Geen "Klik" met nieuwe paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Re: Geen "Klik" met nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:10

Weegt het paard 900 kilo.?? Wat voor een paard is het dan.?

En idd als je geen klik met het paard hebt breng hem dan terug..Jullie moeten er allebei een fijn gevoel bij hebben en met plezier naar je paard willen gaan..
Nu kan je hem nog terugbrengen doe dat, en koop die twenter waar je je wel goed bij voelt..

Oftewel volg je hart..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:12

Mag ik vragen bij welke handelaar je bent geweest?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:18

Als je geen klik heb dan terug, maar waarom heb je dat voor dit paard gekozen... dan had je er voordat je het kocht al geen klik mee. En wat is een klik... ik heb de mijne 2,5 jaar achter het behang geplakt en gedreigt dat hij in de aanbieding zou liggen bij de AH... heb hem na 6 jaar nog steeds. Ja ondertussen hebben we de "klik" maar kom op je heb hem/haar 2 weken hoe kan je dan al die klik bedenken.

Denk dat je zelf wat zekerder moet worden en als het in jouw idee niet werkt terug ermee en niet doormodderen.

Hoop niet dat er straks weer een topic komt... ik heb geen klik met de twenter.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:18

Bij twijfel nooit doen/doorzetten. Ik weet hoe je je voelt, heb hetzelfde gehad met mijn vorige paard. Ik heb haar 1.5 jaar gehad omdat ik dacht dat het wel goed zou komen, maar dat kwam het niet. We werkten elkaar alleen maar tegen en ze was niet gelukkig bij mij. Toen is ze ook naar een handelaar gegaan.

Ik ga mee met de voorgangers: Volg je hart. En als ik je reacties zo lees heb je in je hart je keuze al gemaakt. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:57

wendyenbram schreef:
Ik had ook echt geen klik met mijn haflinger.
Maar opgeven wilde ik niet. Nu een jaar verder kan ik niet meer zonder haar.
je hebt echt minimaal een half jaar tot jaar nodig om echt aan elkaar te wennen.

de eerste periode moest mijn man me helpen als ik naar de overkant van de weg wilde om te longeren. ik durfde het echt niet alleen. Maar nu man ik schaam me gewoon dat ik het niet durfde het is zo`n heerlijk paardje.

kijk goed bij jezelf wat het is waarom de klik mist. en bedenk dan wat je ermee doet.
wegdoen kan altijd nog toch?

Dat is niet waar. Ik heb mijn haflinger niet eens zelf uitgezocht dat hebben anderen voor mij gedaan en vanaf dag 1 zat het goed en heb hem volgende week 18 jaar.
Het valt mij op dat bokkers altijd zo negatief doen wanneer iemand zegt dat hij/zij geen klik met het paard heeft. Hij/zij moet maar doorzetten, cursussen doen etc etc. Maar als het wederzijds niet klikt dan klikt het gewoon niet. Paardrijden is je hobby en dat moet leuk zijn.

Als ik TS was zou ik het paard terug brengen in de proefperiode. Anders zit je eraan vast en moet je hem zelf te koop aan bieden. Met de huidige paardenmarkt zou ik dat niet willen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:04

Inderdaad bij 'twijfel' zou ik het niet doen. De kans bestaat dat die klik nog zal komen maar eerlijk? Dat risico moet je wíllen nemen en dat wordt al knap lastig als je bang/onzeker bent..

Ik heb mijn pony ook gekocht onder het mom 'die klik komt er wel' en nu (twee jaar later) is hij verkocht. We hebben een jaar geprobeerd en dan er een jaar over gedaan om hem te verkopen en dat is gewoon rot als je weet dat je die tijd ook in een ander paard had kunnen steken. Doodbrave pony hoor, maar het klikte niet tussen ons en nu hij verkocht is zijn we beiden gelukkiger. Zijn nieuwe baasje (jongetje van 9) kan echt lezen en schrijven met hem :)

Het blijft uiteraard je eigen keuze.. Maar als je écht twijfelt zou ik hem terugbrengen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:34

Het is echt geen schande hoor om toe te geven dat de klik er niet is. Het is dan echt geen slecht paard of jij een slecht persoon, het is gewoon de combinatie die niet klopt.
En dus zou ik in jou geval het paard in de proeftijd teruggeven en die tweejarige nemen (of een ander paard).
Je zegt zelf dat het ene paard tegen anderen wel "aardig" is, dus die komt heus wel goed terecht.

Misschien dat het paard in de toekomst wel wat bijdraait naar jou, maar dat is niet zeker. En dan kan je je er maar beter niet aan hechten en dan toch moeten verkopen.

Maar goed, dit is mijn mening en dus zullen anderen er anders over kunnen denken.

Maar ik heb altijd geleerd: "in twijfel, niet doen".

Succes met de keuze

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:11

Even een korte update! :

Ik heb even doorgezet en dat heeft z'n vruchten afgeworpen! Kan me geen beter paard wensen , ze is ge-wel-dig! *\o/*

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:08

Wat goed zeg!Zo zie je maar weer,paard kan ook best liever eerst de kat uit de boom kijken :j

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:15

Wat fijn dat het toch gelukt is! Toen ik mijn paard als drie-jarige kocht verliep het eerste half jaar eigenlijk vrijwel zonder problemen, ik kon er alles mee. Totdat hij begon met puberen en ik er niks meer mee kon. Dat heeft wel ongeveer een jaar geduurd en had bijna besloten hem te verkopen.. Heb hem drie maanden lang op het land gehad omdat ik er niks meer mee durfde. En nu twee en een halfjaar later kan ik me echt geen beter paard wensen en kan wel zeggen dat hij echt niet meer weggaat :) . Bij jou was het weliswaar anders omdat je nog in de proefperiode was.. Misschien had ik dan wel anders besloten omdat je nog die optie had van het paard van je instrucrice en daar ook de geschiedenis van kent. Veel succes met je nieuwe paardje ;) .

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:28

Goed hoor! Zo zie je maar weer, het lukt je wel. Enne verkopen kan altijd nog.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:08

hmmm best l*llig eigenlijk.. maar ja als de klik er niet is dan kun je er ook niks mee beginnen. je kunt wel door zetten maar als je er zelfs bang van word en geen zin hebt om te gaan, dan zal ze er ook steeds minder plezier in hebben. je komt al met tegen zin en het dier ook.. ik zou haar terug brengen hoe jammer het ook is..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:28

Ladygiroc schreef:
Reëel zijn naar jezelf :j . Als jij meer klik met die twenter hebt kun je beter dit paard terug brengen en die twenter op gaan halen. Als je ervoor kiest om dit paard te houden en je krijgt meer (echte) angst ben je verder van huis en het paard ook. Als die jou niet aardig vind en jij haar/hem niet moet je je vooral niet schuldig voelen. Beter voor jullie beide.

Hier sluit ik me geheel bij aan. En als ik je tweede post goed begrijp ben je al zo bang voor dr dat die gevoelens al bij je omhoog komen terwijl je onderweg naar stal bent. Je gaat als je niet oppast in een vicieuze cirkel komen die uiteindelijk ervoor zorgt dat paard op land staat en jij er niks meer mee durft te doen. Je vind die 2 jarige toch hardstikke leuk? En wou hem/haar al eerder kopen toch? Grijp de kans die je nu krijgt en koop dat paard: daar heb je al een band mee zeg je en dus vertrouw je die ook. Iets wat zo te horen bij je proefpaard geheel afwezig is.
Dus idd je niet schuldig voelen en deze merrie weer terug brengen. Dat paard vind vanzelf ook wel dr plekje bij iemand die wel een klik met dr heeft.

edit: aah zie nu dat het toch gelukt is met dit paard. Hardstikke goed en veel plezier en succes met dr :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:48

Saartje88 schreef:
Even een korte update! :

Ik heb even doorgezet en dat heeft z'n vruchten afgeworpen! Kan me geen beter paard wensen , ze is ge-wel-dig! *\o/*

Super joh!

Ben benieuwd wat je hebt gedaan, qua 'doorzetten'? Ben je zelf met haar aan de slag gegaan, heb je er hulp bij gehad, vooral aan de hand gewerkt met haar of gewoon gereden? Of iets anders ;) ?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:37

Ik ga hier volkomen mee met wat "air" en "troi" ook al hebben gezegd.
Je zoekt uitvluchten, en al bij je eerste vraag hier wil je eigenlijk alleen maar horen dat die 2jse beter bij jou zou passen.
Wel ook ik twijfel of dit een goede keuze is, je bent bang,onervaren en wil niet dadelijk aan jezelf werken, want ook hier de fout zit niet bij het paard, die zit in de manier van benaderen, de manier van omgaan, het inlezen van de reacties, het begrijpen van de taal van het paard, ...
Zeker bij een jong dier is een niet ervaren en onzeker begeleider een ramp.
Neem les, maar ook les in het benaderen, het lezen van je paard, grondwerk, actie en reactie, timing, ....
Als je er in slaagt jezelf te veranderen , heb je ineens ook een ander paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:41

@aelusnr1: in de update staat juist dat TS heeft doorgezet, en nu heel blij is met haar paard.

@TS: wat is er precies veranderd dat het (in vrij korte tijd) nu wel goed gaat?

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:45

Ik ben ook wel benieuwd waarom je haar nu leuk vindt! Ik gun het je van harte hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:52

Saartje88 schreef:
De veearts kwam voor een keuring en die dag was er niks te beginnen, hoewel toen ik haar uiteindelijk had gevangen was ze een beetje vervelend maar wel handelbaar ( Als ik echt een schijterd was , dan was deze 900 kilo wegende mevrouw er wel vandoor gegaan hoor)
Zodra de veearts aan haar achterbenen kwam begon ze te slaan , de veearts vond het maar een gevaarlijk paard en niet bij mij passen . Hup weer een bevestiging van mijn twijfels . 2 dagen later kwam de hoefsmid en daar was ze hartstikke braaf! En weer twijfel!

Sorry maar jij moet ook logisch denken he, veel paarden hebben een hekel aan dierenartsen en dat is logisch.

Je geeft dat dier geen enkel kans tot nu toe, ze moet wennen want met elke paard krijg je vroeg of laat een klik/band, tenminste dat is wel mijn ervaring. Want je verzorgd het en geeft het te eten en je geeft het aandacht. Het ligt aan jou.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:02

Ik zou zeggen als je er bang voor bent doe hem weer terug, handelaar of niet. Die handelaar raakt hem wel kwijt is het niet aan jou danwel aan een ander die hem een goed huis geeft.

Als je hem houd moet je je bedenken dat je het eerste jaar misschien wel met tegenzin wat doet en dan... zet je hem ook te koop? weer een andere eigenaar? kun je beter eerlijk zijn naar het paard en hem gewoon weer terug doen.

En dan neem je eens even rustig de tijd om te bedenken wat voor paard bij jou past en niet meteen halsoverkop die twenter te kopen.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:18

Uhhum? Hebben sommige mensen mijn update wel gelezen?

Het gaat namelijk erg goed , ik heb totaal geen angst meer voor haar en zij ziet mij als leider.

Wat is er veranderd dat het nu wel goed gaat :
2 x ben ik met begeleiding met haar bezig geweest en daarna heb ik op een dag dat er niemand op stal was mijzelf een schop onder mn kont gegeven en ben met haar aan de slag gegaan . Ze zei nog net niet tegen me ; Doe alsjeblieft wat met me , ik ben zooo lief . :D
Verder ben ik bijna dagelijks bezig geweest met grondwerk,rijden,longeren enz. enz.
In korte tijd heb ik aardig wat met haar bereikt :

Komt als ik haar roep in de wei
Ze loopt met en zonder touw netjes met mij mee (achter mij dus) en ho=ho
Kan stilstaan tijdens het poetsen en opzadelen , aan het touw maar ook los.
Ze snapt de bedoeling van longeren haha
Is onder het zadel , we werken nu aan de draf .

Morgen gaan neem ik haar mee naar buiten en gaan we een stukje wandelen , ik verwacht geen problemen want ze schrikt nergens van. De bedoeling is dat ik eind deze maand een klein buitenritje met haar kan maken.

Dus nogmaals voor de mensen die niet opletten ; Hier kan eigenlijk een slotje op , het is allemaal goed gekomen en ik heb een superpaard! :) <3

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:26

Is dit je eerste eigen paard?
Die klik duurt bij mij altijd minstens een jaar voordat hij er is, je moet elkaar leren kennen. Bovendien is verhuizen voor paarden erg stressvol.
Denk dat het wel goed komt hoor meis.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:28

Pentax schreef:
Is dit je eerste eigen paard?
Die klik duurt bij mij altijd minstens een jaar voordat hij er is, je moet elkaar leren kennen. Bovendien is verhuizen voor paarden erg stressvol.
Denk dat het wel goed komt hoor meis.

Dit is mijn eerste eigen paard inderdaad , doordat we zo intenstief bezig zijn geweest is er in korte tijd een echte klik en band gekomen. Ik had echt nooit gedacht dat dit zou gebeuren.
Maar goed , het is een mooie les geweest . Het lag gewoon aan mijzelf :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:31

Dat is heel mooi! Paarden worden ook wel vergeleken met spiegels, vaak moet je zelf iets veranderen wil je je paard/communicatie verbeteren.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:36

eind goed al goed.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:46

Ook ik wilde reageren dat je het beste er aan doet om haar terug te brengen en voor het paard te gaan waar je wel klik mee hebt. Maar lees dat je een doorbraak is geweest en je nu tegen een heel lief paard aan kijkt. +:)+

Toch even kort mijn verhaal:
Kort nadat wij ons vorige paard kochten werd al duidelijk dat hij boven ons stond en ons onzeker rmaakte......toch door proberen te zetten maar de downs namen toe en de ups na korte periode van stijging, weer af (ondanks intensieve begeleiding) ......Hij stond steeds verder boven ons. Besloten hem toch maar te verkopen, hier werd niemand gelukkig van, wij niet en vooral hij ook niet.
Nu hebben we een paard waar we weer plezier mee kunnen hebben. Is wel een paard met issues maar het is ook een schat die voor je door het vuur gaat.