreep ik dat paarden soortgenoten nodig hebben, voor veiligheid en een kuddegevoel, gezelligheid. Daarna nooit meer paarden alleen laten staan. Mijn paardjes staan al jaren gezellig samen :)

Maar laatst in een topic op Bokt, ook een grietje met een shetlander, alleen in het weiland. En ze wist dat er eigenlijk eentje bij moest en dat paarden kuddedieren zijn. Maar toch met argumenten komen dat ze geen zin heeft om nog een pony te doen etc. Tja dan ben je in mijn ogen echt een egoïst bah.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:45

Jah ook ik geef toe, mijn paard heeft ook wel eens alleen gestaan. Echter nooit voor te lange periodes.
Ik huurde altijd een weitje en soms had je maar 1 of 2 stalgenoten. Als die dan weg gingen stond het paard alleen. Als het langer dan een maand zou duren dat ze alleen moest staan, dan zou er een shetje bij zijn gekomen. (Die had ik dan we gekocht.) Overigens stonden in de aangrenzende weilanden wel paarden, in ieder geval overdag.
Maar ik moet zeggen, mijn paard heeft er nooit onder geleden dat ze alleen heeft gestaan. (ookal ging het maar om uiterlijk 3 weken)
Maar ik ben het ermee eens dat een paard niet alleen hoort te staan en ik ben blij met de leuke kudde waar ze nu in staat.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:43

Hier ook, een paard alleen laten staan, sportpaard of niet, is in mijn ogen puur egoïsme.
Bij zo'n sportpaard zet je dan maar een minishet, die kan heel weinig blesseren bij zo'n groot paard.
En in een normale stabiele kudde *er bestaan bijna geen onstabiele kuddes* kan een paard vrij weinig blesseren. Mensen maken zich vaak veel te druk, hun dieren redden zich wel.

Mijn pony heeft ook een halfjaar alleen gestaan, ik dacht ook met mijn onkunde dat hij het met alleen mijn liefde wel kon redden en dat hij het hartstikke naar zijn zin had. Tot ik er toch een maatje voor hem bij kocht. Nu zie ik hoeveel plezier ze samen hebben, dat ze lekker kunnen spelen en dat hij de hele dag iemand naast hem heeft die zorgt voor veiligheid, samen hebben ze een kudde.
Nooit meer dieren alleen bij mij, geen énkel dier, nóoit. :n

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:54

Zo bont als deze heb ik het nog nooit meegemaakt: Ik was laatst bij een vriendin in Assen, zij wees mij op een huis verderop bij haar in de wijk (gewone woonwijk met 2 onder een kapjes en wat vrijstaande huizen op zo'n 300 tot 400 vierkante meter per huis.)
Ik geloofde mijn ogen niet; daar staat dus een Fries paard in een achtertuin. Een achtertuin die kleiner is dan mijn woonkamer (en zo groot woon ik niet!). Deze mensen hebben de garage omgebouwd tot stal en houden een paard op een paar vierkante meter.....

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:08

Het is niet verplicht om een paard met een maatje in de weide te zetten?
Die van mij staat ook wel eens alleen...

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:38

MyselfandI schreef:
Het is niet verplicht om een paard met een maatje in de weide te zetten?
Die van mij staat ook wel eens alleen...

Het is inderdaad niet verplicht om een paard een maatje te geven.
Toch blijven paarden kuddedieren met alles wat daar bij hoort wat het wel zo sociaal van ons mensen ( :+ ) maakt om er voor te zorgen dat ze een maatje krijgen. Genoeg beschreven hier waarom dat van groot belang is.

Overigens vind ik het anders als een paard 'wel eens' alleen staat dan wanneer deze structureel alleen staat.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:03

Cavaletto schreef:
Zo bont als deze heb ik het nog nooit meegemaakt: Ik was laatst bij een vriendin in Assen, zij wees mij op een huis verderop bij haar in de wijk (gewone woonwijk met 2 onder een kapjes en wat vrijstaande huizen op zo'n 300 tot 400 vierkante meter per huis.)
Ik geloofde mijn ogen niet; daar staat dus een Fries paard in een achtertuin. Een achtertuin die kleiner is dan mijn woonkamer (en zo groot woon ik niet!). Deze mensen hebben de garage omgebouwd tot stal en houden een paard op een paar vierkante meter.....

Oooh ik ken het nog maffer, een meisje heeft een paard in een container-stal staan, de hele winter lang... Dan komt hij er alleen uit als ze gaat rijden of wandelen. En in de zomer zetten ze het paard op een gehuurd stukje land... Beest kan in de winter niet eens naar buiten kijken...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:13

Cavaletto schreef:

En de buren klagen daar niet over?
Moet toch best gaan stinken of veel last hebben van vliegen met zo'n beest naast de deur.
Ik vraag me wel af of dat zo maar mag eigenlijk.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:35

In het laantje waar mijn paard staat, staat ook een Fries helemaal alleen. Terwijl er ruimte genoeg is voor een tweede paard. Ik ben wel eens aan het bedenken geweest om zo'n poster van de dierenbescherming in de bus te gooien of zo.

Ik vind het ook absoluut niet kunnen. Van mij mag het dus ook verplicht gaan worden. Het is wel jammer dat je zoiets moet gaan verplichten. Dat betekent, in mijn ogen, dat er ook heel veel mensen een paard houden die het verder niet zo veel interesseert wat een paard nou precies nodig heeft.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:49

~volgens mij heeft iedereen wel eens fouten gemaakt op het gebied van paarden houden.

Paard alleen is niet ideaal, maar wil ze de kost niet geven die het willens en wetens doen.

en even ter verduidelijking, 2 paarden samen in de wei maakt het nog geen kudde!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:50

Tsja, en wat is dan alleen?

Mn vorige pony heeft een keer écht alleen gestaan. Had een heel fijn plekje voor hem gevonden en na 2 weken gingen de andere 2 paarden van stal opeens naar het land (tegen de afspraken in) en stond mn arme vriendje moederziel alleen daar, hij kon alleen héééél in de verte andere paarden zien. Ik hoop toch dat ik zoiets nooit meer mee hoef te maken.. De eerste dag hield hij zich er nog goed onder, de tweede dag was hij zichzelf niet meer en de derde dag kende ik hem niet eens meer terug. Op de vierde dag had ik een andere plek gevonden en is hij a la minute verhuisd en weer tot rust gekomen. Dat mensen toch kunnen denken dat een paard alleen normaal en gezond is kan ik met mn verstand niet bij.

Mn huidige paard groeide tot voor kort op met twee vriendjes. Alledrie zijn ze jaarlinghengsten, alledrie showpaarden, alledrie bestemd voor de dekdienst. Als het aan mij had gelegen hadden ze nog wel een jaar samen gestaan, maar goed, de andere twee paarden zijn niet van mij. Ze gingen toch flink klieren en de eigenaresse van de andere twee houdt ze ook graag heel voor show. Daarnaast heeft mijn heerlijke kluns vorig weekend een blessure opgelopen en dan moet je toch een keuze maken. Hij staat nu alvast apart en aankomend weekend verhuizen we en gaan de andere twee ook uit elkaar. In paddocks naast elkaar, dus over het draad heen kunnen ze gewoon neuzen, maar wel uit elkaar. Had het liever anders gezien maar A: moeten ze elkaar wel heel laten en B: door die blessure heb ik nu eenvoudigweg geen keus meer. Moet overigens zeggen dat Umoyax er totaal geen probleem van maakt of heeft gemaakt. Hij lijkt het wel lekker rustig te vinden zo :+ Zn vriendjes staan nog steeds heel erg dichtbij hem dus hij hoeft ze niet helemaal te missen en met regelmaat tref ik hem languit slapend in de wei aan.

Maar persoonlijk vind ik dat je pas over ''alleen'' kunt spreken als een paard geen buren meer heeft. En dat vind ik absoluut not done... Ook een hengst of een blessurepaard of een ''asociaal'' paard heeft recht op buren, geen énkel paard verdient het om moederziel alleen te staan. Ik geloof absoluut dat er paarden zijn die echt niet beter meer weten, then so be it, het zijn immers nog steeds individuen. :)
Maar inderdaad, het lijkt wel of er steeds makkelijker over gedaan wordt om een paard maar ergens in zn uppie te planten...