Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:23

Jessix schreef:
Misschien is het een idee om er eens een Parelli professional naar te laten kijken?

De persoon die mij lesgeeft is een Parelli professional. Ze staat daar ook gestald dus ik kan altijd hulp en feedback krijgen. Aangezien het lijkt alsof het een stuk puberaal gedrag is en ze toen het gebeurde ook hengstig stond, zegt hij dat het waarschijnlijk allemaal wel meevalt. Gewoon even een tijdje heel duidelijk zijn tegenover haar. Voor de rest zit de band tussen ons wel goed, en verbeterd nog iedere dag, ze heeft al veel vertrouwen in me, soms stelt ze me wel nog eens op de proef, maar dat is gewoon wie ze is. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:35

Poeky schreef:
Jessix schreef:
Misschien is het een idee om er eens een Parelli professional naar te laten kijken?

De persoon die mij lesgeeft is een Parelli professional. Ze staat daar ook gestald dus ik kan altijd hulp en feedback krijgen. Aangezien het lijkt alsof het een stuk puberaal gedrag is en ze toen het gebeurde ook hengstig stond, zegt hij dat het waarschijnlijk allemaal wel meevalt. Gewoon even een tijdje heel duidelijk zijn tegenover haar. Voor de rest zit de band tussen ons wel goed, en verbeterd nog iedere dag, ze heeft al veel vertrouwen in me, soms stelt ze me wel nog eens op de proef, maar dat is gewoon wie ze is. ;)

Okay, daar had ik even overheen gelezen. Ja persoonlijk vind ik het een heftige reactie. En jij toch denk ik ook wel, anders open je geen topic, toch? Als jullie band zo goed is en ze vertrouwen in jou heeft, waarom doet ze dan zo? Als één van mijn paarden zou zo reageren zou ik daar echt heel erg meezitten. Ik wil paarden die blij zijn als ze me zien en naar me toe komen lopen met de oortjes naar voren. Wanneer ze zich zoals jouw merrie zouden reageren denk ik toch echt dat we een relatieprobleem hebben.

Maar goed, als jij daar geen probleem mee hebt, zoals ik nu in je antwoord lees, dan is er dus niets aan de hand.

Poeky

Re: Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:42

Jawel tuurlijk heb ik daar een probleem mee, was ook behoorlijk shaken up, maar daarna is het niet meer gebeurd, ze komt ook nu weer altijd gezellig naar me toe en steekt der neus zelf in het halster. :P Enkel als ik haar voorhand wil wegzetten is ze nog wat humeurig, maar niet echt aggressief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:37

Oh gelukkig maar! Succes en veel plezier met haar.

CrazyChicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:59

Hey, heb nu ook een fries merrie van 5jaar.
Ze is heel lief en komt direct aangewandelt als je ze roept
Als je mest aant rapen bent komt ze aan de kruiwagen ruiken en vaak stampt ze hem om. Als je dan eeyy zegt of je wijs naar haar doet ze haar oren plat en komt korterbij als je dan nog maar je vinger in de lucht durft steken dan springt ze naar je toe om te bijten. Je kan tegen haar schreeuwen een mep geven ofzo maar niets helpt ze doet het de holgende dag gwn opnieuw. Ook heb ik haar de jambette geleerd, dit kan ze heel goed maar als je ze gwn in de wei de jambette vraagt en je wijst naar haar been, doet ze haar oren zo plat mogenlijk en doet dan heel bruut de jambette, meestal stopt ze dan en valt uit nr je om je te bijten.
Ik stond een keer in de wei met een vriendin te praten, fries komt eraan en bijt in mijn erg zomaar!
Ook had ik ze vastgebonden en liep onder haar hals door zoals ik elke dag doe om aan de andere kant te gaan poetsen en indeens bijt ze in mijn nek ?
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ze bijt ook andere mensen ookal ben je niets aant doen met haar. Tijdens het rijden is het een lief beestje maar als je niet aan het rijden bent kan je elk moment een aanval verwachten. En het ergste is dat ze het NIET AFLEERT!
Tips graag? Groetjes ( en sorry voor lange tekst)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:45

Ik denk dat jij je paard te veel op jou plaats laat komen en daardoor te veel kans geeft om jou te corrigeren, inplaats jij hem, vandaar waarschijnlijk dit gedrag, misschien verwacht je ongemerkt wel dat hij dit gaat doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:51

Heel simpel, als een paard mij bijt, bijt ik terug! En meestal jaag ik ze daarna weg van hun plek en maak heuuuul duidelijk dat ik daar niet van gedient ben.
Kijk eens hoe paarden onderling regaeren, duidelijke taal toch... snap niet waarom wij zo soft moeten zijn en constant maar de vriendschap moeten bewaren.

No big deal is een belangrijke insteek...

MayMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:25