herkent een merrie haar kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: herkent een merrie haar kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:06

mijn oude merrie herkende haar zoon altijd heel duidelijk en liet hem ook echt als enigste toe die heel dichtbij haar mocht komen :)
met haar twee dochters had ik het idee dat ze elkaar niet herkenden :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:16

Mijn merrie herkende haar zoon zeker nog na een maand afwezigheid. Hij is nu vijf en hoewel ze niet meer bij elkaar in de wei staan (hij op onbeperkt gras/hooi en zij op een strak dieet ivm artrose) roept ze net zo lang als we gaan rijden tot hij weer terug is. Hij heeft dat wat minder maar hij roept ook wel als hij haar ziet weg gaan. Ze staan nu een half jaar apart (nog wel naast elkaar) maar ze blijven roepen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:00

Maar Berdien, weet je zeker dat ze hem roept, of had ze ook zo kunnen reageren naar een andere soortgenoot?

Birco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:34

Ariebren schreef:
laetitia schreef:
Ik zeg "nee", niet zodanig in relatie moeder - kind.

Moeder en zoon staan nog op dezelfde locatie, moeder geilt enorm op haar zoon (hengst) als ze hengstig is en zoon geilt enorm op moeders als ze langs komt paraderen. Als haar zoon de kans krijgt zal hij haar met veel liefde dekken.

En daarom zal de hengst van de kudde het zoontje het licht uit de ogen slaan.

Maar ja, wie houdt zijn paarden nog op de natuurlijke manier ??

Hoogstwaarschijnlijk is haar zoon een tijdje bij haar weg geweest. Als dit het geval is dan zullen zij elkaar in dit opzicht niet meer kennen en gaat lust voor....

Anita62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:43

Ik denk het ook van wel
Ik had een dekhengst die op iedere hengstige merrie reageerde zoals een hengst reageert op een hengstige merrie ,alleen als zijn moeder hengstig was taalde hij niet naar haar maar bleef het bij veulen geluidjes naar zijn moeder maken en zij terug
Verder heb ik een 2 jarige merrie die nu met haar half zus (zelfde moeder )in de wei loopt
Zij zijn dikke vriendinnen en de 2 jarige waar ze vanaf veulen mee heeft samen gelopen doet nu niet meer mee terwijl dat 2 handen op 1 buik waren

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:51

Nee, ze roept alleen naar hem. Ze heeft namelijk niet zoveel met de rest van de groep ;) Daarnaast doet ze het ook alleen als hij weg is, niet als er een ander paard weg is. Ze roept ook niet naar voorbij komende paarden die niet bij ons op stal staan, dat boeit haar allemaal niet zo.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:00

Pluizebolpum schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik dacht misschien doet ze dat wel bewust.
In het wild stoten ze hun eigen kinders ook af.
Zo krijg je geen inteelt.

Ik denk ook iets dergelijks. Als je nagaat dat paarden idd na jaren nog hun oude stekkie, hun maatje, verzorger of eigenaar herkennen zou het maar wat vreemd zijn dat een merrie na een jaar al niet meer haar bloedeigen kind herkent. Ik denk dan eerder dat de merrie haar veulen niet meer als háár veulen wil erkennen en om die reden haar kind afstoot of net doet of ze ze niet ziet. Een soort van instinctieve zelfbescherming, je kunt je in het wild ook maar zorgen maken om één kind tegelijk...
Ik heb meerdere malen merries herenigd zien worden met hun opgegroeide kroost met wisselend resultaat. Bij de één werd kindlief vrolijk begroet, bij een ander werd de jeugd even flink in een hoek gezet. Maar in alle gevallen konden moeder en kind vrij snel of zelfs direct bij elkaar gezet worden, in tegenstelling tot kennismakingen met vreemde paarden waarbij de samenvoeging veel langer of helemaal niet lukte.
Zelfs het alleen maar kennismaken, bij vreemde paarden is het een 'O, en wie is u?' terwijl destijds toen jeugd weer thuis kwam het een 'Als je ook maar kijkt naar tussen mijn achterbenen vlieg je er uit voordat je pap kunt zeggen!'. Mja, beetje eigen interpretatie natuurlijk, maar om een beetje een idee te geven van hoe paard in kwestie keek en deed...

ik ga helemaal mee in deze 2 meningen. Op de stal waar ik rijd staat dus ook een jaarling, die na 4 maanden dr moeder weer zag: nou dochterlief herkende moeders echt wel hoor. Alleen pech voor haar moeders is drachtig van dr volgende kind dus moeders instinct vertelt haar niet te reageren op dr dochter want anders heeft ze niet genoeg voor dr nieuwe kind. Dus ja moeders reageerde niet echt op dr. Maar dit is een paard die zeer dominant is en dit onmiddelijk uit bij vreemde paarden....en DAT deed ze dus niet bij dr dochter van vorig jaar. Dus tja denk wel dat ze dr herkende, maar omdat ze haar energie nodig heeft voor dr nieuwe kind reageerde ze met onverschilligheid

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:06

Denk dat het van de band met haar veulen afhangt.
Mijn paard was het 1e veulen van zijn moeder en is half door haar en half door een andere merrie opgevoedt.
Toen mijn paard 3 was en nog hengst was hij daar weer op vakantie. Ik reed op zijn moeder langs zijn wei en hij herkent mij en komt op ons af.
Mams zag alleen: " WAAAH een enge HENGST!!" (Om een of andere onbekende reden is ze echt bang van hengsten)
en probeerde te vluchten (nam echt het bit in haar mond).
Dat lukt alleen niet zo goed, want die van mij bleef langs het hek ook steeds harder meerennen omdat hij bij mij wilde zijn :+ . Gelukkig goed afgelopen... er kwam een eind aan de wei :o .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:20

Mijn ukje is met bijna 6 mnd naar de opfok gegaan en kwam als 3 jarige weer terug bij mamma, ze herkenden elkaar toen niet echt.
Toen hebben ze weer een jaar bij elkaar in de wei gestaan en is ze uiteindelijk verhuisd. Als ze elkaar nu na lange tijd weer zien dan herkennen ze elkaar wel degelijk!
Ukje is inmiddels 8 en als ik nu naar haar toe ga met mamma (bosrit of zo) dan is het weer 1 feest van herkenning. Maar ook van de uk naar mij toe, ze vreet me bijna op en loopt zo haar huidige eigenaar voorbij, die band blijft dus blijkbaar ook.

Ik denk dat het te maken heeft met wanneer ze van elkaar gescheiden worden. Als veulen al redelijk volwassen is en dan gescheiden wordt en later terugkomt herkennen ze elkaar beter dan wanneer het veulen al jong weggaat en als jong paard weer terugkomt.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:55

Sientje schreef:
Binoche schreef:
Ik ben onlangs met mijn drie jarige ruin op wandeling geweest samen met zijn moeder.Geen enkel teken van herkenning, integendeel, hij kwam iets te dicht en onmiddelijk trapte ze naar hem.

Dat zegt toch niks? Voor hetzelfde geld was je merrie je toendertijd hengst al ontzettend aan het opvoeden en deed ze dat nu nog even dunnetjes over... ;)

@ Sientje, ha ha, er is inderdaad wel nog een pak opvoedwerk aan, of misschien dacht ze gewoon van nee hé, hij is daar weer :-)