Kan een paard je missen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:09

Ik denk zeker wel dat een paard je kan missen.

Mijn vorig paard had ik aan huis staan. Door omstandigheden moest ik een week weg, en een vriendin voerde en verzorgde mijn paard. Na twee dagen belde ze: paard lag al twee dagen in de stal en wou niks eten. ik ben als een gek naar huis gereden. Een uur na mijn aankomst stond mijn paard weer op haar benen en begon te eten. Nadat ik weer ging, weer hetzelfde: liggen en niet eten. Een uur na terugkomst stond ze weer en at weer. Ben na die tweede keer ook niet meer weg gegaan.

Dus ja, in mijn ogen kan het.

Lindt2007

Re: Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:29

Echt missen denk ik niet, maar wel in de zin van dat ze uit een bepaalde routine gehaald worden. Toen ik nog bij mijn ouders woonde zag ik mijn paarden iedere dag. Ik ben met bepaalde periodes een lange tijd weggeweest (lees: een paar maanden tot een jaar). En tot twee keer toe was een van mijn paarden behoorlijk vermagerd, en vertoonde ook andere rare trekjes, ik denk dat het door stress kwam van een veranderde routine, hij werd immers gewoon door de rest van de familie verzorgd, die hij al kende en iedere dag vanzelfsprekend er waren. Toen ik weer terug was begon hij zich weer normaal te gedragen. Maar inmiddels ben ik verhuisd, en is hij mijn komen en gaan wel gewend geraakt, gelukkig. Ook als mijn andere paard een tijdje weg is, wordt hij erg onrustig. Maar hoe graag ik ook zou willen geloven dat hij mij als persoon mist, geloof ik daar niet in. Ik denk dat de doorbreking van routine, en het missen van een stukje 'veiligheid', voor die stress zorgde.Missen is namelijk redelijk gecompliceerd denken, en dat kunnen paarden nou eenmaal niet :).

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:39

Ik ben het met de meesten hier wel eens.
Paarden hechten zich niet aan mensen, zoals bijvoorbeeld honden aan mensen doen.
Ze associëren je misschien wel met goede dingen (eten, geknuffeld worden, etc.) maar emotioneel gezien binden ze zich niet aan je.
Als ze opeens door iemand anders verzorgd of bereden worden, merken ze dat natuurlijk wel. Maar dan in de zin van 'hé, er is iemand anders' en niet van 'waar is mijn eerdere baasje nou?'. Missen ze je dus? Nee.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:42

Zoals al eerder geschreven, hebben wij ons paard zelf gefokt en is ze al 21 jaar. Sedert 10 jaar heb ik mijn paarden aan huis, voorheen stonden ze 4 jaar bij een pensionstalling, en daarvoor stonden ze op stal bij goede vrienden aan huis en werden ze door mij verzorgd, gevoerd en gereden.
Natuurlijk willen wij ook weleens met de vakantieperiode weggaan. Vorige week nog met de wintersport *D

Heb je de paarden aan huis dan is dat extra moeilijk want je moet altijd externe hulp inschakelen (en die moeten dan ook nog precies in die kindervakantie-periode beschikbaar zijn). In mijn geval doet dat meestal een vriendin (= ook mijn voormalig rij-instructrice).
Het enige wat voor mijn paard veranderd is iemand anders (voor haar geen onbekende) die haar voert, borstelt en in/uit de wei brengt. Dit brengt geen problemen met zich mee zodat ik zorgeloos weg kan gaan. :j
In zo'n situatie merk ik alleen dat wanneer ik terug ben zij extra aandacht verlangt. Ze wil dan de eerste dagen na terugkomst in mijn haar en kleding snuiven en (kom even niet op de naam maar.. zoiets als ...) flemen. Ze zoekt dan echt lijflijk contact. Haar manier om aan te geven dat ze het weer leuk vind dat ik terug ben, denk ik dan maar ......
Ze eet er echter geen brok minder om (maar goed ook anders kon ik nooit meer weg).
Laatst bijgewerkt door J01andA op 03-03-12 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:43

suikerp schreef:

Mijn vorig paard had ik aan huis staan. Door omstandigheden moest ik een week weg, en een vriendin voerde en verzorgde mijn paard. Na twee dagen belde ze: paard lag al twee dagen in de stal en wou niks eten. ik ben als een gek naar huis gereden. Een uur na mijn aankomst stond mijn paard weer op haar benen en begon te eten. Nadat ik weer ging, weer hetzelfde: liggen en niet eten. Een uur na terugkomst stond ze weer en at weer. Ben na die tweede keer ook niet meer weg gegaan.

Maar.. normaal ben je toch ook niet 24 uur per dag bij je paard?

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:53

hoi

het kan misschien stom linken maar ik denk dat een paard je echt kan missen

ik ben vorige jaar naar tsjechie geweest op stage voor school gedurende 3 maanden
mijn moeder en nog wat mensen hebben voor mijn merrie gezorgd
(ze was net voor vertrek ook nog eens flink mank en moest van de DA op boxrust ook
mocht enkel aan de hand stappen)

dus mijn moeder ging haar verzorgen en stappen en medicatie geven enzo

maar veel mensen zagen echt dat mijn merrie haar "liet gaan" maw het kon haar allemaal niet meer schelen
wat er gebeurde en wie het deed

het enige dat haar een beetje opbeurde was aan de hand grazen

het werd op het einde zo erg dat ik via skype met haar heb "gebeld"
moeder laptop en draadloze verbinding naar de stal genomen en ik maar haar naam roepen

zij bleef maar achter het hoekje proberen kijken om te zien waar ik was

dus volgens mij kunnen paarden je echt missen

dacht vroegen jaja het zal het eten wel zijn
maar mijn moeder gaf net het zelfde voer als ik geef ...

de dag van terug komst meteen naar haar gegaan ze ging gelijk veel beter liep niet meer mank
had terug een vrolijke uitdrukking...

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:00

Ireen_ schreef:
suikerp schreef:

Maar.. normaal ben je toch ook niet 24 uur per dag bij je paard?

Nee dat klopt, daarom des te meer vreemd dat het paard niet meer wou eten en alleen maar ging liggen als ze door een ander verzorgd werd. ik zou ook denken: zelfde routine, voeren, in de wei zetten etc, alleen door iemand anders. Maar zo simpel lag het voor dat paard blijkbaar niet...

redbulllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:05

ik mis mijn pony wel als ik een week weg ben!
komt gewoon omdat je een super band heb met je paard! :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:34

Ik heb wel eens gehoord dat paarden hun paardenvriendjes missen als ze van stal verhuizen.
Omdat mijn dochter Deurne doet is een van onze paarden vaker weg dan thuis. Als hij dan thuis komt zijn ze allemaal superblij en wordt er gelijk een kwartier gerend, gesnuffeld en geroken. De eerste dagen na zijn vertrek staan ze weer bij iedere auto die aankomt te hinikken, wachtend of hun vriend weer terugkomt. Ik denk dus dat paarden andere paarden wel kunnen missen.
Analoog daaraan zou het denk ik best kunnen dat een paard zijn baasje ook kan missen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:54

pipo schreef:
Natuurlijk "mist"een paard je. Je kan het noemen wat je wil, gewoonte, eten,routine,liefde.. maar jij bent jij en dat weet je paard. Als het goed is ben jij zijn/haar leider dus wordt je verwelkomd. Uiteraard zal je na een langere periode van afwezigheid ook zeer zeker even moeten "vechten" om weer de leider te worden bij de dominatere types. Noem het wat je wil, maar zelfs na jaren wordt je (als het goed is) begroet.

:j Mee eens.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:57

Toen ik op mijn oude stal stond kwam ik 99% van de keren dat ik kwam samen met de overbuurvrouw.. en als zij dan een keer alleen kwam werdt mijn paard heel onrustig en druk omdat hij wist dat ik er bij zou komen.. geeft wel aan dat hij 'verwacht' dat je komt, en aangezien dat hij druk wordt, wil dat bij mijn paard zeggen dat hij er zin in heeft.. dus ik denk dat hij me wel mist als ik n dag niet kom..

maargoed, 1000en mensen en 1000en theorien..

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:18

J01andA schreef:
Pennyverhaal, maar wel echt gebeurd.
Ik wilde bij mijn merrie (met een super-afstamming) graag een veulen fokken. We hebben het 2 jaar thuis geprobeerd met KI maar ze bleef gust ;(
Het advies van de hengstenhouder was om haar enkele weken bij hem te stallen zodat ze beter en sneller via KI kon worden geïnsemineerd. Helaas was dat ongeveer 2,5 uur van ons huis vandaan. We hebben het advies opgevolgd en we brachten haar naar zijn bedrijf. We hadden wekelijks contact maar helaas het resultaat wat we hoopte bleef uit. Na 2 maanden (met man en kids, toen 6 maanden en 4 jaar) toch maar even op een zondagmiddag naar ons paard gaan kijken.
Toen we met de auto het parkeerterrein op reden, hoorde buiten in de paddock al hinniken en zagen een paard rennen.
We stapte uit en zagen een paard zeer onrustig (haast paniekerig) rond stuiteren. Het had uiteraard onze aandacht en zagen tot onze verbazing dat het ons eigen paard was; helemaal bang en ontdaan. Na het roepen van haar naam, kwam ze op volle snelheid naar het hek gegaloppeerd. Ze was meteen rustig, liet zich lekker knuffelen, was zichtbaar happy (zoals altijd, eigenlijk!!!) De echtgenote van de hengstenhouder kwam naar ons toe gelopen. Haar man was op pad met de schouwhengst, druk met het dekseizoen, uiteraard.
Ze vertelde dat ze niet wist wat ze zag!!!
Ons paard wat daar al weken, alles bij elkaar hinnikte, van alles kort en klein sloeg, in de stal geen seconde stil stond, de hele wei omploegde en daarom alleen in de hengsten paddock mocht, stagiaires niet bij mochten komen ........ straalde een rust en tevredenheid uit, die zij niet voor mogelijk had gehouden. Wij daarin tegen konden haar verhaal niet geloven, dat klonk absoluut niet als ons paard!

Op onze vraag waarom dat ons dit niet telefonisch was medegedeeld, liet zij weten dat zij ervan uitgingen dat dit 'gevaarlijke' gedrag -normaal- voor ons paard was en dat dit dus gewoon haar gedrag zou zijn. Zij vond het daarom geen reden om dit te melden, maar nu zag ze dus dat dit beeld totaal niet klopte.
We hebben geen seconden langer getwijfeld. Reden de rit weer terug naar huis, manlief heeft de trailer aangekoppeld en is meteen teruggereden om haar te halen.
Dan maar geen veulen .....

Ze is bij ons gefokt en altijd van ons geweest. Ze is nu 21 jaar, slijt haar dagen en zal nooit weggaan totdat ze sterft. <3
Ik heb wel het idee dat ze ons -toen- erg heeft gemist.

Ik sluit me hier bij aan.
heb ook een veulen willen fokken uit mijn schimmel, haar naar de hengstenhouder gebracht na 14 dagen belde de beste man op of we haar a.u.b met spoed wilden komen halen ze heeft in die 14 dagen dat ze daar stond geen hap gegeten. (had haar eigen korrels mee) voerbak zat zo vol............ ik stapte uit de auto met mijn pa en we riepen haar ze zou zo op de trailer zijn gerend en daar had ze een bloedhekel aan kon gerust een uur er voor uittrekken alleen toen niet was in 5 min gepiept.

Thuisgekomen is ze gaan eten niet normaal meer. paard is niet op haar oude stalling gegaan maar op de wei bij mijn schoonouders met een voor haar vreemd paard, heb daar een veulen gefokt, en is later nog eens verhuisd maar haar mensen gingen mee en dat was goed (ik, mijn pa en zus)

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:59

Waarom zouden paarden geen emoties voelen? Tuurlijk missen ze ons, ik mis mijn paarden ook als ik een hele week op kot zit? Als ik dan terugkom en naar hen roep dan kijken ze vreemd op en lopen dan als de zot naar mij toe. Ik geef hen nooit eten (mijn vader doet dit) en toch zijn ze graag bij mij en lopen me achterna.
Wie beweert dat dieren geen emoties hebben zegt dus dat wij zelf ook geen emoties voelen? zie nl niet in waarom dieren geen emotie zouden voelen? In het verleden en dat is zo'n 100 jaar geleden werd er van dieren ook beweert dat ze geen pijn voelden. Wetenschappers opereerde dus op onverdoofde honden omdat die dieren niet zouden voelen. De reactie van het dier was te wijten aan een patroon dat zich afspeelde thv het lichaam en niet thv het echte voelen.
En iets langer geleden werd er ook hetzelfde gezegd van slaven, zij waren dom en hadden geen gevoel, gewoon omdat ze de taal niet spraken en hun emoties niet kenbaar konden maken?

Ik vind dus dat dieren wel gevoelens hebben maar het niet op een manier kunnen uitdrukken die wij als 100% kunnen beschouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:02

Ik heb een paard al 13 jaar, heeft vorig jaar een week op de kliniek gestaan, voor het eerst waren we gescheiden...toen ik hem de dag er na ging opzoeken, stond hij in de stapmolen in zijn eentje, zwaar depressief te zijn, door het luik riep ik hem, onmiddellijk koppie omhoog, diepe zucht en helemaal oog voor mij...wilde er meteen uit....dus ik denk Ja ze kunnen je missen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:08

Een paard kan ook een ander paard echt missen om zijn persoonlijkheid. Een paard is dus wel degelijk in staat een vorm van hechting of emotionele band te ervaren. Dat is ook nniet zo gek, dat past bij kudde-dieren die zich moeten hanhaven een sociale orde. Banden aangaan hoort daar bij.

Het lijkt mij dus zeker niet onmogelijk dat een paard ook een band (en dus ook een gemis) bij een mens kan ervaren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:27

Colway schreef:
Ik denk het niet echt, denk dat ze de routine/structuur missen, dus ze missen dan wel dat er een 'schakel' in de routine anders gaat, die schakel ben jij. Dus ze missen jou wel, maar het is een ander soort 'gemis' als wij mensen voelen denk ik ;-)
Dit denk ik ook. Al zou ik graag de andere versie ook geloven! :+:

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:54

Dat denk ik wel. Die van mij staat altijd hinnikend me op te wachten, en toen ik een week op vakantie was, stormde ze op me af in de wei, haar vriendjes achterlatend.
Dus ja, zeker.

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:07

Mijn verzorgpony's zijn altijd overdreven blij om me te zien, dus ik denk wel dat ze ernaar uitkijken.
Of ze me ook echt missen als ik weg ben? Dat weet ik niet...
Misschien de eerste 5 minuten, maar het lijkt me dat ze er daarna geen last meer van hebben.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:12

Ik denk dat mijn paard ongeveer zo zal reageren:
Eten in de bak, mooi :Y)
Iemand anders zet me buiten vandaag? Ook goed :+

Na een week kom ik weer op stal : "Hey ben je er weer!" *snuifffffffffffffffffff*

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:52

Toen wij ons paard een jaar hadden, gingen we op vakantie 3 weken lang. Ze stond op een manege, haar dagelijkse routine (eten, in de wei en er weer uit) was niet anders geworden. Door een meisje op stal is ze een aantal keer lekker gepoetst. Na een week begon ze ons te missen. Elke keer als ze iemand hoorde die aan kwam lopen stond ze heel nieuwsgierig uit haar stal te kijken. Ze heeft ons die laatste 2 weken wel degelijk gemist. Ze heeft toen van de stal eigenaresse wat meer aandacht gehad, meer aaien en knuffels. Ik weet niet hoe of wat ze missen, maar ze kunnen wel iets of iemand missen. Anders dan wij dat voelen, maar toch.
Ooit een manegepaard. De manegehouder was een weekje weg. Dat paard kwijnde weg, wilde niet meer eten. Op de avond dat hij terug was is hij naar stal gelopen, paard begon hard te hinniken en gelijk weer te eten. En dan lopen er genoeg mensen op de manege, de verzorging werd er niet minder om, maar toch missen ze iets.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:20

We hebben het 2 maal meegemaakt dat onze fjord op een andere plaats niet at als we minder kwamen anders at hij wel.
Of ik het missen mag noemen denk het niet want dat is menselijk en ik wil een paard niet vermenselijken aan de andere kant is er zoveel meer dan dat wij weten en begrijpen dat het toch een vorm van eigen was om ons weer te zien en eigen voelt goed en doet eten.
We moeten niet vergeten dat onze vorm van communicatie eigenlijk maar heel beperkt is ook al hebben we nog zoveel woorden er is ook gevoel en zoveel meer wat wij niet bevatten.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:38

vuurneon schreef:
Ik geloof niet dat een paard een mens echt kan missen, paarden hebben geen flauw benul van die emotie en ook niet van tijd.
Paard ziet mij en denkt; eten. Reageert op onze auto; eten.
En of ik hem eten geef, of het buurmeisje, dat zal hem een zorg zijn.

Maar als ik maanden niet kom, weet ik zeker dat hij verder zich prima vermaakt en mij totaal niet mist. Hij hecht veel meer waarde aan zijn paardenvriend :)

Niet aanvallend bedoeld, maar denk je serieus dat het je paard niets uitmaakt of jij of het buurmeisje komt?
Het verbaasd me wel dat veel mensen dat het hun paard niet uitmaakt en ze alleen maar zou missen vanwege de vaste routine die verstoord wordt, is de band met je paard dan zo droog?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:42

Denk t wel, ik moet meestal naar de toelopen, al hoe wel.. de laaste tijd komt ze wel. maar als ik op vakantie ben geweest en ze ziet me weer komt ze hinnikend aanrennen <3
en dat is echt niks voor suus haha.. maar ik weet t natuuurlijk niet, k hoop van wel :D

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:43

ik heb altijd gedacht dat als je een paard verkoopt dat hij je naar een tijdje zal vergeten .
dit is alleen niet zo , tenminsten bij mijn vorige paard niet .
mijn voogd overleed dus moest ze verkocht worden . dit is nu 7 jaar geleden .
ze staat nu vlak bij het kerkhof waar mijn voogd ligt en als ik daar af en toe eens kom om een bloemetje te brengen ga ik ook ff langs mijn oude paard .
tog elke keer als ik haar roep komt ze in galop en is ze hellemaal gek , ook rent ze mee tot het einde van het weiland als ik weer weg ga .

ze herkend me dus nog goed , ondanks dat ze al 7 jaa rniet meer van mij is ..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:33

Wat ik wel heel speciaal vond was, dat er een paard bij ons op stal stond. En als zijn eigenaar op vakantie was at hij niet. Hij at echt bijna niks. Z'n voerbak zat altijd nog helemaal vol.
Ook was zijn eigenaar de enige die hem normaal een deken op kon doen, zonder een trap te verwachten.