Ervaringen met hengsten (gedrag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:32

Hier verschillende hengsten thuis staan , die dekken en in de sport lopen.
Als ze uitschaften terwijl mijn dochter erop zit gaat ze gelijk aandraven ,dit vinden ze niet fijn en je zult zien dat ze dat wel afleren.
Ze kan rustig in de les of op concours naast een merrie rustig uitstappen.
Hier weten ze precies het verschil tussen dekken en sport , dit doen wij door het verschil te leren.
Als de hengst moet dekken gebruiken we bv een ander halster met bitje erin, zo gauw als je met dit halster bij de stal staat gaan ze best wel tekeer , maar met het gewone halster zijn ze rustig.
Hier staan ook merries maar ze hebben respect voor stroom en zijn nog nooit door het draad gegaan.
(Zet hem maar eens met zijn kont tegen het draad aan , je zult zien dat dat maar 1 keer nodig is !!)

Mijn dochter was afgelopen zomer met een hengst op ponykamp van de knhs , ze was 14 (nu 15)
Daar moest ze de hele week zelf alles doen , zij weet hoe er mee om te gaan en voordat jullie dat onverantwoord vinden....we kregen met het ophalen complimenten van het stalpersoneel en instructie in ermelo de complimenten voor de goede opvoeding van de hengst.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:36

@amazone77: Gráni heeft nog geen last van opfokken en "ontploffen" doet hij meestal door op de plek een soort bokje te geven en dan is alle spanning voorbij, hij dat dat overigens héél voorzichtig en echt op de plek zonder mij aan te raken of iets dergelijks (moeilijk uit te leggen :') )
Hij mag van mij best hinniken, ook naar zijn vriendje maar echt "brullen" om het brullen kunnen sommige hengsten ook zo in blijven hangen (sommige merrie's trouwens ook := ) en zich juist met brullen opfokken dát laat ik niet toe (het erin blijven hangen).

Misschien heb ik daarom het uitschacht probleem (nog) niet gehad. Hij heeft altijd zijn aandacht bij mij (en denk ik nog geen idee dat de dames in de afstand dames zijn := )
Hij doet het alleen uit ontspannenheid en dat hoort ook te kunnen, je wilt hem tenslotte ook goed kunnen wassen of behandelen mocht dat nodig zijn.

Maar jij zegt niet afstraffen? Ook niet als je bv tijdens het opstappen uitschacht als hij de dames ziet?
Ik ben heel erg in dubio. Aan de ene kant straf je iets heel natuurlijks af en vind ik het oneerlijk omdat hij het de ene keer wel mag/moet en de andere keer niet én het ook aan jezelf ligt omdat je te laat hebt afgeleid.
Maar aan de andere kant wil ik wel duidelijk maken dat dat soort gevoelens niet gewenst zijn behalve op momenten dat je het "vraagt"...

Het is wel een moeilijk onderwerp omdat het zo moeilijk te beschrijven is. Hinniken en brullen, uitschachten uit ontspannenheid of mannelijkheid. Het is allemaal zo'n dun lijntje en meer een gevoel dan theorie....

dots83

Re: Ervaringen met hengsten (gedrag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:39

wij hebben een poosje een hengst gehad, was super braaf ook met andere paarden...totdat hij toch ineens ontplofte tijdens de training en op andere paarden begon te vervelen. 3 dagen later waren zn ballen dr af en heb er geen moment spijt van gehad.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:43

nee hoor , hij mag best uitschachten maar NIET als jij erop zit , dat is het verschil leren. dus bij opstappen , gelijk wegdraven!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:43

@pietsie: Dat is een goede tip! Aandraven! Bedankt! Zoiets zocht ik ipv slaan of echt afstraffen.
En ik vind het niet onverantwoord hoor.
Hier lopen enorme friese en half friese hengsten rond met een gehandicapt kind wat met zijn armen en benen loopt te zwaaien en als ik langs loop met mijn (hengstige) merrie kijkt de hengst niet op als die jongen hem stilzet om zwaaiend met handen en benen kierend roept: "Mijn paard is veel groter dan jou paard!". Ik ga dan helemaal stúk dat dat kind niet beseft dat hij ook nog op een hengst zit _O-
Mijn hengst is ook gewend door anderen behandeld te worden, kindjes kunnen zijn hoefjes krabben (allemaal uiteraard met toezicht) ik vind het belangrijk dat je paard door iedereen behandeld kan worden en andere mensen te laten zien dat hengsten heus geen monsters zijn! :)

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:44

helemaal mee eens!!!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:47

dots83 schreef:
wij hebben een poosje een hengst gehad, was super braaf ook met andere paarden...totdat hij toch ineens ontplofte tijdens de training en op andere paarden begon te vervelen. 3 dagen later waren zn ballen dr af en heb er geen moment spijt van gehad.

"Opeens"? Of had hij wel wat sluimerende gevoelens of wat strijd in de bak?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:48

Ik heb 5 jaar een hengst gehad, was welliswaar een shetlander maar hij voelde zich heel wat.
Ik heb hem gekocht als 4 maanden oud pluisje en heb hem vanaf dag 1 consequent opgevoed. Hij is altijd heel braaf geweest zowel aan de hand als onder het zadel en nadat hij gedekt had was hij wel heel vrolijk als er andere paarden bij de stal kwamen maar was beheersbaar en braaf aan de hand.
Hij heeft 5 jaar samen met mijn 2 merries en hun veulens gelopen en in het najaar en de winter stond hij met de veulens van het jaar ervoor in een paddok met schuilstal, vond ie geweldig.
Helaas is hij na een dekking van een merrie van buitenaf ziek geworden (genitale herpes) en mocht alleen dekken als hij klinisch ok was. Dat betekende voor hem dat hij apart moest van de rest en alleen mocht dekken na controle. Ik vind alleen staan niet waardig en heb hem laten castreren.
Hij is rustiger geworden maar fokt zich wel op met mennen als we andere paarden tegenkomen, wederom beheersbaar. Met zijn eigen zoons heeft hij altijd prima samen kunnen staan maar de ruin van een ander is hij weleens aangevlogen.

Ik denk dat je per moment moet bekijken hoe het gaat en als zijn hormonen hem in de weg zitten moet kiezen voor castratie.
Succes.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 01:18

@Polly: Een shetlander hengst doe ik je niet na, ik heb al moeite met een shet ruin _O-.
Sneu dat hij een soa heeft gehad van een buitenstaander.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:01

waarom zou een shet hengst anders zijn dan een andere hengst?Mijn shets krijgen exact dezelfde opvoeding als min grote paard, mogelijk strenger er lopen tenslotte ook kindjes mee en ik wil geen gesodemieter. Mensen staan ook altijd zo stom te kijken als ik ze ergens neerzet en HO zeg, ze verroeren geen milimeter hoor al vergaat de wereld bij wijze van spreken, ho is ho.
Veel mensen vinden die kleintjes echter schattig en voeden ze niet op, daarom hebben ze ook de naam zo eigenwijs te zijn :)

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:17

Ik heb zelf 2 hengsten ( 7 en 2.5 jaar oud) en 2 ruinen, en ik vind het onzin om te zeggen dat je hengsten niet een sociaal leven kunt geven, ze staan bij mij, bijna altijd buiten, nu zelfs nog 24/7, ze staan nooit alleen. meestal staan ze twee aan drie, en af en toe staan ze met z'n vijven ( 1 pension pony). En natuurlijk is er wel eens strijd, maar zolang dat binnen de perken blijft, staan ze gewoon bij elkaar. een hengst is heel goed te combineren met een ruin..

Het zijn vaak de hengsten die apart gehouden worden, die voor onrust zorgen, gewoon al om het feit, dat ze het niet gewend zijn, ik heb hier zomers soms wel 5 hengsten staan, en als ze net komen, maken ze een hoop spats, maar na een week lekker buiten staan( niet alleen) keert de rust weder.

Ik denk dat je jezelf gewoon de vraag moet stellen, of je dit wilt, als je een hengst hebt, zul je veel gezeur om je heen hebben, vaak mensen ( eigenlijk altijd) die zelf geen hengst hebben of erg angstig zijn voor hengsten, kun je daar boven staan, en ben je mans genoeg je hengst goed consequent op te voeden, dan is er geen enkele belemmering je hengst hengst te laten..

Ik moet wel zeggen, dat hengsten die dekken, lastiger zijn, dan hengsten die niet dekken.

En of het zielig is, dat ze niet kunnen dekken, in de natuur dekken ook alleen de dominantste hengsten, en ze raken niet gefrustreerd, ook hengsten doen aan zelfbevrediging :D en doen dat bij voorkeur, als je mensen op visite hebt , die niets met paarden hebben, zodat jij kunt uitleggen, wat hij nu staat te doen :D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:40

Interessant topic om te lezen! Ik heb niet veel ervaring met hengsten, maar wel 1 waarvan ik flink geschrokken was.
Ik heb zelf een merrie, die altijd erg geliefd is bij alle ruinen. Ook ruinen die normaal helemaal geen interesse tonen in merries. Blijkbaar vinden veel ruinen haar een 'lekker ding'.
Ik heb 1x een buitenrit gemaakt met een hengst. Die hengst had een paar jaar eerder een paar keer gedekt, daarna niet meer. Was gehoorzaam, opgevoed, merries gewend, maakte op hun stal nooit problemen, alleen af en toe wat showen.
Mijn merrie was nieuw voor hem. Ze was niet hengstig. Flinke rit gemaakt, helemaal geen probleem, of ik er nou voor of achter reed, ook relaxed aan de lange teugel stappen. Halverwege stonden we even naast elkaar (armlengte afstand, om waterflesje door te geven). Toen werd hij opeens, uit het niets, wel echt hengst. Steigeren, uitschachten, stijf, brullen. Ik schrok enorm, had het niet zien aankomen. Mijn merrie snel opzij. Zijn baasje bleef erop zitten en had 'm snel weer onder controle. Maar zo uit het niets... opeens namen de hormonen blijkbaar toch de overhand. De rest van de rit kon ik niet meer voor hem rijden, dan ging hij zich sterk maken, drullen, dribbelen. Er achter rijden kon wel.
Er is dus geen ongeluk gebeurd (al kwamen zijn voorhoeven tijdens het steigeren wel dichter langs mijn cap dan mij lief was), ik was vooral geschrokken van het plotselinge, dat je het niet ziet aankomen.
De hengst is nu trouwens geruind, nadat hij op de bok heeft gesprongen en er sperma opgeslagen is. Nu kan ie in de wei met iedereen, is fijner voor hem.

Een andere hengst die ik ken, weet goed het verschil tussen 'sport' en 'dekken', zoals hier al eerder een paar keer beschreven is. Dat is echt fijn. Maar na de ervaring met die hengst op die buitenrit, blijf ik zeer op mijn hoede bij hem in de buurt.

Wat ik mij afvraag, hebben jullie wel eens meegemaakt dat een hengst een ruin of merrie weg wilde jagen? Zo van, 'jij hoort niet bij mijn kudde'? Hebben ze kudde-gedrag? Of is het 'hoe groter de kudde, hoe beter'?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:53

Zoals velen al schreven, is het natuurlijk afhankelijk van individu tot individu.
Maar persoonlijk denk ik toch dat veel hengsten zich anders gedragen, omdat ze niet als gewone paarden behandeld worden.
Een hengst, die enkel buiten komt om te dekken en verder solitair gehouden wordt, zal zich natuurlijk laten opmerken als hij eens buiten komt. (Een merrie of ruin, die maar af en toe andere paarden ziet, zal zich ook wel laten opmerken).

Wij hebben onze (nu 5-jarige) hengst sinds hij jaarling is. Hij staat sindsdien in koppel met een ruin van dezelfde leeftijd / zelfde formaat. Hij is "dekhengst" sinds zijn 2de levensjaar (mag bij de Welsh). Eigenlijk hebben we nog nooit problemen met hem gehad, maar we behandelen hem dan ook als een NORMAAL paard. Hij kan andere merries zien en staat - zelfs in het dekseizoen - vaak maar op enkele meters van hen. Wel mag hij - net als bij pietsie - enkel dekken met een speciaal bit. Schouwen is aan het halster (wel met hengstenketting, omdat dit mezelf beter lijkt voor het geval hij 'dom' zou doen). Toont de merrie interesse, gaat hij terug mee, chifney in en dan pas dekken. Werken is werken, dit is met een ander bit en dan mag hij niet naar de dames kijken, maar moet hij bij de les blijven. Toen we 2 weken geleden op wedstrijd gingen, liep er in de inrijring een hengstige merrie. Je ziet wel dat hij het merkt (eens flemen als ze voorbij komt), maar verder doet hij gewoon wat er van hem verwacht wordt. Wel ben ik van mening dat je een hengst niet weg mag houden van merrie. Hij moet gewoon beseffen/leren dat hij niet zo maar alles wat vrouwelijk is mag bespringen. Tenslotte moeten wij - als man - toch ook onze hormonen onder controle houden en niet elke vrouw/meisje bespringen. Worden wij daardoor gefrustreerd ? Neen toch. 8)7

Bij mij mag hij eigenlijk wel redelijk ver gaan, maar hij kent zijn grenzen. Zo mag hij van mij gerust aan mijn kledij knabbelen (ik vind dit gewoon een teken van sociaal gedrag tussen paarden), maar als hij toevallig eens mijn vel erbij heeft, beseft hij dit maar al te goed en kijkt hij zelf al verschrikt van 'oei, sorry hoor'. Schachten doet hij ook wel eens. Hoeft daarvoor zelfs geen teken van s*ksuele opwinding te zijn. Hij kan dit ook hebben als hij zich heel ontspannen voelt. Enkel bij het rijden doen we - net als bij pietsie weer - gewoon aandraven (maar eigenlijk heeft hij nog maar één keer geschacht tijdens het rijden en dat was dan eigenlijk nog toen we stilstonden en hij heel relax werd).

Vaak heb ik de indruk dat mensen een hengst veel te kort (figuurlijk) willen houden en constant willen tonen dat ze boven hem staan. Een hengst heeft - imo - RESPECT en een gevoel van EIGENWAARDE nodig. Wel altijd CONSEQUENT en DUIDELIJK blijven.

Wat Gráni betreft... als je hem een normaal, sociaal, paardwaardig leven kan geven, waarom zou je hem dan castreren ?
Voor zover ik je ken, lijk je me zeker een persoon, die consequent genoeg is om een hengst een degelijke opvoeding te geven.
Castreren kan je nog altijd, maar eens de ballen eraf zijn, kan je ze er niet meer terug onderhangen hé.

Zelfs al zou hij nooit dekken, waarom zou je castreren als hij een normaal leven kan leiden ?
De paarden van de Spaanse Rijschool zijn toch ook allemaal hengsten en die dekken ook niet allemaal.

Beter een goedgemanierde hengst, dan een bitchy merrie :-D
Tenzij je natuurlijk denkt, dat hij als ruin een nog beter leven zou kunnen hebben.

Mocht je nog vragen hebben over hoe ik het met Sublime aanpak, je weet me te vinden hé.

EDIT : Verder kan ik me volledig terug vinden in wat Oebbels schrijft :)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:02

Denk dat als er sprake van is , dat je de hengst laat ruinen jij zelf wel duidelijk hebt welk moment dat zou moeten zijn. Wat een enig dier , zolang jij met hem goed uit de voeten kunt , en de hengst in de kudde/ met andere ruinen zich prettig voelt, en je in het werk met hem het goed kan hanteren .... lekker hengst laten ,( en snap ook wel dat je hem hengst wil laten.)
(Mijn ervaringen met hengsten zijn zeer verschillend , zie dat er veel van het natuurlijk karakter, opvoeding , werk en kwaliteiten van de eigenares afhangt..... ,)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:09

Ik heb 2 hengstjes, waarvan 1 wel eens op een merrie heeft gezeten maar heb hier NOOIT problemen mee gehad. Mn heren gedragen zich prima, ook met merrie's in de buurt. Ik heb mijn eigen grond, en heb geen plannen om ooit een merrie te kopen dus ik vind dat ik ze paardwaardig bestaan kan bieden. Dat vind ik ook belangrijk, mocht je hengst veel in contact komen met merrie's en nooit wat mogen, dan zal ik hem ruinen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:15

Succubi schreef:
dots83 schreef:

Nee was eigenlijk ineens, had eerder nooit last van. Wel als hij op stal kwam dat hij een keer gewoon hinnikte, geen overdreven gebrul ofzo....ach zou nooit een dekhengst worden wat heb je aan die ballen dan zeen zak :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:16

Succubi schreef:
dots83 schreef:

Ja, dit komt helaas wel voor. "Het ging zo goed, totdat.." Dat is echt het verschil tussen een ruin, merrie en een hengst. De invloed die hormonen ineens kunnen hebben. Mijn paarden staan met z'n alle buiten en hebben een hele gezellige, stabiele groep. Maar er is er een keer eentje los gebroken en die ging rechtstreeks richting de ijslander ruinen van de buren en niet om even te knuffelen.. Gelukkig liep het goed af. Ik ben helemaal pro hengsten, maar houd elk risico altijd in je achterhoofd. Als je er vanaf valt heb je geen loslopend paard, maar een loslopende hengst.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:28

Ik heb 3 hengsten en een ruin. De ruin is pas op 3-jarige leeftijd gecastreerd, hij zat zichzelf enorm in de weg en zijn grenzen waren weg. Ik kon niet meer tot m doordringen hoe ik dat ook probeerde. Hij had al wel gedekt maar is netjes ingedimt na het castreren. Het is nog wel een beetje een hengst in gedrag maar het nare randje wat hij had (of die dikke nare rand) die is eraf. Als je hem bij een hengstige merrie zet dan dekt ie, hij slooft zich nog graag uit maar is minder op andere paarden en vooral naar mij toe zoveel rustiger. Hem had ik vanaf 5 maanden en het is altijd goed gegaan totdat hij mijn alpha uit begon te dagen en ja die wint

Ik heb dus een bachelor groep met een 6-jarige hengst die niet gedekt heeft, een 4-jarige hengst die gedekt heeft, een 4-jarige ruin die gedekt heeft en een enter hengst. Zij staat 24/7 buiten en altijd bij elkaar. Het is prachtig om te zien hoe ze een kleine kudde vormen en hoe duidelijk de rangorde is. Ze zijn naar elkaar zeer vreedzaam, vechten kennen ze niet omdat alles zo duidelijk is voor ze. Nu scheelt het dat er om hun weiland heen geen merries of andere paarden staan. Dichtstbijzijnde paarden zijn minimaal 50 meter verderop maar eerder 150-200 meter verderop. Ik dek met mijn 4-jarige hengst zeer weinig, hij heeft in 2 jaar 3 cyclussen mogen dekken. Met dekken is hij het mannetje maar in de kudde staat hij bij lange na niet gelijk aan de oudste hengst. Die heeft m super onder de duim en een blik is genoeg om het te doen wijken. De enter mag alles, of het nu op de oudste hengst springen of in de benen van de ruin bijten is.

Ik kan ze omdat het kleine paardjes zijn en ze op een "eigen" stuk staan alles bieden wat ik ze als ruin ook kan bieden. Daarom is castreren bij niet dekken geen noodzaak. Ze zijn allemaal keurig opgevoed, krijgen genoeg ruimte maar mogen niet hinniken, uitschachten en hun aandacht verliezen als ik met ze aan het werk ben, dit geldt ook voor lopen aan de hand. In hun eigen tijd doen ze hun eigen ding maar maar wanneer ik bezig ben dienen ze te luisteren. Het is imo zeer noodzakelijk om duidelijk en consequent te zijn naar paarden en dan zeker naar hengsten. Ik straf dingen die niet mogen direct af. Ik respecteer hun en zij mij want in de kudde wijken de anderen voor de oudste hengst maar loop ik door de kudde en vraag ik ze voor mij te wijken dan gebeurt dat.

Castreren als ze niet dekken heeft hier voor mij dus geen meerwaarde. Echter vind ik het voor iedere hengst heel belangrijk dat hij buiten komt en dan het liefste ook op het gras en dat hij sociaal contact heeft met andere paarden. Hetzij merries hetzij een ruin. Een hengst alleen mag gewoon niet. Ik heb enkele weken terug een 5-jarige hengst gekocht die ook gedekt heeft en ik zie zo'n verschil op sociaal gebied tussen hem en mijn eigen dieren. Je merkt dat dit socialiseren dus echt vanaf veulen gedaan moet worden.

Jouw hengst, komt die in aanmerking voor goedkeuring? Is hij goed genoeg als dekhengst en is het een potentieel vaderdier? Allemaal dingen die je in je achterhoofd moet houden. Ik merk namelijk nog altijd dat een hengst hengst houden op een pensionstal dat dat gewoon niet gaat. Ze komen niet of amper buiten en vrijwel altijd alleen.Kan jij hem als hengst niet hetzelfde bieden als wanneer hij ruin is dan zeg ik direct castreren. Kan jij hem zelf niet aan ook dan zeg ik castreren. Good stallions make great geldings en het mag dan hypocriet zijn van mij maar zolang mijn hengsten geen problemen naar mij of naar hun maatjes vormen mogen ze hier lekker hengst blijven :) En gefrustreerde hengsten omdat ze niet of nauwelijks dekken? Nee absoluut niet, 4 gelukkige paarden die veel met elkaar spelen, sociaal kunnen zijn en alles krijgen wat hun hartje begeert.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:25

Wij hebben een ex dekhengst staan als wij de mensen mogen geloven. Hij is nu 15 en vertoont amper hengsten gedrag onder het zadel. Maar bijna elk jaar is het wel raar bij 1 merrie. Hij loopt gewoon bij de rest van de paarden en probeert dan 1 merrie te dekken dit was 5 jaar geleden bij een andere merrie erger. Maar goed merrie lief is dan ook 20 cm groter en tja hij was ouder. De merries vonden het helemaal niet erg en gingen er voor staan. Maar om nou echt te zeggen dat hij er continu op zat nee, absoluut niet!

Mijn eigen haflinger ruin vond het ook wel eens leuk om op mijn haflinger merrie te springen maar die is al erg vroeg geruint dus waar dat vandaan komt? :?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 01:08

@Polly: Sorry, ik verwoorde mij nogal beroerd :o. Ik heb niet veel ervaring met shetlanders en de ervaring die ik wel heb is een shetruintje die bij zijn geboorte al hengst voor 10 was. En ik heb mijn handen altijd vol met die snelle jollige rakker dat ik er niet aan zou moeten denken dat hij óók nog hengst zou zijn :=.
Ik ben heel blij dat je je shet(jes) zo goed opvoed! Vaak zien ze ze als leuke kinder pony's en grasmaaiers en kunnen het gemene dieren worden, het zijn gewoon paarden dat ook net zo opgevoed moeten worden! :)

oebels schreef:
ook hengsten doen aan zelfbevrediging :D en doen dat bij voorkeur, als je mensen op visite hebt , die niets met paarden hebben, zodat jij kunt uitleggen, wat hij nu staat te doen :D

_O- _O- _O-
Dat eeeeh... Dat had ik al snel door met de mijne _O-
Kennis van mij had een hengst en die deed het graag in de trailer op het wedstrijd terrein, hoop kabaal alsof dat beest volledig in paniek raakt en dan vervolgens heeeeeel chill de trailer afstappen _O- .

De mijne doet het het liefst op zijn bal O:)

En idd, in het wild dekken ze er ook niet op los, daar dacht ik helemaal niet bij na :).
Het drama om hengsten ben ik idd zo onderhand wel gewend. Eerst staan ze op hun achterpoten dat je met een hengst komt, organisatie komt je waarschuwen dat je misschien wel weg moet... En vervolgens staan ze met hun merrie voor je neus te kletsen dat IK ze er aan moet herinneren dat ik ondanks dat hij doopy is toch écht wel een hengst in handen heb. "Oh ja! Och, jeetje, hij is zo lief ik had het helemaal niet door" :roll:
En niemand wil een hengst op stal, wat ik ook wel weer snap! Maar het is idd wel wat meer gedoe en sterk in je schoenen staan.

@jowien: Dat zal idd wel schrikken zijn geweest! Tja, het is en blijft een hengst. Maar mijn merrie heeft bv een hekel aan kleine pony's/shets. Als die te dicht bijkomen dan grijpt ze ze ook echt. Ook wat bizar is want het is een hele extreme brave merrie.
Ik denk dat hengsten ook wel voor en afkeuren zouden hebben. Gráni heeft tot nu toe voornamelijk voorkeur voor koudbloeden maar ik denk dat hij het ook best zou willen doen met een warmbloedje :)

@YWC: Sublime is ook wel hét voorbeeld, misschien moet ik Gráni volgend jaar maar brengen om hem te laten zien hoe het moet :D.
(hij is niet zo bitchy als Marny ;) ).
Bedankt voor je post! Hoe Sublime word gehouden, behandeld/opgevoed word en hoe hij zich gedraagt is super!
Het ene moment staat hij te dekken en volgend moment met een merrie op de trailer, dat is super! (en hoort mijn inziens ook gewoon te kunnen).

@ceesje: "dat je de hengst laat ruinen jij zelf wel duidelijk hebt welk moment dat zou moeten zijn." Ik ben dus aan het zoeken wanneer en of dat moment er komt.
Ik wil hem niet te vroeg ruinen. Maar ik wil hem ook zeker niet te laat ruinen... En elk paard, welk geslacht, ras of leeftijd is anders :)

@peppert: Heerlijk je eigen land! Ik denk dat als je je eigen land hebt en je eigen ding doet dat het wel een stuk makkelijker is.
Ik ben wel afhankelijk van stalling en ik wil hem ook overal mee kunnen nemen, wedstrijden, shows etc :).

@jessix: Idd! Ik moet er niet aan denken dat mijn paard ontsnapt en een merrie dekt! Of eraf valt in het bos en het als een wilde stier door het bos raast en de langslopende ruiters te grazen neemt....

@Sappos: Bedankt voor je post!
Mag ik vragen hoe jij het ongewenste gedrag afstraft? Het hinniken, uitschachten etc?
Wat betreft of Gráni een goed vaderdier zou zijn... Hij is correct gebouwd, leuke gangen en vooral een héél fijn karakter.
Goedkeuren kan evt bij het Singlefootstambook maar is verder niet interessant.
Ik wil hem niet inzetten voor "de fok" eigenlijk hoeft hij van mij ook niet te dekken. Als ik hem laat dekken dan ga ik voor iemand die graag een fijn recreatie paard zou willen hebben, een paardje die je vertrouwd met je kind en je als ouder ook op kunt stappen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de merrie ook matcht met hem, geen merrie met korte pootjes met korte halsjes en heethoofdig, dat past niet en dat zie ik zelf ook niet zitten.
Kleurtjes fokkers en fokkers voor verkoop heb ik geen interesse in.

@Stella: Wij hadden ook een (vroeg geruinde en niet gedekte) ruin die graag dekte, en nog best bij veel merrie's en best vaak.
Bij hem was het ook meer een teken van dominantie, dat hij de baas was... Heel irritant, koste mij ook best wat dekens :=

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 01:19

Verbaal afstraffen, ze weten dondersgoed wat wel en niet mag, evt bij geen reactie correctie aan het halster of als ik aan het rijden ben tik ik ze even aan met de zweep zodat ze hun aandacht weer bij mij hebben, een soort joehoe ik ben er ook nog. Ik heb heel duidelijk grenzen gelegd toen ze klein waren. Vandaag stond ik mijn hengst op een gegeven moment los naast een shire merrie te scheren. Hij moet het eens proberen om van mij weg te lopen. Dat gehinnik wil ik niet omdat het eerst zachtjes is, dan steeds harder totdat ze non stop gaan lopen schreeuwen. Mijn 4-jarige wil nog wel eens wat murmelen heel zachtjes en dat is het Blaze ik hoor je heus wel hoor :P

Whaha die gek op zn bal! _O- Mijn hengsten springen ook wel eens op elkaar maar dat is niet uitgeschacht en idd een dominantie spel
Wat ik alleen niet zo goed snap, eerst mag hij rustig zijn gang gaan en daarna moet hij ineens weg bij de bal terwijl hij niets anders doet. Dat is imo niet consequent, of je laat m zn bal doen of helemaal niet, niet half half.

Ik vind dit wel een grappig filmpje waarin je kan zien hoe mijn bachelors zich toch als kudde gedragen. De grootste die jaarling mag alles, de stippel is de nieuwe 5-jarige hengst die in principe zijn gang mag gaan. Eerst speelt hij met de palomino (4-jarige hengst) maar dan wordt ie te fel, als het echt te hard gaat komt de alpha (6-jarige hengst) m redden. Als het moet spannen ze zich met zijn 4-en tegen de nieuwkomer. En de 4-jarige ruin staat rustig te eten maar het grootste probleem is er pas als hij het zat is := Het lijkt alsof het er echt heel hard aan toe gaat maar de palomino is een enorm watje. Toch zou je het bij grote paarden niet snel zien dat ze de rangorde echt eens uit kunnen vechten terwijl ik ze wel redelijk wat tijd geef om hun ding te doen. Ik sta ertussen dus loopt het uit de hand kan ik ingrijpen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 01:35

@sappos: Gráni verloor zichzelf in zijn spel met zijn bal. Ik wil de controle houden over de situatie.
Daarnaast rolde de bal naar de rand van het draad en sloot ;).
Als hij zich zoals op het eind netjes laat scheiden en hij zijn aandacht op mij heeft mag hij weer verder spelen (midden in het land waar het niet in de sloot kan raken).
In het echt zal hij ook maar 1x per keer dekken, hij was nu al 3x in 15minuten "gekomen" op zijn bal, genoeg is genoeg ende bal moet toch een keer het land uit want de andere paarden deelde niet dezelfde eeeh passie :')

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 02:03

Haha, wat een lekker stel!! Vooral dat Alpha zich er in mengt :'). Heerlijk om te zien!
Gráni is héél slim. Hij komt in een nieuwe kudde, gaat lekker grazen en doet heel onderdanig. Als de baas of een binky op hem afloopt dan loopt hij onderdanig kauwend weg en gaat een eindje verder ralaxed grazen. Vervolgens houd hij een oog op de kudde kijkt wie een grote mond heeft (die vermijdt hij op een onderdanige manier) en wie de échte baas is, daar loopt hij vriendelijk en onderdanig kauwende op af en word daar de beste vriendjes mee. Geniaal! Altijd als eerste en het beste voer en word altijd beschermd :D.
Inmiddels is hij wel meer een mannetje geworden maar hij speelt weinig naast zijn "gekkenuurtje" elke dag rond 19uur :')

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 02:05

ook ik stond even raar te kijken van je filmpje , leuk zo'n bal ...maar wees dan wel consequent.... het mag wel of het mag niet, hier snapt hij niks van en zal ook in andere dingen dan zijn grenzen gaan opzoeken.
Hier zou zo,n bal gelijk weg gaan , de volgende keer springt hij ergens anders op wat hem leuk lijkt,hij ziet immers geen verschil tussen spel en ongewenst gedrag

leuk filmpje van die hengsten lekker te ravotten ,dat zie je niet vaak

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 02:14

@pietsie: hij heeft als veulen altijd met een bal gespeeld, later ook met een kleinere, heel leuk door het land rennen, echt spelen en die bal ging stuk. Dit was de eerste en tevens laatste keer dat hij met deze bal heeft gespeeld. Het was ook geen spel meer dus de pret is afgelopen.
Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met grenzen zoeken. Hij weet bij mij wat wel en niet mag. Hij kan het er soms niet mee eens zijn en een keer met zijn hoofd schudden maar daar blijft het bij.