Spanning en dan niet bereikbaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:42

zal ik eens op zoeken....

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:45

Haha nee, vertel mij wat.. Ik heb helaas (angstige) momenten gehad dat ik vlakbij stond als de aanval begon en ik blijkbaar toch erg op de rode vlag leek, en Zorro mij maar als richtlijn nam om op aan te vluchten.. Ook mijn pony'tje moest er wel eens aan geloven, die keek ook altijd zo verbaasd :')

Ik zal me ook eens in de horsenalities verdiepen, lijkt me interessant! Gelukkig kan ik Zorro onder het rijden inderdaad op tijd er uit halen, dat scheelt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:52

Misschien leuk om eens naar te kijken.
Trailer laden van een introvert paard. Kijk wat er gebeurt en zie de veranderingen in het paard.

http://www.youtube.com/watch?v=PznFytaUHmY

En voor wat meer informatie over horsenalities, zie:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Als je op een van de beschrijvingen klikt, krijg je de horsenality chart.
Paarden kunnen van moment naar moment wisselen. Een paard is zelden in iedere situatie in hetzelfde hokje te plaatsen. Dat maakt het zo moeilijk en juist dat maakt het zo interessant.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-03-12 23:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:53

Cassidy schreef:
Aan jou de taak om uit te vinden hoe je kunt herkennen dat je paard die kant uitschiet, en hem daar voor die tijd uithalen.

Heb ik al laaaaang gedaan. Zonder hulp van meneer parelli. Goed van mij he? Ben ik nu ook paardenfluisteraar? :Y)
*legt laatste hand aan boekwerk en snort roskam op om paard te kunnen poetsen voor instructievideo*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:55

hestejente schreef:
Cassidy schreef:
Aan jou de taak om uit te vinden hoe je kunt herkennen dat je paard die kant uitschiet, en hem daar voor die tijd uithalen.

Heb ik al laaaaang gedaan. Zonder hulp van meneer parelli. Goed van mij he? Ben ik nu ook paardenfluisteraar? :Y)
*legt laatste hand aan boekwerk en snort roskam op om paard te kunnen poetsen voor instructievideo*

Het siert je niet om jezelf op een voetstuk te plaatsen. Laat andere dat voor je doen. En heb een beetje begrip voor degenen die niet zo begaafd zijn als jij en wat handvaten nodig hebben :D

Cassidy

Re: Spanning en dan niet bereikbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:05

En nog een quote van mezelf uit een ander topic. Bekijk de filmpjes even, zie de verschillen in aanpak. Je moet in dat koppie van een introvert proberen te komen, hem echt zover krijgen dat hij dingen voor je wil doen. Geweld gebruiken werkt maar voor even....

Cassidy schreef:
Ik zou me even gaan verdiepen in de horsenalities, ik denk dat je met een Left Brain Introvert te maken krijgt, en die zijn heel moeilijk enthousiast te krijgen, en gaan eigenlijk alleen maar voor voer.

Kijk even naar de filmpjes van Linda Parelli en Remmer:

Cassidy schreef:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:36

Cassidy schreef:
Je moet in dat koppie van een introvert proberen te komen, hem echt zover krijgen dat hij dingen voor je wil doen. Geweld gebruiken werkt maar voor even....

Fijn dat je inmiddels ook zo ver bent, en erg jammer dat je weer hetzelfde verhaaltje afdraait als altijd. Van iemand die haar paard met shanks en stootteugels :r rijdt kan en wil ik niet iets aannemen. Dat is niet om mijzelf op een voetstuk te plaatsen maar omdat ik gelukkig net wat meer respect voor mijn paard kan opbrengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:39

Prachtig argument. Nu heb ik helaas voor jou in geen jaren op mijn paarden gezeten, laat staan met shanks en stootteugels gereden, dus je hebt geloof ik de verkeerde voor ogen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:00

Ik ben bang van niet. Je bent gespot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:09

Gaat dit nu een welles-nietes spelletje worden? Ik hoef je respect niet, het zal me ronduit aan mijn bips oxideren wat jij door anderen doorgebrieft krijgt, jij zelf of anderen hebben me de laatste jaren niet kunnen zien rijden want ik heb niet op een paard gezeten. Vanwege een knieoperatie en de gevolgen daarvan.

Maar geloof wat je wilt geloven. Tegen je in blijven gaan is zonde van mijn energie. Succes ermee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:31

Rustig maar, je hoeft niet zo gepikeerd te doen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:36

Ik ben niet gepikeerd hoor....dat zou ik misschien zijn als ik iemand hoog zou hebben zitten, maar daar val jij nou net niet onder :D
Stipje gaat trouwens van het topic af. Wie inhoudelijk over dit topic me nog spreken wil, kan dat via PB doen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:45

Ik las net het stukje van TS en ik herkende deels wat ik soms met mijn nog jonge paard heb. Ik heb hem nu ruim een half jaar en hij is nu 2,5. Ik doe wat basistraining met hem (verkeersmak maken, zeilen, wandelen aan de hand etc) en soms is hij dan zo gefocused op iets dat hij mij ook lijkt te vergeten. Meestal staat hij stil en gespannen te kijken, maar soms wil hij dan door me heenlopen omdat hij alleen maar oog heeft voor dat enge of spannende.

Op zich is het niet precies wat bij TS aan de hand is, maar heeft er wel iets van weg. Wat bij mij dan helpt is (zoals eerder ook genoemd) zijn hoofd omlaag brengen (rustig, niet rukken) tot ik over zijn voorhoofd kan wrijven en dan gaat vanzelf zijn hoofd verder omlaag en zoekt hij steun bij mij. Ik blijf ook net zo lang staan totdat hij wat rust in zijn lijf heeft want als ik dan doorloop dan bouwt hij nog meer spanning op. Wanneer hij rustig(er) is dan ga ik gewoon verder alsof er niets aan de hand is. Wanneer hij dan meteen weer in de spanning schiet dan stop ik weer en herhaal het hoofd zakken.

Maar ik "negeer" het enge/ spannende dan wel en doe net alsof dat doodnormaal is. Het is natuurlijk ook dat hij jong is en nog veel moet leren dus nog ervaring op moet doen. Als hij gewoon min of meer normaal rustig staat te kijken naar het nieuwe of spannende dan mag hij van mij urenlang rustig stil staan te kijken. Zo heeft hij gisteren een kwartier staan snuffelen aan een paar plukjes hazenhaar die op het pad lagen (en misschien was er nog meer geur van de haas op de grond). Als hij daar gelukkig van wordt :) Zolang ik niet van hem vraag om door te lopen vind ik het prima als hij zo zijn tijd wil besteden.

Maar als hij dan in zijn spanningsfocus besluit dat hij gewoon door loopt (gelukkig niet zo hard meestal) en dan probeert door mij heen te wandelen, dan krijgt hij wel een tik tegen zijn borst een een stemvermaning dat hij niet moet denken door de 'ranghoogste' (dat ik dan toch echt wil zijn :j ) heen te kunnen lopen. Dat komt dan wel bij hem door.

Als het paard van TS gewoon stilstaat in zijn gespannenheid en niet over je heen probeert te walsen, dan kan je het hoofdzakken proberen als het niet een "omlaag-trek-wedstrijd" wordt (heb je niets aan). En anders gewoon zelf ontspannen naast hem te blijven staan en rustig wachten totdat hij weer bij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:07

oh,ik zie gewoon nu pas dat er nog wat reacties in dit topic waren.

met mijn pony gaat het wel wat beter al heeft hij nog steeds zijn momenten,zoals vandaag..

wat aan het rennen in de bak(los longeren),leek best lekker te gaan.
tot er een koets langskwam,dat paard hinnikte en de mijne besloot volledig te flippen.
ging als een malloot de bak door,beukte tegen de omheining aan.
gelukkig reageerde hij nog wel op mijn richtingaanwijzingen,dus dat is een pluspunt.

maar vooral dat complete letterlijke stijfstaan...keiharde spieren en maar turen naar 'iets'...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:28

Ik had dit topic wel gestipt, maar nog niet gereageerd.

Ik heb ook zo'n introvert paard. Heb het 1e filmpje van Stef gekeken en de mijne is nog veel erger.
Die zakt echt in zijn eigen wereld in zijn angst.
Geen uiting, maar hoofd naar beneden, oren op half 7, ogen half dicht. Alles gaat dan langs hem heen.
Of complete paniek uiting en overal dwars doorheen lopen en naar huis. Om daar vervolgens in een hoekje te gaan staan en niet begrijpen wat er zojuist gebeurde.

Met rijden heeft hij dat soms ook. Dan gaat hij in een lopen-lopen-lopen modus en is daar niet uit te krijgen.
Het enige dat dan helpt is een brul of een tik. En niet zachtjes. Anders komt hij niet uit zijn trance.
Verschrikkelijk. En gelukkig komt het maar weinig voor.
Als ik er naast sta gaat het makkelijker. Dan ga ik letterlijk voor zijn oog staan, zwaai met mijn hand zodat hij beweging ziet, of ik leg een hand over 1 oog.

Gelukkig worden dit soort momenten steeds minder. Maar de momenten die er zijn, zijn wel enorm heftig.
Helaas heb ik de oplossing ook nog niet gevonden, behalve een hele goede vertrouwensband opbouwen en zo het aantal reacties verminderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:59

Jeetje Amanda, die van jou heeft het wel flink extreem dan.
Dat lijkt me vervelend,gebeurt het ook echt onverwacht voor je gevoel??Merk je het aankomen,of niet?

Hand over oog doe ik nu ook vaak en dat brengt vrij vlotjes reactie.
Evenals hoofd naar beneden,dat kent hij nu goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:30

Soms voel ik het wel aankomen. Als ik bij andere paarden in de buurt kom met een buitenrit bijvoorbeeld. Daar is hij helemaal op gefocust, maar kan ik nog wel tot hem doordringen.
Ook heeft hij met een buitenrit dat hij spanning stapelt. Hij heeft een bepaalde grens. Een paar enge dingen kan hij wel hebben, maar als het teveel is en hij bereikt de grens klapt hij dicht. Dat voel ik wel aan. Dan stap ik af, loop even 5 minuten naast hem en dat is vaak al genoeg om af te vloeien en kan ik er weer op. Niet altijd overigens. Dan heeft hij zo'n steun nodig dat ik er maar naast blijf.
Het mooie is dat door het vertrouwen in mij, die grens wel steeds verder weg is en hij meer kan hebben. Ook kan hij het tegenwoordig zelf af laten vloeien. Wel op zijn eigen maniertje, maar goed het werkt. :D

En soms dan gebeurt het compleet onverwacht. Vooral met rijden in de bak, als ik zijn ogen en hoofd dus niet goed kan zien. Dan slaat hij ineens op slot door iets wat ik doe (en waar ik me dan niet altijd bewust van ben) of door iets wat hij hoort of ziet. Of denkt te zien.
Als ik er naast sta zie ik het eigenlijk altijd wel aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:42

Dat afstappen doe ik ook, wat overigens veel mensen beoordelen( "niet afstappen, dan wint het paard blabla").
Werkt bij de mijne ook wel, dan heeft hij gewoon meer vertrouwen.
Anders weet ik op zulke stress momenten dat hij keihard omdraait en wegrent, dat voel je dan gewoon aankomen. Stukkie wandelen, en het is over..

Is hij dan ook zo'n dribbelkikker? Of valt dat wel mee?
De mijne gaat dan vaak beetje dribbelen en stuiteren...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:26

Ja, daarom doe ik het inderdaad ook :j
En die reacties heb ik ook al veel gehoord.
Jammer dan, ik ken mijn paard het beste en dit werkt :D

De mijne verstijft, zet zijn nek erop en gaat aan de kletter.
Bokken doet hij gelukkig zelden. En dribbelen soms. Maar dan is hij nog wel bij mij zeg maar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:34

Anoniem schreef:
als ik teveel met brokjes doe,wordt hij opdringerig.
zoals vandaag,wilde ik even longeren,maar met de deken afdoen sluit hij zich compleet af,kop erop,lichaam helemaal vast,tot bijna trillen...
doet een soort 'passage', dribbelt dan bijna door me heen....
dan probeer ik bijvoorbeeld met een kort rukje,of prikje of soms een 'hela'weer wat aandacht te krijgen,
maar meestal stopt ie dan en staat dan een minuut knetter gespannen te turen...

maar,elke tip is zeer welkom hoor!
*stopt morgen brokje in haar broekzak*.

hij is sowieso gevoelig voor beloning dus dat krijgt ie altijd,veel brááááááf als hij het goed doet en veel klopjes dan.

overigens lijkt het soms of er wat spaans bloed doorheen zit,zowel qua uiterlijk als temperament.

Maar dan doe je dus niets met de tip van kirstenn, die me héél erg het (langere tijd) uitproberen waard lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:36

welke tip bedoel je nou?

dit is een van mijn eerste reacties he,van een tijd terug?

zoals ik al aangaf,inmiddels doe ik veel hoofd omlaag en werk meer met beloningen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:41

Mijn pony is ook zo. Als hij bang is zet hij zijn verstand op 0 en gaat gewoon.

Ik probeer het van te voren al te signaleren, als ik als iets zie/voel dat hij verstijfd probeer ik zijn aandacht er al vanaf te leiden, door bijv. een andere kant op te lopen, hulpen geven o.i.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:40

Hoe gaat het met jullie 'stresskipjes'?

Bij mij enorm wisselend..
Vandaag gewandeld, eerst enorm relaxed..
Tot wei langs een weide kwamen waar 3 paardjes aan kwamen gerend.
Mijne explodeerde.
Piaffe,passage,strak staan...en dat midden op de weg... {:)-:
Had leadrope eraan,weet dat bij hem heel strak houden averechts werkt dus maar wat ruimte gegeven en in piaffe gelaten.
Als hij me voorbij wilde een zwieperd met touw gegeven,hij was álleen maar met die paarden bezig.
na 20 meter rechts paadje in(zonder verkeer),daar koppie omlaag gehaald wat bijna onmogelijk was.
Daarna was hij nog zeker 10 minuten compleet over de zeik.

merk dat ik er inmiddels ook wat angstig van word... |(