Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn vossen lastiger dan andere paarden?

ja, altijd
2 (1%)
ja, meestal wel
17 (8%)
weet ik niet
14 (7%)
nee
159 (79%)
vossen zijn juist makkelijker
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:44

Akhal_Teke schreef:
Goed of niet goed heeft weinig met gevoeligheid te maken.

Een gevoelig paard heeft ook geen kleur.

Edit: Foute uitspraak weg gehaald.

Anoli

Re: Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:46

Ik heb mij laten vertellen dat mijn verzorgpaard vroeger een draak was :j
Typische "vossen-streken" ze wist ze allemaal en gebruikte ze ook allemaal.

Nu ze oud is is het juist een schat van een dier, maaarrr en zit nog steeds een eigenwijze kop op hoor :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:47

Ik heb een vos merrie gehad. Dat was een geweldig paard maar wel met een "apart" karakter. Goudeerlijk maar een beetje gek. Maar nu heb ik een bruine merrie en eerlijk gezegd is die nog veel gekker en lastiger.. :D Volgens mij zegt kleur niet zo veel.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 06-02-12 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:49

ik heb zelf 3 vossen een merrie, ruin en een hengst.
verder hebben we 1 zwarte 1 schimmel.
4 bruine en nog een vos.

maar de vossen zijn wel degene die het moeilijkst zijn.
zeker de merrie en de hengst.
de ander vos en de andere paarden zijn van me vader.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:52

onzin, ik heb 3 vossen gehad(merrie-ruin-merrie en nu weer een vos, allemaal uitstekende fijne pony's/paarden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:00

Ik heb in gevuld nee, ik denk dat het niets te maken heeft met kleur.
Het eerste wat ik me afvraag wat is moeilijk? Sommige krijgen het voor elkaar om van het meest makkelijke paard een "onhandelbare" te maken dus ja.
Als ik zo een terug kijk naar de vossen die ik gekend heb en waar ik nog wat van weet. Zeg ik nee.
Ik heb op een vos leren rijden, ontzettend lief, rustig en geduldig. Ik had bij wijze van nog nooit een paard van dichtbij gezien je wordt in de stal gedumpt en ga je gang maar beestje heeft nooit raar gedaan ondanks dat ik totaal geen verstand had van paarden.
Daarna heb ik ooit een shet verzorgt was een vos. Niet een meest makkelijk anderzijds was ik zeer onervaren achteraf gezien en zal het vast en zeker daarmee te maken hebben gehad en had het weinig met het beestje zelf te maken.
Nu staat er hier als jaren een vos op stal, hij is druk, vol energie maar moeilijk kan ik hem ook niet noemen zeker niet met de juiste persoon. Hij kan wel heel moeilijk worden als je er niet juist mee omgaat want dat doet hij onder het rijden niets meer. En dat letterlijk genomen.
Dan staat er sinds een aantal maanden een vos shetje. Joh als alle paarden waren zoals hij was het hebben van paarden voor iedereen een stuk makkelijker. Ideaal ding, rustig, wacht geduldig, loopt in z'n uppie naar z'n eigen stal.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:26

x
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:33

nou ik kan je zeggen mijn 3 jarige vos is braver dan mijn 13 jarige schimmel das pas een draak maar de vos nee echt een dotje..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:51

De uitspraak 'aan iedere vos zit een steekje los' zal vast ergens vandaan komen. In het fabeltje zijn het ook nog eens vooral de vosmerries die zo erg zouden moeten zijn. Ik blijf maar denken dat een goed paard geen kleur heeft. Prima tevreden met mijn vosmerrie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 02:06

Cassidy schreef:
Sammyoo schreef:
Ik had hier nog nooit van gehoord, tot ik dit tegenkwam:
http://www.horse-genetics.com/chestnut- ... oject.html

Interessant artikel. Wat apart dat er ook kleurcellen in de hersenen voorkomen. Zou het dan toch waar zijn: "witte vlekken op de vacht, witte vlekken in de hersenen?" (sorry voor alle liefhebbers van gevlekte paarden :D)

Ik heb ook wel eens gehoord dat Appaloosa's vaak ook een 'vlekje in hun hoofd' hebben. Of het waar is weet ik niet.

Gelden die eigenschappen voor vossen ook voor palomino's en cremello's? Die zijn genetisch ook vos. Of zou het verdunningsgen ook de vos-eigenschappen wat verdunnen? :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 03:00

écht onzin.... Dat is net zo iets dan dat blonde mensen dommer zouden zijn dan bruin harige mensen... Haha, en afstamming.. Tjha Jazz Gribaldi schijnen allemaal ''moeilijke'' paarden te zijn... Maar daar is echt wel aan te rijden waar ruiter kunde stopt worden het moeilijke paarden..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:31

Ik zal zeker niet ontkennen dat mijn vos een steekje los heeft:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y77M8L4K.jpg

Lastig issie soms wel, maar dat heb je met een paard dat denkt dat ie een chihuahua is.... Moeilijk? Zéker niet. Had m een maand en kon al netjes zn sokjes knippen, oorhaar wat bijwerken. Vorige week eens begonnen met manenspray, gaf ie ook niks om... Moeilijk is hij echt niet. Maar wel onpraktisch en een beetje mal :+

Lees overigens ook een paar keer dat schimmels moeilijk zouden zijn, maar mijn vosgeboren schimmel was een schat van een pony hoor :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:37

Hier iemand die toevallig allemaal vossen rijdt, op een schimmel na (die ook een steekje los heeft)

Er is een keer een onderzoek geweest naar roodharige mensen en voskleurige paarden. Daaruit is gebleken dat roodharige dus meer zenuwen onder de huid hebben, dus gevoeliger/sensibeler.
Dit onderzoek stond in een paardenblad, was al een poos geleden dus ik weet niet of ik hem terug kan vinden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:14

vamp schreef:
voor wat mijn ervaringen zijn vind ik schimmels moeilijker dan vossen...

Waar ben ik aan begonnen.. schimmel, vos geboren en ook nog eens merrie.. (en arabier, over vooroordelen gesproken..). Drama!
Maar het is een schatje, niks mis met haar karakter. Zowel met mensen als met andere paarden een erg lief en beleefd paard.

Over rooie katten wordt ook veel beweerd, moet zeggen dat daar bij onze katten wel iets van waarheid in zit. De rooien zijn echt donderstenen en het lapje is erg fel. Ik geloof dat ik daar ook laatste een onderzoekje over las, maar weet niet meer wat er nou uit kwam :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:19

paard waar ooit het meest mee heb gehadwas een vosmerrie.Voor mij een gouden dier maar schijnbaar in haar jongere jaren echt niet zo leuk.. Nu heb ik een Vale rooie! Past mij perfect , vriendelijk dier met fijne instelling maar wel tikkeltje apart.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:22

is mijn geval wel, het is de oudste van de 4 shetjes.. maar degene met de vaagste gebruiksaanwijzing. maar ik heb hem nu door, :+

maar het is dan ook een gevalletje van vos + merrie + shetlander (+hengstigheid)
is altijd leuk :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:22

NatasjavE schreef:
stef schreef:
een oud spreekwoord: Rooie en vale zijn donderstralen :j ;)

Wellicht worden vossen als moeilijk gezien omdat aardig wat vos rijpaarden op Jazz terug gaan en die niet de makkelijkste schijnt te zijn?

Het gezegde is van ver voor Jazz dus denk niet dat hij de schuldige hiervan zal zijn :D

TS, denk maar zo: Gelderse Paarden staan bekend om het goede karakter en laat nou net de voskleur het meest voorkomen binnen de Gelderse polulatie.

Oh nee, dat bedoelde ik ook los van elkaar ;)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:27

Op de manege waren de vosjes juist de braafste paarden/pony :)
Nee, ik denk niet dat karakter kleur gebonden is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:40

Aieshja schreef:
Hier iemand die toevallig allemaal vossen rijdt, op een schimmel na (die ook een steekje los heeft)

Er is een keer een onderzoek geweest naar roodharige mensen en voskleurige paarden. Daaruit is gebleken dat roodharige dus meer zenuwen onder de huid hebben, dus gevoeliger/sensibeler.
Dit onderzoek stond in een paardenblad, was al een poos geleden dus ik weet niet of ik hem terug kan vinden.

Rijd een vosmerrie en zij is inderdaad heel erg sensibel. Zelfs een ander dekje onder het zadel voelt ze meteen en reageert ze heel erg heftig op :j. Wel grappig, weet ik nu waar die aanstelleritus vandaan komt :D

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:44

Ik heb neen gezegd.. Een paard zijn karakter word gevormd door zijn opvoeding en genen, en de genen die de vachtkleur bepalen zijn niet dezelfde als de karaktervormende..
Mijn merrie is een vos, ondanks dat ze bloederig is en uit een felle bloedlijn komt (gotwald) een doodbrave merrie! respect naar alle mensen, en ze kan overweg met elk paard. Nog nooit gebokt/gesteigerd/gebeten.
Het sensibele en gevoelige heeft mijn mevrouw ook, maar ik denk dat dat eerder met haar bloedlijn te maken heeft.
lijkt me sterk dat een vos trekpaard ook zo sensibel is :Y)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:46

Nee, ik geloof niet dat het iets met de vachtkleur te maken heeft :n
Eerder met het bloed wat erin zit, opvoeding, aangeleerd gedrag ect.

Ik heb hier ook 2 vossen staan en niks mis mee, en allebij merrie
Mijn pony is een super braaf ding, ze moet alleen wel weten wie de baas is, maar daar is het een pony voor :D
Ze heeft dr koppie op de goede plek zitten, had geen leukere pony kunnen wensen!

Mijn paard is over het algemeen ook harstikke braaf. Ja ze heeft karakter, maar dat is afkomstig van het bloed wat erin zit denk ik :+
Heb een filmpje van dr vader gezien, dacht bijna dat ik mijn eigen paard daar zag, maar dan een tikkie erger hihi!

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:52

Mijn paard is ook een vos, hardstikke lief, wel neurotisch.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:59

Ik zal eens kijken of ik het artikel terug kan vinden, ik vond het een overigens een erg interessant artikel want als het waar is zou dat het sensibele verklaren.

Al mijn vosjes zijn erg sensibele, de een meer dan de andere. Maar zeker sensibeler dan de andere paarden in de groep die niet voskleurig zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:02

Kleur doet er echt niet toe.Nu heb ik de minst favoriete kleur (schimmel) en kan me geen fijner paard wensen. Ik hoor dan weer vaak dat schimmels net makkelijk en betrouwbaar zijn. Heb eigenlijk met alle kleuren wel eens gewerkt en niets dat er opvallend bovenuit kwam als lastig of moeilijker. Het papiertje daarachter zegt veel meer dan de kleuren.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:22

Mijn vos is inderdaad ook sensibel, maar er zit geen kwaad in ze is echt lief.
Alleen moet je er wel mee om kunnen gaan onder het zadel, is erg gevoelig.