Trap gekregen van mn hengstveulen, hoe moet ik reageren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Trap gekregen van mn hengstveulen, hoe moet ik reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:35

Er was hier een jong shetje die het deed als haar moeder terug in de weide gezet werdt. ze kon eigenlijk al bijna afgespeend worden..
Maar zij vond dat ze het recht had om naar je te bokken omdat madam wilde drinken.
Ik had net het handvat van het schrikdraad in m'n had (en de stroom stond er gewoon op) en uit een reflex druk ik de punt van het handvat tegen haar billen. ze heeft nooit gezien dat ik dat deed, maar ze heeft het nooit meer gedaan.

clairew

Re: Trap gekregen van mn hengstveulen, hoe moet ik reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:58

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wou toch even reageren.

Heb hier enkele maanden geleden zelfde probleem gehad met een merrieveulen hier op de weide. Ze was echt pisnijdig en viel echt aan. Had absoluut geen respect voor mensen en stormde recht op je af. Als je ze dan wou wegjagen draaide ze meteen haar kont en haalde lelijk - en hoog - uit. En inderdaad: daar KAN je gewoon geen trap op geven (tenzij je benen 3m lang zijn).

Heb hier ook gepost en veel gemengde en soms rare reacties gekregen. Heb me uiteindelijk gewoon ook boos gemaakt. Als ik in de weide kwam met eten en ze stormde op me af begon ik luid te roepen, met mn armen te zwaaien en met de zweep zwaaide ik om me heen zodat ze niet in mijn buurt kon komen. Dit bleef ik doen tot ze kalmeerde. Eens ze kalm stilstond (je ziet dan echt in hun ogen dat ze snappen "oliebol - het lukt niet meer") veranderde ik mijn houding. Ik liet ze dan bij mij komen eten.

Het allerbelangrijkste is wel om CONSTANT die kont in de gaten te houden. Van zodra ze hem ook maar een beetje mijn richting uitdraaide heb ik haar een ferme tik verkocht. (tip: altijd anticiperen welke richting ze uit zal stormen wanneer je haar tikt zodat ze je niet omver loopt!).

Ik kan je verzekeren: de paarden zijn nog altijd enthousiast wanneer ik met eten kom, maar ze houden allemaal hun afstand totdat ik het teken geef dat ze mogen komen eten. En ondertussen heeft de merrie goed door dat haar kont draaien maar één resultaat heeft: een ferme tik.

Zelfs nu neem ik nog altijd elke dag de zweep mee in de weide. Ik moet hem zelden gebruiken, maar ik vergeef het me nooit als ze nog eens uithaalt en ik niets bij heb om haar te straffen. Want dan ben je meteen weer een hoop achteruit gegaan. Als mens ben je gewoon zwakker dan een paard dus je moet zorgen dat je op elk moment je paard meester kunt. Ik zeg niet dat je bij een volwassen paard constant een zweep moet meenemen, maar wanneer ze zo jong en onvoorspelbaar zijn en in volle ontwikkeling, moet je zeker bij deze "gevallen" ze altijd een stap voor zijn.

De merrie durft nu nog al eens uitslaan wanneer ze van iets verschiet ofzo, maar ze neemt niet meer zelf initiatief om aan te vallen met haar achterste.

Ik kreeg destijd reacties van "gewoon eten over de draad kiepen" en "ga eens op je hurkje in de weide zitten, maak je klein" maar daar los je het probleem niet mee op. Ik moet zeggen dat mijn veulens veel meer respect voor me hebben sinds ik me echt boos maak op de weide. Ik zie er soms niet uit met al mijn gebrul en gezwaai, maar ze weten maar al te goed dat ze mijn ruimte moeten respecteren - idem met stal uitmesten en hooibakken vullen. En als er eentje zijn grenzen aftast maak ik meteen duidelijk dat dat "not done" is.

Maak maar eens een grote scene op de weide wanneer hij nog eens gemeen doet en ik kan je verzekeren dat je veulen je plots helemaal anders aankijkt.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:03

Zweep mee, EN als hij trapt,
Grote schop terug geven,
Geloof me, Zo leren ze het super snel af!!
EN als ie dan gelijk terug trapt, Dan je zweepie pakken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:04

1Boefje schreef:
Volgens mij kan je als mens zijnde nooit zo hard trappen als de paarden tegen elkaar doen.
Nadeel van onze kort benen is dat we laag trappen, en been verwondingen wil niemand..........

Dat hoeft ook niet. Hoe hard je ze raakt is niet half zo belangrijk als het feit dát je ze raakt en het moment waarop. En zelfs als het een rijpaard-veulen is heeft ie nu de grootte van wat, een fikse pony?
Je benen zijn toch wel lang genoeg om een schop onder zijn billen te geven zeker? Ik ben 1.52 en het lukt me prima om het gemiddelde paard van 1.65 onder zijn billen te schoppen. Kom je dus niet eens in de buurt van de gevoelige beentjes.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:19

Hoi

Heb net alle reacties gelezen en moet zeggen: Ik had niet verwacht dat jullie hier zo maar zouden
toe geven dat je paard een schop geeft. Ik zelf ben het er wel mee eens, gelijk reageren is het beste
jij bent de baas niet het paard.

Heb zelf ook eens een trap gehad, net boven de knie, kon niet meer terug schopen been was gelijk dik
en heeft alle kleuren gehad :#

Heeft wel een tijdje geduurt voor ik weer de wei in ging, er was toch iets van eigen vertrouwe weg geraakt, wat ik in eerste
instantie niet in de gaten had.

Dus ook ik reageer nu veel sneller als ik het er niet mee eens ben met het gedrag van een paard.
en of je nu een trap geeft of met de zweep een tik uit deelt dat maakt volgens mij niet uit
als je maar reageert dat is volgens mij het beste.