Eigenwijze merrie schopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:37

Mijn paard staat in een weide met zo'n 15 merries. In het verleden stond daar ook wel eens paard tussen die durfde aan te vallen. Ik nam/neem dat inderdaad gewoon een zweep mee de weide in. Voor mijn eigen veiligheid en de veiligheid van mijn paard. Het hele opvoedingsverhaal zal de eigenaar moeten doen. Maar voor het stukje eigen bescherming is een zweep voldoende.

mellen95

Re: Eigenwijze merrie schopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:52

Als ik bij T op stal stond, had ik eerst gevraagd er iets aan te doen of anders doe ik het.
En dat het is inderdaad een zweep, touw of iets anders en dan wat manieren bijbrengen, ongeacht wat T ervan vindt.
Waarom niet straffen, je paard doet iets wat absoluut niet mag.....
En bij de stalhouder doet zij het niet, nou reken maar dat hij haar al een tik of iets anders heeft gegeven.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:07

Waar zie jij een persoonlijke aanval Mick? Ik vind je onderschrift geweldig, overweeg zelfs om 'em ook te gebruiken.

Igv mijn paard kun je met een zweep, touw, maatje 39 aankomen wat je wilt, maar daarmee bereik je never nooit niet je doel. Vos is geen paard dat je breekt, dat is jammer genoeg in de loop der jaren al een paar keer gebeurd. Zonder enig resultaat overigens. In haar geval kun je vasthouden aan je starre ideeën of het op de manier aanpakken die wel werkt en maar heel tijdelijk nodig is. Namelijk haar vertrouwen winnen en dat doe je vrij eenvoudig door wat lekkers te geven met een aaitje. Wat is daar op tegen?
In een groep is het 't meest fijne paard dat iemand zich wensen kan. Ze kan met elk paard overweg, gaat ruzies uit de weg, zal nooit slaan, is heel vriendelijk en sociaal, maar naar mensen toe is ze lastig. Daarmee houd ik rekening en neem mijn verantwoording als eigenaar. Namelijk ik zorg dat iemand z'n paard veilig uit de wei kan halen. De 1e tijd doen we dat ff samen. Dat kost mij meer moeite dan de eigenaar van dat andere paard, want ik pas me daarin aan. Wat is daar op tegen? Ik heb geleerd om te gaan met haar karakter.

Het straffen en hard aanpakken zal bij de meeste paarden werken, da's een kwestie van de afspraken en hierarchie duidelijk maken. Bij een wantrouwend dier voedt je alleen het gedrag maar als je het op die manier aanpakt. Zeker als het een slim paard is. Zie het als bij een hond die uit angst bijt. Een dominante hond geef je een gruwelijk pak op z'n flinker. Doe je dat zelfde bij een angstbijter, dan gaat het helemaal mis. Die wordt levensgevaarlijk en onberekenbaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:41

Paard dat een poging doet mij een schop te geven krijgt een knal met de zweep of touw (en ja, ook al als er gedreigd wordt). Als ik vervolgens een eigenaar op mijn dak krijgt die dat zielig vindt heeft die eigenaar een dubbel probleem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:49

Ik heb hetzelfde probleem gehad met 1 van de ruinen in het land waar mijn paard staat en toen ie alleen maar dreigde heb ik hem al een enorme skup verkocht, is ie helemaal betoeterd!
Ik vertelde aan de eigenaar wat er was gebeurd en het eerste wat er gezegd werd was: heb je hem gemept??

TS, het is een PAARD geen hamster! Behandel je paard zoals ie jou ook behandeld en dat geld ook voor de mensen die het land in gaan, ik had die bewuste meneer allang een zweep mee gegeven met de opdracht vooral goed raak te slaan, slaan naar mensen mag NIET, onder geen enkele voorwaarde!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:18

Marion, 't is heel simpel. Ik heb niets te maken met jouw paard, anders dan dat ik mijn paard veilig uit de weide wil halen. Ik hoef geen band met jouw paard te hebben en ga daar dan ook geen tijd in investeren. Als jouw paard het lef heeft mij te belemmeren in het doel wat ik heb, namelijk MIJN paard uit de weide plukken, dan heeft jouw paard een probleem, en als jij het daar niet mee eens bent jij ook. Dat moet je dan niet op mijn bord neerleggen door te zeggen dat ik dan maar moet gaan werken aan een goede band met jouw paard. Moet niet gekker worden zeg! Moet ik jouw paard gaan opvoeden in tijd die ik liever aan mijn eigen paard besteed.

Als het mijn paard was die zo deed dan zou ik hem gewoon opvoeden, of als het er eentje is die uit angst bijt, alleen zetten. Het moet niet zo wezen dat anderen gevaar lopen als ze hun eigen paard uit de wei halen omdat ik er eentje zou hebben die aanvalt, of aan kan vallen. Dan moet ik er maar voor zorgen dat dat niet meer kan gebeuren en niet de eigenaren van andere paarden.

En vertrouwen winnen met lekkers? Dat is de beste grap in tijden, echt. Daarmee krijg je juist knollen die je zonder iets eetbaars niet veilig uit de wei kan halen omdat ze er altijd vanuit gaan dat je iets meeneemt. Nou, een eigen paard is duur genoeg, ik ga daar niet nog vreten voor andermans onopgevoede knol betalen ook zeg!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:46

Ik begrijp werkelijk jouw starre, gefrustreerde reactie niet. Wat is het probleem om je een week aan te passen? Mijn paard is geen verwend mormel dat gewoon een pak op z'n flikker nodig heeft of opgevoed moet worden. Dit heeft niks met opvoeden te maken.

Overigens, maak je er niet zo druk om. Van mijn paard zul jij nooit last hebben. Jouw paard zal nooit bij de mijne in de wei lopen. Waarom zo vreselijk fel reageren? Als je het over aanvallend...... Slechte dag gehad vandaag?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:34

Moderatoropmerking:
Zullen we het wel enigzins vriendelijk en respectvol houden hier? Persoonlijke aanvallen graag uitvechten via de PB en niet in het openbaar, in andermans topics.