Happerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Happerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:41

Het is ook geen straf, het is een correctie.
Ik heb de TS ook aangeraden om het voedsel weigeren aan te leren. Dit werkt ook met positieve beloningen. :) Alleen mensen moeten niet gaan beweren dat een paard kopschuw wordt van een tik want dat is onzin.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:44

@H_Nalanta, maar weet je wat ik zo grappig vind... dan zie ik hoe jij met jouw paard bezig bent ( in je topics) en dan ben ik zo onder de indruk hoe leuk je met je paard om gaat. Dus ik kan hieruit opmaken dat jij ook niet ene bent met losse handjes, maar die ook werkt op basis van respect. Maar er zijn genoeg mensen die extreem losse handjes hebben rond hun dieren en voor alles wat ze niet aanstaat er maar een tik voor terug geven. Dat is precies wat ik dus geheel niet kan ondersteunen. Ik geef mn paarden ook wel eens een knal. Zo had ik mn tinker een paar maanden geleden er ook maar éne gegeven op aanraden van Bokt hier. Mevrouw had er een handje van om me plat te drukken. En normaal zou ik dit geheel niet gedaan hebben bij haar, omdat ze zo jong is ( 2,5) maar moet zeggen dat die knal, wonderen heeft gedaan. (plus veel tijd en consequent werk). Dus ik ben het er mee eens dat het een zeer effectief iets kan zijn, maar alleen op de juiste moment, met de juiste redenen en de juiste instelling. Mocht dit niet het geval zijn, dan creeer je alleen maar meer ellende.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:48

Ik heb op z'n tijd best losse handjes hoor.. :j Als het moet ben ik niets beroerd om een tik uit te delen. Dat heb ik aan het begin ook regelmatig gedaan.. Met het resultaat dat ik nu een ontzettend braaf paard heb wat goed weet wat de grenzen zijn en daar ook niet over heen zal gaan.

En als je mijn reacties leest lees je ook dat ik ook altijd zeg, goed getimed. Anders niet want anders kan het inderdaad gebeuren dat je een kopschuw paard krijgt. Maar goed getimed en consequent kan een tik wonderen doen. :j

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:56

ashley1 schreef:
H_Nalanta schreef:
Een paard wordt niet kopschuw van een goed getimde tik. :')

Eens met H_Nalanta, wat een getrut allemaal zeg... 'als gelijkwaardige elkaar zien', 'je moet niet de baas over je paard zijn, maar z'n maatje' := Ik ben z'n baas en z'n maatjes staan in de wei en voor dat geschooi en gehap krijg hij mooi dus wel een goeie links directe en een 'nee!' erbij :j

Paarden zijn niet van suiker hoor, kom op zeg.

nou dat ben ik dus niet met je eens ik zeg ook niet dat je het maatje van je paard moet zijn maar slaan is nooit de oplossing !! en dat heb ik zoiezo heel goed van mijn paarden geleerd, en er zijn wel degelijk paarden die van 1 tik kopschuw worden want die 2 van mij met totaal verschillende kararters zijn dan wel kopschuw en zo'n harde tik heb ik ze nooit gegeven. en als je vindt dat een paard maar gewoon geslagen moet worden als het iets fouts doet ben je geen paard waard !! je kan het ook corrigeren ipv er gelijk op lid te meppen want dat is wel een groot verschil !!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:56

Citaat:
slaan is nooit de oplossing !!

Dan moet je dit ook even bij onze kudde komen zeggen, want die méppen er soms op los... :wow:

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:07

E_Nalanta schreef:
Citaat:
slaan is nooit de oplossing !!

Dan moet je dit ook even bij onze kudde komen zeggen, want die méppen er soms op los... :wow:

dat bedoek ik natuurlijk tussen mens en dier !!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:10

Mens ís in feite ook een dier... maar dat terzijde :)) Je hoeft je niet zo nederig op te stellen naar paarden toe, wat niet mag
mag niet en dan moet worden gecorrigeerd op een terrechte manier zodat er geen grote gevolgen aan vast hangen. :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:12

E_Nalanta schreef:
Mens ís in feite ook een dier... maar dat terzijde :)) Je hoeft je niet zo nederig op te stellen naar paarden toe, wat niet mag
mag niet en dan moet worden gecorrigeerd op een terrechte manier zodat er geen grote gevolgen aan vast hangen. :)

ja idd een paard moet gecorrigeerd worden maar dat kan ook zonder te slaan !! ik zei net ook al straffen en corrigeren is iets heel anders !! en slaan zie ik dus absoluut onder straffen !!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:16

Misschien omdat in de menselijke maatschappij slaan als pijn, pijniging en straffen word gezien.... :D
Onder corrigeren versta ik dan weer wél een tik verkopen, tik of slaan... zijn toch 2 andere dingen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:24

E_Nalanta schreef:
Misschien omdat in de menselijke maatschappij slaan als pijn, pijniging en straffen word gezien.... :D
Onder corrigeren versta ik dan weer wél een tik verkopen, tik of slaan... zijn toch 2 andere dingen.

nou volgens mij voelt een paard ook pijn en is dat niet alleen bij mensen zo !! een tik of slaan vind ik niet onder correctie vallen maar dat is en blijft mijn menig !!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:24

Wat versta jij dan onder correctie?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:26

Pijn, een tik PIJN...? :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:29

Gewoon niet meer voeren uit de hand! Kan het paard ook niet in de verleiding komen om de bedelen of op zoek te gaan naar lekkere dingen in je broek- of jaszak of je hand.

Als je hem/haar zo nodig iets wil geven, doe dat dan in de voerbak.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:45

H_Nalanta schreef:
Wat versta jij dan onder correctie?

met dit probleem werken met een clicker, niet eerder een snoepje even voordat je geklikt hebt. dan leren ze zo dat ze alleen na de klik een snoepje krijgen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:46

E_Nalanta schreef:

ja ook bij een paard doet een tik pijn !! ze hebben en gevoeligere huid als dat wij dat hebben dus stel je maar voor wat paarden voelen als je ze een tik geeft, want bij ons doet een tik ook pijn !!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:47

Maar de clicker is geen correctie.
Heb jij dan áltijd een clicker bij je?

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:54

H_Nalanta schreef:
Maar de clicker is geen correctie.
Heb jij dan áltijd een clicker bij je?

dt hoeft toch ook alleen maar in het begin om hem af te leren om elke keer in je zakken te zitten !! en ja ik had dan altijd een clicker bij me om hem dat te leren en als ik nu geen clicker meeneem krijgt hij niks te eten uit mijn hand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:57

Nouja, als die manier voor jou goed werkt is dat prima. :) Ik zou het zelf heel anders aanpakken maargoed..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:41

ik weet hoe mijn tinker op lekkers reageerd, dan zit er geen stop knop meer op haar, totdat ze het heeft gehad, daarom krijgt ze van mij ook GEEN voedselbeloning. een kroel op haar rug, een knuffel op haar neus of gewoon een simpele aai is haar beloning.
Als ik haar een lekkernijtje wil geven, dan krijgt ze dat als ik met alles klaar ben, of ik alleen even naar haar box loop om hoi te zeggen.
Ik zie het nu niet om haar af te leren om op lekkernijtjes te azen. Het zit nu eenmaal in mn stinker dat lekkernijtjes veel te lekker zijn om te weerstaan.
Zo koop ik ook geen chips, want ik weet dat als ik dat in huis heb, ik de hele zak leeg eet.
Voorkomen is beter dan genezen.
Dus als ik bij haar ben, dan is ze ook niet op zoek naar lekkernijen, want ze weet dat ik ze toch niet heb.
Ik kan het wel proberen, maar ik zal haar dan oneindig moeten straffen, want voor een lekkernij heeft ze best een flinke rammel over.
Waarom zou ik haar en mezelf in die positie steken?
Ze krijgt gewoon GEEN lekkernijtjes als ik bij haar of met haar bezig ben. punt uit.
Ik vind ook dat ze op die manier veel meer geniet van de lichaamlijke beloningen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:47

E_Nalanta schreef:

:= Nou inderdaad... :roll:

Ik zeg toch ook niet dat ik 'm met een rechtse hoek op z'n neus stomp of wel?
Maar een -vooruit dan- tik kunnen ze dan zeker wel verwachten hoor. O:)