Paard sederen voor het bekappen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:00

Zingen helpt!!
De moeder van Jinty heb ik vaak tijdens spannende stukjes onder het zadel rustig gekregen als ik ging zingen!
Mensen die voorbij liepen keken me aan of ik koekkoek was, maar het hielp wel degelijk.

Er is bij de volgende keer als de smid komt iemand bij, ik zal haar vragen of ze Jinty wil halen uit de wei, en wil vasthouden bij de smid.
Ik zal hier vertellen hoe het gegaan is dan.

Mando

Re: Paard sederen voor het bekappen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:35

Goedzo. Ja ik zong ook altijd als we het viaduct onder door moesten. In de zomer sinterklaasliedjes haha.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:25

Mando schreef:
Goedzo. Ja ik zong ook altijd als we het viaduct onder door moesten. In de zomer sinterklaasliedjes haha.

Ach....verek was jij dat.....daar hebben ze het nu nog over....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:31

Mijn paarden krijgen gehoor beschermers op als we gaan zingen :7

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:41

Haha, zingen! Ik geloof dat het best werkt, maar niet voor mij. Als ik ga zingen gaan ze echt heeeeeel hard aan de loop.

Ooit 'ns een stuk gelezen van een bekende succesvolle springruiter. Hij had zichzelf aangeleerd om zich heel sterk in te beelden wat hij van het paard vroeg en hoe dat verlopen zou. Dus bijv. een paard dat de trailer in moet. In gedachten zag hij het dier heel makkelijk en ontspannen de trailer in wandelen. Zijn houding veranderde daardoor: rust, ontspannen en zelf zonder enige aarzeling. Waarom zou zijn paard dan nog twijfelen? Stom mss, maar ook dit werkt echt. Ietsje gemakkelijker en simpeler kan ook: hou je ademhaling laag, dus niet vanuit je borst, maar vanuit je buik ademen. Probeer het maar eens.

@TS: ik heb veel bewondering voor je zelfreflectie. Daarvan kunnen anderen hier op Bokt heel veel leren.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:47

AngelofLove schreef:
Oh ja, laat de smid zijn beenkappen aflaten, dat heeft bij mijn paard ook goed geholpen.

Grappig dat ik dit lees......mijn tinker kon ook niet bekapt worden totdat de smid zijn kappen uitdeed,dan ging het enigszins.

Ik heb later zelf een cursus gevolgd omdat het toch stress bleef bij een smid en ik kon hem bekappen staande aan een op de grond hangend halstertouw :+

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:51

Heb niet alles doorgelezen, sorry.

Ook met mijn trekpaard is geen land te bezeilen bij de hoefsmid. Alleen heeft hij nooit echt geleerd zijn hoeven te geven (ben er nu hard mee bezig). Hij is een paar jaar geleden gesedeerd door de DA. Het paard wat eerst uitkeek waar hij liep, liep nu als een dronkaard rond. Hij keek nergens voor uit, struikelde over zijn eigen benen. Vond het doodeng, snapte er niks van en uiteindelijk waren de hoeven nog niet bekapt.

Nu geef ik hem een pasta en gaat hij de hoefstal in. Het erin gaan duurt even, maar als hij er eenmaal instaat is hij wel braaf.
Misschien is er een hoefsmid bij jou in de buurt die een (mobiele) hoefstal heeft?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:24

@Caitje: lees het topic toch ff door. Staan een aantal zeer goede tips in waaraan jij mss ook wat hebt. Mooi trouwens dat je het zo hebt opgelost, maar een trekpaard vanuit de hand bekappen zal een smid niet graag doen. Iets bewegen is mega trekken voor de smid. Daar gaat 'ie aan kapot. De gemiddelde Tinker is dan echt van een andere orde hoor.

@Angelloft en Cars: het aflaten van de beenkappen brengt een groot risico voor de smid mee. Ze beschermen namelijk z'n benen. Voor je smid is het veiliger om je paard te leren beenkappen te accepteren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:42

Marion, daarom is een hoefstal toch juist een mooie oplossing. Veel stallen met meerdere trekpaarden hebben er een ter besparing van de smid.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:43

Met bovenstaande helemaal eens. Cederen ga je natuurlijk niet doen. Dit paard heeft een probleem. Reageert op de stress van zijn baasje. Er zijn voldoende paardemensen die probleempaarden kunnen helpen. Ga op zoek naar hulp. Deze angst moet verholpen kunnen worden. En wil/kan je dit niet. Zelf een cursus (natuurlijke) bekapping volgend. Dan kan je het zelf doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:54

Grit schreef:
Marion, daarom is een hoefstal toch juist een mooie oplossing. Veel stallen met meerdere trekpaarden hebben er een ter besparing van de smid.

Dat schrijf ik toch ook. Deze paardeneigenaar hoeft zich echt niet schuldig te voelen dat haar paard in een hoefstal wordt bekapt. Da's gewoon noodzaak.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:56

Als ze al opgewonden wordt als ze uit de wei is gehaald heeft het niet met de hoefsmid te maken maar of voelt ze jouw spanning of wil ze terug naar de anderen. Sedatie kan dan niet werken omdat ze al opgefokt is. Praam kan wel werken maar of je dat ding er makkelijk om krijgt betwijfel ik. Het lijkt om gewone opvoeding. Zet er op stal en laat de hoefsmid het maar uitzoeken. Liefst een laag plafond zodat ze d'r kop stoot als ze omhoog gaat. (moet natuurlijk niet scherp zijn). Ik heb ook een paard wat gaat klooien als ik er bij blijf staan. Die wordt vastgezet en ik ga verderop zitten. Een ander reageert op afleiding van voer. Dat is een beetje zoeken. Die gaat nu goed terwijl ze in het begin achteruit de schuur viel.
Waarom zet je er geen ander paard naast? Geeft misschien meer rust.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:57

silmitan schreef:
Met bovenstaande helemaal eens. Cederen ga je natuurlijk niet doen. Dit paard heeft een probleem. Reageert op de stress van zijn baasje. Er zijn voldoende paardemensen die probleempaarden kunnen helpen. Ga op zoek naar hulp. Deze angst moet verholpen kunnen worden. En wil/kan je dit niet. Zelf een cursus (natuurlijke) bekapping volgend. Dan kan je het zelf doen.

Met het eerste ben ik het eens, met het 2e absoluut niet. Een cursus bekappen of natuurlijk bekappen maakt niet dat je het zelf kunt. Bijhouden mss, maar niet meer dan dat. Een hoefsmid doet een 4 jarige opleiding om theorie en praktijk te leren. Da's niet voor niks. Goed bekappen is een vak. Een stuk eraf halen kan iedereen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:04

Vreselijk die adviezen over even een cursus bekappen doen.
De meeste been en hoef problemen worden juist veroorzaakt door die natuurlijke bekappers.

Je kan beter een hoef niet bekappen en de natuur zijn gang laten gaan dan zo'n expert los te laten op je paard.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:43

Dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk.
Ik wil ook geen discussie veroorzaken over natuurlijk bekappen, maar er zijn wel voordelen als ik het zelf zou kunnen doen.
Aan de andere kant..wat als ik eens ziek word, of haar verkoop? Dan moet ze weer opnieuw de strijd aan bij de hoefsmid, ze moet gewoon braaf zijn, punt.
Of ik het nou zou doen, of de buurman.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:51

Marion71 schreef:
Grit schreef:

Dat schrijf ik toch ook. Deze paardeneigenaar hoeft zich echt niet schuldig te voelen dat haar paard in een hoefstal wordt bekapt. Da's gewoon noodzaak.

Ik voel me er ook zeker niet schuldig over hoor! Liever zonder gevecht in de hoefstal, dan elke keer weer een heel gevecht (die je toch niet wint). En idd veel beter voor de hoefsmid.
De 1e keer dat ie bekapt werd (bij mij dan) is hij uit de hoefstal gesprongen, toen heeft de smid besloten het uit de hand te doen met sedatie. Nu heb k een andere smid, met een kleinere hoefstal waar hij niet uit kan springen.

En een Tinker is idd anders dan een trekpaard, maar kan nog steeds schade aanbrengen bij de hoefsmid.

Maar als ik het topic zo lees (niks aan de hand als ts geen aandacht aan het paard besteed) denk ik ook dat het aan ts ligt (sorry voor de verwoording).
Misschien een paar keer je paard door iemand anders vast laten houden, zodat je kunt zien dat je paard braaf kan zijn (als ze dat dan is natuurlijk)?
Of zelf een rustgever innemen, valdispert oid, dat kan ook wel helpen. Heb ik ook een aantal keer gedaan.

Succes!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:55

Voor dat hoofd omhoog en stijgeren zijn ook eenvoudige trucjes als je begrijpt hoe de spieren aangehecht zitten. Helaas is dat niet iets wat je even op internet uitlegd, maar als je het hoofd op een bepaalde manier kantelt dan kan het niet meer omhoog. Zo krijg je zelfs bij een dwars paard van 175cm nog de spuit (of bit) erin.
Bij enten bij dat soort paarden kun je het doen op het moment dat hij zijn box uitloopt of een kleine cirkel loopt ipv in stilstand. Dan hebben ze het met een handige DA echt niet door.
Maar goed, dat soort dingen kosten helaas wat jaartjes ervaring.
Ik denk dat een leiderschapscursus jullie erg goed zou kunnen doen.

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:04

Mijn haflinger precies hetzelfde.
Die ontplofte toen de smid ook maar 1 vinger naar haar uitstak en dat ging net goed.
Heb haar toen een pasta gegeven en ze was zo stoned als een garnaal en toen lukte het wel.
Toch ben ik er geen voorstander van, de smid straalde veel negativiteit uit en heb eens een andere geprobeerd na een tijd veel oefenen met anderen (ik was de enige die aan haar mocht komen op zulke plekken).
Heb ook het idee dat het vooral bij mannen is bij haar waar het hem zit (paar keer verhandeld door mannelijke handelaren van haar 0,5 tot ze als 1,5 bij mij kwam).
Ze is 110% dominant, jou paardje wrsch ook.
Zet je haar niet direct op haar plaats maar ga je schreeuwen etc, meppen weet ik veel.. dan gaat het mis.
Gewoon in 1x pats boem werkt.
Ik ben haar heel goed de baas maar bij anderen mislukt het gegarandeerd als ik er niet bij sta.
Ze was heeeeeeel gespannen bij de nieuwe smid en stond helemaal strak maar met de lieve ietwat kinderachtige woordjes bleef ze rustig staan en ze was in 5 min klaar met bekappen hoor.
Die man straalde rust uit en ik stond bij haar hoofd om gerust te stellen.
Zo ging het ook bij het ineenten, exact hetzelfde verhaal.
Sederen van je paard vind ik weer zo ver gaan, probeer het wat milder en test gewoon een pasta.
Kan de hoefsmid namelijk ook zelf doen en hoeft geen (dure) veearts aan te pas te komen.
Scheelt ook weer rekeningen om de zoveel weken haha

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:58

@Sizzle: dat heb ik al wel eens vaker gehoord. Ben eigenlijk wel heel benieuwd. Filmpje heb je natuurlijk niet. Overigens werkt met het geven van een wormkuur of andere orale middelen toedienen geduld ook. Ik heb al heel wat paarden ontwormd en er is er niet 1 bij waar ik de wormkuur niet heb ingekregen (en dat zonder geweld). Je eigen houding is daarin alles bepalend. Dat geldt dus ook voor het gedrag bij de hoefsmid.

@TS: je pakt het goed aan! Uiteindelijk is dat voor je paard ook veel fijner: geen stress, geen strijd, heel normaal.

Alle voorbeelden die ik hier voorbij zie komen, lopen wel onder het zadel. Dat zullen ze ook niet vanaf moment 1 leuk gevonden hebben. Ze hebben geleerd wat de bedoeling is en wat van ze gevraagd wordt. Bekappen is niet anders. Ze worden toch ook niet gesedeerd als iemand er voor het eerst opklimt? Opvoeden en opleiden, niet meer en niet minder. En die taak ligt bij de eigenaar, niet bij de hoefsmid.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 00:10

Ze is superbraaf onder het zadel.
En dan bedoel ik zadel erop, mens erop, rondje stappen.
Geen stap verkeerd gezet toen ik de eerste keer het zadel oplegde en de singel om deed.
Hup mens erop, en ze bleef gewoon relaxed staan wachten.
Aan het halster stukje gelopen,(ik heb haar opgezadeld, en ik liep naast haar) alles was prima.

Ook rondje stappen van het erf af,een bos pad op ging prima.
Onderweg andere paarden tegenkomen ook geen probleem.
Verkeerd mak is ze ook,loopt onverstoord langs vrachtwagens,tractoren,vuilniswagens,brommers enz..,ze is meestal zeer cool, rustig en relaxed.

Nu alle paarden weer fulltime buiten staan wil ze niet bij de kudde weg.
Maar ik zal eens kijken of het helpt als iemand anders dan ik haar uit de wei haalt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:22

ehmmm TL....heb je haar al laten lezen hoe een medicine hat paard zich hoort te gedragen??? Hoe was die tekst ook....iets van ruler of the plains....beschermt z'n baas....:)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:46

Tja, dat was zoiets ja. :D
Neemt niet weg dat ze niet over me heen mag denderen..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 03:44

Mijn mini merrie liet zich tot nu toe braaf bekappen..(wel zijn de achterhoeven een probleempje en wil ze daarmee terugtrekken en moeilijk doen) De laatste tijd tijd ben ik er niet eens bij.(Ik word namelijk zelf zenuwachtig ervan,en ben bang dat over te brengen).
Heb een smid die de voormalige verzorger is van mijn ruintje,en dus beidde paardjes doet.
Ging voorheen prima,maar de laatste keer hoorde ik van mn stalgenoot dat mijn mini merrie de boel op stelten heeft gezet.
Beet de hoefsmid in zn mooie achterwerk,en kwam omhoog,trapte,bokte etc...
Het is een 3 jarige dus waarschijnlijk ook aan het uitproberen...maar mijn stalgenoot heeft dus even geholpen en mijn merrie tegen de muur aan geplakt,waardoor de smid zijn werk kon doen.
Vraag me wel af,waar dit gedrag ineens vandaan komt?
Haar moeder is ook moeilijk bij de smid met haar achterbenen,en dat heeft zij dus ook..,maar nooit in deze mate?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:34

Ze is bekapt vandaag.
Hoefsmid en veearts waren er gelijk.
We hadden een ander paardje meegenomen uit de wei zodat mijn merrie rustiger was.
Dat hielp goed.
Veearts heeft haar een prikje gegeven, en na 3 minuten was ze een lappen pop.
De smid kon haar zonder problemen bekappen.
Nu oefenen oefenen en nog eens oefenen voor de volgende bekap beurt.
Hoeven zien er weer mooi uit.

xValentinox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

Super