bokken , stampen en steigeren ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: bokken , stampen en steigeren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:44

De pony bij iemand anders stallen; iemand met shetjes bv die geschikte omheining heeft.
Je vader heeft het vast goed bedoeld, maar had zich moeten verdiepen in de behoeften van een paard, alvorens er eentje te kopen voor je zusje. Het mag duidelijk zijn dat dit een trieste situatie is waarbij het paardje de dupe is van onwetendheid. Helaas ben ik in mijn leven al heel wat verknipte shetten tegen gekomen die door ondoordachte aankoop van ouders volledig werden verklooid of compleet gestoord gedrag gingen vertonen.
Shetten en mini's zijn paarden met dezelfde behoeften als een groot paard; niet iets wat je aanschaft als speeltje voor de kinderen.
Laat je vader maar eens voorlichten door mensen die er verstand van hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:31

YellaD schreef:
Mijn paardje staat alleen op wei, en beweegt niet veel. hij wordt NOOIT opgesloten in zijn stal.
Ik rijd al van mijn vijf jaar paard, en weet perfect hoe ik een paard/pony moet longeren.
En ik verwacht nog niet teveel van mijn kleine paardje. ik weet best wat ik doe.

Als je echt zoveel verstand had van paarden dan weet je ook wel dat het echt niet normaal is dat een 1 jarige stijf is als hij niet gelongeerd wordt dat is echt onzin. En zal alleen meer kwaad dan goed doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:32

Siel_ schreef:
DemiWekema schreef:
Ik denk dat dit gewoon pubergedrag is en uitproberen hoor ..

waarom ? ik verzin dit niet hoor ?

Hahaha, wat schattig!

Vraag eens iemand je te helpen.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:41

Oohhh YellaD, ik vind het heel vervelend om te zeggen maar wat zijn jullie dan onnozel geweest bij de aankoop. Een minipaardje is niet alleen net een gewoon paard in kleine verpakking, maar ook nog eens een stuk feller als een groot paard... En dus veel lastiger nog om mee om te gaan!

Ik zou er maar eens goed over na gaan denken, samen met je vader, of jullie het beestje dan niet beter kunnen verkopen. Tenzij ergens anders onderbrengen (MET soortgenoten!) een optie is. Een paard krijgt de meeste opvoeding nou eenmaal mee van zijn soortgenoten, heeft hij die op eenjarige leeftijd al niet om zich heen (dit geldt ook zeker voor TS!), dan krijg je dus een 'verknipt' dier. Jij zal nooit of te nimmer een paard, van welke grootte dan ook, zo kunnen opvoeden als een kudde dat kan. Dat is niet banketstaaf bedoelt of bedoelt om je ervaring of kennis te kleineren, maar niemand kan dit. Paardentaal zit zo vol met kleine nuances, die wij als mensen niet eens herkennen! Bovendien ga jij niet 24/7 in je wei lopen, en heeft je paard dus het grootste gedeelte van de dag 0 interactie. Verhaal dit eens op jezelf, hoe zou jij het vinden om opgesloten te worden in je huis, en dag in dag uit geen interactie te hebben met mensen, en misschien 1x per dag te worden opgezocht door een lokale hond? Dat is geen leven meisje! Denk dus aan je paardje en maak een verstandige beslissing voor je dier, en dat geldt voor zowel YellaD als TS!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:56

liljebo schreef:
YellaD schreef:
Mijn paardje staat alleen op wei, en beweegt niet veel. hij wordt NOOIT opgesloten in zijn stal.
Ik rijd al van mijn vijf jaar paard, en weet perfect hoe ik een paard/pony moet longeren.
En ik verwacht nog niet teveel van mijn kleine paardje. ik weet best wat ik doe.

Lieve meid, als je zoveel denkt te weten, dan moet je ook weten dat een jaarling nooit of te nimmer alleen op de wei dient te staan. Zeker een jong paard (maar eigenlijk alle paarden) heeft soortgenoten nodig om een normaal sociaal paardje te worden.
Niet voor niets is het hier in zweden zelfs verboden om een paard alleen te zetten.

Ik vind het dan ook heel erg triest dat je een jaarlingetje alleen op een wei zet. Logisch dat het arme beest niet veel beweegt.
En dan ga je longeren om dat te ondervangen, terwijl het daar veel te jong voor is (longeren is zeer zwaar voor de gewrichten en je paardje is nog een baby.

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar je hebt nog verdraait veel te leren.
Helaas gaat dit ten koste van je paardje.
Als je werkelijk om dit beestje geeft, dan zorg je dat het dat krijgt wat het nu echt hard nodig heeft om op te groeien tot een gezond en normaal sociaal paardje; een soortgenoot in de wei.
Kun je dat zelf niet geven, dan zorg je dat het arme ding elders bij andere paarden in de wei komt

Heb je dat niet voor het diertje over, dan vrees ik dat je eigen belang groter is dan je liefde voor je paardje. -O-

En zo is het _/-\o_

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:06

mijn paardje staat ook alleen op de wei maar staat altijd buiten. Ze staat ook niet alleen op een weide ergens verlaten maar vlakbij ons huis, de buren hebben ook paarden, die staan in de wei ernaast, wanneer die lopen, loopt zij ook en de andere wei staat vol koeien, we hebben toen we het paardje kochten wel heel uitdrukkelijk gevraagt of ze zich zeker niet ging alleen voelen ze zeiden nee omdat de buren in de weide ernaast ook paarden hebben. Ze leeft haar elke avond ook goed uit. De mijne staat dus egt niet stil.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:33

*zucht* Blijkbaar wilden die mensen graag verkopen?
Een paard is een kuddedier en heeft behoefte aan sociale interactie met soortgenoten. Niet alleen andere paarden zien, maar aanraken en omgaan met...
Een jong paard in eenzaamheid kan behoorlijk verknipt raken daardoor.

In jou geval klinkt je paard bepaald niet als een vrolijk paardje en is het zinvol om jezelf af te vragen of je nu wel zo goed bezig bent.
Het was een lief paard, maar nu niet meer...
Hoe zou dat komen?

Als je werkelijk hart hebt voor je paardje, zorg je dat er een paardje bij komt te staan, of je paard bij andere paarden wordt gezet.
Dan ontneem je je paard dit niet:
http://www.youtube.com/watch?v=sU6ALHXC ... re=related

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:26

Siel_ schreef:
DW_Dressage schreef:
Ik denk dat dit gewoon pubergedrag is en uitproberen hoor ..

waarom ? ik verzin dit niet hoor ?

Bluebontje schreef:
Geen pubergedrag van jou, maar van je paardje.

Sorry, kon het even niet inhouden.

:') _O-

TS: inderdaad consequent en duidelijk zijn. Duidelijk laten weten dat dit écht niet mag, dat je hier niet van gediend bent. En vooral niet bang zijn en dit laten merken.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:33

Het paardje stond gewoon te koop. De vorige eigenaars zeiden dat het goed was als je er enkele keren per dag mee bezig bent. Wat ik dan ook doe. Ons paardje is wel redelijk vrolijk hoor ze huppelt vrolijk rond, ze zit ook graag in haar stal. Ze vindt het af en toe ook leuk eens geborsteld te worden,... Toen ik dit topic plaatste, hadden we haar nog niet zo lang, ik denk dat ik toen te veel verwachte en te weinig geduld met haar had waardoor ze dit niet meer leuk vond. Dit gedrag is nu veel verbeterd. Ik zal het eens bespreken voor misschien een tweede paardje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:47

Ik twijfel er niet aan dat je het allemaal goed bedoelt en ik vind het toppie van je dat je toch de mogelijkheid voor een tweede paardje overweegt. Je hoeft niet perse zelf te kopen, maar kunt ook kijken of iemand anders zijn/haar paardje bij jou wil stallen. Mocht je wel de mogelijkheid hebben twee paardjes te houden, dan kun je voor heel weinig geld een shetje kopen. Ik weet zeker dat je paardje dat erg fijn zou vinden en het is ook goed voor haar sociaal gedrag.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 15:37

zal ik doen !