Wat te doen met onhandelbaar paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:56

Als je het geduld niet heb om haar op te laten groeien, waarom ben je dan aan een jong paard begonnen :n

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:02

Als het niks medisch is zou ik haar weg geven aan bijvoorbeeld de balingehof mischien kunne die er nog wat van maken.
Of daar laten beleren hoor er altijd veel goede reacties over

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:03

Ik heb maar 2 woorden voor jou: NATURAL HORSEMANSHIP

Moet je zeker eens proberen! er zit een oefening bij voor de ontwormingspasta in de mond. Dan merk je al super veel. Zeker met een jong paard kan je al veel leren op de grond!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:09

Klinkt alsof ze daar veel met dwang werken en sommige paarden pikken dat maar jou paard niet,wat ik ook niet vreemd vindt..Ik ben van mening dat zadelmak maken stapje voor stapje moet gebeuren in het tempo van het paard..Vind hij of zij iets eng of moeilijk ga je daar Een oplossing voor zoeken met veel geduld en zonder dwang,dat werkt naar mijn idee het beste..Jou paard heeft nu al behoorlijk traumatische dingen meegemaakt,terwijl de ervaringen juist positief horen te zijn omdat je wil dat je paard het rijden leuk gaat vinden..Ik denk dat de mensen waar je je paard naar toe hebt gebracht niet echt kundig zijn hier in en dat het niet aan het paard ligt,hij/zij geeft alleen aan dat het zo niet prettig is..

Ik zou trouwens als je paard weer terug is eerst een osteophaat/fysio naar hem/haar laten kijken,want er kan best schade aan zijn gebracht bij de nek en rug!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:15

Bumblehorse schreef:
Ik heb maar 2 woorden voor jou: NATURAL HORSEMANSHIP

Moet je zeker eens proberen! er zit een oefening bij voor de ontwormingspasta in de mond. Dan merk je al super veel. Zeker met een jong paard kan je al veel leren op de grond!

Of je gezond verstand gebruiken, zonder gelijk achter een of andere geldlustige goeroe aan te lopen.

Zoek een trainingsstal die ervaring heeft met corrigeren, die weten hier over het algemeen beter mee om te gaan (en hebben ook geduld). Erg vervelend, dat wel :) Succes!

timokyana

Re: Wat te doen met onhandelbaar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:19

Fijn dat ze weer terug komt.
Ik denk dat er al een aantal mensen genoemd zijn die jullie (indien het geen kronkel/medisch is) best eens zouden kunnen helpen.
Succes!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:53

Volgens mij heb je al eerder geschreven hoe gevaarlijk je paard is.
En ook dat je haar zou wegbrengen naar een profesionele trainingsstal, die je nu wil aanklagen.

Verkoop je paard en koop een paard wat minder hoog in het bloed staat, waar je eerst een hoop van kan leren. Je bent pas 15 jaar oud, dus je hebt nog een hoop te leren.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:54

aanklagen zelfs?? :=

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:04

goed dat je haar vandaag hebt opgehaald. Gewoon ff terug het land in gooien en daarna een echte goede trainer zoeken die geen dwang gebruikt.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:46

Mijn paard is nu 5 jaar en ik merk dat ze er nu pas stilaan klaar voor is, Ze is al langer onder het zadel maar ze geeft aan dat ze er nu wel klaar voor is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:14

Veel paarden worden met drie jaar ingereden, maar eigenlijk zijn ze dan nog niet volgroeid en erg jong.
Maar dat buiten beschouwing gelaten...

Als het paard al diverse halsters heeft gesloopt tijdens het indoen van bit, is er sprake van overhaast en met dwang te werk gaan en dat is met een gevoelig paard nooit een optie.
Het is goed dat je je paard daar weg haalt.

Om te beginnen zou ik het dier een tijd de wei ingooien met wat andere paarden en lichamelijk helemaal laten doorlichten. Het is nl helemaal niet denkbeeldig dat het paard schade heeft opgelopen bij de trainingsstal, als het halsters kapot trok e.d. Nekschade is snel gebeurd, net als ander letsel en het is niet erg zinvol om een paard te hertrainen, als er sprake is van letsel.

Als het dier een rustperiode heeft gehad, is het wellicht verstandig om onder begeleiding eerst te werken aan een goed hanteerbaar paard (ik begrijp dat ze vaker gevaarlijk gedrag heeft vertoond)
Neem daarvoor veel tijd en zorg ervoor dat ze aan de hand gewoon goed luistert en zorg voor een flinke portie habituatie aan allerlei situaties zoals gewenning aan aanraking overal op het lichaam, mensen die eromheen lopen, mensen die ergens op staan, hoofd aanraken, mond oren en neus aanraken, dingen aan en om doen en weer af etc.
Zorg ervoor dat je goed weet wat je doet... dus... neem deskundige begeleiding van iemand met alle tijd in de wereld.

Daarna zou je evt het zadelmak over kunnen laten aan wederom iemand die niet tijdgebonden is en vanuit rust en positieve training werkt.

Kort door de bocht om zonder meer te roepen dat het paard wellicht een kronkel in de kop heeft. Het komt voor, maar is zeer, zeer zeldzaam. 99% van de gevallen van onhandelbaar is te danken aan de mens en de manier waarop hij het paard houdt en hanteert.

Onderzoek toonde aan dat 66% van de paarden tussen 2 en 7 aangeboden bij de slacht, daar terecht komen omdat ze niet te hanteren zijn. In vrijwel alle gevallen lag de schuld bij de mens.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:23

ik weet 2 goede aderssen voor je (beetje afhankelijk van waar je woont en wat je buget is)
Pb me maar ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:11

Ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Hou je ons op de hoogte TS?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:26

ik ga helemaal mee in liljebo haar bericht :j

ik bedoelde het ook niet rot. maar als je echt ten einde raad bent, zou ik zo'n onderzoek niet vreemd vinden zoals een scan. Zeker omdat we het nu in de buurt ook gezien hebben dacht ik er aan...

ik heb alle tijd, en zeeën geduld. Maar vaak is het de eigenaar die vraagt of het toch niet in 4 weekjes al kan, want dan kan het paard weer mee naar huis / meer geld is er niet / noem maar op..
Met mijn toen angstige,onzekere (door de mens verpeste) fries ben ik nu al sinds augustus bezig, héél rustig , veel geduld, en sinds 2012 zit ik er pas op, en kunnen we eigenlijk in vertrouwen samen rijden. Soms heeft het langer nodig, en omdat ze van mezelf is heb ik haar vaak tussendoor periodes laten rusten. Zeker als je fouten van andere mensen moet herstellen zal het proces langer duren.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt TS!

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:57

liljebo schreef:
Veel paarden worden met drie jaar ingereden, maar eigenlijk zijn ze dan nog niet volgroeid en erg jong.

Kort door de bocht om zonder meer te roepen dat het paard wellicht een kronkel in de kop heeft. Het komt voor, maar is zeer, zeer zeldzaam. 99% van de gevallen van onhandelbaar is te danken aan de mens en de manier waarop hij het paard houdt en hanteert.

Onderzoek toonde aan dat 66% van de paarden tussen 2 en 7 aangeboden bij de slacht, daar terecht komen omdat ze niet te hanteren zijn. In vrijwel alle gevallen lag de schuld bij de mens.

Ik ben het ZOOO eens!
En mensen willen dat niet toegeven!
Ik heb ook ooit die fout gemaakt van alles verkeerd te doen maar je moet gewoon openstaan voor je fouten!
En niet blij zijn dat iemand zegt dat het je paard zn fout is omdat je dan niet schuldig bent.
Ik weet dat dat menselijk is maar je moet dat opzij kunnen zetten en het Juist willen leren.
Het is zo moeilijk allemaal maar paarden zijn nu eenmaal eerlijk, oprecht en spelen geen spelletjes...
De kans dat je paard gestoord is, is zeer klein.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:53

Een paard vast zetten om een hoofdstel in te doen, dat zou ik ook nooit doen, doe ik altijd in de longeerbak zodat hij zich niet kan bezeren, om wat voor reden dan ook.
ze iets in haar hoofd heeft? Eerder aan haar hoofd, van daar moeten jullie af blijven zegt hij dus, wil zeggen doe dit eens effe anders, veel oefenen zonder het bid, dan op een andere manier bit in doen.
Paard is nu wel alle vertrouwen kwijt, helemaal op nieuw beginnen en een 2 tot 3 weken werken, om weer bij het begin te kunnen beginnen, eerst weer vertrouwen krijgen/geven, dan weer door werken desnoods zonder bit, zo beleer ik ook eerst de paarden aan een halster.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:52

Misschien kan ze inderdaad een rustperiode op het land gebruiken met soortgenootjes, om wat volwassener te worden. Maar omdat er nu met haar gestart is, en dit geleid heeft tot een voor haar slechte ervaring, lijkt het me wel nodig om deze ervaring eerst weer te kunnen afzwakken naar een op z'n minst minder traumatisch moment. Laten checken door de DA is zoals bijna iedereen hier zegt een slimme zet voor je verder doet. Vergeet hierbij ook geen uitgebreid bloedonderzoek: problemen met de lever komen ook geregeld voor en kunnen een paard echt moeilijk maken qua karakter, daar waar ze eigenlijk helemaal niet moeilijk doen in gezonde toestand. Je bent dus niet alleen op zoek naar trauma / letsels aan bewegingsstelsel: denk dus verder ook aan hormonen, zeker bij merries.

Zelf kregen we ooit een 3-jarige Darco binnen die 'zogezegd' nog volledig groen zou zijn geweest. Ze had duidelijk iets totaal verkeerd meegemaakt, maar dit werd door de eigenaar ontkend. Het paard wende wel héél erg snel aan halster, poetsen, bit, onderlegger, singel, longeren, zadel, etc. Af en toe bokte ze wel eens en crosste ze als een echte 'zeikmerrie' al pissend door de bak, maar het gekke was nu net dat ze na die bok opnieuw als een pro zo braaf was. Karakter en intelligentie had ze dus zeker wel. Ook over haar rug gaan hangen en zo rondstappen verliep alsof ze al jaren niets anders gewend was (was wellicht ook het geval?). Maar toen kwam dat moment waarop alles ooit moet foutgelopen zijn: het echt opstappen en recht gaan zitten op haar rug. We hadden al die tijd al argwaan uiteraard, maar zelfs met hulp om haar op heel natuurlijke manier te kunnen vooruitdrijven zoals ze dit eerder geleerd had bij loslopen en later longeren, brak de hel los op die eigenste seconde waarop de ruiter zijn gewicht in het zadel bracht. Ze vertrok gewoon pardoes achteruit en gooide zich met volle geweld op haar rug. Gelukkig nog een stukje op de omheining waardoor de ruiter in het vrije driehoekje onder haar lag en niet haar hele gewicht over zich heen kreeg, maar dat dit levensgevaarlijk was voor zowel haar als wij was wel meteen duidelijk! Ze had gewoon uit die initieel mislukte poging om haar zadelmak te maken geleerd dat je elke ruiter het meest efficiënt kwijtgeraakt als je jezelf erbovenop gooit. Wellicht net zoals jouw paard heeft geleerd dat haar hoofd onbereikbaar is en mensen haar met rust laten als ze maar hoog genoeg steigert en lastig doet. Moeilijke opdracht om die klik af te leren, want vooral bij slimme paarden gaat het echt om die ene klik die fout gelopen is.

Omdat de ruiter zich toch blesseerde en er dus een tijd niet met haar gewerkt zou worden (plus: als je op dat moment nog steeds geen medewerking krijgt van de eigenaar en hij categoriek blijft zeggen dat er nooit iets gebeurd is, heb je maar weinig hoop het ooit op te lossen - op korte termijn dan nog, want dat verwachtten ze uiteraard), ging ze toch weer terug naar de eigenaar, waarna we alleen nog van haar vernomen dat ze voor een groot bedrag zou verkocht geweest zijn nadat mensen haar zagen vrijspringen, want potentieel en looks had ze zeker wel! Zo loopt dat wereldje dus: je verpest een paard, verzwijgt dit vervolgens voor iedereen die in haar buurt zal komen en verkoopt haar dan nog zonder enige vermelding van haar problematiek. De volgende eigenaar weet van toeten noch blazen en het pobleem wordt alleen nog groter. Dat er dus veel paarden op die manier - door schuld van de mens - bij de slager belanden, betwijfel ik absoluut niet!

Ik zou haar zeker niet afschrijven. Wel proberen om zonder verwijten te maken zoveel mogelijk details te verzamelen van wat er fout liep en wat haar reacties waren tijdens die heftige momenten bij die trainingsstal. Hoe meer info je hebt, hoe beter jij of iemand anders haar zal kunnen helpen om wat misgelopen is weer recht te zetten en wat nu juist voor haar de triggers zijn om compleet te flippen. Dat je nu in de eerste plaats aan vertrouwen en een juiste relatie qua dominantie etc. moet werken, staat als een paal boven water. Het siert je dat je beseft dat je hierbij hulp nodig hebt! Zelf ben ik van België, dus tips qua adressen etc. heb ik niet. Kan maar 1 ding zeggen: ik zou haar absoluut op dit moment niet 'gewoon terug het land ingooien', want hoe langer je die slechte ervaring ingeplant laat, hoe erger zij ze wellicht zal uitvergroten en het probleem zal er zeker niet mee opgelost geraken. Om goede gewoonten in te planten en minimale nieuwe dingen aan te leren, hoeft een paard geen bepaalde leeftijd te hebben. Sterker nog: vaak leren ze 'bombproof' dingen sneller als ze jonger zijn omdat ze dan nog heel nieuwsgierig zijn en nieuwe dingen willen ontdekken. Je kan ze dus in overleg met iemand die sterk in z'n schoenen staat qua NH leren het bit te accepteren, maar niet verder gaan dan waar de trainingsstal tot nog toe was. Als dat allemaal goed loopt en je nieuwe trainer vindt haar idd mentaal nog erg jong, kan je er altijd voor opteren om eerst met grondwerk verder te doen, haar verder veel rust en ruimte te geven om op te groeien en het verdere zadelmak maken later weer op te nemen.

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:06

Mistralleke schreef:
Accepteert ze wel dat je aan haar mond zit? Vingers in haar mond etc.? Oftewel dat bijv. de tandarts gewoon zijn werk kan doen?
Want dat is puur de basis van het bit indoen, eerst moet ze accepteren dat je aan haar mond zit.
:j

maar het is me niet echt duidelijk wat er bij die training is gebeurd? Is je paard vastgehouden aan een touw door enkele mensen? Vastgezet? Ging het om een hoofdstel met bit of alleen een halster met een bit eraan 'geknipt'? En als je paard achteroverklapt, wat doet ze daarna?

In de meeste gevallen laat een paard zich niet zomaar achterover vallen als er een stuk metaal in zn mond zit (dwz er wordt niet aan getrokken/het bit zit niet te strak) en zeker niet 3x na elkaar. Een beetje meer gedetailleerd verhaal zou fijn zijn :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:41

Ik ken iemand die corrigeert, en die heeft een pakje paarden gezien die op pro stallen maar niet wilden...

Ik zou elk onhandelbaar paard met een gerust hart naar haar toebrengen... als je meer wilt weten, mag je roepen :)

Edit: en het gaat niet hardhandig, maar gewoon, zoveel als nodig, zo weinig mogelijk :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:29

funnygirl1 schreef:
Ze is nagekeken en gezond.
Ze reageerd heel extreem als ik iets van haar verwacht.
Met poetsen is ze gewoon rustig en lief.
Ik heb haar al veel geleerd (eerst klopte ze het licht uit de ogen met hoeven krabben) en nu til ik rustig alle 4 de voetjes op.
Maar beleren is voor mij echt te hoog gegrepen gezien haar reacties.

Als ik dit zo lees, dan heeft ze na lange tijd wel vertrouwen in jou gekregen. Wellicht een idee om toch zelf stap voor stap verder te gaan met haar, maar dan wel onder toeziend oog/begeleiding van een deskundig persoon. Die geeft jou aanwijzingen en jij voert die uit op het moment dat jij zelf het gevoel hebt dat het kan. Bij trainingstallen gaat het vaak snel, snel, snel (en vaak op een standaard manier) en ik denk zelf dat dit paardje wat langer de tijd nodig heeft. Sommige dingen hebben bij mij ongeveer 3 jaar geduurd voordat het lukte (ook van dat paard werd door menigeen gezegd dat het beter naar de slacht kon en moet je ze nu zien kijken). Ik stelde dan ook geen termijn voor iets, maar had alleen een doel. Wanneer ik dat doel zou kunnen bereiken, dat maakte me niet uit. Ik hoop dat je je hart volgt en samen met dit paardje op je eigen manier, met veel geduld maar wel gezond verstand, naar jullie doel kunt toewerken. ;)

mjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:40

Annemarie en haar team van monty roberts kunnen mogelijk achter de oorzaak van het gedrag komen en kunnen daar dan mee aan de slag. Ik heb ze al vaker demo's zien geven met heel goede resultaten. Het zal wel wat kosten maar dat zou het me wel waard zijn.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:53

Ik heb ooit gehoord dat ze paarden een half jaar op de wei zetten en het later nog eens proberen.. misschien kun je dat eens doen ?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:34

tsp schreef:
Ik heb ooit gehoord dat ze paarden een half jaar op de wei zetten en het later nog eens proberen.. misschien kun je dat eens doen ?

Dat is ook een goede! En dan weer helemaal vanaf 0 beginnen.

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:13

Hoi,

De moed niet opgegeven!! zo te zien is ze nog erg jong!
Wij hebben zelf ook zo`n paard Witch (zie profiel foto).
Met heel veel geduld en liefde kan je veel bereiken.
Het is ons ook gelukt. Witch is van mijn 14 jarige dochter.
Onverkoopbaar en Born to be wild!!

Voor tips kan je me een PB sturen!!
Succes

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:31

liljebo schreef:

Als het paard al diverse halsters heeft gesloopt tijdens het indoen van bit, is er sprake van overhaast en met dwang te werk gaan en dat is met een gevoelig paard nooit een optie.
Het is goed dat je je paard daar weg haalt.

Om te beginnen zou ik het dier een tijd de wei ingooien met wat andere paarden en lichamelijk helemaal laten doorlichten. Het is nl helemaal niet denkbeeldig dat het paard schade heeft opgelopen bij de trainingsstal, als het halsters kapot trok e.d. Nekschade is snel gebeurd, net als ander letsel en het is niet erg zinvol om een paard te hertrainen, als er sprake is van letsel.

Als het dier een rustperiode heeft gehad, is het wellicht verstandig om onder begeleiding eerst te werken aan een goed hanteerbaar paard (ik begrijp dat ze vaker gevaarlijk gedrag heeft vertoond)
Neem daarvoor veel tijd en zorg ervoor dat ze aan de hand gewoon goed luistert en zorg voor een flinke portie habituatie aan allerlei situaties zoals gewenning aan aanraking overal op het lichaam, mensen die eromheen lopen, mensen die ergens op staan, hoofd aanraken, mond oren en neus aanraken, dingen aan en om doen en weer af etc.
Zorg ervoor dat je goed weet wat je doet... dus... neem deskundige begeleiding van iemand met alle tijd in de wereld.

Daarna zou je evt het zadelmak over kunnen laten aan wederom iemand die niet tijdgebonden is en vanuit rust en positieve training werkt.

De TS heeft al meerdere topics over haar paard geopend. En hieruit blijkt het paard in de omgang al verre van makkelijk was/is. Ze zou het paard naar een voor mij bekende trainingsstal brengen. Ik heb naar aanleiding van dit topic een Pb gestuurd met de vraag of hij ook daar is geweest. Daar krijg ik geen antwoord op.
Deze trainingsstal staat wat mij betreft heel goed bekend, ik heb er hele goeie ervaringen mee.

Het is misschien ook wel een beetje kort door de bocht om direct te stellen dat, mocht het paard iets met de nekwervels hebben, dat hij dat daar heeft opgelopen. Zoals ik al zei, bij ts thuis was hij ook al regelmatig onhandelbaar. De stal aanklagen lijkt mij daardoor ook niet echt handig.

Uiteraard wil ik niet zeggen dat hij maar naar de slager moet. Een goed medisch onderzoek en, als er niets medisch aan de hand is, eventueel een andere manier van inrijden zou voor dit paard beter passen.