Vandaag is de verzorgster ermee aan de slag gegaan (gewoon loswerken in de roundpen) en hebben we de longeerzweep geïntroduceerd (heb ik gedaan, nieuwe dingen doe ik uiteraard zelf en die kan zij dan daarna doen
). Ik werk zelf liever met een longeerzweep ipv met een leadrope/touw, gaat mij beter af, maar wist niet hoe hij daarop zou reageren dus dat hebben we vandaag uitgetest
Eerst "friendly" gedaan met de zweep (dus net zoals met de stick en de leadrope) en dan wat gewerkt en tussendoor nog friendly gedaan. Ging eigenlijk heel goed, je merkte wel dat als hij even had moeten lopen voor de zweep hij het eerste moment een beetje huiverig was, maar dat was ook snel weer over en hij heeft op geen enkel moment iets met z'n benen gedaan. Verzorgster heeft zelf ook wat friendly gedaan.

Ik heb echt een monster
Natuurlijk moet je altijd uitkijken, maar dat moet je bij elk paard .. En ik zie paarden in de omgeving veel erger & moeilijker reageren dan ik hem tot nu toe heb zien doen hoor. Ook bv. op de poetsplaats staat hij gewoon braaf stil, zelfs als er een paard langs komt staan en dergelijke (dan is het gewoon even snuffelen en kennis maken en is het weer prima) .. ik heb daar toch paarden al anders op zien reageren

In ieder geval nemen we dat "friendly" met touw, zweep, ... regelmatig mee, waarbij we uiteraard z'n benen niet vergeten. Ik ga in de week ook eens met hem de piste in en wat grondwerk met balkjes doen, is ook weer wat nieuws en dan leert hij ook dat dingen bij z'n benen niet bijten
Alle beetjes helpen
Ik heb vandaag z'n voeten opgetild zonder problemen, zowel in de roundpen als in de piste (volgende stap is op de poetsplaats, dat is meer een gesloten ruimte dus dat kan ook wat meer angst oproepen, hij is daar op zich wel op z'n gemak, maar als je dan ook nog eens je voeten in iemands handen moet geven
dat je de voeten hebt opgetild vind echt super gaan gewoon lkkr rustig doorgaan heb helemaal vertrouwen in mannelijk proefpersoon is goed, intussen rustig je tijd nemen om goede rustige hoefsmid te vinden die geloofd in rustige maar consequente aanpak die geen harde stem opzet bij paarden die niet slaat met vijlen (ja gezien
) die niet schopt slaat etc, die gewoon rustig eerste keer liefst gewoon enkel pootjes optillen doet en niet te er opzij en niet te hoog maar dat weet een goede hoefsmid ook. die tijd neemt paardje te leren kennen en niet hup die hoeven pakken en gaan (succes zo n te vinden maar ze zijn er hoor mensen met liefde vor hun vak)