Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aerdenhout1 schreef:Een paard kost tegenwoordig geld.... veel geld!....zeker het onderhoud en daarbij niet te vergeten een dierenarts die soms prijzen vraagt die een nornaal werkend persoon bijna niet kan betalen!
Geen enkele paarden eigenaar zit dus te wachten op een paard dat in elkaar word geslagen of een ander paard kreupel trapt!
Voorzichtigheid staat dus hoog in het vaandel als het komt op het bij elkaar zetten van paarden.
Geen enkele paarden eigenaar zal blij zijn als zijn dominante paard dan eindelijk een is tegengekomen die hem of haar de baas is het paard dan eindelijk in een groep kan staan, maar misschien..... en nu zeg ik het heel zwart.... voor de rest van zijn leven kreupel loopt!
Daarbij zijn de meeste paddocks en weilanden veels te klein en kan een paard zich eigenlijk niet uit de voeten maken als er ergens iets mis gaat!
Dominant paard...ik probeer het altijd wel om ze in een groep te plaatsen, maar als het niet lukt, jammer dan, dan staan ze met z'n tweetjes en niet in een groep!
Veiligheid voor alles.
en niks doet,nou dan hoef ik daar geen 2e keer meer mee op weg.
,daar bedankt ik me ook meteen voor.

CHL schreef:Hier nog een met een 'echt dominant kreng'.
Ik vind het een beetje overdreven te zeggen dat dit aan de eigenaar ligt. Een paard bepaalt zelf hoe deze zich gedraagd in een kudde en daar heb je als eigenaar weinig in te brengen als ze los staan.

en in overleg komen we er samen altijd uit. Shahazai schreef:Ik lees dat argument steeds vaker op Bokt, als reden waarom ze niet bij andere paarden in een kudde zouden kunnen, waarom er geen grondwerk mee gedaan kan worden etc. etc.
Het lijkt wel alsof iedereen paarden bezit die a-sociaal (in de letterlijke zin van het woord, "niet sociaal") zijn geworden en alleen maar de baas willen spelen. Het lijkt wel alsof iedereen paarden heeft die bij het in contact komen met andere paarden in de "fire-at-will-modus" gaan. Iedereen bezit paarden die elkaar volledig aan stront de heining in schoppen.
Ik vraag me af of dat niet aan de baasjes zelf ligt en of die baasjes niet eens een flinke reality check nodig hebben. Je maakt mij namelijk niet wijs dat (op die paar uitzonderingen na die echt verpest zijn) al die paarden echt zo zijn. Paarden zijn kudde dieren, en ook de exemplaren die uitermate dominant zijn, worden op hun plek gezet indien het niet zijn/haar recht is om dominant te zijn. En daar worden echt geen benen bij gebroken of vellen van het lijf getrokken. Als wij paarden zien spelen of elkaar op hun nummer zien zetten, lijken sommige mensen te denken dat ze helemaal de vernieling in geholpen worden. Wat we volgens mij vergeten, is dat het paarden zijn, geen mensen. Als jij met een hoef een trap tegen je scheen krijgt, ligt 'ie inderdaad waarschijnlijk aan barrels, maar met een paard loopt dat zo'n vaart niet. Paarden zijn niet van suiker.
Daarnaast heb ik het idee dat het een beetje een zichzelf vervullende profetie is, indien dat soort dingen wél gebeuren. Jij loopt constant met de gedachten "ooooh god, straks gebeurt er wat, straks krijgt hij klappen, straks trapt hij een paard de heining in". Je staat (onbewust) zo bol van de stress als het om sociaal contact tussen paarden gaat, dat het beest er knettergek van wordt. Als er dan een keer wel een vreemdeling de wei in wordt gelaten, is het ook vragen om problemen.
Met andere woorden, waarom doen wij zo panisch en overdrijven wij zo?