6maand oud merrieveulen slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:06

Kwanyin schreef:
Breghje schreef:
Mijn paard was een iets groter "veulen" toen ik haar kocht, nl 6 jaar en amper wat mee gedaan. Toen ik haar ging longeren kwam ze met haar oren plat, tanden bloot op me af en geloof me, niet om te kaarten. Die heb ik toen met de longeerzweep alle hoeken van de bak laten zien, geraakt waar ik maar kon en noooooit meer problemen mee gehad. Overigens ook niet met de longeerzweep, kan hem gewoon ondertussen nog steeds al 5 jaar gebruiken.

Hé, ben ik dit niet die dat schrijft? :D . Ik heb ook eens een 6-jarige kleuter gehad die nauwelijks iets gedaan had en die al maaiend op me afkwam tijdens het longeren..die heb ik toe ook even alle sterren van de hemel laten zien met mijn longeerzweep, mevrouw was even van de kaart maar daarnaa nooit meer zoiets gedaan en geen dag angst gehad van de longeerweep.

Mijn eigen ervaring is dat ik verschillende paarden wel eens heb gestraft met een zweep en geen ene heeft er een zweeptrauma aan overgehouden. Zelfs niet het paard wat eerst doodsbang was voor de zweep en waar ik eerst meer als een jaar nodig had om gewoon met een zweep in mijn hand te kunnen rijden. Net zoals ik al verschillende malen een paard tegen zijn hoofd heb gekletst (jee, nu lijkt het alsof ik alleen maar straf maar dat valt gelukkig goed mee hoor :+ ) en nog geen enkele heb gehad die er kopschuw van werd. Het sleutelwoord is consequent zijn, je paard moet exact weten wanneer het een klap kan verwachten. Bij mijn paard kan ik met de vlake hand een daas van haar wang slaan dat mijn hand ervan pijn doet en ze reageert niet eens, maar als ze bij het opzadelen vervelend is en dreigt te happen, moet ik maar mijn wijsvinger uitsteken of ze vliegt met haar hoofd weg alsof ze plots instant kopschuw is geworden.

Je hebt een zwarte haarbal merrie? Want de rest van het verhaal komt me ook heel erg bekend voor namelijk.... :')

Miepie77

Re: 6maand oud merrieveulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:14

wij hadden van de zomer ook een veulen dat dit deed, was 2 weken oud, als je wilde dat ze doorliep en je armen of een touw achter haar hield zodat ze met de merrie moest meelopen haalde ze uit, we hebben toen 2 dagen met een bezem achter dr gelopen, , als ze dan dreigde uit te halen de bezem erop (niet slaan dus maar voet van de bezem naar haar toe), dit had ze snel door, nu loopt ze normaal mee van en naar de wei, bezem is niet meer nodig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:31

Ik zou het voorlopig niet moeilijker maken dan nodig.
Gewoon lang leadrope (lang halstertouw of ander behoorlijk lang touw) mee de wei in nemen en er fiks mee zwaaien/zwiepen als ze in de buurt komt. Voorlopig gewoon eens een tijdje uit je ruimte houden, dan hoef je niet eens aan het punt van correctie/straf toe te komen en neem je geen risico dat je bv te laat bent met je correctie en zelf een knal te pakken hebt
(Dat zou hoe dan ook kwalijk zijn, want voor het paard kan die overwinning belonend zijn en zich dus herhalen)

Als ik een paard niet vertrouw, laat ik hem om te beginnen niet eens in mijn buurt komen. Voorkom je een hoop ellende mee en je maakt meteen je punt duidelijk.
Je hoeft het paard niet eens te raken maar... als het toch naar je toekomt en daarbij een stevige zwieper op zijn kop krijgt... jammer dan. Eigen schuld (zal echt wel gebeuren , maar meestal met 1 keer... net als het jongetje wat toch even moet voelen of de kookplaat werkelijk heet is)
Pas als de merrie ten alle tijde je ruimte respecteert en een beetje dimt, kun je eens gaan kijken of je onder de omstandigheden waarbij geen eten een rol speelt, wat nader tot elkaar kunt komen.

In dit geval zouden de principes van de 7 waterholes van carolyn resnick wellicht kunnen helpen.
Is een dvd van en het draait veelal om het wegsturen, bepalen van je plaats t.o va het paard etc.
Zou ik met zoiets persoonlijk wat eerder voor kiezen dan gewoon grondwerk, omdat je liever nog niet in de buurt van deze dame komt en het bij eerder genoemde methode niet nodig is om toch al de relatie op de rails te helpen.

Als je grondwerk gaat doen omdat je denkt dat het hoort/wordt geadviseerd, maar je voelt je er niet prettig bij, gaat het gegarandeerd niet werken.
Zelfs zo'n veulentje voelt onzekerheid op 100 meter afstand aan. Je houdt een paard nu eenmaal niet voor de gek

Kies in eerste instantie voor veiligheid en zorg dat ze eerst leert om uit de buurt te blijven. Altijd. Tenzij je uitdrukkelijk toestemming tot benaderen geeft (en doe dat alleen al je tamelijk zeker bent van je zaak en bv iets tussen jou en veulen in is, zodat het niet mis kan lopen als je haar intenties verkeerd inschat)

Overigens.. wat gebruik van de zweep betreft...ik denk dat het weinig uitmaakt wat je in handen hebt. Het gaat om de intentie die je hebt. Een paard ziet verdraait goed het verschil tussen gebruik van zweep of touw als aanwijzing of wanneer je kwaad bent. Je hele houding is dan anders en dat maakt meer indruk dan datgene wat je bij je draagt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:55

Een veulen met dit gedrag heeft een dominante moeder gehad.
Een ander paard zal haar proberen te domineren, en dat lukt wel.
Maar dan zal het veulen iemand zoeken die weer lager in de rangorde staat.
En dat ben jij.

Voorlopig zou ik niet meer de wei in gaan om te voeren.
Het voer kan je ook bij de ingang van de wei gooien.
Haal er een expert bij, ga zelf niet verder knoeien.

Andere manier is:
Het veulen alleen in de wei zetten, zonder contact met andere paarden.
Dit zonder contact is heel belangrijk.
Verzorg het door op tijd voer en water te geven en verder negeren, vooral het veulen negeren.
Niet praten niks doen, voer geven en weglopen.
Dan na een weekje ga je langs en blijf aan de veilige kant van het hek staan.
Niks zeggen, alleen maar een beetje kijken naar het veulen.
Als dit werkt, dan komt ze naar je toe, niks doen, mond houden.
Soms kan het nog langer dan een week duren.
Hooguit even aan je hand laten ruiken.
En doet ze dat, mond houden en weer weggaan.
Op deze manier toon je een natuurlijke dominantie naar haar toe.
Je voert en ze mag aan je ruiken, meer niet.
Gaat dit werken dan kan je het verder opbouwen door eens in haar neusgaten te ademen.
En dan moet het goed komen.

Dus eerst een periode negeren en dan langzaam opbouwen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:58

Mijn veulen heeft dat 1 keer geprobeert om terug te meppen, vind het persoonlijk niet goed om dan erop los te gaan meppen, schrik toch wel van sommige reacties, ik heb hem gelijk omgedraaid en hem op een boze manier aangesproken, het is gelukkig bij die ene keer gebleven, hij is nu 1,5 en probeert nog wel grenzen op te zoeken, als hij bijv, door mij heen probeert te lopen duw ik hem terug en hij weet het dondersgoed!!

Met de opvoeding van mijn veulen zit het wel goed, krijg ook vaak compimentjes van de hoefsmid en mensen dat hij zo braaf is! Ik ben hem met veel geduld aan het opvoeden en ik moet zeggen, het gaat m nogal voor de wind, hij is echt ontzettend braaf voor zijn leeftijd! (ontdeugend dat ook haha!)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:02

Begrijp ik het nu goed en staan de 2 net af gespeende veulens bij elkaar of zijn er meer paarden in de kudde?
Als deze met elkaar staan is het vragen om moeilijkheden!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:06

aerdenhout1 schreef:
Begrijp ik het nu goed en staan de 2 net af gespeende veulens bij elkaar of zijn er meer paarden in de kudde?

Naast het feit dat ik sommige antwoorden te ver gezocht vindt, is ook dit idd een erg belangrijk punt.
Er horen wel 'opvoeders' bij te staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:06

Ik heb de openings post nog eens gelezen.
Je hebt twee veulens in de wei en je loopt met een emmer voer de wei in.
Je bied het hengstje de emmer aan.
de merrie moet wachten ????

Is dat echt waar, dan moet je hier accuut mee stoppen.
twee emmers meenemen en allebeide de emmer geven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:07

liljebo schreef:
aerdenhout1 schreef:

Naast het feit dat ik sommige antwoorden te ver gezocht vindt, is ook dit idd een erg belangrijk punt.
Er horen wel 'opvoeders' bij te staan.

Een paard voedt niet op, een paard wil in de goede rangorde staan en dat doen ze met lichaams taal en soms even de beentjes te lichten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:08

Ariebren schreef:
Het veulen alleen in de wei zetten, zonder contact met andere paarden.
Dit zonder contact is heel belangrijk.
.

Dit is dus absoluut het laatste wat ik zou doen. Een veulen hoort onder geen enkele voorwaarde

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:11

alleen te zijn.
Ik maak je zin af en deze reactie had ik al verwacht.
Dus dames, mods, ik reageer soms vrij direkt, maar zal de leeftijd wel zijn.

Maar als het probleem nu niet gelijk goed aangepakt wordt dan heb je een onhandelbare merrie staan, die alleen maar geschikt is voor de slacht.
Ik heb het één keer meegemaakt dat een merrie mij sloeg om te doden.
En dat wil je niet meemaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:32

Ariebren schreef:
alleen te zijn.
Ik maak je zin af en deze reactie had ik al verwacht.
Dus dames, mods, ik reageer soms vrij direkt, maar zal de leeftijd wel zijn.

Maar als het probleem nu niet gelijk goed aangepakt wordt dan heb je een onhandelbare merrie staan, die alleen maar geschikt is voor de slacht.
Ik heb het één keer meegemaakt dat een merrie mij sloeg om te doden.
En dat wil je niet meemaken.

Bedankt ;)

Klopt dat dit probleem meteen moet worden aangepakt.
Maar persoonlijk geloof ik in het duidelijk maken van je plek en gewoon op afstand houden, totdat het veulen zijn plaats weet, zonder er verder mee aan te modderen/van alles mee te willen doen..
In deze situatie lijkt me dat geen goede optie.

Daarnaast ben ik van mening dat veulens die in een groep staan w.o volwassendieren, minder probleemgedrag vertonen, simpelweg omdat sociale codes meteen duidelijk wordt gemaakt en arrogantie van een jong dier de kop in wordt gedrukt.
Heeft een veulen alleen contact met een leeftijdsgenoot die het de baas kan en een baas die het aan kan, krijg je snel dominantiegedrag in het extreme.

Maar het is natuurlijk mogelijk dat we dus in deze van mening verschillen.
Maakt niet uit.
TS zal zelf de keuze voor de aangeboden opties moeten maken.
Wij reiken slechts mogelijkheden aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:49

aerdenhout1 schreef:

Er horen wel 'opvoeders' bij te staan.[/quote]

Een paard voedt niet op, een paard wil in de goede rangorde staan en dat doen ze met lichaams taal en soms even de beentjes te lichten.[/quote]

Een paard voed niet op? Dan moet jij nog veel leren over paarden gedrag!
Juist een goede leider van een groep jonge paarden is verschrikkelijk belangrijk voor de opvoeding voor het veulen, net als een paar leeftijd genoten in diezelfde groep!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:54

Ariebren schreef:
Ik heb de openings post nog eens gelezen.
Je hebt twee veulens in de wei en je loopt met een emmer voer de wei in.
Je bied het hengstje de emmer aan.
de merrie moet wachten ????

Is dat echt waar, dan moet je hier accuut mee stoppen.
twee emmers meenemen en allebeide de emmer geven.

dat las ik ook en volgens mij is dit veulen helemaal niet vals,maar heeft het "simpel" wat last van voernijd.
beiden tegelijk voeren,maar als er getrapt word omdat madam haar voer NU hebben wil dan kreeg ze van mij er een terug.
:j
heb het zelf vorig jaar meegemaakt met een tinkerveulen van een half jaar oud.
ik had haar en nog twee anderen brokken op de weide gegeven en liep achter haar langs.
ze bedenkt zich geen moment en haalt vol naar me uit.
2 tellen er na had ze dus mijn schoen in haar billen staan waardoor ze dus wel wist dat er niet getrapt word onder het voeren.
wat ik wel heel belangrijk vind met jonge paarden is dat je ze daarna wel weer aanhaalt zodat ze weten dat de mens wel aan kan pakken,maar ook lief kan hebben.
dus wel conseqent zijn en een keer aanpakken mag best als dat nodig is,maar haal ze daarna dan wel weer aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:01

Onder elkaar, maar niet naar de mens.
Het leider paard gaat echt het veulen niet straffen als die de mens aanvliegt.
Dit staat verders buiten discussie bij mij.

Maar het meppen naar achteren van een veulen is een natuurlijke reflex bij pasgeboren veulens.
Je legt de hand op haar kontje, en hoeps de beentjes eruit.
Als je dit leuk vindt en die mensen bestaan, accentueer je dat naar achterslaan gedrag.
Je kan het ook niet doen en dan gaat het vanzelf over.

Daarom wil ik eerst van TS de bevestiging hebben hoe ze de twee veulens voert uit de emmer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:05

Erna aanhalen heeft geen toegevoegde waarde. Als ze terecht op hun nummer worden gezegd, weten ze echt wel waar het vandaan komt en zullen ze echt niet bang worden.
Nadruk dus wel op terecht en met de juiste timing.

Alleen... ts blijft liever uit de buurt (met reden)
En in dit geval zeg ik dan dus.... houdt hem maar uit je ruimte totdat het zijn plaats weet.
Dat is iig veilig.

Kan idd voedernijd zijn, maar ivm andere dingen die ts noemt, zoals het niets met de hengst kunnen doen omdat de merrie bij een verkeerde beweging van haar agressief wordt, denk ik dat dit verder gaat dan voedernijd.
Het kleine ding heeft allang in de gaten dat het TS de stuipen op het lijf kan jagen en maakt daar gebruik van om de lakens uit te delen.
Een gevaarlijke situatie en idd potentieel op de lijst voor de slacht als dit niet onmiddellijk wordt aangepakt.

Voor die aanpak zijn al diverse mogelijkheden aangeven... ts kan kijken wat haar past.

Overigens... als ik voer, voer ik altijd een voor een. En ik heb er hier ook eentje gehad, een volwassen dame met heftig voernijd.
Nog afgezien van het feit dat je om praktische reden 3 paarden niet gelijktijdig kunt voeren, ben ik van mening dat je gewoon veilig met voer de wei in moet kunnen en dat ze gewoon op hun beurt dienen te wachten. Voedernijd of niet.
Ik train met clicker, altijd positief... maar dit is geen trainingstijd en hierin ben ik kort van stof.
Ze dienen gewoon uit mijn ruimte te blijven als ik met voer kom en op de beurt te wachten.
Zekerheidshalve had ik altijd touw/stick/hark of wat dan ook bij me om ervoor te zorgen dat mijn ruimte werd gerespekteerd, maar ik heb het alleen in het begin nodig gehad om daar eens flink mee in het rond te zwaaien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:07

ik kopieer:
"ik had haar en nog twee anderen brokken op de weide gegeven en liep achter haar langs.
ze bedenkt zich geen moment en haalt vol naar me uit."

Dat is gewoon een schrikreactie geweest, het diertje staat geconcentreerd te eten en ziet ineens wat bewegen achter haar.
Dan heeft ze geeneens gezien dat het een mens was.

Dit is een van de redenen dat ik nooit de wei inga met krachtvoer.
Er wordt gevoerd langs het hek.

Je kan dit soort situaties uitlokken.
Ook de mens moet rekening houden met schrik reacties.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:27

Ariebren... we hebben het over een kleuter! Deze kleuter moet nog alles leren, dus ook de rangorde van het eten en wie als eerste mag eten! Dat word in een goede groep al geleerd, de leiders eten eerst en staan dan ook als eerste te eten! Diegeen die daar onder komen zal je dan zien eten enz. enz.
Als er 2 kleuters staan die geen volwassen paarden naast zich hebben om dat te leren, ben jij dus als mens de leider en zal dat moeten leren.... heel moeilijk proces als je er weinig of geen ervaring mee hebt !
Vandaar dat in dit geval een paar van deze kleuters het best af zouden zijn in een groep die bestaat uit div.leeftijden van paarden/pony's!
Of TS moet zelf zo veel ervaring hebben dat ze de taak van leider en opvoeder op zich kan nemen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:31

claire87w schreef:
Maar ik kan haar zelfs nog niet aanraken! Hoe moet ik dan in godsnaam aan grondwerk beginnen.

Iemand met ervaring vragen om je te begeleiden. Desnoods een officieel parelli iemand, kost je een paar centen maar kun je ongelofelijk veel van leren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:41

aerdenhout1 schreef:
Ariebren... we hebben het over een kleuter! Deze kleuter moet nog alles leren, dus ook de rangorde van het eten en wie als eerste mag eten! Dat word in een goede groep al geleerd, de leiders eten eerst en staan dan ook als eerste te eten! Diegeen die daar onder komen zal je dan zien eten enz. enz.
Als er 2 kleuters staan die geen volwassen paarden naast zich hebben om dat te leren, ben jij dus als mens de leider en zal dat moeten leren.... heel moeilijk proces als je er weinig of geen ervaring mee hebt !
Vandaar dat in dit geval een paar van deze kleuters het best af zouden zijn in een groep die bestaat uit div.leeftijden van paarden/pony's!
Of TS moet zelf zo veel ervaring hebben dat ze de taak van leider en opvoeder op zich kan nemen!

Je ziet nu het resultaat.
De lerende kleuter gebruikt nu haar achterbenen en het werkt. *\o/* *\o/*
Eenmaal aangeleerd, heel moeilijk om het eruit te krijgen.

Wat ik steeds bedoel, dit soort situaties moet je niet uitlokken.
Ook volwassen paarden hebben onderling voernijd.
Ik ga daar echt niet tussenstaan in de wei, mijn botten houd ik liever heel.

En degene die vol trots zegt, bij mij doen ze dat niet.
Veel succes, lees hier komende jaren wel op Bokt dat er iemand weer een harde trap heeft gehad.
Of worden dat soort situaties niet gemeld hier ??

Veiligheid is een aanvaardbaar risico nemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:52

Ik heb er eerlijk gezegd dus wel mee te maken gehad; met een paard met heftig voernijd. Ik stuurde haar dus gewoon ver uit mijn ruimte. (en ik ben dus echt wel voorzichtig en stel veiligheid voorop)
Vandaar dat ik dit advies ook aan TS gaf.
Hou je een dergelijk paard op afstand, dan kan het ook niet uithalen.
Meestal is 1 keer duidelijk je punt maken voldoende.

Ik moet er echt niet aan denken dat ik niet meer normaal hooi kan geven in de wei. Zou me wat fraais worden.
Alles maar over de hek kieperen vind ik hier geen optie. Dus moeten ze maar gewoon een eind aan de kant en dat werk prima.
Mits je zeer duidelijk en consequent bent.

Gevaarlijker vind ik het advies om een trap of mep te geven als het paard uithaalt. Lang niet iedereen kan dat pareren. Ik laat het zover liever niet komen.

Mbt uit eigen ruimte houden...Ik heb slechts een keer een uitzondering mee gemaakt waarbij dat niet lukte, maar die was al 5 jaar en had al 5 jaar geleerd dat hij mensen gemakkelijk de baas kon. Die liet zich door niets of niemand meer imponeren. Gehanteerd met hengstenketting door de mond en met stokken... Niet bang, echt niet. Maar totaal sch** t aan mensen. Gevaarlijk paard, helaas.
Daar wilde ik zelf iig niet aan beginnen. Dat was voor mij een brug te ver.
En daarmee kom ik dan meteen op een ander punt; reeel zijn in je eigen kunnen.

Mbt opvoeding...
De moeilijkste veulens om in het gareel te krijgen t.o. mensen zijn flesseveulens, omdat ze de sociale codes missen, die ze normaal van de moeder mee krijgen.
Diezelfde codes blijven een rol spelen, in een kudde.
Hier worden jaarlijks gedurende de zomer hengsten op een eiland los gelaten van eigenaars ivm opfok. Het meest gehoorde commentaar is dat de hengst bij thuiskomst, na zo'n zomervakantie, ook door mensen stukken makkelijker te hanteren is.
Ik denk dus wel dat omgang met andere paarden een belangrijke rol speelt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:11

TS, haal er iemand bij die weet wat hij moet doen. Je hebt dit veulen gekocht dus ik neem aan dat je er verder mee wilt? Er zijn allerlei manieren om dit gedrag af te leren waarvan een poeier verkopen als ze slaat (als je het mij vraagt) de meest lompe is met de meeste kans op bijwerkingen waar je niet op zit te wachten, bovendien moet je daar zo'n formidabele timing voor hebben dat ik het niemand aanraad.

Wat doet het veulen als je geen eten bij je hebt? Je zou eerst aan de slag kunnen gaan met je ruimte verdedigen als je géén emmer brok bij je hebt, dan kun je je helemaal daarop richten.

Je kunt moeilijk verwachten dat een veulen dat amper in de hand is geweest maar alles snapt van wat je bedoelt... dat zul je toch moeten aanleren.

Je vraagt hoe je het veulen kunt straffen zonder zelf geraakt te worden. Wat denk je haar aan te leren door het straffen? Volgens mij leert ze dan alleen maar dat degene die het hardst kan trappen de leider is... dat zou ik niet willen... vraag je liever af hoe je het gewenste gedrag kunt aanleren ipv het trappen afleren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:14

Klopt dat zulke opfok kuddes goed werken.
Er is geen mens bijgeweest die van die fouten maakt
Dus de hengstjes zijn nog niet verziekt door al dat getrut.

Sorry voor de anders denkenden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:23

Jeetje die is er wel heel vroeg bij ja.

Ik zou toch een zweep pakken, vind een stok niet zo fijn :n . Daar kunnen ze dan ook angst voor krijgen.
Een flinke klap met de zweep zal al wel nut hebben.
Zoals een bokker hier al zei, of ze is heel erg dominant en heeft geen respect, of er zit écht een draadje los := . Is ze nou helemaal!

Vind het wel goed van je dat ze met een ander veulen staat, maar zet er ook een ouder opgevoed paard bij. Dan hoef jij al een stuk minder te doen. Je mag die van mij wel lenen hoor :D .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:25

Goed idee, en dan trapt jouw paard die twee ukkies over het hek heen als je met de emmer voer de wei inloopt.