Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:50

Als ik jou was zou ik gewoon heel veel achter elkaar oefenen, totdat hij wel braaf meeloopt, zolang hij dat niet doet blijven door gaan. Ben je misschien wel 2/3 uurtjes bezig misschien korter of langer, maar ik zou dat proberen. Hij moet toch dat gedrag afleren en ik denk met constant herhalen het meest effect heeft.
Want na 10x zal hij denk ik niet meer de stal in en uit stormen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 00:53

Telpeva.

bedankt voor het goede mee denken. hier op stal worden ze met een halstertouw naar de wei gebracht .en ze worden niet door het gangpad naar buiten gejaagd, ik ken wel mensen die dat doen, je paard zou maar zijn benen breken in het gangpad. ik vind dat echt ontverandwoord bezig zijn, als je paarden zo naar buiten brengt :wow:

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:58

Heb je ruimte voor je stal ingang? ik bedoel het gangpad, kan je hem daar makkelijk draaien?

De reden waarom ik dat vraag is...eerst leer je hem zijn achterhand te laten wijken voor druk, dmv grondwerk. eerst dus oefenen in de bak of roundpen of wat je ook ter beschikking hebt.
Je laat het paard dus om je heen lopen en dmv van je leadrope of een stick, zweep stuur je zijn achterhand van je weg waardoor hij haaks tegenover je komt te staan aankijkend met beide ogen. Dit in beide richtingen.
Moeilijk uit te leggen en ik weet niet hoe je engels is maar hier een hele goeie beschrijving
http://www.naturalhorsesupply.com/yielding.shtml

Als je dat beide kanten op GOED!! onder de knie hebt en je paard begrijpt het ook goed ( wat echt misschien wel een paar dagen of weken duurt. Dan bij de stal. Zodra hij te hard gaat, hup die achterhand om.. en steeds weer en weer, hij moet zijn voeten bewegen linksom rechtsom (pff is wel moeilijk zo uitleggen)

Affijn als hij de neiging heeft de stal in te gaan...NIET doen weer achterhand om. Hij moet dus werken.
Op een gegeven moment als hij echt rustig en onstpannen is dan mag hij voor je uit, langzaam de stal in en dat is zijn rustplek..

De clue van deze oefening is....stout, move your feet.....en hij krijgt rust op de plek waar jij hem wil en dat is in dit geval door de stalopening en in zijn stal.

Je kan op youtube kijken op yield hindquarters.

Het zal misschien als abrakadabra klinken dus vraag aub als je het niet snapt. Ik heb hier heel wat problemen mee opgelost..ook paarden die gewoon helemaal niet de stal in wilde cq durfde, trailerladen, benen optillen bij de hoefsmid etc etc echt een zeer waardevolle oefening...uiteraard zoals met alles, mits goed uitgevoerd

Waves

Re: Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:03

HcRanch, je bedoelt grondwerken in het stalpad? Dat klinkt wel als een goede tip! Ik zou ook even kijken naar de bodembedekking TS, ik las in een ander topic over een paard dat enorme jeuk kreeg van zaagsel en daardoor steeds onrustig was op stal. Probeer eens iets anders dan je nu hebt.

Maar TS, als nou niks werkt en de pony dit al heel lang doet en tegen de wanden slaat etc.. is het dan niet een idee om hem niet meer te kwellen maar hem met een maatje buiten te laten? Niet alleen uiteraard.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:03

Frats schreef:
Euuhh gewoon buiten laten staan?! Waarom op stal? Daar horen paarden zowie zo niet.

Wat een onzinnige reactie zeg.
Het is trouwens sowieso.

Ik heb verder niet alles gelezen, ik wilde eigenlijk afsluiten toen ik je topic tegenkwam, dus ik reageer even vlug.
Mijn oude paard heeft dit ook gehad. Die durfde nergens meer naar binnen, dus niet meer door openingen heen. Ik herken echt precies wat je verteld.
Zij heeft toen een balk op haar rug gehad toen ze een oude stal in liep. Sindsdien wilde dus nergens meer naar binnen, en als we haar eenmaal (na 2,5 uur "vechten") binnen hadden, dan kwam ze er als een idioot weer uit. Zoals jouw paard.
We hebben dit prima op kunnen lossen met wat geduld.

Waar woon je ergens als ik vragen mag?
Als je advies wil hoe we dit opgelost hebben kan je me even PBen!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:05

HCRanch

Super bedankt voor je goede uitleg, is hier ook een filmpje van op youtube, dan kan ik er een beter beeld .er van in mijn hoofd Krijgen. hoe ik het precies moet gaan uitvoeren.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:12

Laatst bijgewerkt door HCRanch op 24-11-11 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:13

Waves

Maar TS, als nou niks werkt en de pony dit al heel lang doet en tegen de wanden slaat etc.. is het dan niet een idee om hem niet meer te kwellen maar hem met een maatje buiten te laten? Niet alleen uiteraard.

jazzgps, Ik heb hem buitenlaten staan een nacht ,en toen had hij zijn achterbenen in de draden op gehangen, en hij had de omheining gesloopt.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:18

bovendien is dat een symptoom oplosser, als er een keer iets aan de hand is en hij moet op stal....hij zal het toch moeten leren..maar met rust en begrip, deze pony heeft duidelijk een fobie.

Waves ja in het gangpad maar pas NA dit geoefend is in de bak oid zodat het paard begrijpt wat er gevraagd wordt.

Wat ook de reden van deze oefening is dat je zijn MIND erbij houd en niet in vluchtgedrag schiet. Je zet hem aan het werk waardoor hij moet nadenken en niet blokkert en zijn instict aanspreekt wat in dit geval...vluchten betekend.

Ook in zijn stal moet het fijn zijn voor hem, dus doe daar leuke dingen wat hij fijn vind, misschien is dat borstelen, masseren, TThouches...etc

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:29

Mijn arm doet zeer ,ik ben tegen de wand van de stal aan gevallen,
omdat ik het touw wat losser wou laten, hij vloog meteen zijn stal uit,
Ik wou hem achterwaarts de stal uit laten komen, en toen ging hij er bij zitten hij stond te trillen op zijn benen,
En hij vliegt weer naar voren richting mijn kant op , ik had een halstertouw om zijn neus gedaan maar ook daar gaat hij dwars door heen. :x

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:35

Het lijkt me tijd te worden dat je er een professional bij haalt, die weet wat hij/zij doet en ook de oorzaak kan achterhalen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:39

zet maar een maandje hier :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:53

jazzgps schreef:
Mijn arm doet zeer ,ik ben tegen de wand van de stal aan gevallen,
omdat ik het touw wat losser wou laten, hij vloog meteen zijn stal uit,
Ik wou hem achterwaarts de stal uit laten komen, en toen ging hij er bij zitten hij stond te trillen op zijn benen,
En hij vliegt weer naar voren richting mijn kant op , ik had een halstertouw om zijn neus gedaan maar ook daar gaat hij dwars door heen. :x

:oo oeps niet DE manier voor hem dus :n

hopelijk valt het mee voor jou :+:

het is toch een rare angst bij hem voor de stal,hopelijk kan je dat op 1 of andere manier doorbreken.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 15:22

Ik heb dat Risico maar genomen dat ik tegen de stalwand aan zou vallen, :wow:
Omdat ik wil dat hij mij gaat vertrouwen, in de stal , en daar zit nou emaal een groot risco aan vast, dat je ergens tegen aan kunt Vallen Omdat je nu dingen doet. die je normaal gesproken niet doet, Ik weet ook bijna zeker dat dit angst van hem is,
Dat zie je aan alles wat hij laat zien in zijn stal.
Ik ga dit toch proberen zelf op te gaan lossen,dit omdat hij erg eenkennig is, en ik ben de persoon die dat toch uiteindelijk zelf voor mekaar moet gaan krijgen, :D
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 25-11-11 15:37, in het totaal 3 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:24

Misschien laat de stal waar jij staat de paarden los naar stal of de wei lopen?
Ik heb dit ook gehad en dat kwam door bovenstaande...

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 15:27

doei schreef:
Misschien laat de stal waar jij staat de paarden los naar stal of de wei lopen?
Ik heb dit ook gehad en dat kwam door bovenstaande...

bedankt voor het goede mee denken. hier op stal worden ze met een halstertouw naar de wei gebracht .en ze worden niet door het gangpad naar buiten gejaagd, ik ken wel mensen die dat doen, je paard zou maar zijn benen breken in het gangpad. ik vind dat echt ontverandwoord bezig zijn, als je paarden zo naar buiten brengt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:31

@jazz
:j Vind ik ook...
Bij mij ging het echt over een super mak welopgevoed paard, die opeens dit gedrag ging vertonen wat jij beschrijft.
Toen ging er zegmaar snel een lampje branden :)* In het begin zette ik hem steeds om de 4 passen stil en in zijn achteruit, dat werkt wel goed.
Maar als de paarden achter je rug om worden losgelaten kan jezelf zo consequent zijn, maar wordt het aan de andere kant door een ander verpest.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:54

na het lezen van je belevenissen nu op het laatst , arm tussen paard en stalmuur, tjaaaa goed bezig hé.
Ik ben instructeur en heb een jaar trainer opleiding nadien nog gevolgt, ik ga nog steeds regelmatig bijscholingen volgen, omgaan met paarden kan je echt niet leren door hier een paar tips te lezen, want bij het werken met paarden moet er na een actie een reactie komen, en daar moet je dan op inspelen en dus je vraagstelling steeds aanpassen aan wat je paard je verteld, het gedrag leren begrijpen en net het leren snel erop te reageren is dus eerst kennis, en heel veel ervaring opbouwen doorheen heel vele jaren, dat kan je echt niet leren uit het lezen van een paar goedbedoelde tips.
plus je zou veel meer en veel vlugger de dingen leren door dus goed les te nemen, zoiets kost idd centen, maar zo maak je dus zelf, van een paard, een probleem paard.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 23:00

Aeolusnr1, ik ben het niet helemaal met jou eens.
Je stelt een vraag op bokt ,omdat je dan met elkaar je ervaringen kunt gaan delen.
Er zijn hele goede adviezen voorbij gekomen in dit topic ,en daar ga ik dus ook mee aan het werk samen met mijn pony.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:07

das heel waar, er zijn zeker goede adviezen langs gekomen, maar het probleem zit hem niet in wat je nu precies moet doen maar net in hoe je het moet doen, ook jouw algemene houding.
Het probleem zit echt niet bij het paard, het probleem zit hem bij de mens die er mee werkt, en ik wil je niet aanvallen of verwijten, zeker niet hoor, maar jij bent nu die mens die er mee werkt, en jij bent dus eigenlijk het probleem waar aan gewerkt dient te worden.
je moet paarden leren lezen , inschatten en net op tijd reageren en vooral ook belonen (rust geven) op het juiste moment, en dan weer verder opbouwen, dit is niet mogelijk om zoiets via een tekst aan te leren, dat kan enkel real , dus in het echte leven, een lesgever die naast jou staat.
En begrijp me niet verkeerd, ik wil mezelf echt niet opdringen, er zijn nog veel meer lesgevers/trainers die zoiets perfekt kunnen overbrengen, maar investeer in goede les, daar pluk je nadien zelf ook de vruchten van.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:09

Ik heb even een aantal posts van Aeolus gescand, GPS en ik denk dat je er nog heel wat lering uit kunt trekken. Zonder kennis en ervaring leidt alles wat je doet tot niets, en al die dingen leer je in de praktijk en door te lessen, maar niet van Internet ;)

Probleempaarden bestaan niet, is mij vaak verteld. De mens waar het paard mee moet werken is het probleem.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 23:16

In_Black

Ik heb het nooit over een probleempaard gehad in dit topic.
Mijn pony is gewoon heel bang ,als hij zijn stal uit moet gaan ,daar kan je als mens zijnde niks aan doen,
Ik ga er rustig de tijd ,er voor nemen zo dat deze pony zijn vertrouwen weer trug gaat krijgen in zijn stal,

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:23

ik weet niet of het al gezegt is maar misschien achter uit de stal uit?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 23:24

nicky_rilana schreef:
ik weet niet of het al gezegt is maar misschien achter uit de stal uit?

ja dat is al gezegd;

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:25

oow al geprobeerd?