3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:17

Sizzle schreef:
Wat dacht je van verdovingspasta en dan gewoon hoppa een halster om. Vervolgens iedere dag even die merrie een uur of 2 naar binnen en hengst naar buiten.
Voor de zekerheid een hengstenketting eraan met 4 meter touw voor als hij wel besluit aan de wandel te gaan en als hij braaf is doet het ook geen kwaad. Na een week heb je dan al een heel ander paard waar je buiten wat mee kunt doen. De stal is gewoon een ongeschikte plek en bovendien oneerlijk omdat het de enigste plek is die hij heeft momenteel.

En hoe stel je je voor dat ze dat gaat doen? Even hand over de neus en spuit erin zou denk ik ook niet echt een makkelijke opgave zijn?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:17

Sizzle schreef:
Wat dacht je van verdovingspasta en dan gewoon hoppa een halster om. Vervolgens iedere dag even die merrie een uur of 2 naar binnen en hengst naar buiten.
Voor de zekerheid een hengstenketting eraan met 4 meter touw voor als hij wel besluit aan de wandel te gaan en als hij braaf is doet het ook geen kwaad. Na een week heb je dan al een heel ander paard waar je buiten wat mee kunt doen. De stal is gewoon een ongeschikte plek en bovendien oneerlijk omdat het de enigste plek is die hij heeft momenteel.

Gaat niet lukken.
Mijn wilde hengst ging dwars door een maximale verdoving heen en maakt het dier extra gevaarlijk door de stress die het meebrengt.
Het hele verhaal daarvan staat nog wel ergens op het exmoor topic.
Zou ik beslist NIET proberen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:19

Ik denk dat de TS aan een ernstig pennysyndroom lijdt. Je hebt duidelijk geen ervaring met hengsten als je je zo bij het dier opstelt en als je zo reageert op tips en goede bedoelingen.
Ik ben vroeger ook bij hengsten betrokken geweest. Heerlijke, goed opgevoedde en netjes bereden paarden. Over het algemeen fijn in de omgang waarin consequent zijn zeer belangrijk was. Maar toch......een ongeluk.zat in een klein hoekje en een uithaal met een voorbeen bezorgde een verzorgster een gebroken arm.
Ga maar fijn op je andere verzorgpaard rijden en bedenk je dat je prioriteiten in het leven misschien ergens anders liggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:21

Cassidy schreef:
Als je echt met het paard aan het werk mag, en ook wilt, zou ik vragen of de boer van het idee af wil stappen om hem te laten dekken.

Een dier dat nog niets kan, nergens aan gewend is, geen halster omkan en ook geen voetjes kan geven hoort in handen van professionals en niet in die van jou. En hoort al helemaal niet te dekken "omdat hij zo mooi is".
Opvoeding eerst, dan pas dekken, anders wordt hij echt onhandelbaar. En als je niet van plan bent om het dier te kopen zou ik er helemaal mijn handen vanaf trekken. Dan ga jij tijd investeren (en misschien je leven riskeren) voor het paard van een ander. En dat zou het me dan ook weer niet waard zijn. Uiteindelijk krijg je stank voor dank, mag je in het ergste geval de rest van je leven in een rolstoel doorbrengen, als je een aanvaring al overleeft....

Helemaal mee eens.
Alsjeblieft, breng dat paard naar iemand die daar ervaring mee heeft.
Een paard wat geen enkele ervaring heeft met mensen is niets mis mee, is nog helemaal blanco en als je het goed aanpakt kun je daar veel voordeel van hebben. Probleem is alleen dat als je één foutje maakt het vaak ook snel echt mis is, paard heeft nog geen vertrouwen, beschaam je dat één keer dan heeft hij één slechte ervaring en 0 goede. Dat moet je maar weer goed zien te maken.
Daarbij is zo'n paard erg onbetrouwbaar, je kunt ze echt niet inschatten qua reactie's dus moeilijk en potentieel gevaarlijk om mee te werken.

En dan ook nog hengst en in de kracht van zijn leven? Hopelijk weet hij nog niet dat hij ballen heeft, weet je zeker dat hij nog niet gedekt heeft? (aangezien je zei dat hij hem tegelijk met een merrie heeft gekocht)
Als de boer zeker weet dat hij fokwaarde heeft dan moet hij hem proffesioneel laten beleren zodat hij echt weet wie de baas is voor hij erachter komt dat hij zelf ook heel wat mans is.
Als hij daar de tijd en/of het geld niet voor over heeft is hij het niet waard, dan zsm de DA laten komen voor castratie en als hij toch ligt, laat dan meteen de tanden even nakijken en evt de hoeven doen.
Terwijl hij bijkomt uit de narcose kun jij je voordeel doen en hem laten wennen aan je aanrakingen, wees daar wel voorzichtig mee maar als je het goed aanpakt is hij handmak als hij bijkomt. (gewoon geruststellen, lekkers geven, aaien of met een zachte borstel verwennen, hij kan toch niet weg en is er snel achter dat het best lekker is)

Maar hoe oud ben je eigenlijk? Want zoals ik al zei, dit is eigenlijk een klusje voor ervaren mensen en ook een paard wat bijkomt uit narcose kan rare dingen doen als hij toch bang wordt of in paniek raakt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:21

Rider01 schreef:
Angela, dat ben ik niet helemaal met je eens.
Mijn (inmiddels minder)wilde exmoor (en ex-hengst nu) is mensen-mak gemaakt in stal.
Het was immers veel te gevaarlijk deze in een grotere ruimte los te laten, die wist nog raad met een hek van 2 meter hoog :=

*knip*.

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar dan nog: het heeft bij jou paard gewerkt, maar dat is zeker niet zonder gevaar geweest voor degene in de stal. In een meer open ruimte zou het altijd veiliger zijn geweest. Daarbij denk ik niet dat degene bij het paard de stal in is gegaan dit zonder ervaring met andere oudere onopgevoede paarden heeft gedaan..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:22

Cassidy schreef:
lido_4_ever schreef:
tuulijk ben ik voorzichtig
en nee ik sta niet midden in zijn stal maar sta gewoon bij een plek waar ik er zo uit kan
ben niet helemaal levens moe hoor
ik wil dit beessie gewoon een kans geven meer niet
ik weet niet of hij schrikdraad kent
en hij komt wel met andere paarden in contact ook met merries
en ja hij reageerd heftig op de merries maar met stem verheffing staat ie ook zo weer rustig

waarom zou zo'n paardje geen kans verdienen? Omdat het een hengst is ??
wie zegt dat hij als ruin wel te hanteren zou zijn

Een hengst gaat door waar een ruin of een merrie stoppen.
Ruinen haalt te scherpe kantjes van het gedrag af.
Een driejarige zonder opvoeding is een puppie die onverwacht uit de hoek kan komen.
Naarmate hij ouder wordt, zal ook een stemcorrectie niet meer aankomen. Geloof me maar.
Of als je me niet geloofd, ervaar het maar.
Dat is het enige wat bij sommige mensen lijkt te helpen.

Natuurlijk verdiend dit paard een kans. Maar jij bent niet de aangewezen persoon om hem die te geven. Helemaal als er nog een eigenaar aan vasthangt die alleen geld ziet en niet de moeite neemt (of de financien heeft) om het dier een degelijke opvoeding te geven.

Helemaal mee eens
en daarnaast ookal zou dit dier worden gecastreert hij heeft daarna alsnog proffesionele begeleiding nodig om mak en tam te worden
enkelt castreren helpt niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:23

Hij wordt nu ook zo bekapt staat er, dus ja dat gaat in dit geval prima. Bovendien heb ik al vaker 3 jarige paarden zonder halster ervaring en mens-uit-de-box mep neigingen ook gewoon met een beetje gepast doorzetting vermogen ern halster om gekregen. Het is nog altijd een paard hoor, geen sabeltandtijger.
Overdrijven is ook een vak, er komen zoveel jonge hengsten zonder opvoeding bij boeren opfok bedrijven vandaan. Je moet vooral niet te lang tutten, daar is nog nooit een paard opgevoed van geworden. Duidelijkheid heeft hij nodig.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:24

Sizzle schreef:

Wat dacht je dat een verdovingspasta doet ? Dat dat helpt als hij het op zijn heupen krijgt gaat hij er dwars doorheen zelfs bij 2 of 3. Buiten dat om, je kan ze beter scherp hebben dan half verdooft want als het dan verkeerd gaat, gaat het vaak nog veel fouter.

Ik zou eerst het topic goed doorlezen voordat je zulke adviezen gaat geven. Ze kan hem op zijn neus alleen maar aanraken , dan wil je haar een halster om laten doen en dan ook nog ermee laten lopen met een ketting, die voelen ze niet hoor als het raak is. Buiten het feit dat 4 m niet zoveel lengte is als ze wat vrolijk in de kop worden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:25

Als het dier geen vertrouwen heeft in mensen kan castreren zelfs nog averechts gaan werken ook omdat het dier dan geen testosteron meer geeft dat hem stoer maakt in bepaalde situaties. De vraag is, kun je hem aan met de testosteron, oder nicht.

Mungbean

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:27

Hallo, wie leest er niet goed?
Op pagina 1 staat dat hij bekapt wordt door een verdovingpasta door zijn eten te doen.
Dat werkt dus blijkbaar gewoon hier!!!

Mindfields

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:30

Sizzle: ja bij bekappen in de stal, dit ging volgens mij om naar buiten doen etc. dat is net weer wat anders denk ik.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:31

Sizzle schreef:
Hij wordt nu ook zo bekapt staat er, dus ja dat gaat in dit geval prima. Bovendien heb ik al vaker 3 jarige paarden zonder halster ervaring en mens-uit-de-box mep neigingen ook gewoon met een beetje gepast doorzetting vermogen ern halster om gekregen. Het is nog altijd een paard hoor, geen sabeltandtijger.
Overdrijven is ook een vak, er komen zoveel jonge hengsten zonder opvoeding bij boeren opfok bedrijven vandaan. Je moet vooral niet te lang tutten, daar is nog nooit een paard opgevoed van geworden. Duidelijkheid heeft hij nodig.

Dat laatste klopt helemaal, duidelijkheid ja. Maar is de TS daar de aangewezen persoon voor dat betwijfel ik ten zeerste :n.. Is daar iets mis mee helemaal niet. Maar gezond verstand moet je toch gebruiken. Buiten dat om het is niet haar paard en ze kan hem niet kopen. Wat is er dan zo moeilijk aan om met de boer te overleggen om hem ergens verantwoord mak te maken zodat de boer en zij er straks een fijn dier aan hebben . Willen ze hem dan hengst houden en fokken met (aanname) papierloze paarden omdat hij mooi is be my guest dat is een muur waar ik niet meer tegen aan schop :x..

Ben onderhand wel benieuwd geworden naar die "mooie" niet te vangen hengst..

fototje :)?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:32

Zoals ik het begrijp heb je allang besloten dat je dit varkentje zelf wel even gaat wassen, ondanks alle tegenargumenten en waarschuwingen. Eerlijk gezegd vind ik je ook niet erg geloofwaardig in je bewering dat je jarenlange ervaring hebt met jonge paarden (ook hengsten), maar goed.
Maar wat mij nog het meeste verbaasd is dat ik in je profiel lees dat je thuis een kind hebt dat op jou rekent en dat jij willens en wetens met een totaal wereldvreemde drie jarige hengst van een of andere boer in een stal aan de gang wil, omdat je daar "verliefd" op bent |o

Dit is geen spelletje, dit is prioriteiten stellen en inzien dat sommige dingen te hoog gegrepen zijn. Laat hem professioneel beleren en dan heb je er misschien een heel fijn paard aan, maar ga aub niet zelf aanklooien.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:34

SaskiaKa schreef:
Maar wat mij nog het meeste verbaasd is dat ik in je profiel lees dat je thuis een kind hebt dat op jou rekent en dat jij willens en wetens met een totaal wereldvreemde drie jarige hengst van een of andere boer aan de gang wil, omdat je daar "verliefd" op bent |o .

Ik denk het, jij zegt het. _/-\o_

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:35

Sizzle schreef:
Hallo, wie leest er niet goed?
Op pagina 1 staat dat hij bekapt wordt door een verdovingpasta door zijn eten te doen.
Dat werkt dus blijkbaar gewoon hier!!!

Uhmm weet niet wat jij leest of ik lees erover heen er staat *tekst* verdovingspasta ofzo.. Dat klinkt mij niet echt duidelijk en al helemaal niet als door zijn eten :'). Dat klinkt voor mij als dat gok ik zo maar ff.
Dan vind ik het nog raar want welke hoefsmid met zijn volle verstand gaat een paard bekappen die kennelijk geen halster om kan en bij zijn neus aangeraakt kan worden en voor de rest bijna niet maar dan wel zijn benen om kan tillen en vastgehouden worden ..

Mis ik hier iets of.. :o?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:41

Ik vermoed dat een beetje flinke hoefsmid of andere grote kerel helemaal geen problemen heeft. Die overdonderd hem, neemt 'm in de wurggreep (desnoods via een lasso-touw) en doet er een halster om. Daarna moet je hem voorlopig niet meer af doen. Dan heeft hij in iedergeval al wat om zijn hoofd, dat maakt het ietwat eenvoudiger lijkt mij. Als dit voor TS 'zielig' klinkt dan is ze inderdaad niet de juiste persoon.

Ik zou er persoonlijk ook niet aan beginnen omdat ik me niet gratis laat lenen om een andermans paard op te voeden waar je zelf niets aan hebt, maar om nou te stellen dat het onmogenlijk is om er wat mee te gaan doen vind ik echt paniekzaaierij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:43

In hoeverre is hij brutaal of schuw?
Als je de box binnenloopt, deinst hij dan eerst terug of komt hij meteen op je af? Blijft hij op afstand staan en strekt zijn hals of komt hij meteen zo dichtbij dat zijn neus in je gezicht zit? Als je plotseling een hand opsteekt, springt hij achterin de box en staat 5 minuten te blazen of vertrekt hij geen spier?
Als je iets felgekleurds in zijn box gooit, gaat hij er meteen opaf en staat hij in een hoekje te rillen?

Ik zou zeggen, probeer dit eerst allemaal eens uit en kijk goed hoe hij reageert, als hij schrikt, hoe snel herstelt hij zich? Is hij brutaal, misschien té brutaal of zelfs agressief?
En hoe zit het met de boer? Gaat die er vanuit dat jij het regelt of gaat hij er zelf mee aan de slag? Met welk doel heeft hij hem gekocht?

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een foto, moet wel wat bijzonders zijn.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:45

Sizzle schreef:
Ik vermoed dat een beetje flinke hoefsmid of andere grote kerel helemaal geen problemen heeft. Die overdonderd hem, neemt 'm in de wurggreep (desnoods via een lasso-touw) en doet er een halster om. Daarna moet je hem voorlopig niet meer af doen. Dan heeft hij in iedergeval al wat om zijn hoofd, dat maakt het ietwat eenvoudiger lijkt mij. Als dit voor TS 'zielig' klinkt dan is ze inderdaad niet de juiste persoon.

Ik zou er persoonlijk ook niet aan beginnen omdat ik me niet gratis laat lenen om een andermans paard op te voeden waar je zelf niets aan hebt, maar om nou te stellen dat het onmogenlijk is om er wat mee te gaan doen vind ik echt paniekzaaierij.

Dat is het juist. Dat lijkt mij juist niet .. Want een verstandig mens laat dan het halster om neem ik aan met een touw eraan zodat je hem makkelijk kan pakken om met hem aan het werk te gaan. Want dat is jezelf moeilijk maken om elke keer het halster af te doen en weer te moeten worstelen bij het omdoen. Dus daarom neem ik aan dat een verstandige hoefsmid niet een paard bekapt wat zo reageert op aanraking zonder halster om. Tenzij hij een rondje ziekenhuis wil :Y)

Maar ben benieuwd hoe het bekappen inderdaad aangepakt word.. :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:48

Sizzle, nee meid echt niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:51

Ach die fout heb ik ook eens gemaakt hoor.
Dat paardje leek op het oog wel mak, kon je prima aan het hoofd zitten en liep netjes mee.
Thuis op stal zonder nadenken halster eraf gehaald en toen ik hem de volgende dag weer om wilde doen klom hij letterlijk tegen de muur op, maar dat was ook wel een erg rillerig type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:52

Of het moet een flinke hoop pasta zijn natuurlijk zodat hij echt compleet stoned staat te wezen. Zijn stal is zijn vertrouwde omgeving, kan best dat hij daar goed op de pasta reageert en zich wat laat doen. Erg positief lijkt hij het toch niet te ervaren, anders had hij inmiddels wel al de klik gelegd, zelfs met verdoving, dat aanrakingen en een mens in de buurt niet eng zijn.

Ter info: heb zelf een jonge warmbloed hengst van 3,5 jaar en 2x voordien gewerkt met jonge hengsten die niet in de hand waren of zelfs niet mens-mak. Heb ook met beide in de stal "gewerkt", en wat houdt dat in? Gewoon staan en kijken, niets anders. Moet er wel bij vertellen dat de jongste een jaarling was en die stond in de kliniek na serieuze vleeswonden door een ingesneden/ingegroeid halster. Als ik ook maar 1 moment twijfel of tegenwerking had ondervonden had ik dit dier ook overgedragen aan iemand anders.
De andere heb ik ook uit handen gegeven. Die was meer onzeker en had wel ruimte om zich heen nodig om kennis te maken met de mens, dat kon me niet geboden worden dus ik heb 'm ook laten staan.

Qua omheiningen: voor m'n merrie moest die hoger en steviger dan m'n hengst :') weet heus wel dat dat niks wil zeggen en dat er genoeg hengsten misschien goed te houden zijn achter schrikdraad. de mijne waarschijnlijk ook maar toch liever zekere voor onzekere en iets stevigers gezet. Je moet maar pech hebben dat een lolbroek je stroomapparaat steelt of afzet, en dan is het "daaahaaaag poownie". Zelf meegemaakt, liever niet nog een keer, zo 2 jonge hengsten vrolijk op wandel. Gelukkig zijn ze niet ver geraakt en geen schade aangericht.

TS geeft an dat hij overal overheen gaat. Dan zou het me verwonderen dat hij achter stroomdraad blijft. daarnaast weet je niet hoe lang hij al binnen staat en hoe hij wordt als hij in het licht + buitenlucht komt. 50-50 dat hij lekker relax blijft en dat het goed gaat, maar evenveel kans dat hij gewoon in enthousaisme/dominantie/hormonen compleet uit de bol gaat en er zo doorheen vliegt. in dit geval is het dan toch liever zekere voor het onzekere en iets stevigers zetten.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:53

Sizzle schreef:

Nee hoor, niet onmogelijk mits in de juiste handen. In de op schrijft de TS dat ze verliefd is op de hengst van een oud boertje, dat ze al dagen door zijn stal loopt, hem inmiddels op zijn neus mag aanraken als ze voer in haar handen heeft en ze laat hem iedere keer een minuutje of tien naar een halster kijken zodat hij er aan went... :?

Kom op zeg, zo ga je daar toch niet mee om. Wil ze hem mak fluisteren ofzo 8)7

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:53

Citaat:
Maar wat mij nog het meeste verbaasd is dat ik in je profiel lees dat je thuis een kind hebt dat op jou rekent en dat jij willens en wetens met een totaal wereldvreemde drie jarige hengst van een of andere boer aan de gang wil, omdat je daar "verliefd" op bent

Ik denk het, jij zegt het.

Mee eens. Met een kind thuis waarvoor je moet zorgen moet je niet gaan stunten met een onopgevoed paard. Zoek een paard waarbij de risico's minder groot zijn en waar je ook kunt van genieten en laat dit onopgevoede paard eerst door een professional opvoeden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:04

Dit paard uit de OP zou volgens TS recentelijk zijn aangekocht, dan heeft hij dus op een trailer of veewagen gestaan. Blijkbaar kon men hem toen hanteren, of TS dat ook kan weet ik niet, maar als ze weet wat ze doet, dan weet ze ook dat je zoiets niet in je eentje doet in het begin.
Aangezien ze dat wel laat doorschemeren en inderdaad veel te lang staat te 'wennen' raadt ik het absoluut af, maar ik viel een beetje over de overdreven draken verhalen.

Voor mij is de vraag heel simpel: welk voordeel haal je er Voor jezelf uit?
Kun jij iets wat de boer zelf niet kan of wil? Zo ja dan zou ik er geld voor willen zien.
Twijfel je of je weet hoe je het aan moet pakken? Niet aan beginnen!

Aangezien TS op bokt die vraag stelt denk ik inderdaad niet dat het een goed idee is nee.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:14

Maar bij vervoeren hoeft geen hand aan te pas te komen. Hoeveel jonge beesten worden wel niet zo vervoerd. Vrachtwagen ervoor beest wordt erop gejaagd schotten dicht. Op bestemming de boel open, eraf en de stal in jagen. Zo worden veel en dan ook veel jonge dieren vervoerd, gewoon los op de vrachtwagen.

Maargoed voor hetzelfde is hij met de trailer gebracht. Dan word het verhaal wat anders want dan zal hij toch vast hebben gestaan anders word het wel heel onveilig :')

Ik ben zoooo benieuwd hoe hij er nu uitziet :') _O-