Krijg hoofdstel niet om bij mangegepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:11

Wij hadden op stal ook een grote jongen (1,80 schofthoogte) die dan ook bedacht dat hij zijn hoofd hoog kon houden om geen hoofdstel in te hoeven. Dan zette ik hem met een halster om de hals vast in de box, nam dan een opstapkrukje en dan stond ik hoog genoeg om het hoofdstel in te doen als hij zijn hoofd omhoog deed :-)
Maar goed, dat kan natuurlijk alleen bij een paard toch wel redelijk braaf is (alleen een beetje eigenzinnig met zijn hoofd) want je moet wel veilig op een krukje naast hem kunnen staan dat hij niet gaat hangen in het halster bv.

Gaat het wel goed met het omdoen bij andere manege paarden? Als het daar wel lukt maar nog niet zo soepel kun je het bij hun blijven oefenen net zo lang totdat je daar handig in bent geworden. De truc is om als de mond opengaat om het bit aan te nemen dat je dan het hoofdstel met de rechterhand wat naar boven neemt en dan pas weer in beide handen pakt om het over de oren te tillen anders valt het bit gewoon weer uit de mond.

Veel plezier met oefenen, het gaat vanzelf beter

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:42

Videl schreef:
stef schreef:
Lukt het bij andere Paarden wel?

Dat weet ik niet, want ik heb het nog nooit bij een ander paard geprobeerd. Ik denk als ze stil blijven staan het niet zo'n punt is.

Ha daar was je weer ;)
Probeer toch es te oefenen met een ander makkelijker paard om zelf de routine & handigheid te pakken te krijgen.
Tips hoe je het moet doen heb je al gezien op de manage of hier gelezen.
Duik niet meteen met je halster in de hand naar paard z'n hoofd toe, van nature is de zone rond hun hoofd voor andere een verboden gebied, je paard moet je eerst vertrouwen en ontspannen voordat ie je daar toe laat.
maw: laat em maar naar je hand toekomen onder het poetsen.
Veel manage paarden zijn afgestompt op deze reflex omdat ze doorlopend worden benaderd juist op hoofdgedeelte (open stallen = aai , aai, aai, kids paardje lief......) maar wij hebben ook een ruin op stal die dit natuurlijke sterk in zich heeft en ieder voor zijn stalopening een knauw geeft 8-)
(daar mag ik wel over zulke :j , kan er inmiddels mee lezen en schrijven)

En: meganx >> je bent de eerste in dit draadje die over praten begint.. :) (vreemd..) maar ik vraag gewoon om "hoofd" bij de manege paarden.
De meesten manage rakkers kennen dit en ze reargeren prima op lichte druk op het hoofd en tegelijk "hoofd" en laten hun hoofd zakken. (dit leer je ze zo aan)
Dan kun je eenvoudig je rechterhand over neus heenleggen en halster overpakken.
Draait ie hoofd weg of stapt weg > gewoon relaxed helemaal overnieuw blijven proberen, vaste vriendelijke volgorde.
Hoofd omlaag = ontspanning , ontspanning is hoofd omlaag.
In de bak: ontspanning voor je paard = hoofdomlaag > het stofzuigen zoal wij het noemen :9
Wij verplaatsen b.v. de paarden zonder halsters van boxplaats met enkel rechterhand over de neus.

PS: ook bij bit uitdoen > zelfde vraag: eerst hoofd neer .. houdt ie n.l. hoofd lekker laag rolt bit er zo uit zonder ondertanden aan te tikken.
En aangezien je zo te horen steeds op hetzelfde paard rijdt: manage paarden weten na een aantal keren precies wie ze voor hun hebben en wat erbij hoort aan gedrag.
Leer jezelf dus een vlotte vriendelijke manier aan bij andere paarden en zet dat over op je vaste "eigen" lespaard, want ze lopenop een gegeven moment compleet met je weg.