Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:KORT ANTWOORD : samengevat: JA,HET IS AF TE LEREN, TE HER-CONDITIONEREN.
Het kan echt, ook na heel veel jaren nog.
sallandval schreef:Overigens is bekend dat hoe sterk je het 'geherconditioneerde' gedrag ook aanleert (zelfs als het gedrag op het oog helemaal is afgeleerd); de neuroverbindingen voor het gedrag dat eerder een positieve uitwerking had zal blijven bestaan. Het paard zal het dus zo nu en dan blijven proberen.
Juangi schreef:Over dat dominantie en rangorde tussen paard en mens niet bestaat, heb ik zwaar mijn twijfels over. Mijn pony heeft in het wild geleefd, is toen uit het wild gehaald, gauw tam gemaakt (hij trapte en beet niet meer naar mensen) en is toen vanuit Portugal naar mij doorverkocht. Hij kende eigenlijk weinig meer dan zijn vorige eigenaar en mij.
Hij heeft verder redelijk wild gedrag nog, maar niet het gevaarlijke. Hij is ontzettend slim, gevoelig op lichaamstaal, een paard waarmee je op vertrouwen moet werken en echt een hoop van leert. Maar sinds het begin dat hij in Nederland stond is hij ontzettend gevoelig op mijn lichaamstaal. Als ik mij groot maak, deinst hij terug/gaat hij aan de kant. Op elke beweging die ik met mijn lichaam maak is hij alert op. Hij ziet mij met alles als dominant, als de leider. DIt doet hij alleen bij mij, andere mensen loopt hij echt te pesten (en je ziet hem genieten als hij zich door anderen niet wilt laten vangen en nog een ererondje in de wei huppelt). Hij heeft donders goed door hoe de rangen verdeelt zijn en imo is dit gedrag dus niet aangeleerd. Hij komt uit Portugal waar je qua paardenkennis niet veel moet verwachten, laat staan Natural Horsemanship.