Rclaeys schreef:Puur uit interesse vroeg ik mij af welke paardenrassen uit nature weinig angst hebben. Welke rassen worden zoal gebruikt bij de politiepaarden,... deze moeten weinig angst hebben (vooral door training) maar toch nog vrij snel en wendbaar zijn.
Zijn hier mensen met ervaring?
Ik ga iig voor de Arabier. Deze zijn immers bewezen in het verleden, in de geschiedenisboeken kom je ze tegen als strijdpaarden bij oorlog. Ik denk dat een paard weinig angst en veel vertrouwen in de eigenaar moet hebben om een slag te kunnen winnen en er redelijk ongeschonden uit te komen. Hier zie ik ook de watjes, de onzekere diertjes toch de moed hebben om de strijd aan gaan als er "gevaar" is dat verjaagd moet worden. Menig jager die vlakbij het weiland een schot loste heeft al dreigende ontblootte tanden op zich af zien komen (tot het schriklint en niet verder natuurlijk
) Ik denk ook dat ze daarom, hoe eng het ook is, toch bij je blijven; de moed die ze hebben om het enge te doorstaan
Maar ook zal menig arabieren-eigenaar je kunnen vertellen dat zelfs de groene jonge diertjes zichzelf in de hand kunnen houden wanneer een klein kind met fiets en al omvalt en tussen de achterbenen van het jonkie terecht komt, en dat is dan zeer zeker niet omdat de eigenaar nu zo kalm blijft 
Hoe gevaarlijker de situatie, des te meer kun je op ze vertrouwen, dat is mijn ervaring