[OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:50

Onze 2 jarige trapte ook, en gericht! Dat kwam omdat ze niet geleerd had voetjes op te tillen. Wij zijn er mee naar een hoefsmid gegaan die vaker moeilijke paarden behandelde, en nu gedraagt ze zich als ieder ander paard en hebben we dr gewoon heel wat moois aan. Dus als je 'm echt leuk vind hoef je 'm hierom niet te laten staan.

sallandval

Re: [OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:05

och. ik denk dat dit best op te lossen valt als het een gedragsprobleem is.

Het probleem is echter dat je niet kunt weten of het een gedragsprobleem is of een lichamelijk probleem omdat je het paard niet keuren kunt. Na nare ervaringen (zonder slechte bedoelingen van de vorige eigenaar overigens) met een jong paard dat niet gezond bleek zou ik geen enkel paard kopen dat geen keuring heeft doorstaan of op de foto is gezet. Hoewel ik mijn (inmiddels fok-)merrie voor geen goud zou willen missen had ik toch liever een 'gewoon' rijpaard zonder ellenlange da- en fysiokosten gehad.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:27

Mavelle schreef:
Onze 2 jarige trapte ook, en gericht! Dat kwam omdat ze niet geleerd had voetjes op te tillen. Wij zijn er mee naar een hoefsmid gegaan die vaker moeilijke paarden behandelde, en nu gedraagt ze zich als ieder ander paard en hebben we dr gewoon heel wat moois aan. Dus als je 'm echt leuk vind hoef je 'm hierom niet te laten staan.

inderdaad als het paard het niet geleerd heeft en er misschien alleen maar vervelende ervaringen mee heeft bv bij de smid niet dat niet al te geduldig is(ook al ligt het probleem dan bij de eigenaar die het haar had moeten leren),dan vind ik het niet echt vreemd bij zon jong paard..

Alle jonge paarden zijn weer anders..Ik heb vorig jaar drie jaarlingen gekocht die weinig in handen waren geweest,die dus ook nog moesten leren dat iemand aan de benen kwam en voetjes geven..Een hiervan sloeg gigantisch met de achterbenen als ik eraan kwam en later toen ik zijn benen wel aan kon raken en zijn voet op wou tillen weer heel erg omdat hij schrok van hetgeen wat er gebeurde..Ik heb hem met een zweepje overal over zijn benen aangeraakt en later hem elke keer een pas laten lopen terwijl ik de zweep tegen zijn benen aanhield(en hem zelf vasthield en hem met zijn kont van me af liet draaien)..Nu is er echt niets meer aan de hand en het is echt een schat,dus als je het paard echt leuk vind zou ik hem om deze reden niet laten staan..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:45

Mavelle schreef:

Ben het met mavalle eens
maar ik zou hem dan wel alleen kopen als ze een redelijke prijs ervoor vraagt...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:02

het is wel iets wat de prijs beinvloed innd.
hoe sloeg het paard? wat voor indruk gaf het?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:43

Niet aan de benen mogen komen en gericht trappen valt af te leren.
Als het paard verder naar je zin is en de prijs is ok, doen!

Hoe je het probleem met de benen aanpakt zie je hier±

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Benen op 8.20min, maar bekijk het hele filmpje even, het is een onderdeel van een trainingsmethode. Als je alleen de benen zou doen kom je er nog niet ver mee.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:22

Er zijn heel veel jonge paarden die uit de opfok komen die je niet aan de benen kan zitten. Als de fokker dat als veulentje niet heeft geleerd, dan kent ie het gewoon niet.

Ik zou er niet van wakker liggen. Heb er al zoveel gehad die niet eens aan een halster konden lopen op 3 jarige leeftijd. Als het een goed paard is, dan moet je hem kopen. Je moet kijken naar de kwaliteit, de rest leer je hem.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:18

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er inderdaad nog sterk aan het denken om het dier te kopen. Ik denk dat het een redelijke prijs is, en ik had wel een klik met het dier voor mijn gevoel.
Volgende week ga ik nog even met mijn instructrice kijken, dan hak ik de knoop volledig door.

Het gekke aan dit die is dat ze vrij cool en rustig is, en dan opeens begint te slaan. Ze is verder namelijk heel erg mak. kunt prima met haar rondwandelen en aan haar hoofd en hals zitten en boven op haar rug. als je naar onderen wilt aaien (buik en benen) is het opeens goed mis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:32

Een paard heeft van nature instinctief een aantal "no-no spots".
Dat zijn de onderkant van de buik (want roofdieren die de onderkant van de buik openrijten zijn een doodvonnis voor een paard) en de benen (zonder benen kan een paard niet wegkomen)
Door jarenlange evolutie is dat er "ingefokt". Paarden die daar geen problemen van maakten hebben het in al die miljoenen jaren niet gered, die waren voor die tijd al een lekker hapje voor roofdieren.
Dus wat wij in handen krijgen aan paarden, moet daar aan aanrakingen op die plekken gaan wennen. Dat wij aan de buik zitten, dat wij aan de benen zitten. Dat wij niet eng zijn, al helemaal geen roofdier zijn.
Dat aanrakingen op die plekken zelfs fijn kunnen zijn.

Dat vertrouwen dien jij bij een paard te verdienen. Een instinctieve afweerreactie op die plekken is beslist geen teken van een slecht character!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:39

Hoi hoi,

Kan enkel mijn eigen ervaring van een paar weken geleden delen. Gaat om een merrie, van 3 jaar, nog onbeleerd en eigenlijk niets mee gedaan.
Deed alles super braaf, behalve achterbenen optillen. We hebben zelfs met praam op de buigproef achter niet kunnen uitvoeren.
Ik heb haar zowel klinisch als röngten laten keuren. Dit koste in totaal €375,- Ik heb dit gedaan omdat een "ziek" paard net zoveel medische kosten heeft, of het nou €1000,- of €10.000,- heeft gekost.
Ik heb haar ondertussen ongeveer een maand, en na 2 weken kon ik na veel geduld gewoon haar achterbeentje optillen. (Eerst ging ze dus "slaan" als je het achterbeen wilde optillen"). Nu kan ik dus zonder enig probleem haar achterbeentjes uitkrabben.

Dit is dus iig hoe mijn ervaring is. Ben benieuwd wat je instructrice volgende week vind! Veel succes ermee!!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:10

Ik reageer ten eerste even omdat ik ERG benieuwd ben wat je keuze gaat worden!!

Ik heb bij een handelsstal gereden en daar kwamen ook weleens pony's die sloegen van achter, wij bonden toen een borstel/spons (wat je maar wil) aan een bezemsteel (voor eigen veiligheid) en gingen zo zachtjes eerst waar het wel kan aaien en zo steeds een stukje verder naar beneden en al snel konden we gewoon bij de benen komen, ik heb hier wel goede ervaringen mee!! Aan je posts te zien heb je volgens mij wel aardig wat ervaring met paarden, dus ik ben niet bang dat het paard het niet zal afleren bij jou!! Succes met je keuze en ik hoop dat je wat meer geluk gaat krijgen dan je met de andere dieren hebt gehad!!!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:19

ik heb ok zo eentje gehad, en die had wel meer gedragsproblemen, dat is allemaal goed gekomen die van mij was nooit mishandelt ed maar ze was gewoon een lastige, maar toen ze eenmaal doorhad dat ik lief voor dr was en dat er wat leuks tegenover stond kwam het met en met . goed een jaar van haar kunnen genieten en bleek toen kissings spines te hebben, toen ik dr kocht was ze 100% goed op dr gedrag na.
En ja ik zou het zo weer doen zo'n paard kopen, ik had een band met haar , dat heb ik nog nooit gevoeld Izzy is en was mijn soulmate

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:12

Bedankt voor al jullie reacties. Echt heel leuk om verschillende ervaringen te lezen.
Ik zei telkens, we gaan volgende week nog eens even kijken, is ze weg, heb ik pech. Maar nu merk ik dat ik mijn zinnen er toch wel een beetje op heb gezet. Stom he, heb het dier nog maar 1x gezien!
Als ik haar verder klaar krijg, dan heb ik een paard die niet te groot is (wil ook liever geen bakbeest) en met fijne beweging.
Ik hou jullie op de hoogte! Spannend!!!!!!!!!

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:10

Heel veel succes alvast!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:13

tinaaz schreef:
Nee dat dacht ik ook al, aan de andere kant. Zomaar slaan zonder reden... Moet ik daar overheen stappen omdat het zo'n jong dier is?

Sorry verder geen advies, maar een paard slaat nooit zonder reden! een paard is een vluchtdier en ziet een mensen vaak als bedreiging dit kan natuurlijk getraind worden waardoor dit verandert, maar om te zeggen zonder reden vind ik raar!
Zeker als je zelf zegt dat ze vaak verhuisd is, is ook niet goed voor een paard!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:29

Maritje1991 schreef:
tinaaz schreef:
Nee dat dacht ik ook al, aan de andere kant. Zomaar slaan zonder reden... Moet ik daar overheen stappen omdat het zo'n jong dier is?

Sorry verder geen advies, maar een paard slaat nooit zonder reden! een paard is een vluchtdier en ziet een mensen vaak als bedreiging dit kan natuurlijk getraind worden waardoor dit verandert, maar om te zeggen zonder reden vind ik raar!
Zeker als je zelf zegt dat ze vaak verhuisd is, is ook niet goed voor een paard!

Snap dat een paard een vluchtdier is, weet ook wel wat het gemiddelde paard (wel en niet in handen geweest) kan doen. Ik heb zelf ook een hele lastige merrie thuis staan wat na veel bloed zweet en tranen een stuk beter is geworden, maar das een ander verhaal. Maar een paard wat zo vriendelijk en makkelijk is. halstermak en knuffelig en naar je toe komt vind ik het een beetje onverklaarbaar gedrag.
Ik bedoel dus te zeggen, kan dit echt een kronkel zijn, of vinden jullie dit redelijk normaal gedrag.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:31

Wanneer ga je der ophalen?? ;-)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:37

heerlijk zulke uitdagingen, hoop dat het snel beter gaat met mn rug en mijn pijn minder word dan kan ik ook gaan uitkijken naar een paardje hihi

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:38

Ik vind het redelijk normaal gedrag, mijn merrie hield echt niet van aaien op haar hoofd, sommige dagen nog steeds niet. terwijl ze voor de rest nergens last van had, en gewoon lief etc in omgang was.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:39

het zou mij een uitdaging zijn!!
maaaaaaar ik zou wel op de foto laten zetten, keuren dus. kost wat, maar dan weet je wel of er pijn of iets anders aan de hand is. misschien heeft het dier wel een trauma, en is het te verhelpen door vertrouwen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:02

Als er geen gebreken zijn dan kan het goedkomen, maar gebreken eerst uitsluiten door te laten keuren.
Ik heb vorig jaar ook een 2,5 jarige gekocht, kon hem nog niet belonen op zijn hals, dan schoot hij in de stress, laat staan de benen op tillen. Paard stond niet stil als hij vast stond, steeds heen en weer draaien met de achterhand. Heb hem toen gekocht omdat dit een uitdaging was voor mij ( het zoveelste probleempaard)
Ik heb nu een paard wat wil werken voor mij en waar ik alles mee kan en heb hem alleen zadelmak gemaakt op basis van vertrouwen.
Ik vind het steeds een heerlijk gevoel als ik er weer 1 op het rechte pad heb gekregen. Deed dit altijd voor anderen, maar nu eindelijk voor mijn eigen paard en ik heb er nu geen spijt meer van ( in het begin dacht ik van: waar ben ik aan begonnen)

als je veel geduld en tijd hebt, dan zou ik zeggen doen.
Haal haar kompleet van het krachtvoer af en haar gedrag kan al veranderen, leg dan de basis van vertrouwen en dan komt het kracht voer later wel weer

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:04

Indien het paard niet veel in handen geweest is kun je met de tijd nemen en heel heel heeel veel geduld een leuk paard aan dit paard krijgen. Echter dit kan ook een karaktertrek zijn en dan krijg je wellicht spijt van de eventuele aankoop. Persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:36

maringe schreef:
Als er geen gebreken zijn dan kan het goedkomen, maar gebreken eerst uitsluiten door te laten keuren.
Ik heb vorig jaar ook een 2,5 jarige gekocht, kon hem nog niet belonen op zijn hals, dan schoot hij in de stress, laat staan de benen op tillen. Paard stond niet stil als hij vast stond, steeds heen en weer draaien met de achterhand. Heb hem toen gekocht omdat dit een uitdaging was voor mij ( het zoveelste probleempaard)
Ik heb nu een paard wat wil werken voor mij en waar ik alles mee kan en heb hem alleen zadelmak gemaakt op basis van vertrouwen.
Ik vind het steeds een heerlijk gevoel als ik er weer 1 op het rechte pad heb gekregen. Deed dit altijd voor anderen, maar nu eindelijk voor mijn eigen paard en ik heb er nu geen spijt meer van ( in het begin dacht ik van: waar ben ik aan begonnen)

als je veel geduld en tijd hebt, dan zou ik zeggen doen.
Haal haar kompleet van het krachtvoer af en haar gedrag kan al veranderen, leg dan de basis van vertrouwen en dan komt het kracht voer later wel weer

Helaas is het niet mogelijk om haar van het krachtvoer af te halen. Ze is namelijk heel erg schraal.
Er moeten juist heel veel brokjes granen en hooi in van goede kwaliteit.
Als ik haar ga kopen, dan laat ik haar eerst een poosje staan. Zo kan ze mooi aan het ritme wennen. voeren, binnen en buiten zetten. Als ze dan wat 'thuis' ga ik pas met haar aan de slag.

Hmm.. klinkt al helemaal alsof ze volgende week hier staat :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:40

Tja, het is net wat je wil. misschien heb je er na een tijdje aanklooien een super paard aan. Maar misschien ook niet. Ik zou het wel als argument gebruiken om haar goedkoper mee te kunnen nemen. Maar ik vind wel dat als je zoiets begint je niet na 2 maanden kan zeggen dat je haar weer kwijt wilt omdat ze slaat. Het zal vast veel tijd en moeite kosten maar als je dat er voor over hebt kan het een leuk project zijn!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:51

tinaaz schreef:
Hmm.. klinkt al helemaal alsof ze volgende week hier staat :o

Vandaar mijn vraag: "Wanneer ga je der ophalen?" ;-)

Zou der wel echt zowel klinisch als röntgen laten keuren! (Zo had ik zekerheid bij die van mij dat ze niet achter sloeg omdat het zeer deed, maar omdat ze het niet kende.)