Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
emmyenm123 schreef:Als mijn paard zijn achterhand naar mij toe draait zou ik heel erg boos worden, als je het niet bestraft dan blijft hij dit altijd doen.
Zilfstar schreef:Anda123: Jouw plaatje gaat dan in dit geval toch weer uit dat de pony ranghoger zou zijn? ITT hestejente die dus zegt dat de pony juist ranglager is omdat ze weg gaat bij haar voer? Nogmaals pony dreigt NIET en jaagt ons niet weg. Ze draait zich alleen om met oren naar achteren (op ons gericht, niet plat tegen het hoofd) en de neus laag. Je kan ook zo naar haar toe lopen met halster bijv. En mijn dochter begeleid ik absoluut. Ik loop ook niet weg en ben altijd vlakbij. Zonder mij in de buurt (en dan bedoel ik dat ik oog erop hou en dus altijd in kan grijpen) mag ze de stal niet in.
Ik ben me ervan bewust dat de pony er nu zo'n 2 maanden is en ons wrs uit gaat proberen (of aan het proberen is). Ik corrigeer haar wel degelijk en pak haar ook gerust aan als het moet. Tegelijk wil je het delicate vertrouwen dat er nu is niet wreed doorbreken met ongepaste straf, dus dat is zoeken naar de juiste balans. Bijten, schoppen, dreigen wordt neit geaccepteerd.
fjordjes schreef:Mijn paard kijkt altijd standaard nijdig als ik naar z'n stal loop. Ik negeer het gewoon en zodra de staldeur open is kijkt ie weer met de oortjes naar voren.
Anda123 schreef:Als je de stal in komt en je paard staat te eten (brok of hooi) en legt de oren plat, keert de achterhand naar je toe en wil je in het ergste geval wegjagen, dan is dat een teken dat jij lager bent in rang.
en deed dochter zelf het halster weer. En heeft dochter voor het eerst grondwerk gedaan in de binnebak. Het ging geweldig! Dochter moest even door krijgen wat je moet doen, dus 1 keer voorgedaan mbt achteruit zetten. Je houding wat je uitstraalt. Gaandeweg groeide ze daarin en ging de rug steeds rechter en de blik steeds vastberadener. Na ene minuten het touw geheel aan dochter gegeven en ze verder van een klein afstandje gecoached. Pony moest wel even wennen dat ze op het kind moest letten ipv op mij, maar binnen enkele keren stukje wandelen > stil zetten > corrigeren op voorbij lopen door achteruit te zetten> en weer wandelen had pony het door en lette perfect op baasje. Bleef op mooie afstand (Kirstens ruimte) en koppie ging laag, er werd gelikt en gekauwd. En ondanks dat ze wegliep van het engste punt (achterkant binnebak) en ze daar normaal toch we een spurtje in zou willen zetten omdat ze snel weg wil zijn, bleef ze keurig achter dochter lopen. Dat hebben we nog 2 keer gedaan (bevestigen) en toen was het ook klaar (positief afsluiten). Dochter heeft pony zelfstandig terug gebracht naar stal en dat ging heel rustig en beheerst, ook vanuit dochter (die straalde vanwege haar succes met grondwerk) en halster afgedaan. Bij later afscheid nemen was pony wel weer wat nukkig/ongedurig maar draaide zich NIET om. Dat gedrag hebben we vandaag helemaal niet gezien!