Hoe intelligent is een paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:58

HipDiOdess schreef:
Ik heb een documentaire gezien over een paard, ik dacht dat hij leefde rond eind middeleeuwen, waarvan ze dachten dat hij kon rekenen. De eigenaar nam steeds een schoolbord mee en schreef daar een som op, bv. 2+3, en dan moest het paard dat uitrekenen. Het paard ging dan 5x met zijn voorbenen schrapen. De mensen waren verast dat een paard kon rekenen en gingen verschillende onderzoeken doen. Ze kwamen er achter dat als de eigenaar niet voor hem stond, hij de meeste antwoorden fout had. Maar als de eigenaar er voor stond en het paard hem kon zien, had hij bijna alles goed. Uiteindelijk kwamen ze er achter dat het paard reageerde op hele kleine onbewuste hoofdbewegingen van de eigenaar als hij nog een keer moest schrapen! Dit commando had hij zichzelf aangeleerd want de eigenaar was er niet van bewust dat hij die bewegingen maakte.
Een paard is dus niet slim genoeg om te rekenen, maar kan dus wel aan zo'n kleine beweging die bijna niet opvalt zien wat hij moet doen. En hij begrijpt wat hij moet doen als er een schoolbord voor hem staat.
Eigenlijk dus best wel slim.

Dat was dus 'kluger Hans', een Duits paard. Google er maar eens op, hij leefde niet aan het einde van de Middeleeuwen hoor, maar aan het begin van de vorige eeuw.

sourih

Re: Hoe intelligent is een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:03

ja paarden herkenen hin veulens aan hun geur
en ja paarden kunnen elkaar echt missen na het overleeden van een ander paard dat is een keer gebeurd bij mij op de manege en niemand had meer zin om te werken allemal wild
en nog eens ja paarden kunnen echt veliefd zijn ik ken twee paarden die elkaar al wat jaren kennen en als de een weg gaat gbegind de ander te hiniken en ze volgen elkaar de heele tijden als e weer bij elkaar zijn gaaan ze elkaar de heele tijd volgen en neus tegen neus doen

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:29

piezze schreef:
Paarden zijn volgens mij genieën op hun eigen gebied. Namelijk het lezen van gevoelens/plannen van degenen om zich heen.
Kom je als mens sjacherijnig op de wei dan heeft je paard dat op 50 meter afstand al door. Denk maar niet dat ze zich dan laten vangen. Wij mensen zijn weer slim op ander gebied. Wij zijn er meester in om situaties naar onze hand te zetten en te manipuleren.

Volgens mij zijn mensen daarom zo dol op paarden en paarden op mensen. We kunnen veel van elkaar opsteken zeg maar...

Hier ben ik het zeker mee eens.
Elk levend wezen is slim in zijn eigen bewustzijn en dat dat in het bewustzijn van andere levende wezens niet slim is wil niet zeggen dat de andere soort dan per definitie dom is.

In hoeverre kan je slimheid meten? Ik denk dat er geen enkele manier is om dat te doen. Als we het uit dierenoogpunt bekijken is de mensheid zeer zeker niet bepaald slim dus tja.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:41

Ik vind paarden wel slim, ik vind dat wij mensen paarden niet kunnen beoordelen of ze slim of dom zijn. Want dat is een menselijke benaming. Omdat wij alles kunnen, en paarden niet hetzelfde als ons maakt ze niet gelijk dom.
Ik heb zowiezo altijd al een mening over wetenschappers, die weten zogenaamd alles.
Maar zolang paarden niet kunnen praten, vind ik niet dat wij ze kunnen beoordelen.
Misschien zijn ze wel super slim, en denken ze wel maar wij maken ervan dat ze dat niet kunnen.
Niemand weet het.
Dus ja ik vind paarden erg inteligent in hun doen, is niet te vergelijken met ons dus moet je dat ook niet doen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:52

Interessante discussie. Roept het volgende vraagstuk bij me op;

'Willen we eigenlijk wel een paard met een hoge mate van intelligentie?'
Een paard wat eigen keuzes maakt zoals hier genoemd in het topic, of een bepaalde mate van intelligentie heeft zal zich niet laten paaien door wat lekkers omdat het weet dat het daarna aan het werk moet. En deze zullen daadwerkelijk manieren gaan verzinnen om onder het werk uit te komen en uiteindelijk levensgevaarlijk worden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:29

Avalon_ schreef:
Interessante discussie. Roept het volgende vraagstuk bij me op;

'Willen we eigenlijk wel een paard met een hoge mate van intelligentie?'
Een paard wat eigen keuzes maakt zoals hier genoemd in het topic, of een bepaalde mate van intelligentie heeft zal zich niet laten paaien door wat lekkers omdat het weet dat het daarna aan het werk moet. En deze zullen daadwerkelijk manieren gaan verzinnen om onder het werk uit te komen en uiteindelijk levensgevaarlijk worden?

Paarden zullen alleen gaan zoeken naar manieren om onder het werk uit te komen als het werk niet leuk is of niet leuk wordt gebracht. Bij slimme paarden zul je dus beter moeten opletten hoe je dingen vraagt aan het paard, hoe je het paard kunt "overhalen" om datgene te doen wat jij graag wil. Daar zit ook het grootste probleem van veel mensen, ze zijn zelf niet slim genoeg om hun paard te overtuigen om iets te doen en gaan dan dwingen. Dus is het belangrijk om uit te vissen hoe zo'n paard gemotiveerd kan worden en dat vergt soms wat creativiteit (en slimheid) van de baas ;)
En ja, juist slimme paarden kunnen in de verkeerde handen staatsgevaarlijk worden :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:51

sourih schreef:
ja paarden herkenen hin veulens aan hun geur
ook na X aantal jaar elkaar niet gezien te hebben?
en ja paarden kunnen elkaar echt missen na het overleeden van een ander paard dat is een keer gebeurd bij mij op de manege en niemand had meer zin om te werken allemal wild
en nog eens ja paarden kunnen echt veliefd zijn ik ken twee paarden die elkaar al wat jaren kennen en als de een weg gaat gbegind de ander te hiniken en ze volgen elkaar de heele tijden als e weer bij elkaar zijn gaaan ze elkaar de heele tijd volgen en neus tegen neus doen
zijn ze "verliefd" op elkaar, of waren ze gewoon in die mate "gewend" aan elkaar dat de gewoontepatroon door de scheiding verbroken wordt en ze daardoor dat gedrag vertonen?
Mijn twee jonge paarden roepen en hinniken ook naar de ander als die weggaat, maar dat is simpelweg omdat ze dan alleen achter blijven. smijt die twee in een grotere kudde, en ze zullen heus niet raar doen als er een paard uit de kudde gaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:24

Over dat herkennen: ik weet dat ezels dat wel hebben. Heb er wel een leuk voorbeeld van; ezel van hier had zijn moeder al een aantal jaar niet gezien. Tot er een keuring was waar beide dieren aanwezig waren. Vriendin van me stond naast me met de betreffende ezel toen hij er ineens kéihard vandoor ging (zo onverwachts, vanuit stilstand was hij weg - ze was te verbouwereerd om 'm vast te kunnen houden). Wat bleek, zijn moeder kwam net het weiland (keuringsterrein) in en hij zag haar weer voor het eerst. Hij rende dus keihard op haar af en ze stonden meteen te neuzen.
We stonden toen nog op +/- 30m afstand trouwens, dus hij herkende haar van ver.
Waren tientallen ezels aanwezig en hij reageerde echt alleen op haar, dus dat kan geen toeval zijn.

Nu weet ik dat de intelligentie van ezels (veel) hoger ligt dan die van paarden, maar het zou natuurlijk best kunnen dat paarden elkaar ook onthouden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:37

Hier ook een mama die na een jaar haar veulen uit de kudde haalde. Maarja de enige bonte van de kudde......

Overigens vind ik dan weer niet dat je paarden slim kunt noemen puur omdat ze niet hetzelfde denken als wij. Slim zijn ze voor menselijke begrippen. Paarden hebben andere kwaliteiten. Dom klinkt misschien niet zo aardig, maarja, als ik mijn kerrie liefkozend dom paard noem neemt ze me dat echt niet kwalijk.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-01-12 20:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:41

Deze was ook bont, maar daar liepen er meer van rond, en daar reageerde hij verder niet op. Denk echt wel dat hij haar herkende.

Met dat laatste ben ik het eens, maar als je vergelijkt met andere dieren dan zijn paarden niet bijzonder slim. Niet dom, maar ook niet fantastisch intelligent.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:06

Fiffill schreef:
Deze was ook bont, maar daar liepen er meer van rond, en daar reageerde hij verder niet op. Denk echt wel dat hij haar herkende.

Met dat laatste ben ik het eens, maar als je vergelijkt met andere dieren dan zijn paarden niet bijzonder slim. Niet dom, maar ook niet fantastisch intelligent.

Sorry. Had een woord vergeten, dus Dan klopt het niet meer denk ik. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:07

En slim zijn ze dus NIET voor menselijike begrippen. Haha. Aanpassen lukt niet meer, stomme telefoon.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:09

Ik denk dat paarden ronduit dom zijn. Waarom"?

OMdat ze zich onnodig in het ongeluk storten waardoor ze zichzelf verschrikkelijk kunnen verwonden. Ze raken snel in paniek en juist in paniek doe je de domste dingen. Dat geldt ook voor paarden.
Verder poepen ze soms in hun voer of waterbak, dat vind ik ook vreselijk dom. Ook zijn ze zo sterk dat ze ons gemakkelijk omver kunnen walsen en er af kunnen bokken. Maar dat weten ze niet, omdat ze te dom zijn.

Paarden hebben een goed geheugen, dat wel. En dat is ook waar wij mee werken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:09

Volgens mij zijn wij mensen in weze de meest domme creaties die er zijn. Geen enkel ander wezen vervuilt alles, vernietigd alles om zich heen op zo'n grote schaal, moord eigen soort uit etc. Ik denk dat eigenlijk alle dieren om ons heen ergens een stuk slimmer zijn dan wij.
Leuk hoor dat wij de vermogens hebben om zaken te bedenken als ruimtestations, kernwapens, bioindustrieen, klonen en het voor de gek houden van de natuur en vooral onszelf. Maar wat zijn we daadwerkelijk opgeschoten sinds de tijd dat we nog behaard waren en met knuppels op jacht gingen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:11

piezze schreef:
Volgens mij zijn wij mensen in weze de meest domme creaties die er zijn. Geen enkel ander wezen vervuilt alles, vernietigd alles om zich heen op zo'n grote schaal, moord eigen soort uit etc. Ik denk dat eigenlijk alle dieren om ons heen ergens een stuk slimmer zijn dan wij.
Leuk hoor dat wij de vermogens hebben om zaken te bedenken als ruimtestations, kernwapens, bioindustrieen, klonen en het voor de gek houden van de natuur en vooral onszelf. Maar wat zijn we daadwerkelijk opgeschoten sinds de tijd dat we nog behaard waren en met knuppels op jacht gingen?

Dat ben ik geheel met je eens! Ik vind de menselijke arrogantie om zich te stellen boven andere diersoorten dan ook misplaatst.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:13

Stel dat de aarde gewoon bestond en alle evolutie was geweest maar dat alleen de soort mens nooit was ontstaan. Hoe zou de wereld er dan uitzien?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:13

Chaos schreef:
Fiffill schreef:

Sorry. Had een woord vergeten, dus Dan klopt het niet meer denk ik. :P

Had ik gezien, maar snapte ook zonder het woord wel wat je bedoelde :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:14

piezze schreef:
Stel dat de aarde gewoon bestond en alle evolutie was geweest maar dat alleen de soort mens nooit was ontstaan. Hoe zou de wereld er dan uitzien?

Een stuk mooier. :=

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:15

ook wel saaier denk ik maar om nou te zeggen dat paarden dom zijn....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:55

Menselijke acties zijn niet altijd goed. Aan de andere kant heb ik nog geen beest naar de maan zien gaan of geneesmiddelen ontwikkrlen om ziektes tegen te gaan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:26

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:41

Is ie daar zelfstandig gekomen of met behulp van?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:44

Met behulp van uiteraard maar hij heeft toch meer ballen dan de meeste mensen, die aap dan

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:46

Want? Vroeg.die of hij eerst mocht?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:01

Ja vast! Nee dit was een aap met 3 ballen hahaha