kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:09

Mijn vorige paard was geen probleem om te pakken. Ze heeft wel eens geprobeerd natuurlijk om weg te lopen/draven, maar na 2 rondjes vond ze het kansloos en kwam ze alsnog :Y)
Mijn nieuwe paard laat zich gelukkig ook zo pakken! Is altijd even afwachten hoe een nieuw paard is in de wei, maar dit gaat goed. De andere paarden op stal laten zich ook gemakkelijk pakken, dat scheelt al een hele hoop.
Op mijn vorige stal waren namelijk 2 pony's die vaak niet wilden komen.. die ene jut de ander op en die wil dan ook niet meer.. erg vervelend!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:34

ze hoeven me maar te zien en alle paarden komen zo bij me.
doen alle paarden bij ons op stal en bij iedereen :D

zijn ook allemaal heel makkelijk uit de weide te halen en er weer in te zetten
zelfs kinderen kunnen dat bij ons doen,gaat altijd goed.

allemaal netjes opgevoed :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:36

DAt doet die van mij altijd als ie ontsnapt is :=
Ik ga altijd op mijn hurken zitten, gras plukken en dan steeds een beetje dichter bij.
Gras niet aanbieden maar meteen bij het halster pakken.

Dandy200

Re: kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:51

Nee, die van mij komt altijd naar me toe.

Alleen als hij niet 10 min of minder in de wei staat, dan hoef ik niet het niet te proberen. Ga dan gewoon eerst de stal mesten en na 10 min haal ik hem op.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:59

Ik begin me nu wel af te vragen, zal er ook een verschil zitten tussen paarden die 24/7 buiten/in het land staan en of eten hebben en pension paarden met maar 3 uurtjes buiten per dag...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:18

Mijn paard staat ook maar beperkt op het land. Maar laat zich goed vangen hoor Tamadine! Dat zou dus voor mij geen verschil maken!

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:20

*glunder*

Die van mij komt aanrennen als ik hem roep!

Heb het hem niet echt geleerd, tenminste niet bewust.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:21

Tegenwoordig komt mn paard naar me toe als ik ze uit de wei wil halen :) dus nee daar heb ik niet echt last van.ik hoop dat je goede tips krijgt zodat je makkelijker je paard uit de wei krijgt. Succes. :j

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:23

mijn paard komt altijd naar mij toegelopen in de wei.
heb ook nooit snoepjes oid mee.
ook in de paddock komt hij naar mij toe.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:23

Geen probleem, zelfs op de eerste dag dat hij eindelijk mag grazen op het land om het op te bouwen, kan ik hem gewoon na 1 uurtje grazen zo pakken en dat dan opbouwen naar 2 uren en tenslotte naar een hele middag en dan 24/7 op t land, altijd kan ik hem pakken.

Hij vind alles ok en het maakt ook niets uit, smorgens, smiddags of savonds.

En als hij 24/7 op t land staat komt hij altijd naar me toe als ik kom en of blijft hij gewoon netjes op me wachten (wel grazend natuurlijk) tot ik naar hem toe loop en hem meeneem om hem te verzorgen en te rijden, ik heb dan ook geen snoepjes bij me.

Makkelijk he hahahaha.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:24

Mijn paard staat al zowat in het hek als ik kom.
Als ik mijn fiets nog weg zet staan ze al briesend en blij te wachten tot ik kom.
Ze krijgen niet altijd een snoepje of hooi, ligt er net aan of ik er zin in heb :+.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:31

Tamadine schreef:
Ik begin me nu wel af te vragen, zal er ook een verschil zitten tussen paarden die 24/7 buiten/in het land staan en of eten hebben en pension paarden met maar 3 uurtjes buiten per dag...

Ja dat denk ik wel.
Toen mijn pony 24/7 buitenstond kwam die hinnikend op me af. Nu ik op een pensionstal sta, staat hij wel langer dan 3 uurtjes buiten haha, ong. 10 a 11 uur, soms korter, soms langer.
Scheelt ook dat hij nu op zand staat, dan komt hij wel altijd naar me toe. Op gras mag hij maar een paar uurtjes in het begin en dan laat hij zich echt niet vangen :))

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:33

Ik denk dus van niet. Want die van mij staat na een half uur ook al bij het draadje als ik dan kom. Terwijl die dus maar beperkte weidegang heeft!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:39

ponyparadijs schreef:
Ik denk dus van niet. Want die van mij staat na een half uur ook al bij het draadje als ik dan kom. Terwijl die dus maar beperkte weidegang heeft!

Denk dat het dan per paard verschild.. Die van mij staat graag buiten terwijl het paard van stalgenoot na een uurtje alweer tegen het hek aan het trappen is omdat die naar binnen wil :))

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:41

Dat denk ik dus ook. En daarom heeft TS ook een probleem met vangen.
Omdat het per paard verschilt!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:50

Mijn verzorg paardje is helemaal gek op me, als hij me ziet hinnikt hij al en rent naar het draad, waar hij dan ongeduldig staat te wachten,. hhaha

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 21:54

vandaag wilde ik haar weer uit de wei halen maar ik heb toen aan de staleigenaar gevraagd of hij dit wilde doen (omdat ze mij misschien associeert met "werken"). Ik ben binnen blijven staan en ze kwamen gewoon binnen!
Volgens de staleigenaar is een paard niet zo intelligent dat ie denkt "laat ik maar niet komen want anders moet ik aan het werk".
Volgens de staleigenaar komen ze bij hem graag naar binnen omdat hij ze altijd voert en ze hem dus associeren met eten. Lijkt me best logisch eigenlijk. Maar ook bij hem komen ze niet binnen als ze nog maar bv een uurtje binnen staan en net brokken hebben gehad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:21

[Ik heb haar een jaar, hoezo?[/quote]
Is dit het eerste jaar dat ze op het land staat?
Ik vroeg me dat af omdat ik denk dat het nog aan de band ligt die je met je paard hebt.
Misschien dat als je een betere band hebt dat het dan beter gaat.
Of heeft ze vorig jaar geen problemen gegeven met binnen halen?[/quote]

Ik denk idd dat de oplossing zit in het investeren in een band met je paard.
Mijn paard komt altijd even kijken als ik het land op loop. Soms kom ik haar halen, soms alleen gedag zeggen, soms iets lekkers brengen en soms kom ik een ander paard halen. Of ik kom alleen de mest van het land halen en soms geef ik haar op het land haar medicijnen. (wat ze toch echt niet heel leuk vindt - vloeibaar via spuitje rechtstreeks in de mond).
Ik heb wel heel veel in de relatie met mijn paard geinvesteerd.

mbt voertjes meenemen op het land: doe het dan volgens intervalbeloning. dwz: de ene keer wel en de andere keer niet. Als het paard altijd een brokje krijgt als ie komt weet ie op een gegeven moment: ik krijg dat brokje toch wel, dus ik kan rustig aan doen. Juist het feit dat hij niet weet of er dit keer wel of geen brokje te halen valt, maakt het voor hem interessant.

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:25

Mijn pony deed dit ook altijd. Wat heel goed helpte bij hem is om hem net zolang op te jagen tot dat hij het opgeeft. En echt opjagen dan, niet laten draven. Paar keer geprobeerd en toen hield ie er wel mee op.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:27

max66 schreef:
vandaag wilde ik haar weer uit de wei halen maar ik heb toen aan de staleigenaar gevraagd of hij dit wilde doen (omdat ze mij misschien associeert met "werken"). Ik ben binnen blijven staan en ze kwamen gewoon binnen!
Volgens de staleigenaar is een paard niet zo intelligent dat ie denkt "laat ik maar niet komen want anders moet ik aan het werk".
Volgens de staleigenaar komen ze bij hem graag naar binnen omdat hij ze altijd voert en ze hem dus associeren met eten. Lijkt me best logisch eigenlijk. Maar ook bij hem komen ze niet binnen als ze nog maar bv een uurtje binnen staan en net brokken hebben gehad.

Dit spreek elkaar een beetje tegen. Een paard is niet inteligent genoeg om mensen te associeren met werk maar wel met eten?
Dat is natuurlijk kul. Of ze kunnen wel degelijk associeren. En dan maakt het niet uit of het werk of eten is. Of ze kunnen het niet!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:27

Mijn paard vind het ook altijd leuk om weg te rennen, pak me dan als je kan :9 haha.
http://www.youtube.com/watch?v=VLCuWUBG0Q0

Ik kan je eigenlijks weinig tips geven, mijn paard doet dit al jaren en ze trapt nergens meer in.
Ik gooi haar daarom ook liever niet zonder halster meer het land op, stop het halster touw altijd weg onder me kleding.
En neem altijd iets lekkers mee zodat ik dat eerst kan geven, het halster beet pak en dan het touw eraan klik.
Ik heb vaak genoeg uren achter het paard aan gelopen, als ze zich echt niet liet pakken, dreef ik haar gewoon op tot ze dood moe was.
Gewoon mee spelen, in de zomer was het een keer zo erg dat we met 10 man door het weiland heen moesten om haar te vangen.
De andere paarden stonden rustig maar madam vond het spelletje al te leuk, laat het nou net 30 graden wezen en de waterbak bij het hek staan.
Hek open gedaan, de dam dicht gedaan en na 3 kwartier had ze dorst en toen ze eenmaal dicht bij de waterbak kwam zag ze dat het hek open was en liep de dam op, toen kon ik haar zo vangen :Y).
Aangezien mijn pony nergens in trapt kan ik je niet veel mee helpen, maar heb geduld en wil niet te snel grijpen.
Meestal als je mis gegrepen hebt is het moeilijk om ze daarna weer te vangen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:47

Door het opjagen maak je het gedrag toch alleen maar steeds erger? Je leert je paard juist voor je weg te lopen. Volgens mij moet je, net als bij honden, jezelf interessanter maken dan de rest van de wereld... Hoe je dat doet is afhankelijk van wat jouw paard interessant vindt. Daarnaast moet je aan de verstandhouding met je paard werken. Als mijn paard een uur lang voor mij zou weglopen vind ik dat erg respectloos en dan zit er volgens mij iets niet goed in de relatie.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:50

Die van mij is zo leuk, dat hij ook helemaal achter in het weiland staat, als ik halstertouw aan zijn halster vast maakt, verzet hij gewoon geen poot meer. zelfs met snoepjes lok ik hem niet. Nu kom ik de wei in, zwaai 1 x met het halstertouw, loopt hij in een drafje naar de stal toe, en kan dan meneer rustig pakken. Hij maakt er af en toe gewoon een spelletje van!

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:55

Oh dat is balen! Ik hoef maar te fluiten en hij komt al aangewandelt..Misschien omdat hij weet dat hij altijd eerst voor het idee wat eten krijgt voordat we wat gaan doen..Ooit uit baldadigheid laat hij me achter hem aanlopen, vind ik ook wel grappig..maar als ik met mijn hand in mijn jaszak graai staat hij er al weer..typisch geval liefde gaat door de maag..
Succes de volgende keer met vangen!

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:56

Ja zou dat ook kunnen proberen, die van mij krijgt altijd eigenlijk pas na het rijden eten. Maar zou eventueel ook een handje brok kunnen geven voor het rijden, dat hij dan wel komt inderdaad.. Ga het maar eens proberen!