Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:19

Citaat:
De alfa-merrie

De alfa-merrie is de belangrijkste merrie in de kudde. Zij bepaald waar de kudde heen gaat en hoe lang ze daar blijven. Ze leidt de kudde naar plaatsen waar water is en naar plaatsen waar voedsel is en loopt dus steeds vooraan in de kudde. De alfa-merrie is meestal een oudere merrie die haar plaats verdient doordat ze vertrouwen en respect afdwingt bij de andere leden van de kudde. De oudere merrie weet door ervaring en instinct wanneer ze waar heen moet en de andere leden van de kudde zullen volgen. De alfa-merrie zal haar status niet verwerven doordat zij de sterkste is en er zal dus ook niet om gevochten worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:26

Mijn opa had genoeg paarden lopen (en ook wisselde groepen) om met zekerheid te kunnen zeggen dat paarden met meer bloed niet standaard Alfa merries zijn.

Er zijn trouwens genoeg shetjes die grote paarden de baas zijn... :+

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:28

De Schetlander pony is meestal de baas over een groot paard, omdat de grote paarden bang zijn voor de kleine schetlanders,

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:30

Er is op internet meer dan genoeg te vinden over alfa-merries en alfa-paarden, maar dan moet je even verder zoeken dan je neusje lang is :+

Er is alleen nergens op het hele grote wereldwijde internet te vinden dat een alfa altijd hoog in het bloed zou staan. Dat kan ook niet, want het is niet waar }:0
Ik heb wel eens een miezerig shetje een "hoog in het bloed staand" paard dwars door een omheining zien jagen. Shetlanders zijn toch echt koudbloedjes.
Haflingers en Friezen kunnen er ook wat van.

Doe even normaal Jazzgps, grote paarden zijn niet bang voor shetlanders.
O wacht of heb jij soms een Jazz, die je ook Jazz noemt, in plaats van "paard"? :z

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:33

Ik heb een jazz dat klopt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:34

Friezen zijn geen koudbloeden ;) dat zijn ook warmbloeden, dus ook standaard de leider :')

Grote paarden bang voor shetlanders? :') die van mij dulde die kleine dingen niet in hun buurt en dat ging er niet zacht aan toe.. Jaa ze waren doods bang :j

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:36

*proest het uit*
En daarom denk je dat het gelijk een alfamerrie zou zijn?

Friezen zijn inderdaad warmbloeden maar staan niet hoog in het bloed. Toch kunnen ze gehakt maken van "Jazzen" :+
Mossel, wat zullen de shetlanders bang zijn geweest :):) _O-

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:40

Oh vind je dat? We probeerden je nog wat verhelderende dingen te leren omdat jouw beeld van een alfamerrie niet helemaal klopt.
Ik heb je beginpost nog even met lange tanden doorgeworsteld, en denk dat jouw paard helemaal geen alfa is, maar juist een paard wat op zoek is naar leiderschap en duidelijkheid.
Het paard loopt blijkbaar dagelijks daarnaar te zoeken en krijgt van jou die duidelijkheid niet.
Ik ben bang dat jij een paard hebt wat voor jou nog een maatje te groot is. Niet omdat het volgens jou een alfa is, maar juist omdat het een dier is wat zekerheid nodig heeft en als ik je verhaal zo lees, kun jij dat niet bieden.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:48

Jazz > te hoog in het bloed > gestresst en kijkerig > onzekere ruiter > paard durft bij gebrek aan leiderschap niet bij bepaalde zaken langs > nog meer stress
Een paard als dit zal ook in een kudde zich altijd naar de leider schikken en zelf nooit de leiding nemen.
Zo een beetje duidelijk?
En doe die caps uit. En reageer zelf een beetje normaal. We proberen je te helpen en je uit te leggen wat een alfamerrie is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:50

:') Wat een gedoe

Ik denk ook niet dat elke alpha merrie hetzelfde karakter heeft.
Mijn merrie, zoals ik in het begin al aangaf, is in elke kudde dominant.
Maar tegenover mij is ze helemaal niet moeilijk of wat dan ook.
Ik kan heel goed met haar samenwerken en ze gaat niet met mij de strijd aan.
Gewoon een heel fijn paard in de omgang en met rijden.

Elk paard heeft z'n eigen karakter en eigenaardigheden, ook al is het een alpha merrie.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:53

Ik ben helemaal niet altijd onzeker. ;)
Mijn paard is altijd al een alfa merrie geweest,
En dat je het niet gelooft dat een alfa merrie , ook kan gaan schrikken of kijkerig is, of alert is op haar omgeving
Dat moet je zelf weten, maar ga geen dingen over mijn paard zegen waar je niks vanaf weet.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 18-11-11 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:55

En over dat hoog in het bloed staan, Jazz voert zelf 41,41 %. Dit paard heeft vast ook nog een moeder en die zal het percentage vast nog wel wat naar beneden halen dus ook dat valt wel mee.
Als je ziet hoeveel mensen moeiteloos met Engelse Volbloeds en dravers langs de meest enge obstakels raken, weet je gelijk dat dat hele bloedpercentage er totaal niets mee te maken heeft.
Het is gewoon opvoeding en zelf kalm blijven.
Neuroten komen in alle types paarden voor.

Jazzgps toch, maar jouw paard ís helemaal geen alfa, jouw paard is gewoon een stresskip.

Brainless

Re: Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:00

Dan moet jij niet zeggen dat koudbloeden geen "echte" alfa merries kunnen zijn, vooral als ze samen met een hoog in het bloedstaande merries staan.

Ook is het algemeen bekend dat de merrie een (veel) grotere invloed heeft op het karakter van het veulen dan de hengst.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:01

Wat zeg je me nou?
In alleen al je beginpost staat zo'n duidelijke omschrijving dat ik daar al genoeg aan heb, om te zien waar het mis gaat tussen je paard en jou ;)
Alleen een mod mag zeggen er over op te houden, en aangezien jouw naam in het zwart staat is dat niet aan jou :+
Het enige wat ik nog kan bedenken is, dat jij gewoon niet met een paard overweg kunt wat iets meer bloed voert dan je aan kunt. Dat is waar het mis gaat en heeft niks met alfa-merries te maken. Ik denk zelfs dat wanneer jouw paard wel een alfa-merrie zou zijn, je er helemaal geen problemen mee zou hebben.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:03

Ik heb alle berichten door gelezen en TS ik vind dat je af en toe dingen zegt wat niet helemaal klopt.
*Alpha merrie's zijn nerveus: de leidende merrie straalt juist rust en zelfverzekerd uit.
*Paarden zijn bang voor shetlanders: waarom word de shetlander dan zovaak gebruikt als weidemaatje?
*Koudbloeden zijn karakterloos: Ieder paard/pony is anders en zo ook het karakter. Of dat nu een koud/warmbloed is maakt geen verschil.

elk paard moet je met respect behandelen. Werk met ze samen en vorm een team of het nu een alpha merrie is of niet ik zie het verschil daarin niet. Ik heb nog geen 1 alpha merrie meegemaakt die het leiderschap over een mens probeerde over te nemen, al moet je bij sommige wel opletten en consequent blijven :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:04

Een kudde heeft niets aan een alfa merrie wat dominant, nerveus en rennerig is.
Juist een stabiel, rustig en duidelijk paard is daarvoor geschikt.

edit:
Zoals ik het lees heeft jouw merrie de rol van hengst op zich genomen.
Hengsten zijn nl wel meer beschermend en loperig in een kudde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:08

Jij zegt zelf dat jouw paard een echt alfa merrie is omdat ze drukker is.
Andere rustige merries zijn in jouw ogen geen echte alfa merries.

Waarom mag iemand niets over jouw paard zeggen, maar heb jij wel je mening klaar over andere paarden (die jij ook niet kent...)?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:19

Tis weer duidelijk, paard zal wel jazz genoemd worden ipv paard. Schijnt heel bijzonder te zijn als je een echte JAZZ onder je hol hebt. Kan geen ander paard of koudbloed tegenop. Mensen die steeds de nadruk leggen op hoog in het bloed en jazz enz zijn bij voorbaat al niet geschikt voor dit type paard. Paard blijft paard en moet je ook behandelen als paard, niet als een neuroot, daar maak je neuroten van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:26

Dit is wel een ongelofelijk domme stelling: Alfa zijn omdat een paard "hoger in het bloed staat". :') Dus je wil beweren dat wanneer er een Volbloed in jouw weiland komt die jouw Alfa merrie van haar hoge troon kickt??! En dan de beschrijving... gevoelig voor stress?? Op zoek naar bevestiging?? Een Alfa geeft leiding aan een kudde. Als die al onzeker is, waarom zouden de andere paarden haar dan volgen? Je hebt er duidelijk nog weinig verstand van en aan je gedrag te zien sta je ook niet bepaald open voor informatie.

Veel plezier met je warmbloed paardje! ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:30

De gemiddelde Jazzen zijn gewoon hele fijne paarden, alleen de Jazzen waar altijd apart bij vermeld wordt dat het een Jazz is, tja...... die hebben vaak een baas die geen overwicht heeft, en dat terwijl ze juist leiding nodig hebben.
Ik hoop niet dat er een keer een draver, een arabier of een Volbloed in het land komt want dan wordt het een staatsgreep :D (of de "Jazz" verstopt zich in het lange gras)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:05

Jazz paarden zijn super fijne paarden, alleen zijn ze voor de meeste mensen niet geschikt. ;)
Een jazz of niet, elke paard heeft een leider nodig. :))
De lieder in de kudde heeft niks te maken met een heet paard,
Het heeft te maken met het karakter van je paard, mijn pony trapt of bijt een ander paard nooit
Hij komt dus niet voor zich zelf op, en daar door kan hij niet de baas in de kudde gaan worden,

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:09

mika11 schreef:
:') Wat een gedoe

Ik denk ook niet dat elke alpha merrie hetzelfde karakter heeft.
Mijn merrie, zoals ik in het begin al aangaf, is in elke kudde dominant.
Maar tegenover mij is ze helemaal niet moeilijk of wat dan ook.
Ik kan heel goed met haar samenwerken en ze gaat niet met mij de strijd aan.
Gewoon een heel fijn paard in de omgang en met rijden.

Elk paard heeft z'n eigen karakter en eigenaardigheden, ook al is het een alpha merrie.

Mika hier heb je helemaal gelijk in :D
Elke alfa merrie heeft haar eigen karakter, en haar eigen temperament ,
De ene alfa merrie heeft dus ook meer temperament als de ander alfa merrie,

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:58

"Hoog in het bloed staan heeft er alles mee te maken,
Je kan wel een koudbloed alfa merrie hebben , als er dan een alfa merrie komt die hoger in het bloed staat dan word zij weer de baas
Een alfa merrie word je namelijk niet als je karakterloos bent."

Sorry maar dit is echt onzin..Alpha merrie betekent niets meer en minder dan leider van de kudde naast de hengst. Het gaat meestal om een ervaren merrie met een dominant karakter. Koudbloed of warmbloed heeft er niets mee te maken.
Een echte Alpha is juist niet nerveus, verre van.
Op de manege hebben we een hele duidelijke Alpha merrie, ze is de oudste en ze heeft karakter maar ze is absoluut niet nerveus. Juist niet, het is een supergoede leider, loopt graag voorop, is nergens bang voor en deelt inderdaad wel eens een tik uit als het nodig is.
Ze is een kruising Fries Arabier maar in haar karakter meer Fries dan Arabier.
Ze wordt vaak gezien als een kreng en chagerijnig maar als je ermee mee om kunt gaan is het echt een superpaard, gaat inderdaad voor je door het vuur..
We hebben ook een Alpha ruin trouwens, grote zware koudbloed tuiger, meest flegmatieke type wat je kunt voorstellen maar hij is toch de leider.
De hysterische wiebelpaardjes zijn nooit de leiders.

En je moet als ruiter duidelijk maken dat je niet al te veel onder de indruk bent van haar dominante gedrag. Ze mag best de Alpha merrie zijn maar als mens sta je uiteindelijk toch echt boven haar of misschien beter gezegd op hetzelfde niveau als haar.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:18

Sorry ik zie net dat eigenlijk alles wat ik schreef al gezegd was! :D
He maar TS het feit dat je merrie lastig en nerveus is met rijden, betekent niet dat ze een Alpha is hoor. Het is gewoon een nerveus paard....of gewoon een merrie :)
Niets tegen merries hoor, rij er zelf 1! Alpha in de dop hoop ik maar top op heden is ze er eigenlijk te lief voor....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:01

jazzgps schreef:
Jazz paarden zijn super fijne paarden, alleen zijn ze voor de meeste mensen niet geschikt. ;)
Een jazz of niet, elke paard heeft een leider nodig. :))
De lieder in de kudde heeft niks te maken met een heet paard,
Het heeft te maken met het karakter van je paard, mijn pony trapt of bijt een ander paard nooit
Hij komt dus niet voor zich zelf op, en daar door kan hij niet de baas in de kudde gaan worden,

Ik heb jonge meisjes op Jazz-nakomelingen zien rijden en dat ging super.
Dat elk paard een leider nodig heeft is waar, dus die zin klopt wel.

Een alfa zal nooit trappen of bijten, die heeft dat helemaal niet nodig.