kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:23

Sizzle schreef:
Er zijn inderdaad paarden die heel vuil en gericht de ruiter kwijt weten te raken. Maar is dat gemeen of gewoon slim? Uiteindelijk is het ook raar natuurlijk dat ze het goed vinden dat er zo'n zoutzak op hun rug hangt. Als iemand bij mij steeds ongevraagd op mijn rug zou proberen te klimmen denk ik niet dat ik lief ben :+
Wat een wonder eigenlijk dat een manege pony keer op keer weer al die startende kinds, hangend aan de teugels, hobbelend op zijn rug toelaat week in week uit.. ?
Als wij als mens zijnde effe in zijn brein kon komen lagen ze er in paar seconden af... ;)

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:25

marianbv schreef:
stephanie ik denk dat wij het over het zelfde filmpje hebben en dit paard deed het dus om te overleven.
Het beestje was jarenlang mishandeld en reageerde dus nu op deze manier terug.
Het paard deed dit dus niet zomaar maar door jaren lang te zijn gelsagen deed hij dit.

Ik twijfel of we het wel over dezelfde hebben. Zag je op het laatst ook dat de man helemaal onder bloed zat enzo? En dat er iemand voor die man stenen ging gooien naar dat paard? Een beetje aparte kleur had dat paardje ook, vind ik.
Serieus, zo boos heb ik een paard nog nooit gezien :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:31

Wij mensen proberen te denken voor andere.. dat kunnen mensen zijn maar ook dieren.
Een pony die hapt of trapt is vervelend en een irritantje.. de mens erachter wordt niet naar gekeken,net zo min de "opvoeding".
Een paard dat een ander paard bijt in de kudde kan of rekenen op eenplekje omhoog of een flinke knauw terug oftewel opdonderen. een paard dat je erafgooit omdat je zadelloos rijdt is slim en heeft een goede dag omdat ie voor zijn doen een leuke funnyest home videos kijkt!
En nu ga ik ook proberen om te denken als een knol.. dus nee niet doen en niet mee weg laten komen! proberen is toegestaan, net als ingrijpen dat t niet meer geberd! En dat heeft niks te maken met een slag om zijn/haar oren maar alles met de natuurlijke behoefte van hogeropkomen. leiderschap, daar draait t om! ( mishandelde dieren of dieren die het vreselijk slecht hebben gehad niet meegerekend!)

marianbv

Re: kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:39

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:52

op het begin 0.05 zie je duidelijk dat de pony weggejaagd wordt door het gooien van stenen. Ik vind dit niet erg dat de pony terug aanvalt. Had de bewuste man blijven liggen zou de pony zijn weg vervolgd hebben of de andere stenengooier een beurd gegeven hebben, maar door het wegtrappen van het "slachtoffer" blijft de pony ook aan de gang. Nee dit is duidelijk een voorbeeld van .. ik snap dieren niet!! en het dier is niets aan te rekenen lijkt mij.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:55

pipo en daarom heb ik ook gezegd dat dit beestje niet gemeen is ook al lijkt het zo door de aanvallen.
Dit beesjte handeld puur uit overleving en instinct niet met het idee he hij doet gemeen tegen mij laat ik eens gemeen terug doen.

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:00

Ja dat paard was het! Alleen ik had een iets duidelijker filmpje. Dat paard is echt wel boos zeg... Ik snap het eigenlijk niet. Oké hij doet het om zichzelf te beschermen. Maar als hij al jaren mishandeld is, waarom reageerd hij daar dan nu pas op? Of snap ik het nu niet helemaal....

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:05

dit is wel hetzelfdde filmpje maar slechtere kwaliteit, de betere versie kon ik niet meer vinden helaas.
Paarden zoals heel veel andere dieren kunnen heel veel hebben maar op een gegeven ogenblik knapt er iets en dat was bij deze dus het geval.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:07

denk het niet paarden denken altijdd wweer anders dan mensen

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:09

Klinkt misschien gemeen, maar vind het wel goed dat het paard aanvalt. (het paard werd toch mishandeld?)
Sommigen denken dat paarden bij het afval horen. Nou, niet dus!

miekskuh86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:31

Jammer dat de pony die man niet heeft doodgetrapt; wat een dierenbeulen.....Hier is heel wat aan vooraf gegaan, arm beestje..

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:32

miekkuh en waarschijnlijk heeft de pony het niet overleeft want die zal goed aangepakt zijn na die aanval.
Ben dus bang dat het beestje zo op zijn sodemieter heeft gekregen dat hij dood is geslagen

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:43

Nou dat hoop ik niet! Soms (eigenlijk altijd) heb ik gewoon echt zin om met die dierenbeulen hetzelfde te doen als wat ze met hun dieren doen. En daarna zo'n harde knal geven dat ze hun hele leven niet meer wakker worden...
Bah, kan er echt niet tegen!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:03

Sammy_xxs schreef:
Tigra_ schreef:

Ja omdat het aangeleerd is. Ze heeft geleerd dat jij er afvliegt en ze komt er blijkbaar elke keer mee weg. Ze zijn niet gek. Meeste dingen zijn gewoon aangeleerd.

Nou ik heb haar dat echt niet aangeleerd, heeft ze echt zelf ondervonden want het gebeurde de eerste keer toen ik zonder zadel erop ging, en alle keren erna.

Ja hoor dat is onbewust aangeleerd door jouw. Door de eerste keer er af te vallen. Dat is een actie die voor haar een gevolg heeft die blijkbaar als "goed" vond of jij hebt ze daar onbewust voor beloont.
Zelfde als bv een paard dat het 1 keer lukt om zich los te rukken, grote kans dat ze het nogmaals proberen en hoevaker het succes heeft en dus een voor hun goed gevolg heeft blijven ze dat doen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:45

Tigra_ schreef:
Citaat:
Ja hoor dat is onbewust aangeleerd door jouw. Door de eerste keer er af te vallen. Dat is een actie die voor haar een gevolg heeft die blijkbaar als "goed" vond of jij hebt ze daar onbewust voor beloont.
Zelfde als bv een paard dat het 1 keer lukt om zich los te rukken, grote kans dat ze het nogmaals proberen en hoevaker het succes heeft en dus een voor hun goed gevolg heeft blijven ze dat doen.

Ja dat zal best wel kunnen :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:55

Tigra_ schreef:

Dat doet die van mij dus.. van alles al geprobeerd maar hij rukt zelfs een koeieband naar de knoppen. Hij staat gelukkig wel gewoon mooi stil, zelfs met inspannen ed. Maar vaststaan dat moet je niet doen bij hem.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:03

Wat de bijtende shetlander betreft daar zie ik ook een actie en een reactie. De actie is niet opvoeden en dus geen duidelijke rangorde, de reactie daarop is proberen dus zelf baas te worden en daarom te bijten. Sommige paarden zijn happeriger maar dit is het natuurlijk gedrag om rangordes te bepalen. Je pony is dus niet gemeen, jij bent het die hem niet opvoed. Jonge hengsten zullen eerder de overhand proberen te nemen omdat dat normaal is in een kudde. Jij geeft hem niet de basis mee, en dus probeert hij een basis te vinden voor jullie communicatie met hem als leider.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:54

Paarden zijn actie-reactie. Op elke actie volgt een reactie. Een paard kan niet in zoverre denken als dat wij kunnen. Ze zijn namelijk heel simpel.
Ze willen eten, drinken en comfort (veiligheid). Alles wat ze niet prettig vinden, kun je een negatieve reactie op verwachten. En vraag je iets wat ze wel prettig vinden, zal een paard meewerken.

Een paard zal dus nooit bewust gemeen doen, maar kan wel gedrag vertonen wat wij gemeen noemen. Het paard zal er alleen niet de emotie achter hebben zitten die wij mensen hebben als we gemeen doen.
Gemeen komt niet echt voor in het paardenwoordenboek.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:37

Joehoe, mijn eerste post!
Ik heb een vraagje over een bepaalde situatie. Hoe dit door jullie gezien wordt, gezien vanuit het feit dat paarden reageren op dingen en niet zomaar 'vervelend' doen uit zichzelf.
Op de manege is er een pony die in de les regelmatig stil gaat staan en dan niet doet wat je wil dat hij doet. Laatst reed ik hem een keer in een bak waar verder niemand anders reed, ook geen andere paarden/mensen in de buurt er omheen, en toen leek het een compleet andere pony. Hij deed precies wat ik van hem vroeg en staakte niet één keer. Hoe kan het dat sommige pony's/paarden zich in een les, met andere paarden en ruiters in de bak, zo anders gedragen dan dat je alleen met ze rijdt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:41

Ik snap nooit dat die manegepaarden maar door blijven lopen! Ik zou er allang mee gekapt zijn }>

Ik denk dat dit paard de les niet leuk vindt en dan dus stil gaat staan. Terwijl als er geen andere paarden/mensen zijn, ze dit dus niet in verband brengt met les en wel wilt blijven lopen. En waarom een manegepaard niet zo van een les zou houden hoef ik denk ik niet uit te leggen ;)

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:58

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:09

Ook dat vind ik niet 'gemeen' hoor Odi. Je ziet dat het paard de boomstam niet vooruit getrokken krijgt en krijgt daarop nog even een paar flinke meppen met een stok/tak op z'n achterste. Als jij onnodig geslagen wordt door iemand, sla je toch ook terug?!?

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:15

ook dit is weer een actie gevolgd door een reactie.
Man slaat paard en paard slaat terug.
Paard weet niet wat hij fout doet omdat hij de boomstam niet vooruit krijgt en de man slaat hem daarvoor.
Paard is gefrustreerd en slaat daarom terug (en gef het paard eens ongelijk)
Helaas voor deze man komt de klap van het paard harder aan dan de klappen die hij het pard geeft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:59

Hiiiaaa, goed gedaan knollie!!! Als je zo geslagen wordt zou ik ook mijn hoeven gebruiken !! idd aktie reaktie. en terecht haha

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:12

Sorry, maar ik vind 't een goeie voor die vent. "T lijkt dat hij dat paard kei hard slaat, of niet? :\