mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:49

Let er op dat je niet per ongeluk met een been in haar buik zit tijdens het opstappen. En laat je heel rustig in het zadel zakken. Misschien schrikt de pony op het moment dat je gaat zitten. Al denk ik in dit geval dat je pony gewoon de baas is en weet dat jij gaat afstappen. Ik vraag me wel af of je de pony geprobeerd hebt voor je haar gekocht hebt. Deed ze het toen niet?

Lijkt mij een goed plan om er even iemand anders op te laten. De pony weet gewoon dat als ze lang genoeg doorgaat jij opgeeft. Het is heel moeilijk om door dat breekpunt heen te komen als je zelf bang bent. En reden genoeg, want steigeren kan gewoon gevaarlijk zijn. Let wel op als je zelf weer op stapt daarna. Waarschijnlijk weet de pony dan nog steeds dat het bij jou wel werkt. Zorg de eerste keren dat dat meisje erbij is en de pony alsnog weer kan overnemen. Pas als ze het niet meer doet weer alleen met haar aan de slag.
Je moet deze pony inderdaad niet leren steigeren, maar ander grondwerk is super. Zorg bijvoorbeeld dat ze je moet volgen over zeilen ed. De pony moet jou als baas gaan zien en je vertrouwen. Je kunt beter alles op de grond eerst voor elkaar hebben, daar win je straks onder het zadel heel veel mee. uiteindelijk moet een pony je been gewoon accepteren. Wanneer de stemhulpen op de grond werken, kun je deze gebruiken onder het zadel. Ze kunnen je beenhulpen dan ondersteunen.
Is dat meisje vakkundig genoeg dan een tip voor haar moest de pony het blijven doen. Maar echt alleen doen als ze echt goed is en weet wat ze doet. Ze neemt een zakje water (niet dicht maken) in haar hand. Dit doet geen pijn en zorgt alleen voor een schrikreactie. Op het moment dat de pony op het hoogste punt is laat ze het zakje boven het hoofd los. Hierdoor valt het water over het hoofd. De pony denkt dan dat ze haar hoofd stoot en schrikt daarvan. Het kan zijn dat de pony daarna dus vooruit springt. Daarom is dit geen advies voor iedereen!! Maar nogmaals je doet de pony er geen pijn mee. Een steigerende pony is gewoon levensgevaarlijk dus dat steigeren moet er uit. En met slaan maak je de pony echt niet beter. En zeker in dit geval, ze steigerd op het moment dat je opstapt.

Ik hoop dat het uiteindelijk goed komt. Er staan genoeg adviezen om op te volgen. Het zal in elk geval veel tijd kosten. Een pony die dit gedrag vertoont heeft dat niet binnen 1 dag afgeleerd. Ook al neem je de juiste adviezen, je zult soms per ongeluk in het oude gebruik vervallen. Dat is gelijk een reden voor de pony om weer op dezelfde manier te reageren. Dit laatste is dan ook echt een laatste redmiddel.
Probeer voor de pony uit te zoeken wat ze leuk vindt om te doen. Gaat ze graag naar buiten bijvoorbeeld. Ga dan als ze een keer niet heeft gesteigerd even met haar naar buiten. Aan de hand bijvoorbeeld. Of zet haar na het rijden weer terug in de wei. Zorg dat ze het rijden leuk gaat vinden.
Succes!

love_urla

Re: mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:04

heeei deees,
k vind t echt jammer dat ik niet bij jullie in de buurt woon, anders had ik je graag komen helpen, maarja k woon nou eenmaal 3 kwartier weg.
Maar k zal even vertellen hoe ik het toen die tijd gedaan heb:
Eerst heb ik urlie heel vaak gelongeerd, lekker gewandeld, gespeeld, losgesprongen en lol beleefd met der.
Na een maandje of 3 er voor het eerst even op gereden, en dat ging steeds beter. De eerste keer dat ik er opstapte kwam ze ook gelijk omhoog en dat een paar keer. gewoon door gereden en niks aan de hand. Eerst longeerde ik haar altijd voordat ik ging rijden, zeker in de winter kon ze nog weleens peper in der reet hebben enzo. Dit afgebouwd en je kon zo op der stappen en wegrijden. Ondertussen ook gewoon lekker lol met je knol, dus grondwerk, lekker stukkies lopen, gewoon lekker afwisselend werk, en af en toe kwam er nog weleens een steigertje maar dat bleef dan ook bij af en toe.
Ik hoop dat het goed komt meiss! :+:
Misschien kan ik een keertje in vakantie langskomen als je dan kan en het goed vind?

:+:

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:25

ik wil dus ook les nemen haha , maar het probleem is dat ik echt een superkleine bak heb en er echt serieus AL-TIJD wind staat , en je dus niet goed les kan geven omdat je het dus voor geen meter hoort haha , echt heeeel vervelend , en de dichtsbijzijnde stal waar ze lesgeven is dus 20 min lopen , over n hele drukke weg , en jahoor ook daar staat weer superveel wind , en vorige x ging mevrouw helemaal uit dr dak midden op de weg daar omdat er een supergrote tractor langskwam met eeen groot ding voorop :') , en je kan dan ookniet ffe aan de kant gaan staan ofso , dus dat lijkt me niet zo heel erg verstandig en vooral niet nu het winter word en dus keihard waait daar -___- , in de lente/zomer waait het daar ook maar niet zo achterlijk hard als dat het nu doet , en het probleem is dus dat ik echt niet met deze harde wind over die weg ga , vooral niet met al dat tractorverkeer want daar houd ur niet zo van geloof ik :') , en om nou een trailer te huren elke week / maand vind ik dus echt achterlijk , en zonde van me geld haha :') , en ik ken ook echt niemand met een trailer die ik kan lenen .. dus ga ik wss rond februari/maart , iig als het weer beter weer is priveles nemen ,
groetjes desi <3 urly

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:30

@ love_urla
heeee , ja ik hoop dat het me lukt inderdaad maar denk het wel hoor hihi , eigenwijsje die ze ook is ,
ja tuuurlijk mag je langskomen in de vakantie hihi !
groetjess x

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:33

morgen ga ik het dus weer proberen met mijn moeder erbij , en ik vraag die dus te filmen , hoop dat ik het deze x niet vergeet dan ;$ , heel raar , maar als ze zonderzadel steigerd voel ik me eigenlijk veiliger haha , maar dat komt denk ik ook omdat ik vanaf me 3de al op shetlanders rij zonderzadel en het dus een soort gewoonte is .. ( in ponyparkcity ) , maar ook omdat ik dan bijmezelf denk ; oh als ze achteroverklapt dan kan ik snel wegspringen blabla , en met zadel ben k bang dat ik blijf hangen in de steigbeugels etc haha , maar het probleem is dus wel dat ik sneller val zonderzadel , wat denken jullie zonder of met zadel proberen ?
groetjes desi <3 urly

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 16:29

vandaag ein-de-lijk gefilmt , het lijkt ofdat k hard in het zadel val maar dats s niet zo , en ja me moeder kan niet filmen lol , eerst steigerde ze een paar , maar ik bleef zitten entoen gaf ze het maar op en ging luisteren , werd echt boos , je hoorde ook int filmpje dat k zei ; URLYYYY !!!!!!!! , superboos dus dat heb k er maar uitgeknipt dat ging me tever hahaha , heb vandaag gewoon gereden gelukkig en ze luisterde gewoon naar me , behalve die paar x rechtop staan in het begin dan , maar ze kreeg dr zin niet want ik bleef zitten :)
http://www.youtube.com/user/deesixbella ... e=mhee#p/u
de link hierbovenn , groetjes desi <3 urly

stip2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:09

jeetje, die komt echt goed omhoog...

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:14

_Esther_87_ schreef:
desi_urly schreef:
@ geerke , ja dat is waar haha :') , dat moet ik dus maar even afleren haha , ze doet het als ze hengstig is want dan loopt ze alleenmaar te kloten en wil ze niks ..

Er zijn paarden die echt zo veel last hebben van de hengstigheid dat je er in die periode gewoon beter niet op kan gaan zitten. Dat is geen 'kloten' dan voelen ze zich echt daadwerkelijk niet prettig en is het ongelooflijk vervelend als jij er dan op gaat zitten.
Wat je kan doen is de DA vragen een scan te maken om te kijken of er afwijkingen zijn op de eierstokken bijvoorbeeld die dit heftige gedrag kunnen veroorzaken. Als dit niet zo is, zijn er middeltjes (Moody Mare bv) die helpen om de hengstigheid te reguleren zodat ze er minder last van heeft. Als je daar niet aan wilt beginnen is de oplossing echt simpel, namelijk luisteren naar je paard en niet rijden als ze hengstig is.

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:18

zou idd maar eens na gaan als ik dit zo lees hoe t zit met haar hormoon spiegel !!!
urla was altijd al heet in der hoofd en ondeugend.
blijf consequent en schenk hier totaal geen aandacht aan met zwepen of wat dan ook !
haar naar voren rijden is idd de beste optie en wat je nog zou kunnen proberen als ze zo erg blijft steigeren is iets van een water ballon of een ei op der kruin tussen der oren kapot slaan als ze overeind komt meestal schikken ze zo dat ze denken dat ze bloeden en kan t over zijn (in de meeste gevallen hoor )
succes desi hoop dat t beter gaat zou t vervelend vinden als ik die lieve urla weer te koop zie staan daar heb ik haar niet voor weg gedaan !!
groetjesssssssss

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:14

Ik denk ook dat zo'n probleem niet alleen op een forum kan worden opgelost.
Er bestaan speciale instructeurs die je helpen de macht over je paard te krijgen.
En natuurlijk zou ik ook is by de dierenarts gaan wie weet heeft ze een spier verokken tijden het springen of in de stal.
Je mag vooral niet agressief worden wie weet wil ze aleen zeggen dat ze ergens pyn heeft als je dat negeert kan je de band tussen jij en je paard compleeeeet verpesten!!!!!
Echt niet doen lichamelijk straffen is echt het extreemsteu dat je kan doen!
hopelijk help het een beetje
meer kan ik echt niet zeggen sorrie
ahja nog ene laatste tip horsmanchip er bestaan zo'n instructeurs die bij je komen en met clickers en longeren werken dat is een echt
MUST DOOOO
Xx
BaYeUh

willemijn98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:30

hoe gaat het nu met het rijden? steigert ze nog? ben benieuwd :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:10