Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bumblehorse schreef:Ik heb maar 2 woorden voor jou: NATURAL HORSEMANSHIP
Moet je zeker eens proberen! er zit een oefening bij voor de ontwormingspasta in de mond. Dan merk je al super veel. Zeker met een jong paard kan je al veel leren op de grond!
liljebo schreef:Veel paarden worden met drie jaar ingereden, maar eigenlijk zijn ze dan nog niet volgroeid en erg jong.
Maar dat buiten beschouwing gelaten...
Kort door de bocht om zonder meer te roepen dat het paard wellicht een kronkel in de kop heeft. Het komt voor, maar is zeer, zeer zeldzaam. 99% van de gevallen van onhandelbaar is te danken aan de mens en de manier waarop hij het paard houdt en hanteert.
Onderzoek toonde aan dat 66% van de paarden tussen 2 en 7 aangeboden bij de slacht, daar terecht komen omdat ze niet te hanteren zijn. In vrijwel alle gevallen lag de schuld bij de mens.
Mistralleke schreef:Accepteert ze wel dat je aan haar mond zit? Vingers in haar mond etc.? Oftewel dat bijv. de tandarts gewoon zijn werk kan doen?
Want dat is puur de basis van het bit indoen, eerst moet ze accepteren dat je aan haar mond zit.
funnygirl1 schreef:Ze is nagekeken en gezond.
Ze reageerd heel extreem als ik iets van haar verwacht.
Met poetsen is ze gewoon rustig en lief.
Ik heb haar al veel geleerd (eerst klopte ze het licht uit de ogen met hoeven krabben) en nu til ik rustig alle 4 de voetjes op.
Maar beleren is voor mij echt te hoog gegrepen gezien haar reacties.
liljebo schreef:Veel paarden worden met drie jaar ingereden, maar eigenlijk zijn ze dan nog niet volgroeid en erg jong.
Maar dat buiten beschouwing gelaten...
Als het paard al diverse halsters heeft gesloopt tijdens het indoen van bit, is er sprake van overhaast en met dwang te werk gaan en dat is met een gevoelig paard nooit een optie.
Het is goed dat je je paard daar weg haalt.
Om te beginnen zou ik het dier een tijd de wei ingooien met wat andere paarden en lichamelijk helemaal laten doorlichten. Het is nl helemaal niet denkbeeldig dat het paard schade heeft opgelopen bij de trainingsstal, als het halsters kapot trok e.d. Nekschade is snel gebeurd, net als ander letsel en het is niet erg zinvol om een paard te hertrainen, als er sprake is van letsel.
Als het dier een rustperiode heeft gehad, is het wellicht verstandig om onder begeleiding eerst te werken aan een goed hanteerbaar paard (ik begrijp dat ze vaker gevaarlijk gedrag heeft vertoond)
Neem daarvoor veel tijd en zorg ervoor dat ze aan de hand gewoon goed luistert en zorg voor een flinke portie habituatie aan allerlei situaties zoals gewenning aan aanraking overal op het lichaam, mensen die eromheen lopen, mensen die ergens op staan, hoofd aanraken, mond oren en neus aanraken, dingen aan en om doen en weer af etc.
Zorg ervoor dat je goed weet wat je doet... dus... neem deskundige begeleiding van iemand met alle tijd in de wereld.
Daarna zou je evt het zadelmak over kunnen laten aan wederom iemand die niet tijdgebonden is en vanuit rust en positieve training werkt.
Kort door de bocht om zonder meer te roepen dat het paard wellicht een kronkel in de kop heeft. Het komt voor, maar is zeer, zeer zeldzaam. 99% van de gevallen van onhandelbaar is te danken aan de mens en de manier waarop hij het paard houdt en hanteert.
Onderzoek toonde aan dat 66% van de paarden tussen 2 en 7 aangeboden bij de slacht, daar terecht komen omdat ze niet te hanteren zijn. In vrijwel alle gevallen lag de schuld bij de mens.