Paard wil bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sofie_L_Jory

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:05

Ik zou inderdaad ook proberen met andere voorwerpen bij d'r mond te komen, gewoon rustig aanraken enzo.. heeft ze verder ook last met eten? Want anders is ze gewoon bang. Ik rijd ook welleens op een paard dat nooit het bit in wil, bij mij helpt het om in iedergeval van te voren het zadel er alvast op te doen..
Anders kun je een paar keer rijden met halster en halstertouw? Kan natuurlijk alleen als dat oke gaat, maar dan leert ze/hij dat ook kan zonder bit/pijn/angst en doet ze misschien minder moeilijk?
Succes in iedergeval!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:17

Met 3 jaar zijn ze ook aan het wisselen... ooit aan gedacht??
Maar dat zal het vast niet zijn, want je hebt zo veel ervaring met jonge paarden en hengsten dus......
Misschien toch, zoals ik al zei, je meer verdiepen in het paard?
Wacht nu gewoon even tot de rust is weergekeerd en ga nooit meer 1 1/2 uur door om te proberen een bit in een mond van een paard te krijgen!
Als het niet lukt na een aantal pogingen, dan is er meer aan de hand dan alleen een paard dat niet mee wil denken, maar dan zoek je altijd eerst de fout bij jezelf!
Een paard is niet zo slim om jou voor de gek te houden!
Die gaat dus niet denken.... joh ik ga vandaag eens helemaal dwars liggen om mijn baas te pesten!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 09-04-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:23

Okee ja dan zou ik het ook niet weten...

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:33

en hoe weet je dat het niet of wel aan de tanden ligt????
Juist ja even de paardentandarts laten komen en het gebit laten na kijken.
Waarom nog twee weken aankijken terwijl dat paard misschien wel last van de mond heeft.
Met drie jaar zijn ze aan het wisselen en dat kan veel mondproblemen veroorzaken.
Onder andere het weigeren van het bit.
Laat die persoon gewoon komen end an kun je waarschijnlijk de dag er na alweer mee aan de slag.
Een paard doet dit niet om je te stangen een paard odet dit om je iets duidelijk te maken en dat doet dit paard.
Als hij (of zij) altijd het bit netjes heeft aangenomen en nu ineens niet meer dan zegt dat voor mij genoeg lijkt mij.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:49

Sommige mensen moeten eerst het topic even doorlezen want moet nu 100x hetzelfde zeggen :p met eten heeft ze idd geen last. Ze pakt soms ook het ijzeren zweetmes in de mond. En ja heb al aantal x gezegd dat ze nieuwe tanden krijgt. en reken maar dat sommige paarden slim zijn. Net als paarden die voor je wegrennen als ze je halster zien als ze geen zin hebben. Of een paard dat ik ken op vrouwen af komt met longeren en niet op mannen omdat dat paard weet wie ze wel en niet aan kan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:39

Krijgt ze nieuwe tanden? :') :P

Ja duhh tuurlijk rennen die paarden weg, tuurlijk komen die op vrouwen af met longeren. En waarom? Omdat hij je duidelijk wilt maken dat je het verkeerd doet. :))
Maar luisteren naar een paard is moeilijk. Dus zeggen we maar dat het paard loopt te klieren, dat is vele malen makkelijker dan de schuld bij jezelf wegleggen.

123456horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:42

ik snap het paard wel als hij zijn bit niet in wilt,
Een bit beschadigt het tandvlees en doet het paard vreselijk pijn!
Misschien is het verstandiger om en speciaal bit te kopen.
Misschien doet hij dan wel zijn mond open.

Groeten

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:49

stalmiracle schreef:
Sommige mensen moeten eerst het topic even doorlezen want moet nu 100x hetzelfde zeggen :p met eten heeft ze idd geen last. Ze pakt soms ook het ijzeren zweetmes in de mond. En ja heb al aantal x gezegd dat ze nieuwe tanden krijgt. en reken maar dat sommige paarden slim zijn. Net als paarden die voor je wegrennen als ze je halster zien als ze geen zin hebben. Of een paard dat ik ken op vrouwen af komt met longeren en niet op mannen omdat dat paard weet wie ze wel en niet aan kan.

Geloof me ik heb het topic doorgelezen en het valt me op dat dit paard het sinds kort doet en net op het moment dat het aan het wisselen is.
Snap niet dat jij de link dan niet legt over het probleem dat het paard wel eens last van de mond kan hebben.
En dan hoeft ze noig geen eens slecht te eten hoor.

Die van mij had het ook met 3.5 a 4 jaar.
Begon ook moeilijk te doen met het bit en heb gelijk de paardentandarts er bij gehad.
Bij haar kwam het door pijn omdat er een dop vastzat boven een nieuwe kies.
Met eten geen probleem maar met het bit wel.
Dus tja haal er een tandarts bij en neem ons advies van harte of ga niet vragen als jhe er niets aan wilt doen want zo komt het nu voor mij eenbeetje over.
Het is niet jouw schuld maar het paard want die treiterd.
Nee het paard geeft iets aan en jij wilt dat niet zien.
Sorry als ik hard over kom maar ik kan er niet tegen als mensen die tekenen van dieren niet willen zien

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:13

Somebitch haha dat paard wat op vrouwen af kon is niet omdat zij niet kunnen longeren hoor. Dat is heg enige paard wat we kennen dag dat doet van alle tientallen paarden wat we gelongeerd hebben. Nu doet ze het niet meer. En Marian bv als je dan goed hebt Gelezen nam ik al snel aan dag het waarschijnlijk daaraan ligt hoor. En als je goed leest geef ik het paard niet eens de schuld maar dacht ik in de eerste instantie dat het puber gedrag was. Heb geen zin in discussies dat ik mijn paard de schuld geef wat niet zo is ik "dacht" alleen even dat het misschien puber gedrag kon zijn en nam al gauw aan dat dat het niet is dankzij de mensen hier en ga ook niet in de discussie over dat paarden mensen niet voor de gek kunnen houden. WT ik in de eerste instantie dacht. Alle paarden die we in 10 jaar gehad hebben hebben we nooit problemen mee gehad dus ga me niet vertellen dat ik het nu opeens verkeerd doe. Open niet voor niks een topic om advies te vragen en heb hier niet in gezegd dat het mijn paars schuld is. Als hier iets is staat meteen de veearts oP de stoep alleen omdat het sinds 3 dagen was wist ik niet zeker of het echt de tanden konden zijn
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 09-04-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:15

Wat jij wilt.

Hopelijk zie je het ooit in. Dan kom je vele malen verder.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:18

Wat bij mij erg helpt om er met een wortel over te wrijven en dan het bit aangeven alsof het een lekkere wortel is. En als ze netjes hapt als beloning hem weer uit haar mond halen en niet meteen verder opzadelen. Succes

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:23

War ik al zei somebitch niet elk paard is even makkelijk ook zonder dat ze pijn hebben weet niet hoeveel jonge paarden jij hebt gehad en idd het heeft altijd een reden bij elk paard

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:31

Het doet er niet toe hoeveel paarden je gehad hebt. Het gaat erom hoe je er mee omgaat. ;)

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:31

stalmiracle je zegt zelf al dat je denkt dat het aan de tanden kan liggen.
Waarom dan niet voor de zekerheid de tandarts er bij dat is het geen wat we zeggen.
En ja dat we het zeggen wil je aannemen maar ga je dan ook een tandarts er na laten kijken?????
Veel beter voor het paard en weet jij zeker dat het dier pijn heeft of niet en of het daadwerkelijk ook bij de tanden weg komt.

En nee misschien is niet elk paard even makkelijk maar het is duidelijk dat dit paard je probeert te vertellen dat er wat is.
Neem dan het zekere voor het onzekere en maak de juiste keuze maar ga niet door met het bit op deze manier voordat dit paard het bit echt gaat associeren met pijn want dan ben je nog verder van huis

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:37

Somebitch ga heus goed ermee om dat we nooit problemen hebben gehad kwa gedrag zegt genoeg .. Elk paard kon goed longeren en elk paard was super braaf met inrijden enzo en als zij last heeft van de mond ligt dus niet aan mij of aan opvoeding. Marian dat ze het bit associeert met pijn is ook t laatste wat ik wil

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:38

Nee maar als je weet wat het is waarom dan nog moeilijk doen en er geen tandarts bij laten komen?
En het nog lekker twee weken 'aan kijken'.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:39

als je dat niet wilt waarom haal je er dan geen tandarts bij???? in plaats van het nog eens twee weken aan te kijken.
Geef je een vraag als jij last van je mond hebt ga je dan ook naar de tandarts of wacht je dan ook eerst twee weken af want ja misschien is het wel wat anders?????

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:42

Ik heb heel het topic doorgelezen en bij komt de vraag ook naar boven waarom haal je er geen tandarts bij? Je kan nooit weten wat er in de mond aan de hand is, zeker niet bij zo'n jong paard. Als je zo door blijft gaan, zonder een tandarts erbij te halen en hem een bit in laten doen terwijl hij misschien pijn heeft levert een paard op dat uiteindelijk zo getraumatiseerd/bang is voor het bit dat je nog meer problemen gaat krijgen.

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:44

Dat had ik bij een manege paard ook, maar dat kwam omdat hij het niet leuk vond als je hem indeed, maar het geen probleem daarna meer vond. Misschien test hij je alleen uit?

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:46

deeeeemilove daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Vaak zijn daar ook mensen die niet zoveel ervaring hebben en dan met het bit tegen de tanden tikken waardoor paarden het niet fijn meer vinden maar daar is hier bij dit paard absoluut geen sprake van

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:48

2 weken Oke is overdreven maar ze is gewoon nog erg jong en het is logisch dat ze wisselt ze is net een paar weken 3. Ga rond mIdden vd week heus wel iemand erbij halen maar dat bit heeft geen haast al moet ik nog 2 maand wachten daar ga ik sowieso voorlopig niet mee door. Misschien kOmt dit best vaak voor maar wie merkt dit als je je paard pas bijvoorbeeld met 3,5 beleerd. En demilove uittesten dacht ik eerst maar ze wilde het eerst wel vandaar dat het waarschijnlijk door het wisselen komt

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:52

Nog beter ik heb een tandarts er bij gehad voor dat ik het bit er in deed zodat ik zeker wist dat het bit geen hinder gaf.
Jeetje meid bel nou gewoon die tandarts.
Volgnes mij heb jij nooit ervaren hoe pijnlijk zoiets kan zijn.
Bij een mens al en die heeft geen ijzeren stang in de mond een paard wel.....
Juist omdat ze zo jong is zou je snel moeten ingrijpen vind ik.
Ik heb bij de mijne vanaf haar tweede tot haar zesde elk half jaar een tandarts er bij gehad vanwege het wisselen en vanaf haar zesde eens per jaar.

Mag ik vragen of dit paard uberhaupt wel eens een tandarts heeft gezien????

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:57

marian bv we kunnen toch niet bij elk jong paard wat we hebben een tandarts halen zonder dat ze iets hebben? hebben geen geldboom ofzo ... als je nou 3 paarden hebt ofzo oke, maar bij elk jong paard kan je niet aan gaan beginnen? stel dat een manege bij elk paard elk half jaar een tandarts haalt ... dat kan je toch niet betalen ... en juist omdat ze zo jong is en ze nog wel eens streken had, wist ik dus niet zeker of het dit keer echt pijn was ... en nu weet ik het wel dus die tandarts komt echt wel goed hoor

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:06

Sorry hoor maar als mensen zoveel paarden hebben dat ze geen tandarts kunnen btalen om ze te controleren dan moeten ze of minder paarden nemen of zorgen dat het geld er is.
Het is niet een dood ding wat nooit iets kan krijgen maar een levend dier wat ook zijn behoeftes heeft.
In dit geval dus de tandarts.
En mochten er nog tien staan dan zouden die ook de verzorgenmoeten krijgen.
Wat nou als ze er tien hebben en alle tien krijgen wat.
Sorry paarden jullie moeten je maar redden want we hebben geen geldboom in de tuin staan?????
Dat kan toch niet?????
Elk jong paard (juist die) zouden minstens eenkeer per jaar gecontroleerd moeten worden en dan met name tijdens de wisselperiode of het beleren.

Zijn deze jonge paarden dan allemaal van jou en zo niet hoeveel heb je er dan

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:07

Mijn paard deed ook moeilijk met het bit, hij probeerde me zelfs de stal uit te trappen.
Sindsdien laat ik hem niet meer los in de stal staan met het opzadelen. Zelfs met het omdoen van het hoofdstel zit het halster nog steeds om zijn hals.
Verder heb ik de tandarts laten komen en die heeft een wortel van een wolfstand verwijderd! Die zat onder het tandvlees en was met het blote oog niet te zien!
Nadat die verwijderd was ben ik opnieuw begonnen met het bit in doen en heb hem heel uitvoerig beloont als hij het bit in had (worteltje snoepje) Nu doen ie niet meer moeilijk en doet zonder problemen het bit in!