Mijn paard wil niet vast worden gezet.... enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:15

Romybakker schreef:
Ik heb mijn pony eens aan een trailer vastgezet maar toen heeft ze de trailer een heel stuk meegetrokken.

dus je pony is bang voor de trailer EN om ergens aan vast te staan, en jij zet hem vast aan je trailer...
Onbegrijpelijk.

PINK

Re: Mijn paard wil niet vast worden gezet.... enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:20

Ik zou eerst maar beginnen met hem vast te zetten aan de poetsplek of in stal. Niet gelijk aan de trailer. :n

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:20

misschien idee'tje voor het vats leren staan,
haal gewoon het halstertouw door de ring(of hetgeen waaraan hij vast moet staan) en houd het uiteinde vast, en gaat dan met je andere hand gewoon poetsen alsof ze wel echt vast staat, als ze dan achteruit gaat, kun je in het begin dit zelf iets tegen houden, maar wanneer ze echt gaat hangen laat je het toustje langzaam los, zo leert ie dat er geen paniek hoeft te zijn bij vaststaan, en dat dat geen probleem is! heel veel succes, en als jij en je pony elkaar zo goed vertrouwen als jij zegt, moet dit ook met jou leeftijd en veel geduld op te lossen zijn!

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:24

Jullie snappen me niet toen ze nog niet bang was voor vast te worden gezet had ik haar aan de trailer vaststaan. Toen begon ze te trerkken en nu is ze bang voor vasgezet te worden.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:25

Maar ik heb haar laatst in haar stal los vastgezet. En ze deed niks.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:29

Probeer dan haar nu vast te zetten in stal. :) Met een niet al te vaste knoop. Praat veel tegen haar.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:59

Oke ik ga er vandaag heen. Ik zal je tips volgen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:32

Romybakker schreef:
Jullie snappen me niet toen ze nog niet bang was voor vast te worden gezet had ik haar aan de trailer vaststaan. Toen begon ze te trerkken en nu is ze bang voor vasgezet te worden.

Cassidy schreef:
Ok. Les 1 bij vastzetten: NOOIT AAN IETS VASTZETTEN DAT BEWEGEN KAN. Dus ook niet aan een hek, deur van een schuur, deur van een stal.

Een paard dat gaat hangen, kan een schuurdeur uit zijn scharnieren trekken en als hij er vandoor gaat, die schuurdeur achter zich aantrekken met alle gevolgen van dien.

Vul in voor schuurdeur/hek/deur van stal: paardentrailer.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 21:09

???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 01:02

!!!!!!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 01:25

Moraal van het verhaal, de pony heeft dus een trauma opgelopen, doordat ie aan een trailer is vastgezet, en die heeft meegesleept.
Zet dus inderdaad nooit een paard vast aan iets wat kan bewegen. Deuren kunnen bewegen, trailers ook. Net als hekken.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 11:47

Voordat ze aan de trailer stond was ze al bang,
maar was net over haar paniek heen. (soms dan).

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:50

Ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt?

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:04

Laat maar.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:27

Nee leg het dan ook even uit :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:33

ik zie hele grote communicatie-storingen, zowel bij pony/kind als bij de forummers :D

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:41

vanLotje schreef:
ik zie hele grote communicatie-storingen, zowel bij pony/kind als bij de forummers :D

Leg is uit?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:33

De enige communicatiestoring die ik zie, wordt veroorzaakt door de hormonen van een 11 jarige puber (of moet ik zeggen: kind?)
Er zijn hier genoeg mensen die ts willen helpen. Dat kan alleen als ze er ook open voor staat.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:32

ik heb een een paard die gewoon aan het pesten was.
Die trok echt serieus alles kapot.. Die vond het gewoon leuk.

Safeclipper hielp alleen tegen het kapot gaan van het halster en touw, maar vast blijven staan is ze nooit.
Ze wist gewoon, ik kan los als ik daar zin in heb. Kost me alleen even hangen.
Na een half jaar van niet alleen kunnen laten heb ik mijn briljante ingeving toegepast.

Mijn oplossing; Koehalster, dik touw, ijzeren paal en heel veel plezier.

Nou ze heeft op dr kont gezeten.. dr bij gelegen.. Maar op een gegeven moment stond ze rustig.
Braaf paard, rust en op stal met bakje eten.

Paard blij, ik blij, en heeft het nooit weer gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:01

Fijn dat je uiteindelijk tevreden bent.
Idd, soms moet je harder ingrijpen dan Safeclip of Tie Ring. Maar dat valt in mijn ogen onder de noemer "don't try this at home".
Negen van de tien gevallen hebben baat bij Tie Ring of Safe Clip en gaan niet door tot het uiterste.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:07

Gister heeft mijn pony beide vastzetbalken uit de grond getrokken.De verzorgster was vergeten dat hij niet vast kon staan.Ik ga eens aan de gang met een longeertouw hem vast zetten,dan kan hij behoorlijk achteruit lopen en trekken.Blijft hij uiteindelijk staan zal ik hem flink belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:11

En wat als de pony zichzelf zou belonen? Wat als jij spullen zou gebruiken waardoor het hangen aan een touw onaangenaam is, en het wegvallen van druk op dat hoofd op het moment dat hij stopt met hangen de grootste beloning die een paard zichzelf geven kan?

Op het moment dat een paard in paniek raakt, is hij niet meer voor rede vatbaar.
Op het moment dat een paard iets goed doet, moet de timing door een release van jouw kant 100% goed zijn, anders leert hij er niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:16

Ik heb een paard dat liever niet vast staat, maar wel stil blijft staan...ik doe het touwtje heel losjes vastmaken, dus met een klein rukje is hij los. Doe ik het strak vast en hij kan niet los komen, ontstaat er een blinde paniek en de akties die daar uit voortkomen, wil ik niet meer meemaken..

Sommige paarden willen het niet, die vinden het angstig om met hun hoofd vast te staan.

Een smid heeft mij geleerd het dan ook niet zo te doen...

Stel het halster breekt, dan komt er zoveel kracht vrij dat hij of achterover klapt of voorover en zijn nek breekt, dan komen er zoveel krachten op die halswervels te staan, dat er ook wat verschuiven kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:21

Ieder paard is te leren om aan het hoofd vast te staan.
Het opleidingstraject kan er voor ieder paard anders uitzien.
Je hebt idd paarden die ook met Safeclip of Tie ring blijven trekken, omdat ze weten dat ze los kunnen komen. Maar dan kun je een lasso om hun buik (net daar waar de singel zit) haal het uiteinde door het halster en bind dat aan een goed ingegraven paal vast.
Paard gaat hangen, lasso trekt om de buik samen (is onaangenaam) en paard beloont zichzelf door een stap naar voren te maken.
Reacties kunnen extreem zijn zoals er bij gaan zitten en liggen, maar niet ingrijpen, zelf laten uitvechten.
Zorg voor zandondergrond, dus niet op beton doen.
Maar met deze methode heb je geen gewicht van het paard dat op de halswervels komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:22

Ik ben het niet met je eens. Mijn paard is zo makkelijk, zo ken ik er weinig, maar met dit soort dingen dus niet. want hij is zo makkelijk omdat ik hem dat heb gemaakt, maar diep van binnen is het een ontzettende angsthaas en dat is de inborst die krijg je er niet uit.

Hij heeft al een probleem in zijn hals gehad door zich los te wringen en te trekken.......

Mensen denken altijd maar weer dat ze paarden kunnen overwinnen en dat paarden altijd ten alle tijde maar moeten kunnen wat wij mensen van ze verwachten. Kijk naar het paard en heb er respect voor. Mijn paard blijft gewoon staan als hij moet, maar ga het niet vastbinden dan komt er angst...