Veulen gevaarlijk aan halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:30

44Myrthe44@ nogmaals van een kleuter kan je ook niet verwachten dat als je hem 23 uur op een stoel bind hij dat 1e uurtje braaf aan je hand meeloopt.

Jullie snappen duidelijk niet dat een veulen niet behandeld kan worden als een volwassen dier.

ALs je gaat straffen gaat dit van kwaad tot erger, je moet niet het probleem aanpakken, maar de oorzaak.
Je kunt je beesten niet laten boete voor jouw tekortkomingen, egoistisch heet dat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:31

geef je je baby ook een klap als die druk is,kom op ik ben echt wel van het streng opvoeden,e bij mij krijgen ze ook een klap als ze vervelend zijn.maar mijn paarden staan 24/7 buiten met maatjes.ook de veulens staan daar bij,en als ze willen spelen dan doen ze dat met elkaar,en niet met mij.maar dit veulen heeft niks te spelen en rennen.dus wat verwachtje van zo'n stuiterbal.
Joolien schreef:
44Myrthe44 schreef:
Of het veulen nou op de wei staat of de hele dag op stal, maakt niks uit.
Meelopen = meelopen ook al heeft hij energie voor 10, dat is geen excuus. Een paard mag nooit gevaarlijk zijn en moet uitkijken voor de mens, dit moet je nu al leren vóór het echt gevaarlijk wordt.
Kijk eens naar de merrie, als het veulen iets doet wat hij van haar niet mag krijgt hij ook een klap, harder dan wij dat kunnen!
Dus wat moet je doen: maakt het veulen een sprong, dan geef je gewoon een ruk aan het touw. Als hij nog doorgaat kan hij een klap verwachten, neem dus een zweepje mee!

Maar wat als het veulen er niks aan kan doen en die opgekropte energie heeft? Dan wordt het haast onmogelijk om m te laten doen wat je van hem vraagt.
In dit geval moet de eigenaar zich aanpassen aan het paard en niet andersom, paarden kunnen dat in sommige gevalle nnu eenmaal niet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:06

Nogmaals mijn vraag, hoe is de moeder opgevoed? Loopt het veulen direct naast de merrie? Wij hebben op stal een veulen die loopt inmiddels alleen naar de paddock (wei is te nat). Hoe hard het ook waait hoe fris ze ook is, ze heeft geleerd (door mama) dat ze nooit voorbij de schouder mag komen. Niet die van mij en niet van mams. Ook met dit stormachtige weer loopt ze aan een los touwtje mee naar de wei, doet wel wat druk, maar altijd zonder dat iemand zich ook maar zorgen moet maken voor zijn veiligheid.
Dus hoe heeft het veulen het gedrag ontwikkeld? Het is er niet ineens het begint klein. Maak aub niet de fout om te straffen/corrigeren voor je weet waar de kern/begin van je probleem zit.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:27

@Japeloup:

Héhé ..... gezond verstand.

Merries voeden veulens op! Mensen ondersteunen. Mijn merries lopen in een groep met de veulens, jaarlingen, tweejarigen enz. enz. heerlijk! De veulens worden vanaf uur 1 in de hand genomen, en daarna dagelijks helemaal geaaid, geknuffeld, voetjes, halster alles! Maar.... onder toeziend oog van de mamma's. Ook mijn mamma's zijn dan de klos, worden geborsteld, krijgen ook hun halster aan en eens een deken op, ze kunnen niet genoeg zien, meemaken als ze klein zijn.

Onze veulens worden bestraft door de groep, niet door ons. Als ze ons bijten dan krijgen ze een uhuh en een correctie, meestal snappen ze dat en blijft het dus echt maar bij één keer!

Ze lopen allemaal braaf mee, kunnen vaststaan, geven voetjes, trailer op en af, wassen, dekens enz. enz. ze vinden aandacht heerlijk en lopen ons zelden of nooit 'voorbij' en dan is het gewoon een kwestie van stilstaan, terughalen en even laten merken dat dat niet meer mag (draai met halstertouw op de manier waarop de leidende merrie met haar staart zou slaan)

Oefenen dus.... leuk voor je veulen (kan ze lekker d'r energie kwijt), leuk voor je merrie (is ze ook eens van 'dat monstertje' af) en fijn voor jou want jij krijgt een goed opgevoed paard!

Succes en plezier met spelen!

44Myrthe44

Re: Veulen gevaarlijk aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:49

@ de reacties:
Energie moet het veulen kwijt in de bak, niet naast jou. Dat moet hij leren, óók als hij al 20 uur in de stal staat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:57

ik vraag me dan weer af hoe jij je paarden houd,en of je dan wel weet wat goed is voor een paard.in ieder geval niet 24/7 of 23/7 op stal.denk dat je,je eens moet verdiepen in de behoeft en in het welzijn van een paard(en dan al zeker een veulen).voor je hie begint te roepen dat het niks uit maakt.ik zal jou de hele dag eens op de wc zetten zondr ook maar iets leuks,kijken hoe jij het vind.triest dat er nog mensen zijn die het normaal vinden paarden op te sluiten dag in dag uit in een box (van hopelijk dan nog 4 x4),maar dat is meestal ook niet zo.
44Myrthe44 schreef:
@ de reacties:
Energie moet het veulen kwijt in de bak, niet naast jou. Dat moet hij leren, óók als hij al 20 uur in de stal staat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:59

Nee dat moet ie niet leren van mensen: ten eerste hoort hij die energie niet te hebben en ten tweede hoort de kudde een veulen op te voeden :)
Ik vind je als paarden eigenaar echt tekort schieten als een veulen ophokt..

Echt egoistisch dit.. arme beestje.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:04

Sorry,maar een veulen die veel op stal staat daar kun je toch niet van verwachten dat ze braaf meeloopt??En veulen hoort veel buiten te staan en heeft een leeftijdgenootje nodig om mee te spelen!!Dat is niet alleen om energie kwijt te raken,maar ook voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling!

Als je mogelijkheid niet hebt waarom neem je een veulen??Alsof er nog niet genoeg veulens rond lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:24

Als je in haar onderschrift kijkt zie je dat het veulen van de manege is, ts zal er weinig mee kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:29

Zeldzaam bizar.... dag en nacht op stal... een veulen, het is werkelijk niet te geloven.
Geef die merrie gewoon vrij en zet ze beiden op het land, dit kan gewoon niet.
Een veulen hoort helemaal niet continue in handen te zijn op deze leeftijd.....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:32

het n handen zijn,heb ik geen moeite mee,maar het ophokken wel.ik heb mijn veulens vanaf dag 1 in handen

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:43

@ ninx Ik vind dat veulens wel veel in aanraking met mensen moeten komen, maar alleen op een positieve manier en alleen met VRIENDELIJKE dwang (anders leren ze nooit wat en hoe moet je een jaarling of een tweejarige in bedwang gaan houden als hij/zij niets kan??? ~~}> nee toch).

Helaas kunnen niet alle mensen hun veulen hele dagen in een kudde zetten, maar wat ik vooral lees is dat de merrie in de lessen gebruikt wordt, het veulen dan alleen in de box staat en zo-nu-en-dan buiten met mamma in de bak mag. (Corrigeer me gerust als ik de verkeerde conclusie trek).

Dat kan natuurlijk écht niet, als je wilt fokken (manege of particulier) behoor je de consequenties te aanvaarden, merrie heeft 'rust'! Geen zwaar werk en lekker met veulen zoveel mogelijk naar buiten!
Zet het veulen in een box naast een ander jong paard en zet die ook buiten met de merrie en het veulen, merries zijn erg saai en een veulen wil spelen, leert ie gelijk hoe ie met andere paarden om moet gaan!
Koop een bal voor hem, te duur? Haal dan een pion ergens om in de stal mee te spelen! Anders een voerbal enz. enz. er zijn genoeg leuke dingen om een veulen bezig te houden (hou je ook de stalondeugden buiten) en natuurlijk zelf..... wandelen, wandelen, wandelen of los in de wei of bak en anders...... nooit meer fokken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:00

Alhoewel ik van mening ben dat een paard op zijn 2e, 3e, 4e levensjaar nog prima de basis kan leren, en dat het geen krachtmeting hoeft te worden, ben ik er niet op tegen dit eerder te doen.
Maar dit moeten dan de basisdingen zijn en hoef je niet tot in den treuren te herhalen.
Wanneer het veulen bepaalde zaken eenmaal kent, zal het ze niet meer vergeten.....

Het dier al van veulen af aan in een 'grote paardenregime' mee laten doen vind ik jammer....
Prima om wat basisdingen te doen... maar het echte opvoeden kunnen ze beter in de groep doen.

Een veulen dat zoveel binnen staat wordt gek... dat kan gewoon niet anders. Je kunt een dier hier niet voor straffen maar moet een oplossing verzinnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:01

44Myrthe44 schreef:
@ de reacties:

Ai, ik denk niet dat jij veel met veulens in de weer bent geweest?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:17

ik vind wel dat iedereen hier meteen snel oordeelt dat dat veulen 23 uur binnen staat?

Citaat:
De mogelijkheid is er niet om mama met het veulen de hele dag los te zetten, mama moet ook gewoon aan het werk overdag. Ze komt er zoveel als mogelijk uit, en dat is meerdere keren op de dag.

naar mijn idee is dat geen 23 uur per dag.
wij hebben met dit vieze weer momenteel ook de zogende merrie van stal met haar 5 maand oude veulen binnen.
die staan dan ook vanaf half 5 smiddags tot de volgende morgen 9 binnen.

en ja tuurlijk heeft het veulen dan zat energie,maar hij loopt wel normaal mee want als hij dat niet doet dan word hij gecorrigeerd.
lijkt me ook logisch en een veulen moet dat net zo goed leren als een volwassen paard.
mijn idee is juist dat hoe meer ze in handen komen en consequent behandeld worden hoe beter het gaat.
dus gewoon zelf opvoeden,consequent zijn en dan komt het wel goed :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:30

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:33

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:35

yvonnedv schreef:

Dat zag ik inderdaad ook..Het is dus een niet gepland veulen dus dat verandert wel het ea,maar ik blijf erbij dat een veulen zijn energie kwijt moet kunnen..Een puppie die zijn ei niet kwijt kan wordt ook strontvervelend(bijvoorbeeld)..

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:37

Is 'foutje' het gevaarlijke veulen????

Misschien is het dan nog belangrijker om er veel mee bezig te zijn, zeker als jullie haar willen houden! Ik denk dat er best wel veel vrijwilligers zullen zijn die haar willen 'opvoeden' en zeker om er supervaak en veel mee bezig te zijn! En dat kan zeker ook op een veulenvriendelijke manier, er is een boek dat heet veulens opvoeden en daar staan hele mooie tips in, zeker als je graag 'vriendelijk' met je veulen om wil gaan! Succes!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:51

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:51

44Myrthe44 schreef:
Meelopen = meelopen ook al heeft hij energie voor 10, dat is geen excuus. Een paard mag nooit gevaarlijk zijn en moet uitkijken voor de mens, dit moet je nu al leren vóór het echt gevaarlijk wordt.
Kijk eens naar de merrie, als het veulen iets doet wat hij van haar niet mag krijgt hij ook een klap, harder dan wij dat kunnen!
Dus wat moet je doen: maakt het veulen een sprong, dan geef je gewoon een ruk aan het touw. Als hij nog doorgaat kan hij een klap verwachten, neem dus een zweepje mee!

Sorry hoor maar dit vind ik echt belachelijk advies. Beestje is nog maar 3 maanden oud, een BABY dus!
Laat het diertje met rust, waarom moet hij perse keurig netjes aan een halster naast je lopen alsof het een volwassen paard is?
Dit kun je echt niet verwachten van een veulen van 3 maanden!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:53

abba schreef:
Ik denk dat er best wel veel vrijwilligers zullen zijn die haar willen 'opvoeden' en zeker om er supervaak en veel mee bezig te zijn!

Misschien is dat juist wel het probleem, dat er teveel mensen aan het opvoeden zijn en ze dus niet consequent behandeld wordt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:01

Mjetterd schreef:
Ja, en het meelopen gaat ook prima. Soms loopt ze de hele weg naar de bak heel braaf mee en is er niets aan de hand, tot we bij de bak komen, dan is het een grote sprong, en weg wil ze.
En dit gebeurd dus ook op weg naar de bak.
...knip....

Altijd een stukje doorlopen en ook wel meerdere rondjes lopen en eerst rustig stilstaan voordat het veulen los gelaten word.

Maar het probleem is niet alleen met het in de bak zetten, maar ook onderweg naar de bak toe lopen.

Gaat het meelopen nou prima of niet prima? Het lijkt er voor mij toch echt op dat het veulen niet goed weet hoe het moet meelopen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:29

Lauralco schreef:
44Myrthe44 schreef:

Sorry hoor maar dit vind ik echt belachelijk advies. Beestje is nog maar 3 maanden oud, een BABY dus!
Laat het diertje met rust, waarom moet hij perse keurig netjes aan een halster naast je lopen alsof het een volwassen paard is?
Dit kun je echt niet verwachten van een veulen van 3 maanden!

Het veulen is nu nog jong, dus moet het nu leren.
Als je het nu toe laat, en hij wordt groter, wordt het gevaarlijk. Als je het nu wel toelaat, omdat het pas een baby is van 3 maanden, snapt hij het later echt niet meer hoor. In zijn belevingswereld is er dan niks verandert.

Natuurlijk vind ik ook dat een veulen NIET 23 uur per dag in een hokje moet staan, en in een kudde moet worden gezet.
Maar volgens mij kan ts niet echt iets veranderen aan deze situatie, en heeft ze bruikbare tips nodig.
Ze moet het beste van de situatie maken, dat doe je door het niet uit de hand te laten lopen. Ook veulens hebben harde hoeven hoor! En daar moeten ze zich van bewust worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:48

Dus ts is helemaal niet verantwoordelijk voor t dier..?
Verder hadden wij vroeger op de manege ook een veulen, stond van 7-7 buiten met mams en nog een speelse pony.
Toen mams aant werk moest stond pony erbij en andersom.

Tegen de winter ging veulen naar een weide met andere veulens en een aantal volwassen paarden.

NIet buiten kunnen staan zit niet in niet kunnen maar geen moeite willen doen.