Geen respect meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:39

Saars schreef:
Bedankt voor de tips iedereen, maar ik heb het onderhand wel een beetje gehad.
En nee, jullie kwamen ook totaal niet vekeerd over.
Ik heb boeken gelezen over hoe omgaan met paarden, de rangorde, hoe zij met elkaar omgaan. Met hem lukt het me absoluut niet. Ik kan hem niet lezen. En het is ook plots gekomen, uit het niets is het veel slechter geworden. Maar ik had natuurlijk meteen moeten zien dat hij over me heen ging crossen, logisch toch!
Ik kan die veralgemening dat ik het niet kan dus écht niet appreciëren.
Het is gemakkelijk gezegd, geen voer meenemen. Hoe moet ik dan beginnen als hij me niet eens meer in de buurt wil? Als ik hem wegjaag staat hij aan de andere kant van de weide en graast daar lekker verder. Maakt hem niets uit. Denken jullie misschien dat paardjelief onder de indruk is als ik afkom met een zweep, een stok of een grote roze strik? Goed mis, dan. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Dus moest ik het voer gebruiken om zijn aandacht te trekken. EERST op het voer, daarna op MIJ. OP MIJ. Want hij KON aan het voer maar heeft beslist om mij te volgen. Hij heeft de appel dan ook NIET gehad.
Ook vind ik de reacties niet fair tegenover de persoon die me de tip gaf. Hoe kan je daarna dan nog zeggen dat "niemand het natuurlijk het beste weet"?
Ik ga maar een andere hobby zoeken :')

Pff, meid, ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk honing rond je mond te smeren als ik maar kon en dan nog geef je zo een reactie.

JIJ kan het probleem niet oplossen, JIJ vraagt hulp, WIJ geven enkel antwoorden, antwoorden die JIJ blijkbaar niet wilt horen. Maar goed, doe maar lekker verder met de appel, beloon het paard nog maar extra voor zijn hebberige gedrag. Slim paardje moet ik zeggen. Hij zal wel denken, lekker simpel: hoe moeilijker en dominanter ik doe, hoe meer mijn baasje met voer rondloopt (maakt niet uit of die het al dan niet krijgt).

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:46

Nou, ik heb al uren achter hem aan gelopen maar de wei is inderdaad groot. Hij kiest het verste plekje uit en ik mag achter 'm aan lopen, dat vind ik nutteloos. Want uiteindelijk staat hij toch in de tussentijd weer een minuutje op zijn gemak te grazen.
Ik ben een jaar bezig geweest met dat respect opbouwen want hij had dat écht niet, voor niemand eigenlijk... Zeker niet voor een nieuw iemand die ineens weer wou beginnen rijden nadat hij zo lang stil stond. Met héél veel bloed, zweet en tranen is dat gelukt en wij waren een team. Dus nee, ik ben niet ongeduldig en ik denk niet dat het is twee weekjes is gebeurd. Maar nu heb ik het inderdaad wel erg druk voor school, dus ik kàn ook niet meer uren rondlopen in de wei. Maar voorheen was dat ook niet nodig...
Het is plots gekomen, en ineens weet ik in de eerste plaats al niet hoe het moet.

Tja, Gini, als mensen zo bot doen dan zeg ik wel eens iets terug, ja.
Het is alsof ik jullie tips en tricks helemaal niet ga uitproberen. Ik ben volop op zoek naar iemand die kan helpen maar er is niemand in de buurt/budget is te klein voor verplaatsing/het is mijn paard niet en ik ben niet genoeg in de buurt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:55

Doet me een beetje aan m'n vorige paard denken.

Als ie los stond in de piste, of in de wei, en ik ging hem halen.. Ojee.
Oren plat, tanden bloot, kappen met z'n voorbenen..

Wat nog het beste werkte was.. Héél stom.. Wachten tot ie zelf kwam. Gelukkig moest ik nooit echt wachten. Gewoon naar de poort toe lopen, en dan riep ik 'Koekjeeee' of 'Schooeeeen' (ja, daar kickte hij op *\o/*) en dan kwam ie meteen aanzetten. En dat ging altijd héél vlotjes.

Ik heb zo het idee, dat hij dacht dat ik 'zijn' wei, of 'zijn' piste in beslag kwam nemen. En dat wilde ie niet.
Maar als ik dan een paar seconde wachtte, stond ie vrolijk aan het poortje te wachten en was ie heel flink.

Saars

Re: Geen respect meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:05

Ik heb net een hele duidelijke PB gekregen van een bokker, die ook zei dat wegjagen, wat velen aanraden, niet helpt. Volgens mij is dit bij mij ook het geval, want dan komt hij de volgende keer helemààl niet meer, en doet hij nog meer zijn best om weg te blijven, zo ver mogelijk uit de buurt.
Maar, als ik niet naar hem kom, komt hij ook niet naar mij. Hij toont dan heel even interesse, kijkt wat, maar komt zeker en vast niet in de buurt. Als ik dan aanstalten maak om naar hem toe te komen en hij ziet dat, is hij al meteen weg ook al ben ik nog 10 meter ver.

Als ik dan wegga, blijft hij weer gewoon staan om te grazen. Als ik eten meeheb komt hij wel. En voor de duidelijkheid: ja, ik vind dat heel erg, maar het is zo. De eigenaars geven enkel eten, dus zou ik dat ook moeten doen volgens hem, in plaats van 'm uit te halen.

Het is volgens mij ook zijn terrein waar ik op wil en daar moet ik hem met rust laten.
Op de winterweide, waar hij vroeger altijd stond, heb ik hem nu al enkele keren uitgehaald en dat is geen probleem tot nu toe...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:32

Kom op @Saars!

Dit is natuurlijk niet de manier om het probleem op te lossen, als je je gekwetst/beledigd voelt.
Je vroeg zelf om tips/hulp. Je komt er heus wel uit, het gaat alleen niet vanzelf!

Het hele verhaal lijkt beangstigend veel op mijn verhaal/wat ik heb mee/doorgemaakt met mijn nu 8,5 jarige Tinker x Fries Bonte Jaopie (zie foto Avatar). Die heb ik al vanaf dat hij 6 maanden was.

Mijn paard op zich vertoonde ook gevaarlijk en gericht aanvals-gedrag (letterlijk!) in de wei, had zwaar voernijd en nul respect voor mij. Het gaat hier om mijn eigen paard, ik ben de enige die hem handelt, rijdt, voert etc.

Met hem heb ik ook onwijs domme fouten gemaakt, ik was als het ware gewoon te blij met hem. Ik wilde ook ZO graag een band met hem, ik wilde dat hij me aardig zou vinden.

Zo denkt een paard niet. Een paard "denkt" sowieso niet, maar reageert op wat jij al dan niet te bieden hebt. Die denkt aleen in termen van "leiderschap", dat moet je zelf neerzetten, anders geef je hoe dan ook het paard de ruimte om die rol (noodgedwongen) over te nemen. En dan is het einde zoek en kom je in gevaarlijke situaties.

Tussen mij en Jaopie zijn de bakens definitief verzet toen ik er meer dan schoon genoeg van had.
Het klassieke grondwerk hielp ook bij hem geen lor.... hij liep gewoon dwars door (lange) zwepen en stokken heen, en heeft er wat in stukken weten te breken, en haalde ook gericht naar mij uit.

TOCH heb ik doorgezet, en liep iedere keer als ik in de weide kwam gericht op hem in.
Uiteraard NIET met eten/hapjes in mijn zakken o.i.d.
Zodra hij bij me wegliep liet ik hem met rust en ging ik een ander paard (ook van mij, staat in dezelfde wei, een jonge merrie)borstelen, aanhalen, noem maar op.
Dit wekte zijn belangstelling, maar nee, hij mocht nu niet meer "meedoen".

Binnen de kortste keren had hij in de gaten, dat als hij zich niet gedroeg, op wat voor wijze dan ook, ik gewoon met de merrie bezig ging en hem verder links liet liggen. ben ook niet door gaan drammen, gewoon van "okee, dan niet, zoek het maar uit".
Er uren achteraan lopen in het weiland heb ik nog nooit gedaan. Nog geen 5 minuten. Niet komen? Stik maar, dan, ga ik lekker met een ander paard rondknutselen... hij wist niet hoe gauw hij er bij moest zijn.
Dat werkt ook als het paard toevallig niet met een ander paard in de wei staat, maar zeg langszij wel andere paarden... dan ga je daar lekker mee rommelen, en meneer compleet negeren.

Ik heb ook gedacht dat mijn paard de pest aan me had, maar dat is natuurlijk niet zo!

Als JIJ verandert, maar dan wel wezenlijk, in je benadering, en dus niet "doen alsof" heb je heel snel resultaat. Je kunt niet verwachten dat dat paard diens houding gaat veranderen als jij geen andere benadering met je mee brengt.

En wees gewoon NIET BANG, en verwacht niks van hem.
Bekijk het eens anders, hij is het paard dat jij hem toestaat te zijn... PAARD dus, met typerend paarden-gedrag. Maar zonder geleerd te hebben enig respect te tonen voor jou (ik vraag me af: doet hij dit bij anderen.. de eigenaar zelf... ook zo?)

Hoe dan ook... het is oplosbaar, ik kon het ook! Dus jij ook.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:41

Heel erg bedankt voor je reactie! Je geeft me weer een beetje moed!
Ik heb een heel laag zelfbeeld door verschillende omstandigheden en wilde dan ook echt supergraag dat mijn paard het leuk zou vinden bij mij te zijn - enkel, wat het erger maakt is dat het deze zomer zo is geweest, na alle moeite die ik ervoor heb gedaan... -
Het enige probleem is dat hij echt zo ongeïnteresseerd is dat ik best wel met zijn vriendinnetje mag bezig zijn, het kan hem niet echt iets schelen. Maar wat doe je dan als hij wel dichter komt als jij je aandacht op je merrie vestigt?

Bij anderen is hij ook onverschillig. Mensen horen eten te geven en hem verder met rust te laten. De meeste mensen doen dit ook daadwerkelijk, ik als enige niet. Dat vormt ook een probleem met hem.

En ik was absoluut niet bang, maar ik zag het over me heen lopen echt, maar dan ook écht niet aankomen. Hij schopt of bijt me nooit meer sinds een jaar geleden. En dan dit. In die bui heb ik het topic ook gemaakt, en ik ben de bui nog niet uit. De regenwolk achtervolgt me :brr:

Dus wanneer ik dan te horen krijg, dat, na alles wat ik heb bereikt met hem, ik er niets van kan, dan overreageer ik, ja. Dat is nou echt typisch ik. Daarom heb ik er nogal spijt van dat ik dit op bokt heb gezet. Omdat ik er nu extra hard mee geconfronteerd wordt dat ik blijkbaar niet met paarden kan omgaan en niet veel weet van paardengedrag - terwijl ik dacht van wel - .

Heel erg bedankt.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:09

ik snap je helemaal hoor TS, ik vind het ook onzin dat je bokt nu zo raar loopt te reageren op het verhaal van de appel, want jij hebt iets en jij houdt dat, en lieve NH-bokkers, is het niet zo dat de hoogste in rang het meeste en het eerste zijn voedsel krijgt? :) Juist, en dat laat TS hier ook aan haar paard zien. Zij heeft die appel niet aan het paard gegeven maar zelfs al had ze het klokhuis gegeven, had zij alsnog als eerste het grootste gedeelte opgegeten.

Ik denk echter dat dit wel een klein begin is, er moet nog veel gebeuren als ik het zo hoor en ik denk toch ook, dat dat het beste gaat als er iemand bij is. Iedereen heeft z'n eigen manier en iedereen weet het altijd beter maar niemand kent het paard en niemand kan zíen hoe TS reageert op het paard, dus tips geven over je paard maar in elkaar rammen als hij door je heen loopt, lijken me ook weinig effectief.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:19

Blij dat je het een beetje begrijpt peacehorses... Ik dacht er ook zo over, en nadien was hij niet meer geïnteresseerd in de rest van het eten maar wilde hij bij mij in de buurt zijn, want ik had 'm iedere keer weer op afstand gehouden en dat is hij niet gewend van mij. Hij was onder de indruk dat die mens dat durfde. Normaal kiest hij! Dus de appel was alleen maar een manier om zijn aandacht op mij te vestigen, en daar is de factor dat hij voor MIJ was en niet voor hem alleen maar positief bij.

Er moet inderdaad nog een hoop gebeuren. Ik ben na al mijn werk weer helemaal bij af. Ik wou dat ik de mogelijkheden had er iemand bij te halen. Dan had ik dit topic niet eens hoeven plaatsen...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:23

Ja precies. Ik denk dat het in elk geval zaak is om nu consequent te blijven, als hij boos tegen je doet jaag je 'm maar weg, en dan ga je zelf maar wat anders interessants doen (met andere paarden of je gaat gewoon iets anders doen wat voor hem interessant lijkt), maar hij mag dan pas weer komen als jij het zegt. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen hoe frustrerend het is, als het paard niet komt. Ik verzorgde er ook zo eentje, die walste niet over je heen maar reageerde ook totaal niet op lichaamstaal, en ze liet zich niet pakken. Bij mij heeft het toen wel geholpen, om gewoon in hetzelfde tempo het hele weiland door te blijven lopen achter haar aan en soms ineens even de andere kant op. Niet jagen, niet afsnijden, gewoon in een rustig tempo doorlopen alsof je toevallig toch die kant op moest, en op een gegeven moment kwam ze vanzelf naar me toe, benieuwd wat ik nou eigenlijk aan het doen was.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:27

Ja, deze zomer had ik daar uren tijd voor gehad, maar als ik nu eens drie uur heb rondgelopen is het donker en vriezen mijn tenen eraf :')
Maar ik zal zéker consequenter zijn!
Nu afwachten of hij lief blijft in de winterweide (hij lijkt in ieder geval blijer en maalt er niet om 's avonds op stal te staan, dat verbaasde me écht!)
Maar dit is inderdaad wel een techniek die soms helpt, maar ook maar voor even. Hij komt dan af, krijgt een aai, ziet dat er niets interessants is verder en is weer weg. En dan heeft hij het ook wel gezien, wat ik aan het doen ben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:28

Ik denk dat je met twee keer per week ook niet genoeg hier aan kan doen. wat ik wel weet op het moment dat hij jou omver loopt zijn de rollen dus omgedraait en is hij jou de baas. de volgende keer dat hij dreigt een enorme brul geven en hem van je wegjagen, istie belazerd. als je dat niet durft dan samen met iemand. succes.

spiritgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:11

Saars schreef:
Nou, ik heb al uren achter hem aan gelopen maar de wei is inderdaad groot. Hij kiest het verste plekje uit en ik mag achter 'm aan lopen, dat vind ik nutteloos. Want uiteindelijk staat hij toch in de tussentijd weer een minuutje op zijn gemak te grazen.
Ik ben een jaar bezig geweest met dat respect opbouwen want hij had dat écht niet, voor niemand eigenlijk... Zeker niet voor een nieuw iemand die ineens weer wou beginnen rijden nadat hij zo lang stil stond. Met héél veel bloed, zweet en tranen is dat gelukt en wij waren een team. Dus nee, ik ben niet ongeduldig en ik denk niet dat het is twee weekjes is gebeurd. Maar nu heb ik het inderdaad wel erg druk voor school, dus ik kàn ook niet meer uren rondlopen in de wei. Maar voorheen was dat ook niet nodig...
Het is plots gekomen, en ineens weet ik in de eerste plaats al niet hoe het moet.

Tja, Gini, als mensen zo bot doen dan zeg ik wel eens iets terug, ja.
Het is alsof ik jullie tips en tricks helemaal niet ga uitproberen. Ik ben volop op zoek naar iemand die kan helpen maar er is niemand in de buurt/budget is te klein voor verplaatsing/het is mijn paard niet en ik ben niet genoeg in de buurt.

je zegt het land is te groot als je dan een stuk met prikpaaltjes afzet en dan die oefening gaat doen dat je hem gewoon weg opjaagdt ...elke keer als hij zijn intresse voor iets anders heeft hup laten lopen ...tot hij zich gaat intreseren in jou ...is misschien een opsie....ik weet niet waar jij vandaan komt anders had ik je wel willen helpen (ook nog wel voor niks ) maar goed als het kilometers verder is funcioneert het niet echt ...
en anders via you tube vind je ook veel over naturalhorsemanship
en nogmaals je eigen angsten overmeesteren ,en je paard leren begrijpen ef kort gezegt
niet verkeerd bedoeld

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:44

Wel, spiritgirl, als richtlijn kan ik meegeven dat Rotterdam en Amsterdam beide 200 km hiervandaan zijn. ;(
Ik heb de oefening eens uitgeprobeerd met het wegjagen en uiteindelijk kwam hij dan wel (in de inloopweide opsluiten). Het probleem daarmee is dat de shetlandpony de hele tijd in de weg loopt en die moet dan aan de andere kant van de afsluiting, en aan een andere zijde van de inloop staan twee andere paarden te staren en dan let hij ook niet op mij. Maar ondanks dat hij kwam, leek het alsof ik het veel erger had gemaakt de volgende keer... Liep nog duidelijker weg, alsof hij het hele gedoe weer van vooraf aan wou doen, maar dan minder vriendelijk -O-

Ja, Franka, ik wou dat ik zoveel meer tijd had... :(

...En dat ik niet bang geworden was (komt vast omdat ik nog steeds zoveel rugpijn heb...) Dat gaat snel weer over, ik kan me niet inbeelden dat ik bang blijf :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:28

TS hoor eens. Been there, done that.

Ik wist dat de pony waar ik mee moest werken, door mensen voor mij met voer gelokt werd. Ook wist ik dat zij iedereen bang kreeg. Ook mij heeft ze geprobeert aan te vallen.

Ik heb een sluis gemaakt, zodat ik een ruimte had waarin met haar te werken viel. Zoals je zelf al zei, op een gigantische wei kun je niks doen. :n

Het grootste deel van het probleem heb ik in een middag opgelost.
Poown benaderen > Weglopen/boos kijken/andere reactie die me niet aanstaat ipv rustig blijven staan/rustig opkijken met me/een stap naar me toe zetten > Wegjagen, mijn houding is daarbij dominant, let daarop, ik jaag haar richting de sluis. > In de sluis kun je ze makkelijk in een hoekje drijven, eenmaal daar zullen de meeste paarden het snel opgeven. Ontspanning? Hoofd naar me toe draaien? > Rustig op het paard aflopen eerst de schoft/kont (ingwikkelde keus die van de situatie afhangt) aaien, eens neuzen, dan rustig het halster om doen. (Vaak doe ik wel daarvoor al wel het halstertouw rond de nek.)
Vaak kroelen we nog even, voor we weglopen. Immers, stilstaan is bij mij een beloning.

Dit moet je zien te verkorten. Ik ben de hele middag bezig geweest. Vangen, loslaten, vangen, loslaten, and so on. Eerst moest ik haar steeds minder ver de sluis indrijven, en op den duur kon ik ook op de wei zo naar haar toe lopen, en naast haar gaan staan, haar aaien. Dat heb ik beloont door onmiddelijk weg te lopen en naar huis te gaan.

Daarna ben ik dit gaan bevestigen. Zomaar de wei in gaan, een aai geven, weglopen. Of juist het paard wel helemaal halen, opzadelen, ergens neer zetten met een pluk hooi, afzadelen en weer in de wei zetten.
Als het maar laat zien, dat je niet alleen komt om ze te laten werken.
Ook bevestig je je

Af en toe kun je een kleine terugval hebben. Geeft niet, dan jaag ik ze gewoon weer naar de sluis en pak ze daar. Ik besteed er op dat moment zelf niet te veel aandacht aan. Je wilt niet dat dit gedrag ze aandacht oplevert. Dus geen hele join ups, nee, in het nauw drijven, pakken, gaan doen wat je wilde doen. Het moet duidelijk worden dat dit gedrag ze geen rust oplevert. (Want dat is de beloning.)

Tegenwoordig merk je er niks meer van. Ik loop rustig op haar af, ga op ongeveer een meter van haar vandaan staan. Ze heeft dan een paar tellen nodig om "om te schakelen" en ik zorg dat ik zelf ook rustig ben.
Dan aai ik haar schoft of kont, waarop zij haar hoofd naar me toe draai. Ik doe een touw om haar nek, aai haar even rustig, en dan doe ik een halster om en neem haar mee.

Ik respecteer haar, zij respecteert mij.
De tips die hier gegeven zijn, moet je dus niet afdoen als onzin. Voer is wat een paard lastig maakt, het opjagen is de best manier om dit weer te fixen. Vraag maar aan degenen die het beest meenden te lokken met snoepjes, die blijven nu 2 meter uit de buurt, en dat is als ik haar vast heb....

Je mag altijd een pb'tje sturen. ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:33

moet je eens op die manier aanpakken met een heel dominant paard, die zal het echt niet pikken dat je 'm loopt op te jagen hoor. Ik vind dat je geen specifieke tips kunt geven als je het paard of de situatie niet kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:47

peacehorses schreef:
moet je eens op die manier aanpakken met een heel dominant paard, die zal het echt niet pikken dat je 'm loopt op te jagen hoor. Ik vind dat je geen specifieke tips kunt geven als je het paard of de situatie niet kent.

Geloof mij, met elk dominant paard kan dat als jij als mens nog dominanter kan zijn. Ze zijn bij mij ook met de oren in de nek tanden bloot op me af gekomen maar het ligt eraa nhoe je daarmee om gaat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:49

peacehorses schreef:

Het paard uit mijn voorbeeld IS dominant, vraag maar aan de mensen bij wie haar aanvallen wel gelukt zijn....
Maar uit de info van de ts kun je opmaken, dat ze haar eerder weggestuurd heeft, en dat het paard daar goed op reageert. Enigste wat ze moet doen, is een sluis voorzien.
En verder serieus bedenken of ze geen les zou nemen, nu blijkt dat ze het toch niet alleen afkan.

@Joolien: Idd, paarden zijn in principe makkelijk te overbluffen. (In principe zeg ik.) Je moet het alleen wel kunnen. Stevig in je schoenen staan. Weten wat je doet. Iemand met de juiste kennis van dit soort dingen, kan de TS helpen. Moet ze het wel willen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:52

ja, totdat je een keer een hele dominante houding aanneemt tegenover een hele dominante hengst en hij dat niet pikt :) dan maak je het erg gevaarlijk voor jezelf, dus ik zou nog steeds aanraden om niet te oordelen op basis van wat TS typt, dat gaat 99/100 keer goed maar je zult net zien dat jij die ene laatste hebt aangeraden om dominant te wezen naar het paard waardoor ze in het ziekenhuis beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

peacehorses schreef:
ja, totdat je een keer een hele dominante houding aanneemt tegenover een hele dominante hengst en hij dat niet pikt :) dan maak je het erg gevaarlijk voor jezelf, dus ik zou nog steeds aanraden om niet te oordelen op basis van wat TS typt, dat gaat 99/100 keer goed maar je zult net zien dat jij die ene laatste hebt aangeraden om dominant te wezen naar het paard waardoor ze in het ziekenhuis beland.

Dat is wel hjeel overdreven, maar goed. Daarom is het ook zaak om te weten waar je mee bezig bent ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:01

wat is er precies overdreven aan? Niemand hier op bokt kan beweren dat hij of zij weet hoe het paard van de TS is, behalve TS zelf. Ik vind het dus dan ook nogal gevaarlijk om daarover te oordelen, en op basis van een stukje tekst tips te geven, en zeker niet zo specifiek. Het is duidelijk dat TS niet over zich heen moet laten lopen en dat ze consequent moet zijn, maar veiligheid gaat voor alles en je kunt dus niet veilig vanachter je computer zeggen, dat zij haar paard op moet gaan jagen. Dergelijke dominantiespelletjes kunnen heel verkeerd aflopen, zeker als je zelf niet écht dominant bent maar je wel zo voor wilt doen voor je paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:03

Tja, dan kun je ook wel uitvallen tegen de mafkezen die haar aanraden met snoep te werken. DAT is pas gevaarlijk. De kans dat ze dat ene paard dat zo domaninant is tegen komt, is klein. Maar de kans dat ze met het eten ZELF een gevaarlijk paard maakt, is veel groter.

@Peacehorses: Ze verteld zelf dat ze het al eens gedaan heeft. Lezen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:03

peacehorses schreef:
wat is er precies overdreven aan? Niemand hier op bokt kan beweren dat hij of zij weet hoe het paard van de TS is, behalve TS zelf. Ik vind het dus dan ook nogal gevaarlijk om daarover te oordelen, en op basis van een stukje tekst tips te geven, en zeker niet zo specifiek. Het is duidelijk dat TS niet over zich heen moet laten lopen en dat ze consequent moet zijn, maar veiligheid gaat voor alles en je kunt dus niet veilig vanachter je computer zeggen, dat zij haar paard op moet gaan jagen. Dergelijke dominantiespelletjes kunnen heel verkeerd aflopen, zeker als je zelf niet écht dominant bent maar je wel zo voor wilt doen voor je paard.

Zij vraagt hier toch hulp? Als het zo gevaarlijk is moet ze echte hiulp inschakelen, iedereen hier heeft het beste met haar voor, maar t is haar verantwoording.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:06

dat is ook lekker simpel gedacht joolien, laten we wat tips strooien omdat zij daarom vraagt en als het gevaarlijk is dan was dat haar eigen verantwoording, had ze het maar niet moeten vragen.. In plaats van dat er een bokker zo vriendelijk is om haar te gaan helpen op locatie, zitten we allemaal veilig vanachter onze computer te vertellen wat ze allemaal wel en niet moet doen en hoe dom ze wel niet is als ze ook daadwerkelijk doet, wat aangeraden wordt.

gypsy, wat heeft zij gedaan en waar moet ik dat lezen? Iets duidelijker zijn in je berichten is wel handig ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:10

Saars schreef:
Wel, spiritgirl, als richtlijn kan ik meegeven dat Rotterdam en Amsterdam beide 200 km hiervandaan zijn. ;(
Ik heb de oefening eens uitgeprobeerd met het wegjagen en uiteindelijk kwam hij dan wel (in de inloopweide opsluiten). Het probleem daarmee is dat de shetlandpony de hele tijd in de weg loopt en die moet dan aan de andere kant van de afsluiting, en aan een andere zijde van de inloop staan twee andere paarden te staren en dan let hij ook niet op mij. Maar ondanks dat hij kwam, leek het alsof ik het veel erger had gemaakt de volgende keer... Liep nog duidelijker weg, alsof hij het hele gedoe weer van vooraf aan wou doen, maar dan minder vriendelijk -O-

Ja, Franka, ik wou dat ik zoveel meer tijd had... :(

...En dat ik niet bang geworden was (komt vast omdat ik nog steeds zoveel rugpijn heb...) Dat gaat snel weer over, ik kan me niet inbeelden dat ik bang blijf :)

Ik ben niet onduidelijk, jij moet gewoon het hele topic doorjagen.
TS heeft gaat hier al een heel eind de goede kant op, ze moet het alleen nog perfectioneren. Je moet geen join up oid willen doen, gewoon het dier in sluiten, zodat het zijn kont niet eens meer kan keren. Dan geven ze snel genoeg toe, draaien hun hoofd naar je toe, en je kunt ze pakken. :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:05

je bent wel onduidelijk als je zegt dat ik ergens iets moet lezen, medunkt 8)7
maargoed, ik hoop dat TS zelf zo verstandig is om zich niet nog meer in de problemen te brengen, en ik ga er vanuit dat zij zelf kan inschatten wat ze wel en niet bij haar paard kan doen. Ik kan me ook voorstellen dat ze zelf een oplossing gaat zoeken omdat niet alle antwoorden-uit-de-boekjes voor alle paarden werken ;) niet elk paard is namelijk per definitie gevoelig voor opjagen, anderen zijn er overgevoelig voor. Ik heb er te maken gehad met eentje die helemaal nergens op reageerde, ook in de cirkel niet, liep dwars door alle lichaamstaal heen en deed lekker haar eigen ding, terwijl de volgende die al 7 jaar niet in handen was geweest bij de eerste keer in de cirkel op de kleinste aanwijzing reageerde en zelfs achterwaarts ging op de cirkel, terwijl ik in het midden stond. Verschil in mijn lichaamstaal? Ik denk het niet. Verschil in paard? Ja, dat sowieso. Dus je moet per paard kijken welke aanpak werkt, TS geeft hier ook aan dat het voor haar paard niet werkt, om hem weg te jagen, dan vind ik het nogal een loze tip, om te zeggen dat ze dat juist maar moet gaan doen ;)