Niet stilstaan bij opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie37

Re: Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 01:33

geweldig filmpje!!!!!! gaan we ook doen! wat een goede tips allemaal!

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:48

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Hij staat perfect stil, kan (inmiddels) naast het krukje stilstaan. Maar zodra ik aan zijn beugel zit, draait hij weg.
Staat er iemand naast hem, blijft hij wel staan.

Paard is 20 en doet het al jaren.zadel en rug zijn gecontroleerd.

Heeft iemand tips voor mij?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:11

@boktlover ik heb ook die problemen gehad met mijn jonge paard. Nou ja jong, hij is laat beleerd was dus nog niet veel gewend. Maar bij mijn paard hielp het ook niet als er iemand naast bleef staan. Hij rukte zich gewoon los en ging er in volle galop vandoor met mij vaak hangend boven het zadel in een beugel.
Ook dit is een kwestie van geduld en consequent handelen. Als ik het goed begrijp, gaat je paard lopen zodra je je voet in de beugel wil doen of de beugel vastpakt. Ga naast je paard staan, doe wat je altijd doet, maar wacht net zo lang met de volgende stap totdat je paard stil staat. Bijvoorbeeld: als je paard gaat lopen als jij de beugel met je hand vastpakt, dan blijf je de beugel vasthouden en laat je hem halthouden (het is een beetje puzzelen met je ene hand bij de teugels en de andere bij de beugel). Als hij stil blijft staan nadat je de druk van de teugels afhaalt, laat je ook de beugel weer los. Dit herhaal je net zo vaak totdat hij niet meer gaat lopen als je de beugel vast pakt. Het kan lang duren... dit is een gewoonte die hij moet veranderen en daar is geduld voor nodig. Als dit goed gaat, ga je een stapje verder door aan de beugel te gaan hangen. Ook hier hetzelfde verhaal... net zo lang doen totdat hij uit zichzelf stil blijft staan. En zo ga je steeds een stapje verder.
Het belangrijkste is dat jij bepaalt wat hij doet. Gaat hij lopen, dan zet je hem stil. Net zo vaak en net zo lang totdat hij op jou wacht. Succes!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:06

En een paar keer achter elkaar op en af stappen. En ja dat valt niet altijd mee. Zeker als je blij dat je eindelijk 1x zit. Bij Magnum was het ook een poos draaien en klieren. En als je eenmaal zat was het over. Dan was het echt op mijn commando lopen. Het is echt een kwestie van veel gedult en een lange adem.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:05

maggie37 schreef:
geweldig filmpje!!!!!! gaan we ook doen! wat een goede tips allemaal!

Hoe is het nu met het opstijgen? Ben je al aan het oefenen met de tips die er gegeven zijn? Ben wel benieuwd!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:10

Hoera! Hij staat nu midden in de bak STIL. Niet meer bij de omheining, maar echt in het midden. We hebben hem uitgebereid beloond. Weer een paar keer op het opstapje gestaan, over hem heen gehangen...beklopt en zijn stipjes geteld ;) en hij bleef staan. Mijn dochter hield hem rustig vast en ik mocht hangen enzo. Volgende stap: EROP gaan zitten....

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:22

Ik heb geleerd de manen te pakken en je zelf er op te hijsen dus niet met de stijgbeugels en ook geen gedoe met een krukje.
Ooit stage gelopen bij een manege, ging een andere stagere met een krukje achter dat paard aan }>
vond ie eng dus ging ie weg haha.
Ik zo moet ik het even voordoen, of even helpen?
nee het lukt wel! (meisje maar lopen en zeuren)
ik helemaal slap XD

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:21

Bij ons gaat het opstappen bijna perfect, dankzij het snoepje. Hij weet nu wat er komen gaat dus zodra het krukje komt probeert hij zo te draaien dat hij en het snoepje heeft en wij niet op kunnen stappen. Nou daar trappen wij mensen niet in ;) rustig terug zetten, krukje er weer naast, opstappen en dan pas het snoepje. Maar hij blijft een boef want probeert het toch een keer, maar hij kiest eieren voor zijn geld ;). Ons nieuwe zadel is helaas nog niet binnen dus doen het voorlopig op deze manier. Het krukje vindt hij niet echt eng want daar schopt hij gewoon tegen en snuffelt eraan als we bezig zijn met de beugels etc. Hiervandaan neem ik de verdere tips mee om uiteindelijk zonder snoep op te stappen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:01

@Funnygirl: hij is niet bang van het krukje....hij is ondeugend!

rosaenyelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:06

Hoi,

Je kan je paard met de kont in de hoek zetten, zodat die niet naar achter kan lopen,
& 1kant tegen het hek zodat die niet helemaal de vrijheid heeft om alle 2 de kanten op te draaien.
Veel Succes! :)

Groetjes Rosa /3

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:15

Mijn fries doet precies hetzelfde, ik ben begonnen met opstappen met een krukje. Ze gaat rondjes draaien en achterwaards lopen. Ik laat haar meestal even draaien en loop met haar mee met het krukje in mijn hand. Teugels laat ik vrij los, als ik ze strak hou gaat ze juist lopen. Veel belonen als ze eventjes stilstaat en absoluut niet opstappen als ze niet stilstaat. In het begin duurde het soms 3 kwartier tot een uur voordat ik er op zat, nu zijn we een aantal weken verder en zit ik er binnen 5 minuten op.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:10

Mijn paardje gaat meestal aan de wandel richting bakdeur als ik wil opstappen :P
Maar wat ik nu probeer (en wat meestal beter helpt dan boos worden etc.) is gewoon blijven staan naast haar, totdat ze gewoon stil blijft staan. Ik sta dus niet toe dat ze zich omdraait, ik houd haar wel tegen maar ik stap gewoon pas op zodra ze helemaal stil staat. Niet echt een oplossing maar het helpt bij mij beter dan allerlei trucjes, dus bij jou misschien ook!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:11

tegen de bakrand zetten ? :)*

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:55

rosaenyelly schreef:
Hoi,

Je kan je paard met de kont in de hoek zetten, zodat die niet naar achter kan lopen,
& 1kant tegen het hek zodat die niet helemaal de vrijheid heeft om alle 2 de kanten op te draaien.

Groetjes Rosa /3

Dat hebben wij ook geprobeerd in het begin, maar was geen succes. Hij kan achterstevoren de bocht om...don't ask me why!.....en hij liep, toen hij niet achteruit meer ging door extra hulp, vooruit door de helper heen....hij vond het eng en werd paniekerig van de insluiting, als ik het zo mag noemen....
Maar, tijd, tijd, lange adem....geduld! En dan komt het goed.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:06

Jetta schreef:
rosaenyelly schreef:
Hoi,

Groetjes Rosa /3

Dat hebben wij ook geprobeerd in het begin, maar was geen succes. Hij kan achterstevoren de bocht om...don't ask me why!.....en hij liep, toen hij niet achteruit meer ging door extra hulp, vooruit door de helper heen....hij vond het eng en werd paniekerig van de insluiting, als ik het zo mag noemen....
Maar, tijd, tijd, lange adem....geduld! En dan komt het goed.

Inderdaad, paard 'opsluiten' door tegen de bakrand aan te zetten of in de hoek te zetten is niet altijd een oplossing. Die van mij vond dat ook niks en zocht ook via allerlei manieren een uitweg. Stijgeren, omdraaien, het gebeurde allemaal.
Geduldig en consequent blijven is in mijn ogen de enige oplossing.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:06

Mijn pony deed dat ook, toen heb ik haar voordat ik opstapte tegen de rand van de bak aangezet dat ze niet echt weg kon, en nu blijft ze ook gewoon stilstaan in het midden van de bak. :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:21

Toch mooi dat iedereen weer een andere oplossing bedenkt! Je ziet, zoveel paarden, zoveel mensen, zoveel probeersels, zoveel wensen! Bij ons moest echt de knop om: eerst stistaan in de bak, liefst in het midden, dan opstapje op en af (de rijder), dan erop enz.....we hebben gewoon een paar stappen terug gedaan, want het werd zo kamikaze-achtig en dat wil je toch niet! Afstappen zal ook weer even duren.....onze Storm vindt het gewoon spannend. Ondanks dat wij hem zadelmak kochten en er al een paar maal op was gestapt en gedraafd, was hij helemaal de kluts kwijt als wij erop wilden, dus dat is gewoon niet goed gedaan. Voor ons was het: loslaten en opnieuw beginnen. Het gaat met drie stapjes naar voren, twee stapjes terug, maar we hebben geen haast, we komen er wel met veel geduld.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:31

Probeer eens aan de andere kant (rechts) op te stappen. Met voldoende hoog krukje.
Als je paard rechtsgebogen is (is zo van achter de pc natuurlijk niet te beoordelen maar het kan gezien de reactie bij t opstijgen) staat ie met z'n gewicht iets meer op z'n linkerbenen voor+achter. Als jij daar dan ook nog aan gaat hangen is de onbalans te groot en moet ie gaan lopen anders valt ie.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:34

Kijk, dat is ook weer een goede tip!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:54

Die van mij heeft dat ook een tijdje gedaan, eerst gewoon verzetten, dan echt weglopen.

Het onder der hoofdstel een halster gedaan en ze zo vastgemaakt aan een paal in de piste, dus stap ik gewoon op ook al verzet ze haar, ver weg kan ze toch niet :D

een paar keer en nu staat ze terug stil:)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:12

Ik vind vastzetten eigenlijk gevaarlijk.....ik weet ook vrijwel zeker dat mijn eigenwijze Storm in paniek raakt en zich losrukt....hij heeft pas 6 halsterclips gesloopt, gewoon....een paar ongelukjes en een keer of twee van schrik....maar als je een rustig paard hebt, kan het misschien.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:52

wat ik bij jonge paarden altijd doe is op stal (harde bodem)
tegen de muur aanzetten teugels strak en opstappen.
eerst laten vast houden door pap. daarna niet meer.
en dan steeds verder van de muur af gaan staan en na enige oefening zou je in het midden van stal
kunnen opstappen. en daarna gewoon in de bak!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:37

Hoe bedoel je in de stal? In de box of heb je een breed gangpad?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:44

Robin_S schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ik had dat ook heel erg met mijn paardje, ik nam elke keer snoepjes mee en daarmee leidde iemand haar af, als ze netjes stil bleef staan kreeg ze dr snoepje.
Dit heb ik een paar keer gedaan, en leidde tot succes nu staat ze gewoon stil :)

Dit is echt dé tip, werkt bij elk paard, en ze staan echt elke keer netjes stil, ook als je een keer een snoepje vergeten bent ;)

Ja precies moet je er niet zo een hebben als die van mij dat als je zijn snoepje vergeet te geven hij het vertikt om verder te gaan :D Maar stil staan tijdens het opstappen dat doet hij !

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:02

Jetta schreef:
Hoe bedoel je in de stal? In de box of heb je een breed gangpad?

we hebben een breed gangpad :)