Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:29

malissapaard schreef:
elke x als die het doet ongeloofelijk op ze flikker geven gewoon bijna tegen de grond meppen, dan houden ze wel op hoor. wij hadden der ook 1 die rende bijna rondjes door de stal heen. 1x tegen de grond geslagen en klaar met het gezeur.

Getver zeg wat een walgelijke reactie en dan ben je zeker nog van mening dat dit gaat werken, nou echt niet hoor zo denkt een paard niet :n

Ik zou gewoon eerst proberen of slowfeeders werken, zoals de hartog voerbox, een fijn mazig hooinet, een hooizak en zo heb je er nog wel meer.
Misschien is hij dan zo lekker bezig dat er s' morgens nog over is en dat er niks meer aan de hand is.
Soms is buiten zetten helemaal niet te doen en dat begrijp ik helemaal ik ben heel blij dat het nog droog is en dat alles nog buiten kan lopen het land is hier dusdanig dat als het gaat regenen dat ze ook gelijk op stal moeten of ik nu wil of niet je ga er hier helemaal doorheen giga klei en veen.

Wat Ariebren zegt daar geloof ik ook zeker in, je kan niet stoppen met voeren en daarom word hij beloont door uiteindelijk wel voer te krijgen.
Misschien is negeren idd wel een oplossing.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:29

Tips tot nu toe:

-Stal met uitloop

-balk/buis plaatsen ipv staldeur

-matten ophangen 10cm van de staldeur doormiddel vna een balk ergens extra maken matten eraan hangen
Dus bevestig een balk op 1.20 of zoiets van een cm of 10 dik en daar schroef je dan de matten aan vast. De onderkant los laten hangen.
Erg zwaar zo een balk ophangen met matten eraan met in en uit halen van je paard?

-hooinet is hij langer bezig

-slowfeeder (even uitzoeken wat het is)

-soort van schrikdraadje (maar denkt niet dat het werkt gevaarlijk draad spannen op been hoogte)

-paard overslaan met eten geven of negeren

-speeltjes in stal?
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-11-11 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:29

Vandaar, dat ik dit schop gedrag op meerdere maneges gezien heb tijdens het voeren.
Het is een tuiger kwaal ??
Op die andere stallen liep van alles en vaak hoofdzakelijk quarters.
Ik zit in de western wereld.

Wat mij wel opviel op die stallen met schoppende paarden tijdens voertijd was het hele langzame en trage voeren.
Om de twee paarden moest degene die voerde weer ff praten met iemand.
Dus een paard wat onrustig wordt omdat hij moet wachten op eten werd automatische beloond met voer.
Hij was aan de beurt na het praatje van degene die voert.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:34

Ja, met voeren doen bijna alle paarden dat inderdaad. Da's ook stom om zo slowmotion met je voerkar rond te sjokken. Maar zonder voerbeurt, terwijl iedereen tevreden aan het hooi kauwen is waren het hier doorgaans de tuigers die midden in de nacht gezellig gingen staan rampetampen....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:34

tuigpaarden staan bekend om hun grijpende voorbeen

Die paar knallen tijdens het voeren dat doen wel meer paarden
Maar dit gaat niet om het voertijd soms al uren daarvoor.
Als bv 1 van de kinderen de wc door trekt hij hoort dat er iemand wakker is

Fijn dat het paard zich niet bezeert en iedereen lekker kan blijven slapen snachts kan je bv geen wc door trekken als voorbeeld

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:37

Een heel goed werkend middel in de amerikaanse western wereld was:

Paard kluisteren, laat hem het maar uitzoeken.
Dus ook weer het gedrag voorkomen en het paard het zelf laten uitzoeken.

Er moet ergens op you tube een filmpje zijn van een met voorbeen schrapend paard.
Dit werd opgelost door het paard om 8 uur in de ochtend buiten aan een muur vast te zetten.
Het paard ging schrapen, was zijn gedrag, hij bleef schrapen er ontstond al een aardige diepe kuil.
Iedereen op die stal negeerde het gedrag.
's avonds werd hij weer netjes in zijn stal gezet.
de volgende dag werd hij weer op zijn plekje vastgezet, de kuil werd steeds dieper en dieper.
Net zolang, enkele dagen, totdat het halster touwtje wel erg kort werd.
Nog een keertje schrapen en hij had met zijn hoofd omhoog en de voorbenen in de lucht gehangen.
En wat gebeurd er.
Hij stopte met schrapen.
Het paard kwam er achter dat het geen zin meer had om te schrapen.

Heel belangrijk in dit soort therapien is dat het paard het met zich zelf moet uitzoeken.
Dus het paard moet genegeerd worden.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 20-11-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:40

Een 21 jarige kluisteren is een beetje gevaarlijk. Vaak vallen ze een keer op de knieen of helemaal ondersteboven als ze voor de eerste keer kluisters hebben. 's Nachts liggen gaat dan ook niet meer. Zo soepeltjes zal het niet meer gaan vrees ik.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:42

Ariebren schreef:
Dit alleen schoppen tegen de stadeur wordt dus beloond met eten.
Ff een tijdje hard wezen.
Pas voeren als hij even stopt met schoppen.
En verders moet het gedrag dus genegeerd worden.
Niet gillen of reageren, gewoon andere kant opkijken.

Jij schoppen tegen de deur, jij geen eten.
Op deze manier kan het gedrag afgeleerd worden.

Ja, precies. Ben het helemaal eens met bovenstaande quote.
Gewoon eerst de andere paarden eten geven en deze pas op het moment dat hij stopt met tegen de deur bonken.
Maar dan moet je het wel op precies het goeie moment geven. Je zou eigenlijk vlak bij de box maar uit het zicht moeten gaan staan met het eten alvast in de voerschep en zodra het stil is in zijn box geef je het eten.
Geloof me, dat hebben ze echt in een paar dagen wel door.

Kluisteren vind ik dan weer een kul-oplossing.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:49

Misschien is dit iets voor je verzorgpaard?
http://www.aacomfort.nl/index.html

Geen lekkers/tussendoortjes voeren op stal en altijd regelmaat in de tijden van op stal zetten en in het voeren (vaste tijdstippen aanhouden).
Heeft het paard het wel naar de zin in de huidige stal? Kan het paard goed met de buurpaarden overweg?
Misschien helpt een andere stal eens waar uitzicht anders is. Heb je genoeg bodembedekking en kan hij drinken?

Ook al gaf je dit paard een stal van 10 bij 10 dan nog doet hij het waarschijnlijk, omdat het gewoonte is en hij aantal keren zijn zin heeft gehad met voeren. Mijn paard beukte tegen de deur omdat hij niet op stal wilde (was nieuwe stal en hij voelde zich er niet in thuis). Door de regelmaat in tijden en voeren en nooit tussendoortjes doet hij het nu niet meer en lijkt het naar zijn zin te hebben op stal (staat wel veel buiten). Een slowfeeder is zeker handige tip, evt wat wilgentakken in stal voor knabbelen.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 20-11-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:50

InekeN schreef:
Een 21 jarige kluisteren is een beetje gevaarlijk. Vaak vallen ze een keer op de knieen of helemaal ondersteboven als ze voor de eerste keer kluisters hebben. 's Nachts liggen gaat dan ook niet meer. Zo soepeltjes zal het niet meer gaan vrees ik.

Waarom mag een 21 jarige niet gekluisterd worden en een bijvoorbeeld 10 jarige merrie wel tijdens het aan de hand dekken ??

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:50

even ter verduidelijking: ik bedoelde niet het schrikdraadje op beenhoogte maar boven de deur spannen (Dus dat is ongeveer borsthoogte) zodat paard niet met zijn hoofd over de deur kan hangen en zodoende dicht genoeg bij de deur kan komen om te schoppen. Maar lees net dat je de bovendeur 's nachts al dicht hebt dus kan hij niet over de deur hangen als ik het goed begrijp. Hmmm, even geen verdere inspiratie...
en nog even over die matten: je hoeft niet een speciale constructie bij de deur te bouwen die je dan nog extra open moet maken. Wij hebben aan de binnenkant (=paardkant) van de deur bovenaan een horizontale balk op de deur geschroefd (een redelijk dikke) en daar hangt die mat aan vastgeschroefd zodat hij onder losbungelt. Als je de deur opendoet, zit die mat daar gewoon aan vast.
Laatst bijgewerkt door Annemarievzr op 20-11-11 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Re: Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:52

Gekke maatregelen hoor, een paard moet zich veilig voelen in de stal ......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:54

Het schrikdraadje is een goede oplossing, ongemerkt.
Ik gebruik het om luchtzuigen tegen te gaan,
Draadje over de randen van de box.
Draadje op afstand houders, op borsthoogte, voor de deur spannen, zodat hij met het voorbeen net niet tegen de deur kan schoppen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:56

intel_1x schreef:
Gekke maatregelen hoor, een paard moet zich veilig voelen in de stal ......

Tuurlijk voelt een paard zich veilig op stal als er 20 cm van zijn ruimte afgepakt wordt door een schrikdraad.
Op de wei staan ze ook in het schrikdraad en ze gaan op de knieen om het gras onder het schrikdraad te pakken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:10

intel_1x
Comfort Wall aan dat soort dingen denken we nu ook aan. Maar moeten nog uitzoeken hoe duur zoiets is.

Er zijn automatische drinkbakken in de stallen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:39

mnkortleve schreef:
malissapaard schreef:
elke x als die het doet ongeloofelijk op ze flikker geven gewoon bijna tegen de grond meppen, dan houden ze wel op hoor. wij hadden der ook 1 die rende bijna rondjes door de stal heen. 1x tegen de grond geslagen en klaar met het gezeur.

Getver zeg wat een walgelijke reactie en dan ben je zeker nog van mening dat dit gaat werken, nou echt niet hoor zo denkt een paard niet :n

Ik zou gewoon eerst proberen of slowfeeders werken, zoals de hartog voerbox, een fijn mazig hooinet, een hooizak en zo heb je er nog wel meer.
Misschien is hij dan zo lekker bezig dat er s' morgens nog over is en dat er niks meer aan de hand is.
Soms is buiten zetten helemaal niet te doen en dat begrijp ik helemaal ik ben heel blij dat het nog droog is en dat alles nog buiten kan lopen het land is hier dusdanig dat als het gaat regenen dat ze ook gelijk op stal moeten of ik nu wil of niet je ga er hier helemaal doorheen giga klei en veen.

Wat Ariebren zegt daar geloof ik ook zeker in, je kan niet stoppen met voeren en daarom word hij beloont door uiteindelijk wel voer te krijgen.
Misschien is negeren idd wel een oplossing.

Ook dit soort meisjes leren ooit wel eens om op een normale manier met paarden gedrag om te gaan. :7

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:00

Ariebren schreef:
Ook dit soort meisjes leren ooit wel eens om op een normale manier met paarden gedrag om te gaan. :7

En dan zou ik graag wel eens weten wat je hier nu mee bedoel, want ik zeg echt niet veel anders dan jou :?

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:51

Ik moet wel zeggen dat ik wel schrik van de reacties.

malissapaard schreef:

Schrikbarend, ik vind dit totaal geen gepaste reactie, op dit hele forum niet. :n

Ariebren schreef:
Paard heeft atrose.
Paard schopt tegen de deur.
Paard krijgt zijn zin, er wordt gevoerd.

Soms helpt het wanneer de hel stal gevoerd wordt de schopper gewoon overslaan.
Wachten totdat de schopper stopt met schoppen en dan pas te eten geven.

Een paard hoort 18 uur per dag te knabbelen/eten, dit is het beste voor zijn spijsverteringsstelsel. Als het gedrag ophoudt zodra hij eten krijgt, ook al begint hij uren van te voren, zou ik toch echt een slowfeeder bestellen. Dat brengt natuurlijk ook rust bij jullie. Ik vind het vrij ver gaan als jullie gedwongen zijn om de wc in de nacht niet door te trekken omdat jullie paard anders gaat bonken. Het is wel een zeer oplettend paard blijkbaar. :=

InekeN schreef:
Beste mensen, het is een TUIGER. Dat gedoe tegen de staldeur zit kennelijk in hun genen, er zijn er legio die dat doen. .

Ik moet wel lachen om de reactie. := Dit gedrag wat ophoudt bij voeren is vaak een reactie van voernijd of andere vorm van de zogeheten stalondeugden. Er is al lang en breed uitgemeten waardoor dit gedrag ontstaat en dit is niet genetisch overerfbaar. Als het genetisch overerfbaar zou zijn en aan jou bericht dus bij een legio tot uiting komt, zou het legio tuigers dit ook moeten doen in de wei of een paddock als ze dan voer krijgen, ook zonder deur! Je zou hoogstens kunnen zeggen dat tuigertypische paarden dit gedrag sneller ontwikkelen in deze omstandigheden door andere genetische factoren (bijv. neurotischer aangelegd o.i.d.).

Verder, kluisteren is sowieso natuurlijk vreselijk. Je bindt een viervoeter letterlijk met zijn voeten aan elkaar. Hij kan geen kant op, je maakt een gevangene van je paard. Er kunnen daar heel veel ongelukken mee gebeuren. Een paard valt onder een (huis)dier en zo ga je i.m.o. niet met een (huis)dier om, het is geen guantanamo bay. :oo Ik vind niet dat mensen het kunnen goedpraten met 'bij merries die gedekt worden, gebeurt het toch ook'. Kluisterriemen zouden gewoon niet verkocht moeten worden, punt. :n
Een schrikdraad idem. Hier kunnen ook veel ongelukken mee gebeuren. In de wei heb je inderdaad ook schrikdraad, maar een wei is vaak groter dan 3x3 meter. Dan hebben ze er nog een mogelijkheid om van het schrikdraad weg te lopen, in een stal naar mijn mening niet.

Ik ben er van bewust dat iedereen op zijn eigen manier met paarden is opgegroeid en ook zijn eigen voorkeuren heeft in omgang en het houden van. Ik neem aan dat ieder het beste voor heeft met zijn paard. Maar kom op, kluisterriemen en schrikdraad in zijn stal.. :n men zou beter moeten weten.
Ik raad de TS of de balk aan met eventueel een rubberen flap (zwart dan wel doorzichtig) in plaats van een staldeur of de slowfeeder, daar de 'ideale' mogelijkheden gewoonweg niet mogelijk zijn. Succes verder. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:58

mnkortleve schreef:
Ariebren schreef:

En dan zou ik graag wel eens weten wat je hier nu mee bedoel, want ik zeg echt niet veel anders dan jou :?

Was niet tegen jouw, maar tegen het meisje wat een paard plat slaat in stal.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:01

Misschien is dit een (veilig) idee ? http://quitkick.nl/howItWorks.htm
Wij hebben ook een stamper op stal staan en hebben dit ook als idee gehad om te doen, maar negeren werkt tot nu toe ook goed, maar je moet wel een hoop geduld hebben........

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:04

Ariebren schreef:
Was niet tegen jouw, maar tegen het meisje wat een paard plat slaat in stal.

O ik was al bang ik snapte je niet :o

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:05

Waar nu het idee vandaan komt dat een paard altijd wat te "knabbelen" moet hebben weet ik niet.
Ik heb bij nacht en ontij mijn paarden geobserveerd op de wei.
Het viel mij op dat ze vaak meer in rust stonden dan te eten.
Zelfs het mooiste was in de vroege ochtend als ze allemaal lekker lagen te slapen en geeneens op mij reageerden.
Op mijn drie hooi voerbeurten doen ze het goed, maagje vol en verteren die hap.

En met een dier kan je niet praten, soms wat straffere maatregelen nemen om een gedrag af te wennen zou voor al onze goeroes op paarden gebied heel veel inkomsten schelen.
de voesten, de monty's. de parellies, enz.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:14

Maar misschien Ariebren gedragen paarden zich toch anders op stal dan in de wei.
Ik ga 's morgens voeren en 's avonds en echt niet heel veel omdat ze hier niet bepaald mager zijn :o
Ik heb echt geen problemen, de paarden kunnen lekker rond wandelen hier en daar een sprietje gras vinden.
Maar ik kan me op stal voorstellen dat het toch anders is, minder ruimte geen soort genoten etc...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:21

Ik kan me voorstellen dat een paard op stal lekker bezig gehouden moet worden en dan met iets van een slowfeeder en dit met name om ze niet te veel te voeren.
Bij mij staan ze op de wei krijgen 'smorgens een pak hooi, ' s avonds een pak hooi en verder zoek ze het maar uit :Y)
Ze zijn bij mij absoluut niet mager kunnen best wat hebben, we zijn zelfs op zoek gegaan naar hooi waar wat minder in zat omdat het wat te gek werd := gelukkig hebben we nu wat gevonden.

aerdenhout1

Re: Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:50

Er schiet me ineens te binnen dat ik ooit iets heb gezien/gelezen over een soort apparaat wat als ze gingen trappen een straaltje water spoot, ik weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen/gezien.
je zou er eens op kunnen googelen?
Een schrikdraadje spannen zou ik niet doen, stel je voor dat ze vast komen te zitten, de paniek die je dan krijgt....oei!
Het idee van een balk met rubber mat als deur lijkt me ook een goede oplossing.