Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:12

Billy schreef:
Billy heeft zich voldoende in het wezen paard verdiept om te weten dat die niet zo denkt. En natuurlijk is 24/7 boxrust niet ideaal, maar jullie moeten ook bedenken dat niet iedereen een paard volledig op de wei kan houden, en heel eerlijk gezegd zou ik dat zelf niet eens wiillen.
Ik ben hier in het westen al blij dat ik een stal heb waar de paarden van mei tot oktober volledig het land op kunnen. In de winter haal ik hem er zoveel mogelijk uit, rijden/longeren/loslopen.
Maar dit soort pennymeisjes verhaaltjes wat een paard denkt en wat daat voor conclusies aan verbionden worden vind ik op z'n minst onrealistisch...

Ook ik woon in het westen (Amsterdam) en ben dus eerst op zoek gegaan naar een stal die ik geschikt vind, voordat ik besloten heb dat er een paard kan komen.
Als je er geen geld voor hebt, koop je toch ook geen paard? Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de juiste huisvesting. Als je dat niet kunt bieden, dan geen paard.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:17

Citaat:
Billy heeft zich voldoende in het wezen paard verdiept om te weten dat die niet zo denkt. En natuurlijk is 24/7 boxrust niet ideaal, maar jullie moeten ook bedenken dat niet iedereen een paard volledig op de wei kan houden, en heel eerlijk gezegd zou ik dat zelf niet eens wiillen.
Ik ben hier in het westen al blij dat ik een stal heb waar de paarden van mei tot oktober volledig het land op kunnen. In de winter haal ik hem er zoveel mogelijk uit, rijden/longeren/loslopen.
Maar dit soort pennymeisjes verhaaltjes wat een paard denkt en wat daat voor conclusies aan verbionden worden vind ik op z'n minst onrealistisch...

Inderdaad. Mijn paardjes maak je echt niet blij om ze swinters hele dagen op het land te zetten. Somers lopen ze de hele dag buiten en dat vinden ze heerlijk. Paardjes zijn super tevreden +:)+

Ieder paard is anders en ik denk dat je je stalling op je paard moet afstemmen.
Laatst bijgewerkt door BeFearless op 11-03-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:21

@Geerke ik denk dat veel paarden dat niet met je eens zijn, wat betreft dat 24/7 volvreten ;). Maar ideaal is beide zeker niet. Maar het is maar net wat jij ideaal vind en wat bij jou paard past, want niet ieder paard is hetzelfde en ook niet iedere 24/7 buiten of box situatie is hetzelfde. Als je een oudje hebt wat snel mager wordt is 24/7 buiten in een hele rijke weide misschien wel goed.

Toen die van mij maar 2-3 uur per dag op de wei kwam en dagelijks fanatiek gereden werd (en op rustdagen extra buiten kwam) had ik echt geen ongelukkig paard. Toen hij 6 uur buiten stond en op vlas stond met weinig ruwvoer had ik wel een ongelukkig paard. Nu staat hij de hele dag buiten en dat gaat goed, sinds kort zelfs met vriendjes wat hem nu vooral nog stress oplevert/ veel energie kost, terwijl het onderling best goed lijkt te gaan. Benieuwd hoe dat over een tijdje is. Toen ik hem net kreeg vond hij op de wei staan uberhaupt niet leuk voor langer dan een half uur. Beetje bij beetje wordt het misschien ooit nog wel een echt paard :D.
En qua geld hmz, ik betaal nu 235 stalling en als ik hem in de 24/7 buiten groep zet volgens mij maar 100 euro. Echter is dat niet wat ik ideaal vind voor mijn paard. Terwijl ik het voor de paarden die in die groep staan wel weer ideaal vind.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:30

Natuurlijk is dit fictief en vanuit menselijke emotie opgeschreven! Dit verhaaltje is duidelijk bedoeld om mensen te laten nadenken wat ze een paard aandoen als ze ze op stal houden. Ik ben zelf meer van de objectieve aanpak met feiten en duidelijke gevolgen van een paard in een stal houden, maargoed dit soort verhaaltjes trekken blijkbaar wel aandacht. En wat de inhoud betreft slaat de schrijver wel de spijker op z'n kop, het is uiterst fysiek en mentaal ongezond en tegen de natuurlijk van een paard in om gedwongen op een klein stukje te staan zonder direct sociaal contact en mogelijkheid om te eten en te bewegen, laat staan een halve of hele dag. Echt hoor, ik zou me ontzettend schuldig voelen als ik mijn paarden op z'n manier zou stallen. En mensen die beweren dat hun paard het 'niet leuk' vind om buiten te staan noem ik extreme gevallen van kop in het zand steken en je niet verdiepen in het wezen paard. Ik vind het schandalig dat er stallen/maneges bestaan waar paarden de hele dag binnen staan of hooguit een paar uit buiten komen :n

Blondie20

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:38

Bizar dat dit gebeurd, maar ik moet toegeven dat bij ons op de stal paarden ook alleen maar binnen staan. Taak van de eigenaar om ze naar buiten te zetten, lekker in de bak te laten rennen en dollen en om ze met vriendjes op het losgooiveldje te zetten.
Hoe je het ook draait of keert, de eigenaar moet altijd verantwoordelijkheid nemen om zijn of haar paard genoeg beweging te geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:42

BeFearless schreef:
Citaat:

Inderdaad. Mijn paardjes maak je echt niet blij om ze swinters hele dagen op het land te zetten. Somers lopen ze de hele dag buiten en dat vinden ze heerlijk. Paardjes zijn super tevreden +:)+

Ieder paard is anders en ik denk dat je je stalling op je paard moet afstemmen.

dat zomers buitenlopen is ook relatief :D ...die van mij staan het grootste deel van de dag onder hun schuilhok tegen de felle zon.Maar dat is zuid-frankrijk ;)

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:46

geerke schreef:
dat zomers buitenlopen is ook relatief :D ...die van mij staan het grootste deel van de dag onder hun schuilhok tegen de felle zon.Maar dat is zuid-frankrijk ;)

Haha, ons weiland is volledig omringd door bomen! dus ze hebben altijd schaduw én zon :D

Wat ik nog even wilde toevoegen: Wat hier in de OP beschreven staat vind ik vreselijk. Bij mij op stal zijn er ook mensen die geen gebruik maken van de weide of paddock en hun paard écht maar 1 uur per dag uit stal halen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:02

Franka1986 schreef:
Dit lijkt op het leven van mijn paard :( en ik wordt hier heel verdrietig van... Ondanks dat ik dit al was... Mijn paard komt er wel meer uit dan Ts heeft beschreven. Ik werk 6 dagen in de week maar zorg wel dat ze elke dag haar stal uit komt. Gemiddeld kom ik dan vaak ook 2 tot 3 x op stal. Ik gooi haar dan als het lukt 2-4 uur buiten in padock en in de avond wat training rijden/longeren of gewoon extra los gooien. Toch is dit veelste weinig daarnaast lukt het me niet dagelijks om haar extra voor een paar uur buiten te zetten omdat ik het met werken niet altijd voor elkaar krijg, of de bakken zijn bezet, of er is zo veel regen gevallen waardoor de grond en vieze natte zuigende bende wordt (en dit is al heel snel het geval, en ze heeft ijzers voor)... Ook zet ik haar liever niet langer dan 4 uur buiten want ze mogen niet gevoerd worden..

Mijn paard komt er dus gemiddeld 2-4 uur uit, met geluk soms wat langer maar vaak lukt dit niet. En een dag heeft 24 uur dus staat ze al snel 20 uur in een box :( ... Ze is nooit anders gewend maar ik ben er 100% van overtuigd dat ze maar al te graag haar box uit is :)

Ohw ik lees over stof in de tekst... Bij mijn paard is dit vele malen erger alle stallen staan om een stofbak (binnebak) wil ook niet weten hoe de longen van mijn paard er uit zien.

Nu het goede nieuws :) ze gaat daar weg, ik sta al even op de wachtlijs en ik wilde echt persee daar heen want dit is gewoon de beste stal voor haar.. In ruil daarvoor moet ik 20 min rijden heb ik geen droge binnebak meer maar wel een paard die nooit meer in een box komt te staan :) daarnaast is het ook veel knusser en kleiner :) voor mijn paard wordt dit een paradijs en voor mij minder stress :)

Nou meid super dat je er wat aan doet, hopelijk komt er snel een plekje voor jouw en je paardje vrij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:03

Preken voor eigen parochie heet dit.

NB, mijn acht paarden staan natuurlijk ( :roll: )24/7 buiten, behalve in geval van sneeuwstorm, maar dat is IJsland.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:04

Billy schreef:

Als jij je genoeg in een paard had verdiept, dan zou je weten dat een paard niet gemaakt is om zolang in de box te staan.
Maar noem dit geen pennymeisjes verhaaltjes want dat slaat echt nergens op, dit zijn gewoon feiten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:06

Feit is dat een paard niet op deze manier kan denken!
Dat het niet goed voor een paard is om 24/7 in de box te staan lijkt me duidelijk.
Maar dit soort tranentrekkende pennymeisjesverhaaltjes irriteren mij mateloos.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:07

Ons paard staat helaas op zo'n stal maar van mijn ouders mag hij nergens anders heen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:09

Billy schreef:
Feit is dat een paard niet op deze manier kan denken!
Dat het niet goed voor een paard is om 24/7 in de box te staan lijkt me duidelijk.
Maar dit soort tranentrekkende pennymeisjesverhaaltjes irriteren mij mateloos.

Lees ze dan niet!!! :D
Het is inderdaad een beetje op emotie inspelen.
Maar dit werkt wel heel erg goed.
Jouw paard staat dus niet 24/7 alleen maar in zijn box te verpieteren, zo te lezen doe je hard je best om het leuk te houden voor je paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:11

MightyJoe schreef:
Ons paard staat helaas op zo'n stal maar van mijn ouders mag hij nergens anders heen..

Als jij hem lang en vaak genoeg uit de box haalt is er niks aan de hand.
Maar als jij liever met vriendinnen op stap gaat en je paardvergeet is het doodzielig...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:12

Nou ik haal hem er echt wel uit maar mijn paard is een luchtzuiger en nu enorm gefrustreerd en chagrijnig op stal. Daarom vind ik het al helemaal niet eerlijk tegen over hem om hem zo te houden. Maar hij mag nergens anders heen van mijn ouders want deze stal is 200m van mijn huis. Maar hij is al redelijk vaak verkocht in zijn leven en wie zegt dat hij ergens anders wel goed terecht komt?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:13

MightyJoe schreef:

Dat is vervelend voor je, maar sorry, voor mij zou het duidelijk zijn: dan geen paard. Je laat je paard een paardonwaardig leven lijden (ja ook als je hem vier uur per dag uit zijn box haalt, staat hij nog 20 andere uren stil!!) , zo'n paard kan niet kiezen, jullie wel, dus dat vind ik uiterst egoistisch. Vooral van je ouders natuurlijk, maar het hebben van een paard blijft een keuze, ook voor jou...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:14

Klopt, maar ik mag m ook niet verkopen. Want dat vinden ze 'zielig'. Ik kan ze niet aan het hoofd brengen dat dit zieliger is :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:16

xDreamerx schreef:
MightyJoe schreef:

Dat is vervelend voor je, maar sorry, voor mij zou het duidelijk zijn: dan geen paard. Je laat je paard een paardonwaardig leven lijden (ja ook als je hem vier uur per dag uit zijn box haalt, staat hij nog 20 andere uren stil!!) , zo'n paard kan niet kiezen, jullie wel, dus dat vind ik uiterst egoistisch. Vooral van je ouders natuurlijk, maar het hebben van een paard blijft een keuze, ook voor jou...

Dus paarden houden is alleen voorbehouden aan de Happy Few die een paard 24/7 buiten kunnen houden?
Mijn paard heeft het aan het einde van het weideseizoen helemaal gezien, dan komt hij gillend naar het hek toerennen en wil hij alleen maar naar binnen.....
Dat is meestal het moment dat ik hem weer op stal zet, en daar is hij dan heerlijk tevreden...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:16

MightyJoe schreef:
Klopt, maar ik mag m ook niet verkopen. Want dat vinden ze 'zielig'. Ik kan ze niet aan het hoofd brengen dat dit zieliger is :)

Laat ze mijn OP maar effe lezen }>

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:16

altijd makkelijk om iemand anders de schuld te geven :+

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:17

Tja dat is een lastige situatie dan. Misschien kan je ze eens informatie laten zien over wat de behoeftes zijn van een paard en dat die op geen enkele manier vervult worden op een stalling waar ze 24/7 binnen staan. Ik neem aan dat ze wel luisteren als je met feiten en objectieve informatie komt?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:18

Er zit ook nog een verschil tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal hoor Billy.

Mijn paard liep eigenlijk altijd heen en weer voor het draadje in de wei, ze wilde duidelijk op stal staan. Het probleem was alleen dat ze op stal alles aan gort sloeg. Nu ze met een vriendje, onbeperkt hooi, schuilstalletje e.d. buiten staat loopt ze alleen nog heen en weer bij stress (verhuizing/vriendje weg bijv)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:19

Omdat het andere topic op slot is plaats ik mijn stukje hier ook nog even, ik denk dat het best herkenbaar is voor veel mensen!

Ik ben in den haag opgegroeid en wist niet beter dan dat de paarden het hele jaar op stal stonden en een maand in de zomer op de wei mochten.
Toen kreeg ik een eigen paard, die heb ik een jaar op zo'n stal laten staan. De zomer daarna wilde ik hetzelfde doen als de andere paardeneigenaren en heb ik mijn paard vakantie gegeven bij een pensionstalletje bij mijn vriend in de buurt in het groene hart. Daar kwamen de paarden sowieso buiten in kuddes, waren er alleen ruime, halfopen stallen en ik zag mijn paard echt paard worden in die maanden.
In de herfst weer terug naar den haag gegaan, ik kon immers niet het hele jaar bij mijn vriend en zijn ouders logeren. Op een westernstal gaan staan om om te scholen. Mijn paard kroop weer helemaal in haar schulp en werd weer zo'n paard als in de OP wordt beschreven (alleen dan zonder het schrapen en met het hoofd slaan).
Keuze was snel gemaakt, zodra we de basis van de western onder de knie hadden zijn we teruggegaan naar het plekje waar we die zomer daarvoor stonden en daar staan we nu nog steeds.

Op die grote stallen in den haag werd er trouwens lang niet door iedereen zijn best gedaan om een paard zoveel mogelijk beweging te geven hoor! Genoeg mensen die op stal kwamen, 5 minuutjes borstelen, huphup erop en een uur rijden en daarna hoppa, paard weer op stal...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:19

Oja, even weer wat toevoegen voordat er een verhitte discussie losbarst.
De OP gaat echt over paarden die helemaal niet buiten komen en letterlijk de dagen slijten in hun meestal te kleine hokje.
Het gaat er niet over dat 24/7 buiten het beste is.
Iedereen doet wat die kan zeker in de wintermaanden en ook ik ben iemand die 24/7 buiten het allerbeste vond/vind.
Maar ook ik heb in de gaten gekregen dat je soms principes moet laten vallen als het niet lijkt te werken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:22

xDreamer, heb ik ook al gedaan. Maar daar willen ze gewoon niet naar luisteren omdat ze niet beter weten (mange pony's staan toch ook op stal?? ) Ze willen gewoon niet luisteren :n
Dus ik weet op t moment ff niet meer wat ik moet.. In de zomer is t helemaal prima. Maar volgend winterseizoen hoop ik dat hij toch echt ergens anders heen kan. En anders tja dan moet ie weg.