ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:15

Niks mis mee, als je hem maar op tijd water brengt. Wij hebben het nog lang moeten doen zonder automatische drinkbakken in de stallen en daar zijn de paarden ook niet van omgevallen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:16

F_Orumster schreef:
Lekker advies paardjes123.

Niet echt, weet ik. Maar goed de adviezen die verder worden gegeven, slaan is ook niet echt vriendelijk

F_Orumster

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:20

Daar heb je gelijk in. Maar ben van mening dat een paard altijd drinken moet hebben.

Zou een join up proberen en als dat nog niet voldoende is hem wegbrengen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:25

Och gut, een join-up. Nou ja, een paard als dit wint dat wel van de join-upper.
Ik denk ook niet dat wegbrengen zin heeft. Zo'n groot mondje kan in een vreemde omgeving totaal overdonderd zijn en veranderen in een lief draakje.
Ik denk dat de grootste kans van slagen het volgende is, haal er iemand bij die ervaring heeft met dit soort apekoppen en laat die hem op locatie bootcamp volgen.
Om hem weg te brengen zal het joch in een trailer moeten en dat kan ook levensgevaarlijk worden bovendien.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:31

geen gewone zweep maar een longeerzweep meenemen,...
Nee, ook niet vriendelijk maar dan heb je wel net wat meer afstand om te overbruggen :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:31

In_Black schreef:
Ik denk ook niet dat wegbrengen zin heeft. Zo'n groot mondje kan in een vreemde omgeving totaal overdonderd zijn en veranderen in een lief draakje.
Ik denk dat de grootste kans van slagen het volgende is, haal er iemand bij die ervaring heeft met dit soort apekoppen en laat die hem op locatie bootcamp volgen.
Om hem weg te brengen zal het joch in een trailer moeten en dat kan ook levensgevaarlijk worden bovendien.

hij is toch ook gekomen bij jou, hoe ging dat?

edit weet je zeker dat het geen klophengst is??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:47

Ik heb ook eens zo'n merrie gehad, was ook vanaf jong dier al bij ons. Was het onderdeurtje van de groep maar richting mensen retebrutaal. Zeker niet gemeen maar had gewoon geen greintje respect.
Kwam je met een bak biks in de weide dan kon je hem maar beter snel neerzetten als zij erbij kwam want ze liep echt over je heen, letterlijk. Een touw eraan, vasthouden, wegduwen, tik op de neus trok ze zich echt helemaal niets van aan. Verder wel heel lief hoor, poetsen was leuk, wandelen kon ook wel, liep ook zo de trailer op maar als ze dan wat zag wat ze eng vond liep ze je gewoon omver.

Toen zij 4 was moest ze eens bereden worden en toen kwam het probleem want was het ineens niet meer vrijblijvend. Na een paar weken was ik het over je heen lopen zo spuug en spuugzat dat ik haar eens aangepakt heb.
Ze moest idd ook achterwaarts en mejuf was er niet van gediend. Ze dreigde met de oren naar achter, toen ik haar op de borst tikte met een zweepje en doorging werd ze boos en begon te stampen en dreigen te steigeren.
Maar ik ging door want ze was nog steeds niet achterwaarts, ze steigerde hoog en sprong vooruit op me af, ik moest er echt voor aan de kant springen.

*niet voor tere zieltjes*
Ik heb het nog enkele keren geprobeerd door te vragen maar ze werd steeds bozer en op een gegeven moment stond ze echt nijdig te steigeren en sprong op me af. Ze had inmiddels allang wat tikken gehad maar ze heeft toen zó ontzettend op de donder gehad, ik schaam me er nog voor. Ik ben er echt voor blijven staan, heb veel lichaamstaal gebruikt en laten zien dat ik niet voor haar aan de kant ging en er niet van gediend was.

Het stomme is, daarna was ze poeslief. Ze wist de grenzen altijd al wel maar de consequentie's waren gewoon niet hard genoeg dus ging ze er keihard overheen.
Ze heeft echt alleen die ene keer op de mieter gehad en daarna kon ze op superlichte halsterdruk achterwaarts, na 2 x oefenen zelfs op vingerwijzen. Ze kon zijwaarts wijken voor de druk (dus kontje wegdraaien) en ik kon een emmer biks vasthouden, maakte ze aanstalten dan stak ik mijn vinger op en bleef ze staan.
En daar is serieus verder GEEN oefening aan vooraf gegaan. Het ene moment kon ze niet achteruit, kon ze niet wegdraaien en liep ze letterlijk over je heen als je voer had. Het andere moment kon ze op vingerwijzen wachten, achterwaarts en wijken.

Dus ja, ik ga mee met degenen die zeggen dat hij een stevig pak slaag moet hebben. Hij is gewoon zo retebrutaal dat hij denkt dat hij je eruit kan bluffen. Als je dat nu niet wint krijg je het alleen maar zwaarder.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:48

Jeetje wat een reacties hier..
Een paard kan inderdaad op zijn tijd best een flinke tik nodig hebben, maar wat ik hier lees?
Met 4 man, een week geen water.. De t*ring kom op zeg!

Een tik is prima, slaan doe je uit onmacht.
Een dier hoort ten alle tijde water ter beschikking te hebben!

Mijn advies, haal er een professional bij. Iemand die weet waar hij mee bezig is.
Lichamelijk leg je het af, zeker als het paard er alleen maar heftiger door reageert.
Dit moet je mentaal oplossen.

*edit
Hij heeft volgens TS al een flink pak slaag gehad, dit heeft niet geholpen en wat zei zegt reageerde hij alleen maar heftiger.
Waarom dan nogmaals die confrontatie aangaan, als je weet dat je hem verliest?
Het staat nu al 1-0 voor paardlief.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:55

Wat een opgeblazen gedoe over een paar tikken en het water gewoon uit een emmer geven.
Als je Annelies haar verhaal leest, komt de moraal er gelijk uit. Gewoon hardhandig op de plek zetten. Bij haar paard heeft het goed geholpen en het helpt bij de meesten, hoor.
De gemiddelde professional laat zo'n dier ook echt even alle hoeken van weide, stal of bak zien en dan zijn ze het snelst genezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:56

paardenfreak schreef:
In_Black schreef:

hij is toch ook gekomen bij jou, hoe ging dat?

edit weet je zeker dat het geen klophengst is??

Trailer ging prima.. klophengst lijkt me niet, hij staat bij merries en dat gaat goed, heeft ook geen neiging om erop te gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:59

anneliesdj schreef:
Ik heb ook eens zo'n merrie gehad, was ook vanaf jong dier al bij ons. Was het onderdeurtje van de groep maar richting mensen retebrutaal. Zeker niet gemeen maar had gewoon geen greintje respect.
Kwam je met een bak biks in de weide dan kon je hem maar beter snel neerzetten als zij erbij kwam want ze liep echt over je heen, letterlijk. Een touw eraan, vasthouden, wegduwen, tik op de neus trok ze zich echt helemaal niets van aan. Verder wel heel lief hoor, poetsen was leuk, wandelen kon ook wel, liep ook zo de trailer op maar als ze dan wat zag wat ze eng vond liep ze je gewoon omver.

Toen zij 4 was moest ze eens bereden worden en toen kwam het probleem want was het ineens niet meer vrijblijvend. Na een paar weken was ik het over je heen lopen zo spuug en spuugzat dat ik haar eens aangepakt heb.
Ze moest idd ook achterwaarts en mejuf was er niet van gediend. Ze dreigde met de oren naar achter, toen ik haar op de borst tikte met een zweepje en doorging werd ze boos en begon te stampen en dreigen te steigeren.
Maar ik ging door want ze was nog steeds niet achterwaarts, ze steigerde hoog en sprong vooruit op me af, ik moest er echt voor aan de kant springen.

*niet voor tere zieltjes*
Ik heb het nog enkele keren geprobeerd door te vragen maar ze werd steeds bozer en op een gegeven moment stond ze echt nijdig te steigeren en sprong op me af. Ze had inmiddels allang wat tikken gehad maar ze heeft toen zó ontzettend op de donder gehad, ik schaam me er nog voor. Ik ben er echt voor blijven staan, heb veel lichaamstaal gebruikt en laten zien dat ik niet voor haar aan de kant ging en er niet van gediend was.

Het stomme is, daarna was ze poeslief. Ze wist de grenzen altijd al wel maar de consequentie's waren gewoon niet hard genoeg dus ging ze er keihard overheen.
Ze heeft echt alleen die ene keer op de mieter gehad en daarna kon ze op superlichte halsterdruk achterwaarts, na 2 x oefenen zelfs op vingerwijzen. Ze kon zijwaarts wijken voor de druk (dus kontje wegdraaien) en ik kon een emmer biks vasthouden, maakte ze aanstalten dan stak ik mijn vinger op en bleef ze staan.
En daar is serieus verder GEEN oefening aan vooraf gegaan. Het ene moment kon ze niet achteruit, kon ze niet wegdraaien en liep ze letterlijk over je heen als je voer had. Het andere moment kon ze op vingerwijzen wachten, achterwaarts en wijken.

Dus ja, ik ga mee met degenen die zeggen dat hij een stevig pak slaag moet hebben. Hij is gewoon zo retebrutaal dat hij denkt dat hij je eruit kan bluffen. Als je dat nu niet wint krijg je het alleen maar zwaarder.

Hij is ook zeker niet gemeen.. echt niet. Maar inderdaad zo ontzettend brutaal.
Ik denk dat ik morgen gewoon wat met hem in de bak ga wandelen en zodra hij enigszins probeert de lolbroek uit te hangen hem vanonder uit de zak geef. :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:59

Ik val nog steeds van de ene verbasing in de andere ben echt heel benieuwd wat naar de paarden van mensen die hier reageren. Tuurlijk geef je paard gewoon een week geen water dan leert hij het vanzelf dan geeft hij wel op. Je gaat het gevecht aan met je paard inplaats van te zoeken naar een oplossing. En die oplossing vindt je niet in het beter sla werk. Je zal een band moeten opbouwen en band die gebasseerd is op respect en leiderschap die ga je met de inzet van deze middelen nooit bereiken. En dan je uitspraak een zweep heb ik nodig omdat hij me anders verwond moet je toch aan het denken zetten je kan dit niet alleen. En in jou geval maakt die zweep totaal niets uit is je paard hier niet gevoelig voor en reageerd hij ook niet je kan slaan wat je wilt. Kan je wel vertellen dat je paard daar in de toekomst niet veel leuker van zal worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:00

En dat paard was totaal niet angstig daarna hoor, ze was juist heel attent op me.
Totaal geen schrik dat ik mijn hand opstak, heeft ook geen enkele angst voor zweep ofzo, toen niet en nu niet. Ze was ineens wel afwachtend richting mij ipv dom de kop achter de emmer aan, denk dat ze me toen pas voor het eerst echt aankeek, was d'r waarschijnlijk nooit opgevallen dat ik blond ben ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:02

Een paard is niet gek, en weet heel goed wanneer een pak rammel verdiend is of niet. Goeie timing is een must, daar leren ze alleen maar van.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:03

Dit klinkt als het verhaal van de merrie van een ex-stalgenootje van me. Vertoonde hetzelfde gedrag. Hoefde je ook niet te proberen om kwaad te worden, die greep je ook met beide voorbenen en heeft haar zelfs wel eens tegen de grond gewerkt.

ondertussen zijn de dames dus van stal gewisseld, zegmaar weggestuurd, aangezien baaslief net zulk achterlijk gedrag vertoonde als haar paard. Ik bedoel maar :o

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:03

anneliesdj schreef:
En dat paard was totaal niet angstig daarna hoor, ze was juist heel attent op me.
Totaal geen schrik dat ik mijn hand opstak, heeft ook geen enkele angst voor zweep ofzo, toen niet en nu niet. Ze was ineens wel afwachtend richting mij ipv dom de kop achter de emmer aan, denk dat ze me toen pas voor het eerst echt aankeek, was d'r waarschijnlijk nooit opgevallen dat ik blond ben ;)

Als ik jou verhaal lees. Lees ik iets heel anders dan het verhaal van de TS. Die al aangaf dat de zweep niets uitmaakt. Die oplossing heeft voor jou duidelijk wel gewerkt omdat je wist wat je te doen stond met de juiste lichaamshouding denk dat de TS het stadium van zelf ingrijpen al lang voorbij is

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:04

Happie schreef:
Ik val nog steeds van de ene verbasing in de andere ben echt heel benieuwd wat naar de paarden van mensen die hier reageren. Tuurlijk geef je paard gewoon een week geen water dan leert hij het vanzelf dan geeft hij wel op. Je gaat het gevecht aan met je paard inplaats van te zoeken naar een oplossing. En die oplossing vindt je niet in het beter sla werk. Je zal een band moeten opbouwen en band die gebasseerd is op respect en leiderschap die ga je met de inzet van deze middelen nooit bereiken. En dan je uitspraak een zweep heb ik nodig omdat hij me anders verwond moet je toch aan het denken zetten je kan dit niet alleen. En in jou geval maakt die zweep totaal niets uit is je paard hier niet gevoelig voor en reageerd hij ook niet je kan slaan wat je wilt. Kan je wel vertellen dat je paard daar in de toekomst niet veel leuker van zal worden.

wat is de oplossing als een paard niet eens mee wil lopen als hij niet wil. Ik kan als hij als een debiel tekeer gaat hem toch niet gaan smeken?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:05

dat gaf ik je net ook al aan zoek hulp van iemand die ervaren is in grondwerken en neem les. Nergens heb ik het over smeken is zou dit zelf alleen op een paard vriendelijke manier oplossen maar goed dat is aan jou

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:08

Maeve schreef:
Dit klinkt als het verhaal van de merrie van een ex-stalgenootje van me. Vertoonde hetzelfde gedrag. Hoefde je ook niet te proberen om kwaad te worden, die greep je ook met beide voorbenen en heeft haar zelfs wel eens tegen de grond gewerkt.

ondertussen zijn de dames dus van stal gewisseld, zegmaar weggestuurd, aangezien baaslief net zulk achterlijk gedrag vertoonde als haar paard. Ik bedoel maar :o

je bedoelt: dat ik net zo debiel ben als het paard :D

Even serieus: De hoofdlijnen zeggen twee kanten. 1)vraag het een proffesioneel iemand.
2) geef hem een pak rammel.

Ik twijfel eerlijk gezegd wel. Maar kan misschien beter op zoek gaan naar iemand die en ervaring heeft en geen fluwelen handschoentjes aanpak heeft. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:08

woh, heftig geval. Veel respect voor je TS als je hier mee aan de slag durft te gaan. Persoonlijk zou ik er een professional bij halen.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:08

Gewoon een goede trainer en begeleider zoeken! Alles andere heeft weinig zin.... Respect bereik je niet door een paard te breken....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:09

Happie schreef:
dat gaf ik je net ook al aan zoek hulp van iemand die ervaren is in grondwerken en neem les. Nergens heb ik het over smeken is zou dit zelf alleen op een paard vriendelijke manier oplossen maar goed dat is aan jou

Grondwerken heb ik geen expliciete ervaring mee,maar dat is qus basis toch gewoon netjes meelopen,wijken voor druk enz.
Hoe wil je dat gaan leren als het paard daar nu juist al zo heftig op reageert. (ik was met dat soort dingen bezig toen het mis ging) :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:10

Mareng schreef:
Gewoon een goede trainer en begeleider zoeken! Alles andere heeft weinig zin.... Respect bereik je niet door een paard te breken....

Iemand die het met mij eens is gelukkig die mensen bestaan ook nog :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:10

Happie schreef:
anneliesdj schreef:

Als ik jou verhaal lees. Lees ik iets heel anders dan het verhaal van de TS. Die al aangaf dat de zweep niets uitmaakt. Die oplossing heeft voor jou duidelijk wel gewerkt omdat je wist wat je te doen stond met de juiste lichaamshouding denk dat de TS het stadium van zelf ingrijpen al lang voorbij is

Het paard wat ik had was daarvoor ook al genoeg gecorrigeerd. Eerst vriendelijk, later met een tik of elleboog wanneer je een emmer had, daarna een zweep maar dat hielp gewoon niet, ze verblikte of verbloosde niet.
Als je met een emmer in het land stond kwam ze aandraven en stond ineen keer stil wanneer de kop in de emmer zat, eerder niet. En zonder gekheid; als je ertussen stond had je gewoon pech, ze ging zeker niet om je heen. Kwam ze zo aanrennen dan kon je d'r recht op de neus slaan en ze deinsde geen mm terug.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:12

Happie schreef:
Mareng schreef:

Iemand die het met mij eens is gelukkig die mensen bestaan ook nog :D

Ik denk dat je het niet helemaal goed ziet :)
niet ieder paard dat even flink op zijn plek wordt gezet is meteen gebroken. ik zou niet weten waar je dat op baseert.