Cassidy schreef:Als je echt met het paard aan het werk mag, en ook wilt, zou ik vragen of de boer van het idee af wil stappen om hem te laten dekken.
Een dier dat nog niets kan, nergens aan gewend is, geen halster omkan en ook geen voetjes kan geven hoort in handen van professionals en niet in die van jou. En hoort al helemaal niet te dekken "omdat hij zo mooi is".
Opvoeding eerst, dan pas dekken, anders wordt hij echt onhandelbaar. En als je niet van plan bent om het dier te kopen zou ik er helemaal mijn handen vanaf trekken. Dan ga jij tijd investeren (en misschien je leven riskeren) voor het paard van een ander. En dat zou het me dan ook weer niet waard zijn. Uiteindelijk krijg je stank voor dank, mag je in het ergste geval de rest van je leven in een rolstoel doorbrengen, als je een aanvaring al overleeft....
Helemaal mee eens.
Alsjeblieft, breng dat paard naar iemand die daar ervaring mee heeft.
Een paard wat geen enkele ervaring heeft met mensen is niets mis mee, is nog helemaal blanco en als je het goed aanpakt kun je daar veel voordeel van hebben. Probleem is alleen dat als je één foutje maakt het vaak ook snel echt mis is, paard heeft nog geen vertrouwen, beschaam je dat één keer dan heeft hij één slechte ervaring en 0 goede. Dat moet je maar weer goed zien te maken.
Daarbij is zo'n paard erg onbetrouwbaar, je kunt ze echt niet inschatten qua reactie's dus moeilijk en potentieel gevaarlijk om mee te werken.
En dan ook nog hengst en in de kracht van zijn leven? Hopelijk weet hij nog niet dat hij ballen heeft, weet je zeker dat hij nog niet gedekt heeft? (aangezien je zei dat hij hem tegelijk met een merrie heeft gekocht)
Als de boer zeker weet dat hij fokwaarde heeft dan moet hij hem proffesioneel laten beleren zodat hij echt weet wie de baas is voor hij erachter komt dat hij zelf ook heel wat mans is.
Als hij daar de tijd en/of het geld niet voor over heeft is hij het niet waard, dan zsm de DA laten komen voor castratie en als hij toch ligt, laat dan meteen de tanden even nakijken en evt de hoeven doen.
Terwijl hij bijkomt uit de narcose kun jij je voordeel doen en hem laten wennen aan je aanrakingen, wees daar wel voorzichtig mee maar als je het goed aanpakt is hij handmak als hij bijkomt. (gewoon geruststellen, lekkers geven, aaien of met een zachte borstel verwennen, hij kan toch niet weg en is er snel achter dat het best lekker is)
Maar hoe oud ben je eigenlijk? Want zoals ik al zei, dit is eigenlijk een klusje voor ervaren mensen en ook een paard wat bijkomt uit narcose kan rare dingen doen als hij toch bang wordt of in paniek raakt.